Pirelli, virallinen rengastoimittaja

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tämä seikka tuli aikas alleviivattuna esille Monacossa. Kisassa oli vaiheita jolloin siellä ajeltiin Caterhamilla ja Marussialla nopeammin kuin kärjessä. Siis autoilla jotka harjoituksissa oli kuitenkin yli kolme sekkaa kärkeä hitaampia. Ja suurimman osan kisasta koko porukka tuntui ajavan sekunnin sisään mahtuvia kierrosaikoja. En osaa sanoa onko tuo hyvä vai huono asia, mutta oudolta se mun mielestä joka tapauksessa näyttää.
Kisan alkuvaiheessa olikin nopein kierros Van der Gardella. :D Ruudussa oli.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Älkää nyt liikaa innostuko Monacon perusteella. Muilla radoilla ei voi yhtä säästeliäästi ajaa tai takaa tullaan ohi. Monacon kisahan oli selkee jo Espanjan jälkeen (ainakin omissa arvioissa): Mersu valtaa paalun ja köröttelee renkaita säästellen ykkösenä maaliin. Ainoo kysymys oli viekö Nico vai Lewis.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eipä sillä loppujenlopuksi ole väliä vaikka autot menee 3 sekuntia hitaampaa mitä niillä pystyisi ajamaan. Kunhan kisat ovat mielenkiintoisia, joka on se suurin asia mikä suurta yleisöä kiinnosta. Aina on sanottu myös että auton vaikutus on liian suuri. Nyt kuskien taidoilla on suurempi vaikutus vaikka se ei liitykkkään nopeuteen.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Eipä sillä loppujenlopuksi ole väliä vaikka autot menee 3 sekuntia hitaampaa mitä niillä pystyisi ajamaan. Kunhan kisat ovat mielenkiintoisia, joka on se suurin asia mikä suurta yleisöä kiinnosta. Aina on sanottu myös että auton vaikutus on liian suuri. Nyt kuskien taidoilla on suurempi vaikutus vaikka se ei liitykkkään nopeuteen.
Aivan, kuten Lewis Hamilton asian kiteytti: "I can't drive any slower". Tosin oli Espanjassa. Kilpa-ajoa parhaimmillaan :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä seikka tuli aikas alleviivattuna esille Monacossa. Kisassa oli vaiheita jolloin siellä ajeltiin Caterhamilla ja Marussialla nopeammin kuin kärjessä. Siis autoilla jotka harjoituksissa oli kuitenkin yli kolme sekkaa kärkeä hitaampia. Ja suurimman osan kisasta koko porukka tuntui ajavan sekunnin sisään mahtuvia kierrosaikoja. En osaa sanoa onko tuo hyvä vai huono asia, mutta oudolta se mun mielestä joka tapauksessa näyttää.
Kuten Turso jo pointtasi, Monacossa syitä oli kaksi: 1) kärjessä ajelivat Mersut, joiden kärkitalleista eniten piti säästellä renkaita, 2) Monacossa niin voi tehdä vaarantamatta ykkössijaa, muualla ei. Joku muu jos olisi ollut kärjessä, oltaisiin menty 1-2 sekuntia kovempaa/kierros ja Mersujen olisi pitänyt pysähtyä kaksi kertaa tuhoten kisansa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
MTV3
Mika Salo: Mersun testiä yritettiin salata

MTV3:n F1-asiantuntija Mika Salo on vakaasti sitä mieltä, että rengastoimittaja Pirelli ja Mercedes-talli yrittivät pitää salassa ajamansa kolmipäiväisen testin.

Testaaminen nykyisillä F1-autoilla on sääntöjen mukaan kiellettyä kauden aikana. Siitä huolimatta Mercedes testasi 1000 kilometrin verran Espanjan ja Monacon GP-kisojen välisenä aikana. Tieto testistä vuoti julkisuuteen sunnuntaiaamuna.

- Ihan syystä ovat muut tiimit tuohtuneet, sillä sen takia testataan, että saadaan etua. Ja testiä yritettiin vielä salata. Pirellin Paul Hemberyllä oli parin tunnin lehdistötilaisuus torstaina tai perjantaina, eikä sanallakaan mainittu, että he ovat olleet testaamassa. Sen sijaan hän jopa valitti sitä, etteivät he pysty kehittämään renkaitaan, kun eivät saa testata. Hän unohti ihan täysin mainita, että he olivat juuri testanneet kolme päivää Mersun kanssa. Kyllä se oli ihan tarkoituksella haettua ja tiedettiin, että se on sääntöjenvastaista, Salo kommentoi MTV3:n nettisivujen blogissaan.

- Vaikea sanoa, mikä on ollut syynä tähän. Ehkä Mersu maksoi Pirellille. Tuho on nyt tehty ja aika monella tiimillä on varmaan mennyt luottamus Pirelliin, Salo jatkoi.
Samaa mieltä Salon kanssa, että siellä yritetty vilunkia. Molemmille sanktiota. Pirellille kenkää ja ensi vuonna Nokia Renkaat tilalle, vaikka Mersusta tykkään nii pitäisi tallia iskeä rajuilla pistemenetyksillä ellei jopa diskata sarjasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Renkaiden säästely kieltämättä on harmittava asia, mutta verrattuna välitankkausaikojen jonoajeluihin tilanne on paljon parempi. 90-luvun alussakin erilaisten seosten vapaa käyttökin teki vielä pelistä mielenkiintoista ja vasta 1997-1998 homma alkoi mennä huonommaksi. Tuolloin juurikin rajoitettiin myös eri seosten laatua kisoihin.

Silloin oli tosin vielä rengaspelillä jotain merkitystä kunnes alkoi pitkä kuiva kausi suhteessa mielenkiintoon. Pirelli on ainakin onnistumassa siinä mitä tulee f1:n mielenkiinnon kohottamiseen ja mikäli se vain saisi hyödyntää omat hyvät puolensa niin f1:stä tulisi vielä entistäkin nautittavampaa viihdeurheilua.

Edelliseen visiittiin verrattuna Pirellillä ei ole enää ainakaan mitään pakkomielteitä vain tiettyjen asioiden saamiseen tai kehittämiseen muun teknologian kustannuksella. Toisin kuin eräillä valittajilla...
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
268
Mun mielipide rengasasiaan (salatesti siis) on, että Pirelli on suurin syypää. Siis kun on KAIKKIEN tallien renkaiden toimittaja ja kutsui vaan Mersun. Eiköhän se ollut niiden vastuulla hoitaa asian byrokraattinen puoli kuntoon ja hoitaa tarvittavat kyselyt/lupa-asiat oikein. No toki ei tiedä kuinka Mersu on juonitellut ja ovatko he ehdottaneet kyseistä testiä, mutta jos näin, Pirelliltä älytön virhe suostua. Toki tuo salailu tekee asiasta joka tapauksessa hähmäisen Mersunkin osalta ja olisi sielläkin pitänyt hälytyskellojen soida.

Mutta ehkä tämä onkin lopulta Mersun vastainen juoni Pirellin ja X-tallin kanssa, jolla Mersu saadaan diskattua tai vietyä siltä pisteitä ja Mersu menikin vaan ansaan :alppu:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Itse luulen et tässä ei ole Pirelli se joka on alunperin tätä halunnut edes vaan kaikki on lähtenyt Mersulta. Eräs päälikkö on kirjekuoren heittänyt oikealle kaverille ja pyytänyt et kysyyvät heitä "apuun" ;). Mersulle rankkua !

ja ehkä myös Pirellille. Vaikka saisivat toimittaa renkaita yhden sarjan vähemmän kaikille talleille ensi kisaan ?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ja ehkä myös Pirellille. Vaikka saisivat toimittaa renkaita yhden sarjan vähemmän kaikille talleille ensi kisaan ?
Mikäs rangaistus tuo nyt olisi, selviäisivät viikonlopusta halvemmalla. Tuolla rangaistaan lähinnä kaikkia talleja.
 
Viimeksi muokattu:

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
268
Mun ehdotus on, että yksi talli ei saa renkaita ollenkaan. Tai siis uusia renkaita, Mersun pitää ajaa Monacon renkailla ens kisa :alppu:

Jos Mersu on ehdottanut, on vanha kunnon moraaliongelma palkkatappajan ja murhan tilanneen välillä... ;)
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Mun ehdotus on, että yksi talli ei saa renkaita ollenkaan. Tai siis uusia renkaita, Mersun pitää ajaa Monacon renkailla ens kisa :alppu:

Jos Mersu on ehdottanut, on vanha kunnon moraaliongelma palkkatappajan ja murhan tilanneen välillä... ;)
No jos realistista rangaistusta fundeerais, niin oisko sellainen ettei päästetä esim. kahteen seuraavaan aika-ajoon mukaan.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mun ehdotus on, että yksi talli ei saa renkaita ollenkaan. Tai siis uusia renkaita, Mersun pitää ajaa Monacon renkailla ens kisa :alppu:

Jos Mersu on ehdottanut, on vanha kunnon moraaliongelma palkkatappajan ja murhan tilanneen välillä... ;)
Mun ehdotus ois et mersu ajaa pelkillä vanteilla
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Paljastus: Maikkari on pihallla kuin lumiukko.

Ferrarin testi vuosia vanhalla autolla onkin sama asia kuin Mersun testit autolla, jolla on edellisenä päivänä ajettu kilpaa. Jokohan saadaan kohta kohu-otsikko, kun tiimit ovat suoratestejäkin tällä kaudella ajelleet..

Olisivat nyt muistuttaneet Pirellin oman testiauton olevan saman ikäinen Lotus/Renault, kuin tuo Ferrarin testeissä käyttämä auto oli. Ai niin, tästä asiastahan ei saisi edes muistuttaa..
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
http://www.fia.com/news/fia-statement
The FIA has asked Team Mercedes AMG Petronas F1 and Scuderia Ferrari Team which have taken part in tyre tests in the 2013 season to reply to a disciplinary inquiry in pursuance of the FIA Judicial and Disciplinary Rules.

This follows the Stewards' Report from the Monaco Grand Prix and represents supplementary information required by the FIA in the light of the replies received from Pirelli, who were asked for clarifications on Tuesday May 28th.
Kyllä Ferrarinkin testi on harmaalla alueella jos muita tiimejä ei ole informoitu. Red Bull olisi varmasti blokannu heti oli auto kuinka vanha tahansa jos testataan tulevia renkaita
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Nämä renkaathan saattaisi olla ihan kivat, jos kuskit pystyisivät tilapäisesti käyttämään auton todellisen potentiaalin ja tekemään ohituksia. Nyt kun ohitus on niin vaikea, niin ei aina riitä vaikka olisi sekunnin kierroksella nopeampi kuin edellä ajava, niin sitten vaan körötellään ja säästellään. Haluaisin nähdä, että vaikka renkaita nyt säästelläänkin, että kuskit sitten tarvittaessa ottasivat täydet irti ja tekisivät tarvittavat ohitukset. Nyt ilmeisesti säännöt, strategiat ja renkaat eivät anna siihenkään kunnolla mahiksia. Tai sitten syy on se, että edellä oleva kuski voi myös tarvittaessa puristaa enemmän autostaan irti ja estämään ohitusyritykset. En tiedä. Jotenkin haluaisin kuitenkin, että autoilla voisi ajaa lähempänä limittiä.
Vertailua 2010-kauteen: Rosbergin nopein kierrosaika oli tänä vuonna kolme sekuntia hitaampi kuin Webberin kierrosaika kaudella 2010. Paaluaika oli kuitenkin käytännössä yhtä nopea (molemmilla 13,8 alkuinen). DRS-auttaa Monacossa ehkä pari kymmenystä, joten siitä on turha hakea eroa. Näyttää hyvin kuinka hitaasti kuskit ajoivat tänä vuonna säästääkseen renkaitaan.

Jos minä saisin päättää, niin ensi kaudeksi kunnon renkaat ja DRS. DRS on kuitenkin pienempi paha näistä kahdesta.
Vaikka olenkin kovasti puolustanut nykyisiä renkaita, on pakko sanoa että Monaco oli kyllä pohjanoteeraus. Ei se niinkään sentään pidä olla että kaikki tosiaan ajavat samaa kierrosaikaa jotta voivat pysähtyä vain kerran. Asiaan kyllä silti vaikutti se että oltiin Monacossa jossa ohittaminen on niin vaikeaa. Tällaista ei nähdä muilla radoilla missä ohi pääsee. Silti, vähän liian pitkälle mentiin nyt minunkin mielestäni.
 
Ylös