Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
Vaikka olenkin kovasti puolustanut nykyisiä renkaita, on pakko sanoa että Monaco oli kyllä pohjanoteeraus. Ei se niinkään sentään pidä olla että kaikki tosiaan ajavat samaa kierrosaikaa jotta voivat pysähtyä vain kerran. Asiaan kyllä silti vaikutti se että oltiin Monacossa jossa ohittaminen on niin vaikeaa. Tällaista ei nähdä muilla radoilla missä ohi pääsee. Silti, vähän liian pitkälle mentiin nyt minunkin mielestäni.
Osasyy Monacon jonoiluun oli myös älytön määrä turva-autoja, pilasi mahdolliset strategiat täysin, mikä olisi voinut tuoda jotain kiinnostavaa kisaan.
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Monacosta minkään johtopäätösten tekeminen nyt on kohtalaisen voimakasta omaan jalkaan ampumista.. Myös Barcelona sarjan rankimpana ratana renkaille vääristää kohtuullisesti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka olenkin kovasti puolustanut nykyisiä renkaita, on pakko sanoa että Monaco oli kyllä pohjanoteeraus. Ei se niinkään sentään pidä olla että kaikki tosiaan ajavat samaa kierrosaikaa jotta voivat pysähtyä vain kerran. Asiaan kyllä silti vaikutti se että oltiin Monacossa jossa ohittaminen on niin vaikeaa. Tällaista ei nähdä muilla radoilla missä ohi pääsee. Silti, vähän liian pitkälle mentiin nyt minunkin mielestäni.
Liian pitkälle missä mielessä? Pirelli toi kaksi pehmeintä seosta ja etukäteen oli tiedossa, että renkaita säästävillä talleilla nekin mahdollistavat vain yhden stopin. Mercedeksellä ja Red Bullilla oli etukäteisarvioissa vaikeampaa, mutta koska Mersut lähtivät kärjessä, heillä oli varaa säästellä (kuten oli odotettavissakin), ja ajella pari sekuntia hitaampia kierroksia kuin mihin olisivat pystyneet. Taktinen juttu, ja se taktiikka toimi. Ainakin Nicolle - Hamilton kärsi oudosta Safety Carin ajoituksesta, joka vei häneltä kakkossijan.

Rengasvalinta Pirelliltä oli oikea. Se, että kisa mahdollisti punaisen lipun takia kaksi vaihtoa kaikille ei ollut rengasvalmistajasta kiinni.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Mikäs rangaistus tuo nyt olisi, selviäisivät viikonlopusta halvemmalla. Tuolla rangaistaan lähinnä kaikkia talleja.
Voi voi... takanahan tässä olisi että varmistetaan näin Kimille voitto. Muilt loppuu kumis kesken mut Kimi vua porskuttas !
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Monacon tulokset mitätöitävä ja Mercedesille koko loppukauden mittainen kilpailukielto. Pirelli samalla vaihtoon rengastoimittajan paikalta, aivan käsittämätöntä suhmurointia ja yhden tallin suosimista.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Monacon tulokset mitätöitävä ja Mercedesille koko loppukauden mittainen kilpailukielto. Pirelli samalla vaihtoon rengastoimittajan paikalta, aivan käsittämätöntä suhmurointia ja yhden tallin suosimista.
Ei toivottavsti ainakaan sillä tavalla että Vettel nousisi voittoon. Tuo olisi huono Räikkösen kannalta koska piste-ero kasvaisi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Pirellin lakimiehet neuvoivat Paul Hembreytä olemaan osallistumatta tämän päivän pressitilaisuuteen.

Heh. Silmukka kiristyy... :eek:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Pirellin lakimiehet neuvoivat Paul Hembreytä olemaan osallistumatta tämän päivän pressitilaisuuteen.

Heh. Silmukka kiristyy... :eek:
Ne on varmaan myös neuvoneet unohtamaan kaiken, en muista vastauksia siis luvassa.

Mielenkiintoinen case koska Pirellihän se on rikkonut sääntöä (toisaalta saavat testata kuinka paljon haluavat ja missä haluavat), pyysi vuoden 2013 autoa testiin myös Red Bullilta joka vastasi ettei käy, mutta Mercedes hullaantui flirttiin. Näkisin että ainoa vaihtoehto kuinka tästä selvittäisiin kuivin jaloin on kaikki data julistetaan avoimeksi ja kukin talli ajaa 100% vastaavan ohjelman ennen kestaukoa.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Näkisin että ainoa vaihtoehto kuinka tästä selvittäisiin kuivin jaloin on kaikki data julistetaan avoimeksi ja kukin talli ajaa 100% vastaavan ohjelman ennen kestaukoa.
Kukin paitsi tietenkin Mersu. Voimme varmasti olettaa, ettei Brawn vastusta tätä, koska eihän moisesta voi kerta kaikkiaan olla hyötyä. :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pirellin lakimiehet neuvoivat Paul Hembreytä olemaan osallistumatta tämän päivän pressitilaisuuteen.
Ihan järkevä neuvo, koska kesken oleviin asioihin ei kannata juuri kommentoida. Brawn oli tiedotustilaisuudessa, ja vastasi lähes joka kysymykseen, että odotellaan nyt sitä Tribunaalin käsittelyä. Hemberyn vastaukset olisivat olleet samaa tasoa.

-Edit- Kyseessä oli siis Kanadan Grand Prix'n perjantain lehdistötilaisuus, mutta kaikki kysymykset käsittelivät yksinomaan Mercedesin rengastestiä. Kukaan ei kysynyt mitään Kanadan kisaan liittyvää.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Odotellaan nyt, että Timppa pääsee gridille hiillostamaan Brawnia ja Hembreytä kiperillä kysymyksillä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ihan järkevä neuvo, koska kesken oleviin asioihin ei kannata juuri kommentoida.
Menee muuten lähes asiassa kuin asiassa (siis jos ns. ikävämmistä asioista on kyse) ja yleismaailmallisesti tiedotukset kaavalla: "Käsittely kesken, ei vielä pysty kertomaan mitään, palataan asiaan kun tiedetään enemmän. *käsitellään* Päätetty mitä päätetty ja tapahtunut mitä tapahtunut, nyt suunnataan kohti tulevaisuuta ja mitä sitä enää menneitä kaivelemaan."
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
En huomannut täällä vielä olleen tätä "uutista".

Will Pirelli quit F1?

Rumours that Pirelli will leave formula one at the end of the season are growing by the day.

Heavily criticised for its 2013 tyres, and now embroiled in 'testgate', the Italian supplier is also unhappy with F1's tight testing limits and the obstacles to tyre specification tweaks being erected by the teams.

Facing the wrath of the FIA's new international tribunal for accepting Pirelli's invitation of a private test at Barcelona recently, Mercedes' team boss Ross Brawn on Friday sounded uncertain Pirelli will still be in F1 in 2014.

"Discussions about testing for next year will certainly be beneficial for whoever the tyre supplier is in the future," he said.

Italy's La Repubblica said Paul Hembery repeated Pirelli's recent quit threat on Friday, "if we are unable to do some tests with the new tyres before the start of the season".

"We cannot continue to work in the dark," he added. "By September first we need to provide the specifications for next year, but we don't even know what the cars are going to be like.

"We believe that the (2014) tyre should be wider, but we don't know by how much.

"This year, because of the lack of tests ... we ended up with these cases of delamination, and then because we couldn't go onto a track we had to remedy it in the laboratory."

And, still, the teams refuse to agree to the new tyres debuting at Silverstone late this month.

"We have heard that Lotus will not accept any changes," Hembery is quoted by Finland's MTV3.

"If that's right, we will use the same tyres for the rest of the season. There may be some more four-stop races, but what can we do?"

Indeed, Hembery said Pirelli may have to revert to using glue during the construction of the unchanged 2013 tyres to stop the tread separating from the carcass.

"Either we get the agreement of all the teams, which I think is unlikely," he said, "or we will have to have some other ideas."

He is quoted by Italy's La Repubblica: "We don't want to have another season like this one.

"Our (F1) contract is expiring. Will formula one be without tyres? I don't know, but that's not our business.

"Who knows, maybe they'll find another supplier willing to work in the dark."

Even Pirelli president Marco Tronchetti Provera is being asked about the 'tyre-gate' scandal, telling Tuttosport: "It doesn't concern us.

"We have followed the rules and we will continue to do so."

Hembery, on the other hand, sees the situation as the moment to set out Pirelli's conditions for staying beyond 2013.

"We will wait for the tribunal, but then there will be several elements that need to be discussed. We are talking about issues that have a clear impact on our business.

"This is not just a matter of waiting for the truth to come out," he is quoted by Canada's La Presse, "but also a question of doing things differently in the future."

Germany's Auto Motor und Sport, meanwhile, took the opportunity to float a conspiracy theory.

"Does Jean Todt have a secret agenda, and wants Pirelli to get so angry that they leave voluntarily, opening the door to Michelin?" correspondent Michael Schmidt wonders.
http://www.gptoday.com/full_story/view/453977/Will_Pirelli_quit_F1/
 

f1-fani95

Well-known member
Liittynyt
4.7.2010
Viestit
55
Sijainti
Suomi
Itte en kyl haluais pirellin lopettavan. Syynä se että renkaat on luoneet melkosen mielenkiintosii kisoja, toisaalta joskus on renkaat olleet liian suuressa asemassa mm. Espanja. Mutta hyviä kisoja renkaatki tarjonnu
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tänään oli vaihteeksi kunnon kisa, kun renkaat eivät olleet mallia vaahtokarkki.
 
Ylös