Lunssila
Well-known member
- Liittynyt
- 6.6.2008
- Viestit
- 18215
On.Onko toi kuva Vettelin ekan setin takarengas? Eikös sielläkin ollut jossain vaiheessa "jotain" pikkuongelmaa vasemman takarenkaan kanssa, mutta rengas kuitenkin kesti?
On.Onko toi kuva Vettelin ekan setin takarengas? Eikös sielläkin ollut jossain vaiheessa "jotain" pikkuongelmaa vasemman takarenkaan kanssa, mutta rengas kuitenkin kesti?
No voishan niihin tehdä paksumman pinnan, käsittääkseni aika ohuita ovat verrattuna urarengasaikakauteen. Kuluvatkin niin nopeasti kankaille. Mikä noissa renkaissa nykyään painaa, kun sääntömuutoksella niistä juuri tehtiin joitain kiloja painavempia täksi vai edelliskaudeksi? Vai onko pirellin renkaiden ominaisuuksien salaisuus ohuudella hankittu heikko kulutuskestävyys?Näyttää siltä, että moni tällä foorumilla syytti väärää tahoa rengasrikoista, koska jos rengasrikot aiheutuivat kanttarissa olleesta terävästä kulmasta ei rengasrikoilta olisi voinut välttyä kuin umpikumisilla renkailla ja näinollen renkaita ei tarvitse muuttaa.
Kun kuvia räjähtäneistä renkaista katsoo niin en minä metallivyötä rakenteesta löydä vaan rispaantuneita kevlarkuituja...Huhut väittävät että Pirelli oli sittenkin mennyt salaa laittamaan kevlaria renkaaseen.. :doubtful:
Silverstonessa nähdyt rengasrikothan on hyvin samankaltaisia kuin viimevuonna tapahtuneet...Siinähän olisikin selitys miksi koko rengas meni hajalle eikä vain pinta irronnut kuten ennen. Eli ennen pinta ei pysynyt teräsvyössä kun rengas kuumeni liikaa ja nyt räjähtää koko rengas, jos se on kevlaria. Jos tää on tottaa niin ei kovin ruusuisellle Pirellin tulevaisuus näytä F1:ssä.
Ei pidä sekoittaa renkaiden rakenteellista kestävyyttä ja pidon heikkenemistä. Renkaat saisivat toki kestää kasassa vaikka koko kisan läpi, mutta pidon katoamisen takia tulisi varikolla käydä 2-3 kertaa.Valaiskaa minua tietämätöntä, että miks noita renkaita alettiin täksi kaudeksi entisestään heikentään? Minusta ne oli viime vuonna oikein hyvät siis siinä mielessä että ei liian kestävät eikä liian heikot. Niin miksi niitä nyt piti muuttaa?
Sääntömuutoksille onkin useimmiten ihan muut kuin kilpailulliset syyt. Ne liittyvät yleensä joko kaupallisiin intresseihin, turvallisuuteen tai kustannussäästöihin.Ja yleensäkki koko formuloissa on aina tuo muuutospolitiikka. Just ko saadaan esim moottorit suurin piirtein saman tehosiksi ja samat säännnöt suuurin piirtein muutenki ja tästä johtuen erot tasottuneet kovasti. NIin sitten pistetään kaikki uusiksi. Loogista.
Ja taas Ferrarin ja Lotuksen kadonnutta vauhtia.Jossain luki että kevlarpyörä pysyisi viileämpänä. Sehän selittäisi mersun ja red bullin parantuneen kisavauhdin...
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/07/1776404/pirelli-syyttaa-talleja-rengasfiaskostaRengasvalmistaja Pirelli syyttää F1-talleja rengasräjähdyksistä Britannian GP:ssä viikonloppuna. Pirellin mukaan tallit käyttivät renkaita väärinpäin ja liian vähäisellä paineella.
Tämähän ei olisi ensimminen kerta, kun tallit tekevät vastoin Pirellin suosituksia. Spassako se oli, kun Red Bull valitti renkaista, vaikka itse oli käyttänyt liian jyrkkää camberia?Rengasjupakka: Kaikki syyttelee toinen toisiaan, eikä kukaan myönnä mitään.
Jos noi hajoamiset pohtuu tallien vääristä toimintatavoista, niin sittenhän niitä renkaita ei tarvitse muuttaa mihinkään.
Siis mitkä "porua aiheuttaneet?" Nekö, jotka Silverstonessa hajosi vai ne kevlarversiot, jotka tulee Nürrelle? Eihän mitään uusia renkaita pitänyt Silverstoneen tuoda, kun talleilta ei saanut yksimielisyyttä.Porua aiheuttaneet renkaat oli tarkoitettu talleille testattavaksi Kanadan GP:ssä kolme viikkoa sitten, mutta sääolojen ja tallien vastustuksen vuoksi ajatuksesta luovuttiin.
Myös rata sai moitteet Pirelliltä ja erityisesti Pirelli moitti nelosmutkan kanttareita, mutta seuraavaksi takuuvarmasti tallit kiistävät Pirellin väitteet ja väittävät yhä rengasrikkojen syyn olleen renkaissa itsessään.Rengasjupakka: Kaikki syyttelee toinen toisiaan, eikä kukaan myönnä mitään.
Jos noi hajoamiset pohtuu tallien vääristä toimintatavoista, niin sittenhän niitä renkaita ei tarvitse muuttaa mihinkään.
Eikös sitä jo "huomattu", että nää silverstone-renkaat oli jo kevlar-vahvistettuja,vaikka näin ei pitänyt olla? Vai onko tämä jo todistettu huuhaaksi?Uutisen mukaan Saksaan kuitenkin ehditään tuoda kevlar-vahvisteiset renkaat, vaikka vika ei ollut Pirellin mukaan heissä.
No onko tuota väitettä missään luotettavassa lähteessä vahvistettu? Minusta Silverstonessa se vyö lensi irti renkaasta jo hajoamisvaiheessa kulutuspinnan mukana, joten renkaanraadoista sitä ei pitäisikään löytyä. Pelkkä "sidewall" jäi.Eikös sitä jo "huomattu", että nää silverstone-renkaat oli jo kevlar-vahvistettuja,vaikka näin ei pitänyt olla? Vai onko tämä jo todistettu huuhaaksi?
Renkaista ei lentänyt kuin silppua. Täysin erillaisia tapauksia kuin ne aiemmat. Tästä on ollut puhetta ja ennemminkin kaipaisin "luotettavan lähteen" vastausta epäilyihin eikä päinvastoin. Tuossa yllähän on yhdet esimerkkikuvat. Miten samalla rakenteella olevat renkaat yhtäkkiä hajoaa tyystin erilailla?No onko tuota väitettä missään luotettavassa lähteessä vahvistettu? Minusta Silverstonessa se vyö lensi irti renkaasta jo hajoamisvaiheessa kulutuspinnan mukana, joten renkaanraadoista sitä ei pitäisikään löytyä. Pelkkä "sidewall" jäi.