Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Supersoftit olivat kyllä ihan sopivan "kestäviä", mutta mediumeilla pystyikin sitten huristamaan aika mukavan määrän kierroksia.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tänään oli vaihteeksi kunnon kisa, kun renkaat eivät olleet mallia vaahtokarkki.
Niin, eikös tuo kohuttu rengasmuutos ole ollut tulossa vasta seuraavaan osakilpailuun Silverstoneen? Tämän muutoksen on kuitenkin ilmeisesti Lotus-talli estämässä..MTV3 Pirelli myöntää: Lotus estämässä rengasmuutoksen

Mielenkiintoista kun italialainen Pirelli alkoi kälttäröimään saksalais-talli Mercedeksen kanssa... olisi luullut ennemmin suurelle ja mahtvalle Ferrarille tarjonneen tuota testi mahdollisuutta..Ranskalaisilla moottoreilla ajavan ja saman maan öljy-yhtiö Totalin sponsoroivana Lotus-tallin esim. luulisi taas huutavan & kälttäröivän FIA:n suuntaan jatkossa ranskalaisen Michelinin paluuta rengasvalmistajaksi F1:een..
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eivätpä näyttäneet enään liikkuvia shikaaneita olevan, vaikka rata on perinteisesti mallia renkaiden raiskaaja. :eek:
Ei se Pirellin ennustuksen mukaan ollut, yhtä stoppia veikkasivat "kaikille", mutta kärkikymmenikössä nähtiin niin yhden, kahden kuin kolmenkin stopin taktiikoita. Toki poikkeukselliset aika-ajot säästivät renkaita, eikä pelkkiä hitaita mutkia sisältävä rata syö rengasta niin paljon.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Renkaat oli selvästi heikot ja rasituksesta pamahtivat Silverstonessa. Tuli kuitenkin mieleen, että etusiivistä lentävät hiilikuidun sirpaleet voivat myös jollain tapaa olla syynä huonoon rengaskestävyyteen. Melkein joka kisassa ekoista kierroksista alkaen sitä sälää lentelee nääs.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renkaat oli selvästi heikot ja rasituksesta pamahtivat Silverstonessa. Tuli kuitenkin mieleen, että etusiivistä lentävät hiilikuidun sirpaleet voivat myös jollain tapaa olla syynä huonoon rengaskestävyyteen. Melkein joka kisassa ekoista kierroksista alkaen sitä sälää lentelee nääs.
Silverstonen rengasrikot ovat melkoisella varmuudella renkaan rakenteesta johtuvia. Jostain luin, että kyse olisi teräsvyön ylikuumenemisesta. Pirellihän halusi palata viimevuotiseen kevlariin, mutta osa talleista (mm. Lotus, Ferrari ja FI) eivät suostuneet. Englannissa nähdyn jälkeen FIA voi käskeä Pirelliä muuttamaan renkaita turvallisuussyistä. Turvallisuusmuutoksissa tallien yksimielisyyttä ei tarvita.

-Edit- Saksaan mennessä mitään ei tietenkään ehdi tapahtua, eiköhän ne renkaat ole jo valmistettu.
 
Viimeksi muokattu:

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Silverstonen rengasrikot ovat melkoisella varmuudella renkaan rakenteesta johtuvia. Jostain luin, että kyse olisi teräsvyön ylikuumenemisesta. Pirellihän halusi palata viimevuotiseen kevlariin, mutta osa talleista (mm. Lotus, Ferrari ja FI) eivät suostuneet. Englannissa nähdyn jälkeen FIA voi käskeä Pirelliä muuttamaan renkaita turvallisuussyistä. Turvallisuusmuutoksissa tallien yksimielisyyttä ei tarvita.

-Edit- Saksaan mennessä mitään ei tietenkään ehdi tapahtua, eiköhän ne renkaat ole jo valmistettu.
Hienoa jos saisivat sen tutun kevlarrenkaan käyttöön jo seuraavaan GP:hen. Mahtaa olla kuitenkin melko tiukka aikataulu. Nykyinen rengas on kyllä mystinen tapaus.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Silverstonen rengasrikot ovat melkoisella varmuudella renkaan rakenteesta johtuvia. Jostain luin, että kyse olisi teräsvyön ylikuumenemisesta. Pirellihän halusi palata viimevuotiseen kevlariin, mutta osa talleista (mm. Lotus, Ferrari ja FI) eivät suostuneet. Englannissa nähdyn jälkeen FIA voi käskeä Pirelliä muuttamaan renkaita turvallisuussyistä. Turvallisuusmuutoksissa tallien yksimielisyyttä ei tarvita.

-Edit- Saksaan mennessä mitään ei tietenkään ehdi tapahtua, eiköhän ne renkaat ole jo valmistettu.
Jännä juttu jos pitää paikkansa koska ongelmia ei renkaissa kuitenkaan ollut aiemmin Malesiassa tai Bahrainissa vaan nyt suhteellisen viileässä Silverstonessa.
(kisapäivänä kuuminta, silti "vain" 32 astetta radan pinta jos BBC:n lähetys oli oikein)

Toinen mielenkiintoinen sivuhaara lienee se että ongelmia alkoi tulla heti kun eivät saaneet lupaa tuoda uusia renkaita Silverstoneen niin vanhat alkaakin hajoilemaan.... :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jännä juttu jos pitää paikkansa koska ongelmia ei renkaissa kuitenkaan ollut aiemmin Malesiassa tai Bahrainissa vaan nyt suhteellisen viileässä Silverstonessa.
Silverstonessa valtaosa nopeista mutkista on oikealle, joten vasen takarengas joutuu erityisen kovalle koetukselle. Lisäksi autot tietysti ovat kehittyneet sitten alkukauden. Ehkä downforcea on saatu lisättyä, ja renkaita rasitetaan nyt enemmän.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215


Ei näytä rakenteelliselta vialta. Joku kanttari siellä on ollut huonosti.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Että sillai.
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/504315/Rengasrikot+radan+syyta

Rengasrikot radan syytä
Britannian Grand Prix -kisa tarjosi jännitettävää erityisesti rengaspuolella, kun peräti viideltä kuljettajalta – Lewis Hamilton, Felipe Massa, Jean-Eric Vergne, Esteban Gutierrez, Sergio Perez – räjähti vasen takarengas.

– Tutkimme tarkkaan, mitä tapahtui, pystyi Pirellin johtaja Paul Hembery kommentoimaan tuoreeltaan.

Parissa paikassa mutkasta ulos reunukset olivat terävät ja luultavasti tämä aiheutti kuumenneille takarenkaille liian rajun rääkin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Näyttää siltä, että moni tällä foorumilla syytti väärää tahoa rengasrikoista, koska jos rengasrikot aiheutuivat kanttarissa olleesta terävästä kulmasta ei rengasrikoilta olisi voinut välttyä kuin umpikumisilla renkailla ja näinollen renkaita ei tarvitse muuttaa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Käsi pystyyn kuka täällä vielä uskoo Hemberyn tarinoita! :doubtful:
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97


Ei näytä rakenteelliselta vialta. Joku kanttari siellä on ollut huonosti.
Onko toi kuva Vettelin ekan setin takarengas? Eikös sielläkin ollut jossain vaiheessa "jotain" pikkuongelmaa vasemman takarenkaan kanssa, mutta rengas kuitenkin kesti?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Valaiskaa minua tietämätöntä, että miks noita renkaita alettiin täksi kaudeksi entisestään heikentään? Minusta ne oli viime vuonna oikein hyvät siis siinä mielessä että ei liian kestävät eikä liian heikot. Niin miksi niitä nyt piti muuttaa?

Ja yleensäkki koko formuloissa on aina tuo muuutospolitiikka. Just ko saadaan esim moottorit suurin piirtein saman tehosiksi ja samat säännnöt suuurin piirtein muutenki ja tästä johtuen erot tasottuneet kovasti. NIin sitten pistetään kaikki uusiksi. Loogista.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Toisaalta olen kyllä tämän Mallyn kanssa samaa mieltä.
(Autosportin jutusta)

"We are having no issue, so why should we make other people's issues our issues?" he said.

Vijay Mallya"But there is no question of this team being irresponsible in any way, and objecting for the sake of objecting to any proposed change that impacts on safety in Formula 1 - no question.

"However, if we believe that a few teams have understood the tyres better, and are able to manage the tyres better, without compromising safety, why should we vote for change?"

Mallya also reckoned that the safety issue was being over-emphasised because of the spectacular way the tyres came apart.

"Other than the car behind and the driver who might get a bit startled with the sudden explosion in front, it really isn't a major safety issue from that point of view," he said.

"We didn't see cars wildly spinning off and crashing into the barriers."

Eli miksi renkaat hallitsevien tallien pitäisi kärsiä toisten ylimielisyydestä
ja siitä että toiset tahallaan suunnittelevat autonsa sellaisiksi
ettei renkaat kestä.
 
Ylös