Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Näyttää siltä, että moni tällä foorumilla syytti väärää tahoa rengasrikoista, koska jos rengasrikot aiheutuivat kanttarissa olleesta terävästä kulmasta ei rengasrikoilta olisi voinut välttyä kuin umpikumisilla renkailla ja näinollen renkaita ei tarvitse muuttaa.
No voishan niihin tehdä paksumman pinnan, käsittääkseni aika ohuita ovat verrattuna urarengasaikakauteen. Kuluvatkin niin nopeasti kankaille. Mikä noissa renkaissa nykyään painaa, kun sääntömuutoksella niistä juuri tehtiin joitain kiloja painavempia täksi vai edelliskaudeksi? Vai onko pirellin renkaiden ominaisuuksien salaisuus ohuudella hankittu heikko kulutuskestävyys?
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Huhut väittävät että Pirelli oli sittenkin mennyt salaa laittamaan kevlaria renkaaseen.. :doubtful:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4336
Huhut väittävät että Pirelli oli sittenkin mennyt salaa laittamaan kevlaria renkaaseen.. :doubtful:
Kun kuvia räjähtäneistä renkaista katsoo niin en minä metallivyötä rakenteesta löydä vaan rispaantuneita kevlarkuituja...

Tästähän soppa syntyi!
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Siinähän olisikin selitys miksi koko rengas meni hajalle eikä vain pinta irronnut kuten ennen. Eli ennen pinta ei pysynyt teräsvyössä kun rengas kuumeni liikaa ja nyt räjähtää koko rengas, jos se on kevlaria. Jos tää on tottaa niin ei kovin ruusuisellle Pirellin tulevaisuus näytä F1:ssä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eli tälle näyttäisi teräsvyö? (Hamilton Bahrain)


Silverstonesssa taas tälle.


Tuntuu hullulta ettei Pirelli olisi tajunnut jäävänsä kiinni. Jaaha

e: Paremmat kuvat.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4336
Siinähän olisikin selitys miksi koko rengas meni hajalle eikä vain pinta irronnut kuten ennen. Eli ennen pinta ei pysynyt teräsvyössä kun rengas kuumeni liikaa ja nyt räjähtää koko rengas, jos se on kevlaria. Jos tää on tottaa niin ei kovin ruusuisellle Pirellin tulevaisuus näytä F1:ssä.
Silverstonessa nähdyt rengasrikothan on hyvin samankaltaisia kuin viimevuonna tapahtuneet...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Valaiskaa minua tietämätöntä, että miks noita renkaita alettiin täksi kaudeksi entisestään heikentään? Minusta ne oli viime vuonna oikein hyvät siis siinä mielessä että ei liian kestävät eikä liian heikot. Niin miksi niitä nyt piti muuttaa?
Ei pidä sekoittaa renkaiden rakenteellista kestävyyttä ja pidon heikkenemistä. Renkaat saisivat toki kestää kasassa vaikka koko kisan läpi, mutta pidon katoamisen takia tulisi varikolla käydä 2-3 kertaa.

Pirelli vaihtoi kevlarvyön teräsvyöhön, jotta renkaaseen tunteutuva roska ei läpäisisi vyötä ja tyhjentäisi rengasta. Aiemmin kaudella nähtiinkin nimenomaan pelkän kulutuspinnan kuoriutumisia ilman pysyessä renkaassa. Silverstonen kaltaisia koko renkaan räjähtämisiä ei siis pitäisi tapahtua niin helposti.

Seoksia pehmennettiin, mutta myös muutettiin siten, että renkaiden pito heikkenee vähitellen ja tasaisemmin radikaalin drop-offin sijaan. Pehmentäminenkin oli täysin aiheellista, koska loppukauteen mennessä tallit osasivat jo säätää autonsa renkaita säästäviksi. Niin Intiassa, Abu Dhabissa kuin USA:ssakin voitettiin vain yhdellä stopilla.

Jos oltaisiin jatkettu samoilla renkailla, tallit olisivat oppineet renkaat entistä paremmin ja renkaat olisivat lakanneet olemasta tekijä kisoissa. Se ei ole tarkoitus. Renkaiden on tarkoitus antaa talleille haastetta.
Ja yleensäkki koko formuloissa on aina tuo muuutospolitiikka. Just ko saadaan esim moottorit suurin piirtein saman tehosiksi ja samat säännnöt suuurin piirtein muutenki ja tästä johtuen erot tasottuneet kovasti. NIin sitten pistetään kaikki uusiksi. Loogista.
Sääntömuutoksille onkin useimmiten ihan muut kuin kilpailulliset syyt. Ne liittyvät yleensä joko kaupallisiin intresseihin, turvallisuuteen tai kustannussäästöihin.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Rengasrikkojen tiimoilta on minun mielestäni karannut mopo käsistä, koska Pirelli ei ole vielä edes ilmoittanut mikä rengasrikkojen syy on ja silti syytellään ties ketä rengasrikoista ja puhutaan jopa boikotista.

Pahimmin mopo tuntuu karanneen käsistä Red Bullin ja McLarenin suunnalla, koska Newey meni syyttämään rengasrikoista Lotusta, Ferraria ja Force Indiaa ja McLaren puolestaan puhuu boikotista.

Minä kyllä ymmärrän sen, että kuljettajien turvallisuudesta ollaan huolissaan, mutta silti kannattaisi odottaa rengasrikkojen syyn selviämistä ennen kuin aletaan syytellä ja puhua mistään boikoteista, koska muuten käy niin, että syytellään aivan vääriä tahoja ja samalla koko lajin maine kärsii kun aikuiset ihmiset käyttäytyvät kuin pikkulapset.

Onkohan Silverstonen radan omistavan järjestön puheenjohtaja Derek Warwick tarkistanut kaikki radan kanttarit ennen kuin meni sanomaan, että rengasrikot eivät ole kanttareiden syytä, koska jos rengasrikkojen aiheuttajaksi paljastuu juuri viallinen kanttari voi Warwick olla hieman nolo varsinkin kun hän syyttää rengasrikoista Ecclestonea, Pirelliä ja FIAa.

Jos sama tapahtuu ensi vuoden kisassa niin vaaditaanko silloinkin renkaiden muuttamista vaikka järki sanoisi, että radassa täytyy olla joku kohta joka rikkoo renkaita.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jossain luki että kevlarpyörä pysyisi viileämpänä. Sehän selittäisi mersun ja red bullin parantuneen kisavauhdin...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jossain luki että kevlarpyörä pysyisi viileämpänä. Sehän selittäisi mersun ja red bullin parantuneen kisavauhdin...
Ja taas Ferrarin ja Lotuksen kadonnutta vauhtia.

Onkohan kevlarrenkailla korkeampi vai matalempi lämpötila mitä se kestää? Irtosko niistäkin pinta ensin, mutta huonomman kulutuskestävyyden takia verrattuna metalliin, se räjähti heti. Selittäisi täydelllisesti Silverstonen tapahtumat. Jos tiimit eivät tuosta tieneet ja eivät osanneet suhteuttaa renkaiden lämpötilaa ja painetta oikein.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6336
Hahha :D Ajatelkaapa jos tästä vyösekoilusta alkaa paljastua joku salaliitto. Mercedes vähä vilauttanut shekkivihkoa että pääsee testeihin ja päättää uusista renkaista mitkä sopiii hyvin itselleen -> vyömuutokset muilta salassa. Ja samalla pääsee testaileen. Mutta upsrallaa ko ne oliki turvallisuusongelma. Päättivät tehdä jotain koska onhan se noloa että paalulta starttaavat autot päätyvät sijalle 8... Äkkiä jotain muutoksia. Ja samalla lahjoneet jonku pirellin työntekijän pistään jauhoja ja sokeria kilpailevien tiimien renkaiden sisälle. Okei nyt otan foliohatun pois. Joka ei sekää muutes estä ajatusvakoilua tutkimusten mukaan :D

Mutta saispa lehdistö uuden Gate -nimen käyttöön. MercerelliGATE.
 
Viimeksi muokattu:

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Ja di Restan Q3-rengassatsille jäi painotus tekemättä... Eikö Force India poikkeuksellisen vahvasti vängännyt rangaistusta vastaan...

 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Rengasjupakka: Kaikki syyttelee toinen toisiaan, eikä kukaan myönnä mitään.

Jos noi hajoamiset pohtuu tallien vääristä toimintatavoista, niin sittenhän niitä renkaita ei tarvitse muuttaa mihinkään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rengasjupakka: Kaikki syyttelee toinen toisiaan, eikä kukaan myönnä mitään.

Jos noi hajoamiset pohtuu tallien vääristä toimintatavoista, niin sittenhän niitä renkaita ei tarvitse muuttaa mihinkään.
Tämähän ei olisi ensimminen kerta, kun tallit tekevät vastoin Pirellin suosituksia. Spassako se oli, kun Red Bull valitti renkaista, vaikka itse oli käyttänyt liian jyrkkää camberia?

Uutisen mukaan Saksaan kuitenkin ehditään tuoda kevlar-vahvisteiset renkaat, vaikka vika ei ollut Pirellin mukaan heissä. Mutta mitä tämä tarkoittaa:

Porua aiheuttaneet renkaat oli tarkoitettu talleille testattavaksi Kanadan GP:ssä kolme viikkoa sitten, mutta sääolojen ja tallien vastustuksen vuoksi ajatuksesta luovuttiin.
Siis mitkä "porua aiheuttaneet?" Nekö, jotka Silverstonessa hajosi vai ne kevlarversiot, jotka tulee Nürrelle? Eihän mitään uusia renkaita pitänyt Silverstoneen tuoda, kun talleilta ei saanut yksimielisyyttä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Rengasjupakka: Kaikki syyttelee toinen toisiaan, eikä kukaan myönnä mitään.

Jos noi hajoamiset pohtuu tallien vääristä toimintatavoista, niin sittenhän niitä renkaita ei tarvitse muuttaa mihinkään.
Myös rata sai moitteet Pirelliltä ja erityisesti Pirelli moitti nelosmutkan kanttareita, mutta seuraavaksi takuuvarmasti tallit kiistävät Pirellin väitteet ja väittävät yhä rengasrikkojen syyn olleen renkaissa itsessään.

Mutta jos vika olisi ollut renkaissa itsessään se tarkoittaisi mielestäni sitä, että Silverstonen kisaan on osunut sekundarenkaita, koska muuten renkaita olisi aivan varmasti räjähdellyt jo edellisessä kisassa Montrealissa, sillä renkaiden rakennetta ei muutettu kahden viimeisen välillä ja Montrealin rata tunnetusti ei ole renkaille hellä rata.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Uutisen mukaan Saksaan kuitenkin ehditään tuoda kevlar-vahvisteiset renkaat, vaikka vika ei ollut Pirellin mukaan heissä.
Eikös sitä jo "huomattu", että nää silverstone-renkaat oli jo kevlar-vahvistettuja,vaikka näin ei pitänyt olla? Vai onko tämä jo todistettu huuhaaksi?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös sitä jo "huomattu", että nää silverstone-renkaat oli jo kevlar-vahvistettuja,vaikka näin ei pitänyt olla? Vai onko tämä jo todistettu huuhaaksi?
No onko tuota väitettä missään luotettavassa lähteessä vahvistettu? Minusta Silverstonessa se vyö lensi irti renkaasta jo hajoamisvaiheessa kulutuspinnan mukana, joten renkaanraadoista sitä ei pitäisikään löytyä. Pelkkä "sidewall" jäi.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
No onko tuota väitettä missään luotettavassa lähteessä vahvistettu? Minusta Silverstonessa se vyö lensi irti renkaasta jo hajoamisvaiheessa kulutuspinnan mukana, joten renkaanraadoista sitä ei pitäisikään löytyä. Pelkkä "sidewall" jäi.
Renkaista ei lentänyt kuin silppua. Täysin erillaisia tapauksia kuin ne aiemmat. Tästä on ollut puhetta ja ennemminkin kaipaisin "luotettavan lähteen" vastausta epäilyihin eikä päinvastoin. Tuossa yllähän on yhdet esimerkkikuvat. Miten samalla rakenteella olevat renkaat yhtäkkiä hajoaa tyystin erilailla?
 
Ylös