Pirelli, virallinen rengastoimittaja

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Olisi ollut ihan oikein. Saisi kärkitallit protestoida ja jättää jonkun kisan väliin kokonaan. Siinäpähän Lotukset halutessaan kruisailevat kaksoisvoittoon muiden pitäessä lomaa.
Tuo se vasta olisikin lapsellista, että kun ei saada renkaita kestämään niin vedetään itkupotku raivarit eikä ajeta ollenkaan :nope:
 

warre1

Well-known member
Liittynyt
8.7.2005
Viestit
386
Sijainti
Kouvola
Pirelli's Paul Hembery, however, said the marque will only look to change tack if the teams "unanimously" demand it.

"That (unanimity) is definitely not the case," he insisted.

"If we do something, and suddenly two or three cars are no longer competitive but some others are suddenly faster, then we just have a new problem.

"We are analysing the situation," Pirelli is quoted by Germany's Auto Motor und Sport, "but there is still no decision."


http://www.auto123.com/en/racing-news/f1-pirelli-to-change-tires-if-unanimously-asked?artid=153937&utm_medium=feeds&utm_source=feed-RACE&utm_campaign=feeds

eli aihetta huoleen vaikuttais olevan.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Viimeisimpänä Webber ilmaissut tyytymättömyyttään radan ympäri kruisailemiseen.
http://www.formula1.com/news/headlines/2013/3/14414.html
Q: (Trent Price - Richland F1) Mark, obviously yesterday there were a lot of unknowns surrounding tyres going into this race but you’ve executed basically what was a perfect race in terms of the tyre management. That must give you some confidence for the rest of the year.
MW: Yeah, you’re right, going into the event we were pretty concerned. Some of our long runs before the Grand Prix itself were pretty poor but these guys are not resting on any laurels, particularly, again, our key beacon in Adrian Newey, Adrian is working hard. The thing is I think it’s quite good for the neutral, good for the fans and good for probably new people that are following Formula One, but the old - let’s say people who have more of a grasp of the sport and more education of where the sport was - it’s still a little bit hit and miss. With what we had, probably not much of an idea that’s how the race would go for us today. I was surprised that other people were not with us, completely, people won’t believe that but that’s the case, and also I think, for the junior categories they need to get the tyres and things better for young drivers to learn how to push the cars to the limit and drive absolutely on the edge. You watch Rafa Nadal and Roger Federer play each other and it’s playing with the lines, it’s playing with precision for a five set match and we all enjoy watching that but at the moment we’re driving at eight and a half tenths, eight tenths, conserving our pace and some more situations like this will probably happen in the future because there’s a lot of ambiguity in who’s (on the) pace and who’s quick. Seb feels he’s strong only in the middle of the race then I could respond. The racing is completely around nursing and trying to make the tyres survive and they’re not conducive to driving a car on the limit. You don’t see us really pushing on the limit. Obviously Seb and I had a push in the middle in our last stint but generally no drivers are really on the limit today. I don’t know if I answered your question but anyway, that’s my little rant.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Aluksi olin täysin sitä mieltä, että turhasta valittavat - renkaat ovat samat kaikille.
Nyt olen siinä ymmärryksessä, että renkaat oikeasti hajoavat kappaleiksi nopeimmissa mutkissa (Red Bullin mukaan toki). Jos näin on, niin silloinhan renkaat on huonot.

Sen sijaan en kuitenkaan ymmärrä esim. Webberin kommenttia, että kruisailevat 80% vauhtia renkaiden takia. Tai että kuskit eivät voi ajaa limiitillä renkaiden takia.
Eikö limiitillä ja täysillä ajo ole juuri sitä, että ajetaan niin lujaa kuin ko. välineillä pääsee? Ainahan teoriassa kisavauhdista jää jotain pois. Alussa on painava auto ja lopussa kuluneet renkaat. Koskaan ei ajeta 100%, mutta uskon usein kaikkien ajavan limiitillä.

Kovasta itkusta huolimatta kaikki olivat samassa renkaiden vaihtorytmissä pitkään Malesiassa. Vain lopussa Lotus jätti yhden stopin tekemättä, mutta lopputuloksiin se ei tainnut vaikuttaa...
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Aluksi olin täysin sitä mieltä, että turhasta valittavat - renkaat ovat samat kaikille.
Nyt olen siinä ymmärryksessä, että renkaat oikeasti hajoavat kappaleiksi nopeimmissa mutkissa (Red Bullin mukaan toki). Jos näin on, niin silloinhan renkaat on huonot.

Sen sijaan en kuitenkaan ymmärrä esim. Webberin kommenttia, että kruisailevat 80% vauhtia renkaiden takia. Tai että kuskit eivät voi ajaa limiitillä renkaiden takia.
Eikö limiitillä ja täysillä ajo ole juuri sitä, että ajetaan niin lujaa kuin ko. välineillä pääsee? Ainahan teoriassa kisavauhdista jää jotain pois. Alussa on painava auto ja lopussa kuluneet renkaat. Koskaan ei ajeta 100%, mutta uskon usein kaikkien ajavan limiitillä.

Kovasta itkusta huolimatta kaikki olivat samassa renkaiden vaihtorytmissä pitkään Malesiassa. Vain lopussa Lotus jätti yhden stopin tekemättä, mutta lopputuloksiin se ei tainnut vaikuttaa...
Niin tai siis eivät nimenomaan eivät voi päästellä menemään niin kovaa kuin laitteet antaisi myöten koska pitää säästää hajoavia renkaita, vrt. aikaisempaan kun renkaat kesti huomattavasti pitempään (joskin on aikaisemminkin voinut renkaansa turhalla raivoamisella parissa kierroksessa tuhota, varsinkin kun ovat olleet kylminä)
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Toisaalta onko siinä suurta eroa, pitääkö ajamisen raivoa rajoittaa renkaiden takia vai esmes sen takia, että moottori leviäisi. Laitteet kuin laitteet. On joskus ennenkin menty ketjun heikoimman lenkin mukaisesti limitillä.

Tavallaan noista kommenteista tulee kuitenkin mieleen 80-luvun puolivälin "taloudellisuusajot" kun piti kisailla bensaa säästäen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Aikanaan oli toisinaan myös Goodyearin aikaan rengasten säästelyajoa mikä myös oli ärsyttävää vaikkakin onneksi erittäin harvinaista. Ja pahimmat säästäjät olivat silloinkin usein juuri kärkikuskeja vaikka yleensä kuitenkin peliin pantiin kaikki mitä reservissä oli kaasun suhteen.

Tosin edellämainitun taloudellisuusajon aikana homma meni pahimmillaan täydeksi lekkeripeliksi. Kaikesta huolimatta näin parin vuoden jälkeen Pirelli on tuonut lajiin kuitenkin eniten jännitystä renkaiden suhteen sitten kauden 1998.


Siitäkin on jo vierähtänyt aikaa ja silloin oli viimeksi Goodyear mukana sarjassa.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Minun mielestä Pirellin ei pidä edes miettiä renkaiden seosten muuttamista kesken kauden, ennen kuin yli puolet talleista ja kuskeista on muuttamisen kannalla tai on olemassa turvallisuusriski. Äänestystä vaan pykäämään...

Mutta toisaalta minusta Pirellin pitäisi antaa ensi kauden seokset talleille testattavaksi jo hyvissä ajoin, ehkä jo tämän kauden puolessa välissä, että voivat ottaa renkaat huomioon autoa suunniteltaessa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pirelli kertoo, että tulevassa palaverissaan (neljän kilpailun jälkeen) ei tulla tekemään suuria muutoksia renkaisiin. Korkeintaan mietitään säätilan vaikutuksia rengaskulutukseen.

Autosport

Red Bullin on jokseenkin turha valittaa, kun renkaat oli näytillä jo Brasilian GP:n harjoituksissa viime vuonna - ja muistaakseni nuorten kuskien testissäkin. Olisivat suunnitelleet autonsa tietämiensä renkaiden mukaan. Eikä tuo meno nyt näilläkään renkailla niin onnettomalta vaikuta.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3229
Sijainti
F1-fanikatsomo
No niin pitihän se arvata
Turun Sanomat sanoi:
Pirelli koventaa kovaa kumiseosta loppukaudeksi
Rengastoimittaja Pirelli julkisti torstaina kolmen seuraavan Grand Prix -kisan kumivalikoimat ja ilmoitti samalla muuttavansa oranssiväristä tunnistettavaa kovaa kumiseostaan.

Espanjassa kilpaillaan kovalla ja keskikovalla renkaalla. Monacossa autoihin tulevat kaksi pehmeintä seosta: pehmeä ja superpehmeä. Kanadassa kilpaillaan keskikovalla ja superpehmeällä renkaalla.

– Arvioituamme renkaiden suorituskykyä neljän ensimmäisen kisan perusteella, päätimme – neuvoteltuamme tiimien kanssa – vaihtaa kovaa kumiseosta Espanjasta alkaen, aivan samoin kuin teimme Barcelonassa kaksi vuotta sitten, jolloin esittelimme niin ikään uuden kovan seoksen loppukaudeksi. Tämä uusin versio on lähempänä viime vuoden kovaa rengasta, mikä mahdollistaa tiimeille laajemman taktisen yhdistelmän muiden renkaiden kanssa, kun ne pysyvät entisellään, Pirellin moottoriurheilun päällikkö Paul Hembery selvitti tiedotteessa.

Pirelli pehmensi viime vuoden jälkeen kaikkia kumiseokseen. Näin alkukaudella käytetty kova kumi vastasi tavallaan viime vuoden keskikovaa. Nyt tätä siis kovennetaan, jolloin ero keskikovaa suurenee.
linkki

Onneksi muutos koskee vain kovinta seosta, mutta selkeä takaisku Lotukselle
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Voi olla niinkin. Toivottavasti tällä muutoksella ei vain mennä taas pian marisemislinjaan. Berniellä sanavalinta ainakin osui kohdalleen rengasvalituksista ja takavuosina pahimmillaan olivat huomattavasti kovempiakin kuin mikään nykypäivän tai Bridgestonen aikaiset renkaat. Tosin autotkin olivat silloin erilaisia.

Pirelli on mennyt pikkuhiljaa kuitenkin koko ajan hyvää vauhtia kohti hyvää yleisrenkaan luomista lajiin. Renkaita on kyetty suhteellisen hyvin muuttamaan erittäin nopeasti kuluvista suhteellisen kestäviin ja kaikkia miellyttäviin ratkaisuihin enemmistön osalta. Siksi Pirellin mahdollinen sopimuksen uusimattomuus olisi pieni harmi.:dunno: Puhumattakaan sitten isojen tiimien valituksista renkaiden suhteen.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
On kyllä munatonta meininkiä Pirelliltä, muutama iso talli vähän inisee ja heti vaihdetaan. Täysin naurettavaa pelleilyä. Jos muutama pikku talli valittas, ni ketään ei kiinnostas. Vaikka muutos pieni onkin, niin antaa kyllä aika heikon kuvan pirellistä tai niistä ihmisistä jotka päätöksen takana ovat. Luonnollisesti mitään kaikille talleille yhteistä ei pitäisi mennä muuttamaan kesken kauden, ellei ole erittäin painavat perusteet.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On kyllä munatonta meininkiä Pirelliltä, muutama iso talli vähän inisee ja heti vaihdetaan.
Pirelli sanoo neuvotelleensa tiimien kanssa. En usko, että vähemmistön kitinällä olisivat lähteneet muuttamaan, vaan nimenomaan muutokselle on saatu enemmistön siunaus. Näin ovat ainakin puhuneet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pirelli on mennyt pikkuhiljaa kuitenkin koko ajan hyvää vauhtia kohti hyvää yleisrenkaan luomista lajiin. Renkaita on kyetty suhteellisen hyvin muuttamaan erittäin nopeasti kuluvista suhteellisen kestäviin ja kaikkia miellyttäviin ratkaisuihin enemmistön osalta.
Mitä sinä nyt höpiset? Eihän siellä itse renkaita muuteta kuin kausien välissä jä vähän pientä hienosäätöä joihinkin kovuuksiin kauden aikana. Eri radoille tuotavilla eri seoksilla ne muutokset rengaskulutuksessa on enimmäkseen saatu aikaan.

Ja tietysti tallit ovat kauden mittaan osanneet muokata autojaan niin, ettei loppukaudesta renkaat kulu niin paljon, vaikka pääosin ovat samoja seoksia kuin kauden alussakin.
 

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
Pirelli sanoo neuvotelleensa tiimien kanssa. En usko, että vähemmistön kitinällä olisivat lähteneet muuttamaan, vaan nimenomaan muutokselle on saatu enemmistön siunaus. Näin ovat ainakin puhuneet.
Isommista talleista Red Bull ja Mersu ovat valittaneet renkaista ja loput ovat käytännössä olleet muutosta vastaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Isommista talleista Red Bull ja Mersu ovat valittaneet renkaista ja loput ovat käytännössä olleet muutosta vastaan.
Tiedänhän minä tuon, kun olen saman itsekin tänne kirjoittanut. Mutta jos kerran Pirelli on neuvotellut tuosta asiasta tallien kanssa, niin tuskin olisivat mitään muuttaneet, jos 9 tallia olisi vastustanut.

Pelkän kovimman renkaan muuttaminen nyt ei noiden kahden ongelmaa ratkaise, koska ei se kovin ole nopeudeltaan/pidoltaan pehmeämpien veroinen (ja heikommaksi tuossa suhteessa muuttuu). Molempia on edelleen pakko käyttää, ja jos muut voivat käyttää nopeampaa rengasta (joka heillä kestää paremmin), niin hyvinkin voivat muutokseen suostua. Samahan se on heillekin, lopulta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Yritin tarkoittaa muutoksilla juurikin eri seoksia. Pirelli kuitenkin tuntuu myös reagoivan asiakkaiden tarpeisiin aika nopeastikin tarvittaessa. Esimerkkinä aiempi kova rengas tuomittiin liian kovaksi vaikka kisoissa sitä ei tainnut esiintyä kuin vain kerran ja testeissä muutamia kertoja.

Tiedä sitten, että ovatko tiimit nykyään turhan herkkiä valittamaan liian paljon jokaisesta pienimmästäkin ongelmasta lajissa.
 
Ylös