Gran Turismo 5

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Ei ole, voin kokeilematta sanoa. Siis mun kohdalla. Olishan se ratti ihan jees, varmaan parantaisi pelikokemusta, mutta kun siihen ei ole koskaan tottunut, niin ei sitä osaa kaivata.
Kannattaa ilman muuta hakea heti ratti/polkimet. Tämä GT5-ratti vai mikä onkaan maksoi muistaakseni jotain vähän päälle huntin, eli paljon mitään ja on ollut helvetin hyvä. Ei tulisi edes mieleenikään edes käynnistää koko peliä ilman rattia, tai yleensäkään mitään autopeliä.

Lähinnä mielenkiinto on mennyt, koska tuo Ferrarin F1 on niin saatanan kallis. Ei yksinkertaisesti kiinnosta hinkata viikkoa samoja kisoja, että saa hillot kasaan.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kannattaa ilman muuta hakea heti ratti/polkimet. Tämä GT5-ratti vai mikä onkaan maksoi muistaakseni jotain vähän päälle huntin, eli paljon mitään ja on ollut helvetin hyvä. Ei tulisi edes mieleenikään edes käynnistää koko peliä ilman rattia, tai yleensäkään mitään autopeliä.

Lähinnä mielenkiinto on mennyt, koska tuo Ferrarin F1 on niin saatanan kallis. Ei yksinkertaisesti kiinnosta hinkata viikkoa samoja kisoja, että saa hillot kasaan.
Autoa ajetaan ratilla, kaikki muu on itsensä huijaamista.
Ratilla voi ajaa myös venettä, mutta nyt on vaan pelistä kyse. Ei oikeasti huvita laittaa yhtään ylimääräistä näihin pelikamoihin, vaikka maksaisikin "vain" satasen.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8288
Sopivan pieninä kerta-annoksina G27:lla veivaten tää peli kyllä toimii itsellä edelleenkin, vaikka sieltä muutama ttumainen challenge löytyykin niin aina löytyy sellasta ajettavaa millä saa pyyhittyä arkischeissen pois mielestä. Ja pitää alkaa räpsimään noita kuviakin lisää, vaikka puut onkin kasaria niin pienellä tuunauksella näistä räpsyistä saa ihan mielenkiintoisia.

 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Operaatio läpipeluu on vaiheessa taso 22, kolme ekaa kisasarjaa yhtä vaille kaikki voitettuna, lisensseistä puuttuu vaan Super. Olosuhteen (=raha) pakosta jouduin käymään voittamassa sen ekan sarjan Seasonal-kisoja, kun muuten ei olut rahaa virittää autoja sellaiseen iskuun, että B-spec -kuskit pystyisivät voittamaan edes siinä alottelijakisarykelmässä. No nyt se on voitettu ja osa seuraavankin rykelmän kisoista.

Vituttaa jo ajatellakin sitä Superilisenssikoesarjaa, mutta kai se on pakko pois ajaa. Samoin jossain vaiheessa on pakko palata tonne Specialeihin, vaikka siellä ei ole yhtään kiinnostavaa kisaa. Ai miksi? Kun päätin pelata tän pelin läpi (=kaikista kisasarjoista molemmilla Speceillä voitto joka kisasta ja specialit pronssilla läpi).

Taisin jo aiemmin todeta, että aika helvetinmoinen pettymys on ollut monen vuoden odotuksen jälkeen.
 

Goblet

Iceman
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
3109
Sijainti
Finland
Miksi sitten haluat ajaa pelin läpi, jos et kerran halua ajaa kaikkia kisoja? Ei kyllä mene tämä vinetys nyt jakeluun.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Miksi sitten haluat ajaa pelin läpi, jos et kerran halua ajaa kaikkia kisoja? Ei kyllä mene tämä vinetys nyt jakeluun.
Jos peli on ostettu, niin siitä sitten nautitaan kanssa koko rahan edestä! :frank:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
*jää odottelemaan FW08:n raporttia 24 tunnin a-spec kisoista*

..ja jos täysin läpi haluat pelata, eli tasolle 40 sekä a- että b-spec, niin se Le Mans 24h-kisa täytyy vetää sitten 10 kertaa läpi.. ja kesken ei voi tallentaa.. paussi toki toimii..
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Miksi sitten haluat ajaa pelin läpi, jos et kerran halua ajaa kaikkia kisoja? Ei kyllä mene tämä vinetys nyt jakeluun.
Siis se "peli" minkä meinaan pelata läpi on se A-ja B-spec kisakokonaisuus. Niiden pelaaminen kiinnostaa, vaikka siinäkin on kyllä peitetty vahvasti clutterin alle todellisen idean puuttumista.

Ne specialit taas ovat siinä pelin mukana tulevaa pakkopullaa. Ei vaan luonto anna periksi jättää niitä väliin.

Mää olen sitä pelaajasukupolvea, jolla on aina ajatuksena, että kun uuden pelin saa, niin se pelataan läpi. Siksi vituttaa, kun näissä nykypeleissä on aina kaikennköistä härpäkettä ja ekstraa kyljessä, jolloin pelin läpipeluu on kaikkea muuta kuin selkeää.

Veidtille: Jos siellä on tosiaan niissä A-spec kisoissa joku tollainen, niin sitten jää projekti kesken. En ole niitä ylimmän luokan kisoja katsellut vielä ollenkaan.

Edit: Alunperin kyllä meinasin pitää mölyt mahassani siitä, miten olen GT5:n pettynyt, mutta yleinen ilmapiiri kaikkialla tuntuu olevan niin myönteinen sitä kohtaan, niin ajattelin hieman tuoda sävyä keskusteluun. Sori. Ei tämä niin vakava juttu mulle ole kuin ehkä näistä kirjotuksista voisi luulla.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Niin, se Endurance-sarja ei taida ilmestyä sinne valikkoon ennen kuin on tasolla 25... mutta tuolta se näyttää:
(ei mun ottama kuva)



Samat kisat A- ja B-spec sarjassa, ja ne ajetaan täyspituisina. B-spec menee helposti kun pistät kuskeille X1:n tai jonkun muun ylivoimaisen auton alle ja jätät itsekseen ajamaan. A-specissä en ole yhtään noista vielä ajanut.. onhan noissa hommaa tuleviksi vuosiksi kun tekemisen puute iskee lomalla.

Kisat siis:

Grand Valley 300km (kesto n. 1h 45 min)
Roadster 4 hours
Laguna Seca 200 miles (kesto n. 2h 12 min)
Indianapolis 500 miles (kesto n. 2h 24 min)
Suzuka 1000km (kesto 4h X1:llä (b-spec), normiautolla n. 6h)
Nurburgring 4h
Tsukuba 9h
Le Mans 24h
Nurburgring 24h

..ja kuten kuvasta käy ilmi, siinä vaiheessa kun kisan vaatima taso hyppää parilla eteenpäin edellisestä, tarkoittaa tämä käytännössä sitä että kisa täytyy vetää niin monta kertaa läpi että levelin puolesta pääsee taas osallistumaan seuraavaan kisaan. Tämä huipentuu lopussa, kun tason 35 Le Mans 24h täytyy vetää n. 10 kertaa läpi ennen kuin on tasolla 40, jolloin pääsee ajamaan vihoviimeisen kisan, Nurburgring 24h. (Näin ainakin b-specissä. A-spec puolella kenties selviää vähemmällä..)

Ite pistin nyt iltasella ekan LM 24h:n pyörimään b-specissä.. katotaan huomenna onko X1:stä mitään jäljellä, kilsoja autolla jo 15 000 tai jotain..
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tykkääkö joku muuten oikeasti tuosta B-spec puolesta? Tuossa se pyörii taustalla koneella istuessa. Tosi hauskaa, hei!
:doubtful: Siis nyt pitää ihan sanoa, että mitä vittua?
Luulin vaan evottaneeni jotain huolella kun en päässyt ajamaan niitä itse vaan jouduin katselemaan virtuaalikuskin menoa.
Mikä on ton homman pointti olevinaan?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
No siis ideahan siinä on, että a-specissä ajetaan itse, ja b-specissä ollaan tavallaan tiimipäällikkönä. "Radiokäskyillä" ohjataan kuskeja ja kuskien otteet paranevat sitä mukaa kun nousevat tasoja. Tason 15-20 kuskit alkavat osata jotenkuten jo ajaakin, ja totella käskyjä. Taso 40 on maksimi. Kun kuskin career-palkki täyttyy, kuski alkaa hidastua joten lienee aika siirtää kaveri eläkkeelle ja palkata uusi keltanokka.

Onhan olemassa mm. jalkapallomanageri-pelejä, joissa ei pääse itse potkimaan palloa. Jotkut niitä tykkäävät kuitenkin pelata. Jotkut tykkäävät äidistä, jotkut tyttärestä. Jotkut molemmista.

Jos rahapula iskee, b-specin Dream Car Championship taitaa olla nopein ja helpoin konsti tienata, seasonal eventtien ohella. Voita neljä kisaa viidestä ja pisteet riittää jo mestaruuteen, joten aloita viides kisa ja keskeytä saman tien. Tilille kertyy n. miljoona krediittiä tunnissa.

Mutta eihän tuota b-specciä ole pakko pelata läpi jos ei tahdo. Jos tykkää vain itse ajaa, niin keskittyy a-specciin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Onhan olemassa mm. jalkapallomanageri-pelejä, joissa ei pääse itse potkimaan palloa. Jotkut niitä tykkäävät kuitenkin pelata. Jotkut tykkäävät äidistä, jotkut tyttärestä. Jotkut molemmista.
Ongelma tuossa B-specissähän ei ole tuo idea, vaan totutus. Sulla on neljä ohjevaihtoehtoa mitä toistaa kisassa eri järjestyksessä. And that's it. Jalkapallomanagerejakin on hyviä ja huonoja. Tämä menisi toteutukseltaan sinne huonojen sekaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18501
Niin, se Endurance-sarja ei taida ilmestyä sinne valikkoon ennen kuin on tasolla 25... mutta tuolta se näyttää:
(ei mun ottama kuva)



Samat kisat A- ja B-spec sarjassa, ja ne ajetaan täyspituisina. B-spec menee helposti kun pistät kuskeille X1:n tai jonkun muun ylivoimaisen auton alle ja jätät itsekseen ajamaan. A-specissä en ole yhtään noista vielä ajanut.. onhan noissa hommaa tuleviksi vuosiksi kun tekemisen puute iskee lomalla.

Kisat siis:

Grand Valley 300km (kesto n. 1h 45 min)
Roadster 4 hours
Laguna Seca 200 miles (kesto n. 2h 12 min)
Indianapolis 500 miles (kesto n. 2h 24 min)
Suzuka 1000km (kesto 4h X1:llä (b-spec), normiautolla n. 6h)
Nurburgring 4h
Tsukuba 9h
Le Mans 24h
Nurburgring 24h

..ja kuten kuvasta käy ilmi, siinä vaiheessa kun kisan vaatima taso hyppää parilla eteenpäin edellisestä, tarkoittaa tämä käytännössä sitä että kisa täytyy vetää niin monta kertaa läpi että levelin puolesta pääsee taas osallistumaan seuraavaan kisaan. Tämä huipentuu lopussa, kun tason 35 Le Mans 24h täytyy vetää n. 10 kertaa läpi ennen kuin on tasolla 40, jolloin pääsee ajamaan vihoviimeisen kisan, Nurburgring 24h. (Näin ainakin b-specissä. A-spec puolella kenties selviää vähemmällä..)

Ite pistin nyt iltasella ekan LM 24h:n pyörimään b-specissä.. katotaan huomenna onko X1:stä mitään jäljellä, kilsoja autolla jo 15 000 tai jotain..
Tuossa hyvin kiteytettynä Turismon parhaat osakilpailut, itse tosin olen ajanut Le Mans 24h kerran kokonaan läpi käyttämättä b-spectiä kertakaan kisan aikana, mutta yleensä kuitenkin olen ajanut lähes koko kisan ja kaverit ollut auttamassa myös ajohommissa. Nurburgring 24h (Nordschleife) on hieman rasittava ajaa ainakin minun mielestä. Koskaan en ole ollut kiinostunut Lisenssien ajamisesta, yleensä olen pistänyt jonkun muun ajamaan kyseiset kiemurat ja alkupään kisat.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ongelma tuossa B-specissähän ei ole tuo idea, vaan totutus. Sulla on neljä ohjevaihtoehtoa mitä toistaa kisassa eri järjestyksessä. And that's it. Jalkapallomanagerejakin on hyviä ja huonoja. Tämä menisi toteutukseltaan sinne huonojen sekaan.
Eihän se toki täydellinen ole, eikä koko peli muutenkaan. Niillä käskyillähän ei ole muuta merkitystä, kuin että yritetään säädellä sitä kuskin "hot-cold"-tasoa, eli kuskin efortin määrää. Jos mittari on cold-asennossa, kuski ajelee, tasosta riippuen, ihan lepopulssilla, hitaita aikoja. Siihen kun annat increase pace-komentoja, viisari lähestyy mittarin puoliväliä. Kun se on puolivälissä, anna "maintain pace"-komento, ja kun komennon vaikutus lakkaa n. 30 sekunnin päästä ja viisari alkaisi taas laskea coldia kohti, toista aina komento. Näin kuski ajaa tasaisen hyviä kierrosaikoja, ilman virheitä.

Jos haluat vielä kovempaa kyytiä, nosta viisari jonnekin 75% tietämille, ja pidä siinä. Nyt vauhti pysyy hyvänä, eikä virheitäkään pitäisi vielä liiemmälti tulla, kuskin tasosta riippuen, mutta kuskin voimat toki kuluvat nopeammin. Jos mittari pääsee 100%:n asti, esimerkiksi muiden autojen ahdistellessa, kuskia kannattaa yrittää rauhoittaa "decrease pace"-komennolla, ettei pian olla pöpelikössä.

Overtake-komentoa ne tottelevat sitten kykyjensä mukaan.

Tuossa hyvin kiteytettynä Turismon parhaat osakilpailut, itse tosin olen ajanut Le Mans 24h kerran kokonaan läpi käyttämättä b-spectiä kertakaan kisan aikana, mutta yleensä kuitenkin olen ajanut lähes koko kisan ja kaverit ollut auttamassa myös ajohommissa. Nurburgring 24h (Nordschleife) on hieman rasittava ajaa ainakin minun mielestä. Koskaan en ole ollut kiinostunut Lisenssien ajamisesta, yleensä olen pistänyt jonkun muun ajamaan kyseiset kiemurat ja alkupään kisat.
Öö, siis miten sitä b-specciä muutenkaan voisi käyttää kisan aikana a-spec puolella..? Sehän siis olisi hyvä ja loistava temppu jos voisi ajaa noita endu-kisoja omien b-kuskien kanssa, ja monet ovat sitä ehdottaneet ja toivoneet, mutta tietääkseni ei vielä kuitenkaan ole mahdollista..?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eihän se toki täydellinen ole, eikä koko peli muutenkaan. --
Kylkyl. Tuo oli tiedossa, ja käytössä. Mutta tosi minimaalista tekemistä tuo on. Olisivat edes laittaneet niihin nappeihin tekstit tyyliin:

Decrease pace = Don't even think about it, Sebastian.
Maintain pace = Looking gut, Jarno.
Increase pace = You are a second off Fernando's pace, this is unacceptable Giancarlo. Push.
Overtake = Use your talent.

Niin olisi saanut edes kerran sitä itsekseen nauraa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kylkyl. Tuo oli tiedossa, ja käytössä. Mutta tosi minimaalista tekemistä tuo on. Olisivat edes laittaneet niihin nappeihin tekstit tyyliin:

Decrease pace = Don't even think about it, Sebastian.
Maintain pace = Looking gut, Jarno.
Increase pace = You are a second off Fernando's pace, this is unacceptable Giancarlo. Push.
Overtake = Use your talent.

Niin olisi saanut edes kerran sitä itsekseen nauraa.
:D:D

Niin ja olishan sekin kiva lisä jos voisi ajattaa kahta autoa kisassa, ja antaa molemmille komentoja. Yksi komento olisi sitten "let Bob pass for the championship". Tai "Bob is faster than you, can you confirm you understood the message".
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18501
Öö, siis miten sitä b-specciä muutenkaan voisi käyttää kisan aikana a-spec puolella..? Sehän siis olisi hyvä ja loistava temppu jos voisi ajaa noita endu-kisoja omien b-kuskien kanssa, ja monet ovat sitä ehdottaneet ja toivoneet, mutta tietääkseni ei vielä kuitenkaan ole mahdollista..?
No ei mitenkään muuten, mutta tarkoitin lähinnä vuorotteluna sitä että täällä kotona vuorotellaan kamun kanssa ajovuoroja ei tekoäly kuskien.
 
Ylös