Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / TALVIkausi '10-'11

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Nythän sä väitit aiemmin että ha on puolet halvempi kuin julkinen, ja siihen edelleenkään en usko.
Ok, jos nyt voin sitten korjata aiemmin sanomaani, niin tuo puolet halvempaa oli vain heitto, myönnetään. Selvästi halvempaa se kuitenkin on (se mulla tuossa niinkuin pointtina oli, jos ei yksityiskohtiin mennä :tongue:).
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Muistaakseni vielä 90-luvulla oli tilanne auto vs. juna suhteen sellanen, että jos meinas yksin matkustaa vähän pitempää matkaa niin kannatti ottaa ennemmin juna. Kahestaan taas kannatti mennä autolla. Tuossa on toki huomioitu vain polttoainekulut ja lipun hinnat.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ilmeisesti sun auto ei ole diisseli, eikä siten ollen kuluta sitä lainkaan. Muuten on kyllä ihan uskomaton arvaus :rolleyes:
Onhan siinä yks nolla enemmän perässä :eek:

Bussi vienee jotain luokkaa 25L ja dieselauto 5L?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ei toki ole kaikki kulut ottaen huomioon halvempaa, mutta jos itse asuisin Hyvinkäällä niin tuskin tulisi kuljettua omalla autolla juurikaan Hesaan töihin, niin kalliiksi se kuitenkin tulee.
Entäs siinä tapauksessa, että tarvitsisit autoa jokatapauksessa jonkin muun syyn takia. Tällöin vertailussa junan hintaan ei voida ottaa huomioon niitä autoilun kuluja, jotka maksat joka tapauksessa. Eli jos nyt puhutaan juuri siitä, että voisi ruuhka-aikana (käytännössä työmatkat) pitää julkista liikennettä vaihtoehtona vaikka muuten autoa tarvitsisikin.

Veikkaan ettei juna olisi vaihtoehto Hyvinkää-Helsinki matkallakaan näillä junalippuhinnoilla, jos oma auto pihassa köllöttää joka tapauksessa. :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Muistaakseni vielä 90-luvulla oli tilanne auto vs. juna suhteen sellanen, että jos meinas yksin matkustaa vähän pitempää matkaa niin kannatti ottaa ennemmin juna. Kahestaan taas kannatti mennä autolla. Tuossa on toki huomioitu vain polttoainekulut ja lipun hinnat.
Jep, oli juurikin näin.
Helsinki - HML meni muistaakseni aikalailla yks yhteen vielä, Hki - Tampere olikin jo niinpäin että juna oli selkeästi edullisempi vrt. yksin maksaa bensat omalla autolla ajaessa.

Jos muistan oikein niin 97 tienoilla tuo matkaan vaadittavat 25-30l bensaa kustansi n. 120-150mk (n. 4,90mk/l) ja taas junan hinta molempiin suuntiin oli jossain satasen pinnassa...
(n. 50-60mk/suunta jos en nyt ihan väärin muistele)

Nykyisin tosiaan pääsee yksinkin ajaessaan jo reilusti alle VR:n hintojen, vaikka nykyiset bensan litrahinnat onkin ihan järjettömiä.

edit. kortin saadessani elokuussa -95, maksoi bensalitra halvimmillaan 3.85mk :D kova oli nousu seuraavien 6v. aikana kun Euron tullessa pompittiin jo siellä 6mk päällä :)
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Muistaakseni vielä 90-luvulla oli tilanne auto vs. juna suhteen sellanen, että jos meinas yksin matkustaa vähän pitempää matkaa niin kannatti ottaa ennemmin juna. Kahestaan taas kannatti mennä autolla. Tuossa on toki huomioitu vain polttoainekulut ja lipun hinnat.
Saattaa pitääkin paikkansa. Vuonna 2002 junalipun hinta Helsinki-Hyvinkää matkalla oli 7 euroa ja siihen asti hinta oli jo noussut paljon 90-luvun alusta.
Tietenkin myös polttoaineen hinta on noussut myös aika paljon, joten en sitten tiedä onko junalippujen hinnan nousu ollut suhteessa polttoaineen hinnan nousun kanssa korkeampaa vai samaa luokkaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Entäs siinä tapauksessa, että tarvitsisit autoa jokatapauksessa jonkin muun syyn takia. Tällöin vertailussa junan hintaan ei voida ottaa huomioon niitä autoilun kuluja, jotka maksat joka tapauksessa. Eli jos nyt puhutaan juuri siitä, että voisi ruuhka-aikana (käytännössä työmatkat) pitää julkista liikennettä vaihtoehtona vaikka muuten autoa tarvitsisikin.

Veikkaan ettei juna olisi vaihtoehto Hyvinkää-Helsinki matkallakaan näillä junalippuhinnoilla, jos oma auto pihassa köllöttää joka tapauksessa. :)
Ja nythän vertailuun nimenomaan otin VAIN bensan hinnan, ja siltikin saat tehdä tosissas töitä että näin talvipakkasilla pääset tuonne vaadittuun 6l/matka tasolle tuolla matkalla.

Tämä taas nostaa koko vuoden keskiarvoa reippaasti, eli sanoisin että tuo 9,5€/suunta julkisilla vrt. omaan autoon ei ole kovinkaan paljon kalliimpi.
(en kyllä laskisi selviäväni alle 15€/päivä matkoista tuolla välillä missään tapauksessa)

Kuten sanoin, jos asuisin Hyvinkäällä, pitäisin varmastikin omaa autoa, mutta pääsääntöisesti kävisin töissä julkisilla, ellei sitten päivän muu ohjelma hyödyttäisi omalla autolla menemistä.
(tai vaihtoehtoisesti jos olisin hankkinut matkoja varten erityisesti jonkun pikkuruokaisen menopelin)
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Onhan siinä yks nolla enemmän perässä :eek:

Bussi vienee jotain luokkaa 25L ja dieselauto 5L?
Helsinkin bussit näytti vievän jotain 33-54l/100km reitistä ja linjurimallista riippuen. Jossain intternetissä oli pdf-tiedosto asiaa koskien.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Muistaakseni vielä 90-luvulla oli tilanne auto vs. juna suhteen sellanen, että jos meinas yksin matkustaa vähän pitempää matkaa niin kannatti ottaa ennemmin juna. Kahestaan taas kannatti mennä autolla. Tuossa on toki huomioitu vain polttoainekulut ja lipun hinnat.
Voisi toimia nykyään korkeintaan pitkillä matkoilla (kun regressiivisesti näyttää lippujen hinnat nousevan). Halvimmillaan täältä pääsee Tampereelle ilman opiskelija-alennuksia 51,50€ hintaan..ajomatkaa 400km, niin aikamoinen bensasyöppö saisi kaara olla, jotta halvemmaksi tulisi junailu. Vielä jos päälle laskee, ettei lähtö- ja päätepiste ole ihan aseman vieressä, niin tarttee vielä bussirahaakin.

Helsinki-Kemijärvi 85,10€ ja ajomatka 900km. Siinä alkaa jo olla rajoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ja nythän vertailuun nimenomaan otin VAIN bensan hinnan, ja siltikin saat tehdä tosissas töitä että näin talvipakkasilla pääset tuonne vaadittuun 6l/matka tasolle tuolla matkalla.

Tämä taas nostaa koko vuoden keskiarvoa reippaasti, eli sanoisin että tuo 9,5€/suunta julkisilla vrt. omaan autoon ei ole kovinkaan paljon kalliimpi.
(en kyllä laskisi selviäväni alle 15€/päivä matkoista tuolla välillä missään tapauksessa)

Kuten sanoin, jos asuisin Hyvinkäällä, pitäisin varmastikin omaa autoa, mutta pääsääntöisesti kävisin töissä julkisilla, ellei sitten päivän muu ohjelma hyödyttäisi omalla autolla menemistä.
(tai vaihtoehtoisesti jos olisin hankkinut matkoja varten erityisesti jonkun pikkuruokaisen menopelin)
Ok. Ilmeisesti suuri osa tuntemistani hyvinkääläisistä auton omistajista ovat käyttäneet erilaista laskentakaavaa, kun ajavat Helsinkiin töihin autollaan.. Mutta ehkä mittakupissa painaa muitakin asioita kuin pelkkä raha.. Esim. tuo jaskankin mainitsema julkisen liikenteen sujuvuus, mikä myös pitäisi saada paremmaksi.

Jos työpaikka on jossain muualla kuin juna-aseman vieressä, niin työmatkaan voi kulua pitkäkin aika (varmaan jopa 2 tuntia johonkin itä tai länsihelsinkiin tai espooseen).
Henkilöautolla siihen kuluisi alle tunti ruuhka-aikaankin.

Veikkaisin että moni maksaa matkastaan mieluummin vähän enemmän, kuin uhraisi siihen tunnin enemmän aikaa. Joten tuo julkisen liikenteen sujuvuus on myöskin aika iso juttu tässä asiassa ja sitä pitäisi myös parantaa (sen lisäksi että sen juna/bussilipun pitäisi olla selvästi autoilun kuluja edullisempaa)..

Tietty tullaan sitten siihen, että mistä saadaan rahat, jos julkista liikennettä pitäisi parantaa, mutta lippujen hintoja alentaa.. Jaa'a..
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Ok. Ilmeisesti suuri osa tuntemistani hyvinkääläisistä auton omistajista ovat käyttäneet erilaista laskentakaavaa, kun ajavat Helsinkiin töihin autollaan.. Mutta ehkä mittakupissa painaa muitakin asioita kuin pelkkä raha.. Esim. tuo jaskankin mainitsema julkisen liikenteen sujuvuus, mikä myös pitäisi saada paremmaksi.
...

Jos on tilanne se, että auto on talouteen hankittu niin luulisin, että sitä sillon kannattaa käyttää julkisten sijaan. Auton kustannuksista aika suuri osa lankeaa, ajaa sillä eli ei. JA kun ajaa enämpi niin tulee vieläkin halvemmaksi. Ei hitto, meninks mä nyt Tsäkiä horinoita puolustelemaan, ei kyllä ollu tarkotus.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Helsinkin bussit näytti vievän jotain 33-54l/100km reitistä ja linjurimallista riippuen. Jossain intternetissä oli pdf-tiedosto asiaa koskien.
Niin vissiin kun kapunkiruuhka-ajoa ja atomaattivaihteet.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ok. Ilmeisesti suuri osa tuntemistani hyvinkääläisistä auton omistajista ovat käyttäneet erilaista laskentakaavaa, kun ajavat Helsinkiin töihin autollaan.. Mutta ehkä mittakupissa painaa muitakin asioita kuin pelkkä raha.. Esim. tuo jaskankin mainitsema julkisen liikenteen sujuvuus, mikä myös pitäisi saada paremmaksi.
Niin, nythän laskelmani perustui nimenomaan siihen että asutaan kätevästi juna-aseman lähellä, ja työpaikkakin olisi hyvien yhteyksien varrella, sekä autolle että junalle.
Siinä mielessä mietittynä käyttäisin ainakin itse pääosin julkisia, toki myös autoa silloin kun se helpottaisi muuta päivää.

Toki jos aletaan laskemaan muuttujia kuten erilaisia vaihtoja (bussiin, toiseen junaan tmv.), parkkimaksuja, liikenneruuhkia jne. niin toki saadaan aikaan loputon suo erilaisille mahdollisuuksille.

Nythän puhuit alunperin vain matkasta Hyvinkää - Helsinki, autolla vs. junalla, ei ollut kyse mistään sen ihmeellisemmästä.
Silloin täytyy tietenkin verrata vain sitä yhtä junamatkaa siihen yhteen automatkaan ja näin mielestäni myöskin tein.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Niin, jos julkinen liikenne olisi selvästi halvempaa ja suhteellisen sujuvaa, niin se voisi olla jopa vaihtoehto tuollaisessakin tilanteessa. :)

Mutta nyt voidaan vain jossitella, koska aika paljon pitää julkisessa liikenteessä tapahtua muutosta.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Niin, nythän laskelmani perustui nimenomaan siihen että asutaan kätevästi juna-aseman lähellä, ja työpaikkakin olisi hyvien yhteyksien varrella, sekä autolle että junalle.
Siinä mielessä mietittynä käyttäisin ainakin itse pääosin julkisia, toki myös autoa silloin kun se helpottaisi muuta päivää.

Toki jos aletaan laskemaan muuttujia kuten erilaisia vaihtoja (bussiin, toiseen junaan tmv.), parkkimaksuja, liikenneruuhkia jne. niin toki saadaan aikaan loputon suo erilaisille mahdollisuuksille.

Nythän puhuit alunperin vain matkasta Hyvinkää - Helsinki, autolla vs. junalla, ei ollut kyse mistään sen ihmeellisemmästä.
Silloin täytyy tietenkin verrata vain sitä yhtä junamatkaa siihen yhteen automatkaan ja näin mielestäni myöskin tein.
Joo puhuin matkasta Hyvinkää - Helsinki välillä, mutta en mielestäni ottanut kantaa siihen missä päin Hyvinkäätä asuu ja missä päin Helsinkiä käy töissä (sen takia olen yrittänyt painottaa sanaa julkinen liikenne, enkä pelkästään junaa). Aika harvoin kai molemmissa päissä ollaan ihan aseman vieressä? Asumisen sijaintiin voi toki itse vaikuttaa, mutta työpaikan suhteen ei välttämättä.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Joo puhuin matkasta Hyvinkää - Helsinki välillä, mutta en mielestäni ottanut kantaa siihen missä päin Hyvinkäätä asuu ja missä päin Helsinkiä käy töissä (sen takia olen yrittänyt painottaa sanaa julkinen liikenne, enkä pelkästään junaa). Aika harvoin kai molemmissa päissä ollaan ihan aseman vieressä? Asumisen sijaintiin voi toki itse vaikuttaa, mutta työpaikan suhteen ei välttämättä.
Aika helvetin tuono tapa alkaa keskusteleen jostain jos sivua myöhemmin alat tarkentamaan mitä tarkoitit ja missä :D

Kysehän oli pelkästään juna vs. auto, vai pitääkö quotata taas:
öh.. täh? Junalippu Hyvinkäälle maksaa 9.5 euroa, mutta automatkaan kuluu bensaa vitosen edestä (jos sitäkään???).. Oishan se kiva jos sen junalipunkin saisi vitosella..
Edit: silloin se juna voisi olla monelle ihan oikea vaihtoehto, ja ruuhkamaksuja ei tarttisi edes harkita.
Tuossa nimenomaan viitataan Helsinki - Hyvinkää linjaan, juna vs. auto. Ja mitä se maksaa bensa vs. junalipunhinta.
Sen väittämän mukaan on laskettu sulle myös auton hintaa.
Jos olisit tarkentanut mistä & mihin ollaan menossa, oltaisiin voitu miettiä myöskin välimatkoja,
mahdollisten bussien tarpeellisuutta, tarkempaa kilsamäärää, mahdollisia ruuhkia ja pysäköintimaksujakin.

edit. ja tarkennuksena, otin oman esimerkin Hyvinkään asemalta Pasilan tienoille, täten autollakin on vähän vähemmän ruuhkia ja koukeroita kun ei tarvitse laskea hesan keskustaan asti menemistä.
(eli pudotin arvioidusta 57km matkasta 7km pois nimenomaan sieltä ruuhkasimmasta päästä jotta tasottaisi auton kulutuslukemia vielä lisää)
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Aika helvetin tuono tapa alkaa keskusteleen jostain jos sivua myöhemmin alat tarkentamaan mitä tarkoitit ja missä :D

Pahoittelen, etten osaa enkä halua ihan jokaisessa kommentissa ottaa kantaa ihan jokaiseen asiaan, mitkä juuri siihen kommenttiini liittyvät..

Joten eiköhän tää ollut sitten tässä? :)

Edit: siis jos esittämieni tarkennuksienkin jälkeen jatkat keskustelua vain siltä pohjalta, mitä ensimmäisessä kommentissani sanoin, niin ei tätä keskustelua varmasti kannata jatkaa eteenpäin. :)
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Edit: siis jos esittämieni tarkennuksienkin jälkeen jatkat keskustelua vain siltä pohjalta, mitä ensimmäisessä kommentissani sanoin, niin ei tätä keskustelua varmasti kannata jatkaa eteenpäin. :)
Ei vaan kysehän oli siitä ettet ottanut kantaa alkuperäiseen väitteeseesi muuten kuin että "se oli vaan heitto", vaan keksit lisää tarkennuksia joiden kautta auton käyttäminen on halvempaa & loogisempaa.
(toki mukavampaa se on, ja pelkkää bensakulua verrattaessa voi olla hieman halvempikin kyllä, sitä en kiistä)

Mutta edelleen kaipaan perusteluja siihen miksi auto on muka selkeästi halvempi tuolla välillä ja mihin tuo 5€ heitto bensakuluissa alunperin perustui?
Lisäksi voisit vastata siihen minkä hintainen sun mielestä tuon matkan pitäisi junalla sitten olla jotta julkisia olisi helpompi suosia?

Siis sinällänsä en kiistä etteikö toki junan tai muun julkisen pitäis olla halvempi
(päinvastoin, julkinen liikenne sais ilman muuta kannustaa paremmin joukkoliikenteen käyttöön kustannuksiltaan)
mutta pk-seudun liikennekulttuurista tietämättömänä olis kiva kuulla näkökantoja niiltä jotka sahaa tuota väliä päivittäin.

Pirkanmaallahan tuommonen lähijunalla liikkuminen on aika huonolla tolalla, jotenka vertailu täällä bussin käyttöön on heikkoa ja sitä kautta bussilla suhaaminen on meillä melkein ainoa vaihtoehto
(ellei sitten suhaa Treelle hieman kauempaa, esim Orivedeltä, Toijalasta jne.)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mun osalta tää keskustelu loppuu tähän!
No pyh :)

Siis tokihan tämmönen aihe kiinnostaa täällä syrjemmälläkin koska jos se saadaan siellä pk-seudulla 2016 jo voimaan, niin ei kauaa mene että sitä tännekin jo ryssitään :D

Jos pitäis nyt miettiä asioita, niin pk-seudullahan on suhteellisen hyvät julkiset jo nyt verrattuna moneen muuhun paikkaan verrattuna, eli ehkä ennemmin kehittäisin siellä julkisia parempaan suuntaan kuin lähtisin rokottamaan rahallisesti autoilijoita heti ensimmäisenä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös