Mä nyt olen tuosta eri mieltä. Julkinen liikenne voi olla kustannuksiltaan ihan kilpailukykyinen vaihtoehto, en kuitenkaan näe erityisiä syita miksi yksityisautoilua pitäisi vielä enemmän verottaa tai entistä enemmän tukea julkista puolta. Molemmat vaihtoehdot on hyviä olla olemassa, mutta miksi toista pitäisi selkeästi suosia?Siis sinällänsä en kiistä etteikö toki junan tai muun julkisen pitäis olla halvempi
(päinvastoin, julkinen liikenne sais ilman muuta kannustaa paremmin joukkoliikenteen käyttöön kustannuksiltaan)
En tarkoittanut että suosimisella pitäisi laskea julkisten hintaa, vaan yleisesti että se saisi olla halvempi.Mä nyt olen tuosta eri mieltä. Julkinen liikenne voi olla kustannuksiltaan ihan kilpailukykyinen vaihtoehto, en kuitenkaan näe erityisiä syita miksi yksityisautoilua pitäisi vielä enemmän verottaa tai entistä enemmän tukea julkista puolta. Molemmat vaihtoehdot on hyviä olla olemassa, mutta miksi toista pitäisi selkeästi suosia?
Miten sitten julkiset voisivat olla nykyistä halvempia? Jo nykyään ne saavat todella paljon tukea verorahoista, lippujen hinnat kattavat vain osan kuluista. Halvemmilla lippujen hinnoilla tuskin saadaan kovinkaan paljon uusia matkustajia, suurella osalla nykyisin työmatkaliikenteessä on hyvät syyt käyttää omaa autoa. Oma auto on usein (huomattavasti) nopeampi, ei vaadi vaihtoja matkalla eikä tarvitse kelistä riippumatta tarpoa lähimmälle pysäkille ja siellä odotella. Enpä usko kovinkaan monen omaa autoa työmatka liikenteessä siirtyvän julkisiin vaikka se kuukaudessa omaan autoon verrattuna muutaman kympin säästäisikin.En tarkoittanut että suosimisella pitäisi laskea julkisten hintaa, vaan yleisesti että se saisi olla halvempi.
Kuten tuossa jo todettiin, on julkistenkin hinnat nousseet aika kovalla tahdilla viime vuosina, se varmasti on omiaan vähentämään niiden kysyntää...
No esim työmatkaliikennettä voisi tukea paremmin verovähennyksissä, eli ansiotyössä olevan pitäisi voida vähentää joukkoliikenteen kustannuksia paremmin.Miten sitten julkiset voisivat olla nykyistä halvempia?
Ainakin virkamiehet työllistävät itsensä, kun tukimuotoja säädetään.No esim työmatkaliikennettä voisi tukea paremmin verovähennyksissä, eli ansiotyössä olevan pitäisi voida vähentää joukkoliikenteen kustannuksia paremmin.
Kun tuosta kuittirumbasta on pyritty kaikin tavoin eroon jo nyt, lisäksi paineita on edelleen verotuksen rakenteen yksinkertaistamiseksi niin eipä tuo niin mielekkäältä tunnu. Lisäksi matkakulut sisältyvät tulonhankkimisvähenykseen.No esim työmatkaliikennettä voisi tukea paremmin verovähennyksissä, eli ansiotyössä olevan pitäisi voida vähentää joukkoliikenteen kustannuksia paremmin.
Esim. kuitit kk-lipuista liitteeksi vero-ilmoon ja sitä kautta pienempi omavastuuosuus voisi hyvinkin kannustaa joukkoliikenteen käyttöön
[foliohattu]Julkisten kehittäminen maksaa rahaa, autoilijoiden rahastaminen tuottaa rahaa. Julkisten kehittäminen siihen pisteeseen että ne ovat vaihtoehtoja autoilulle leikkaa autoilusta saatavia valuuttavuoria. Tuottavampaa siis pitää julkiset myöhässä ja samalla korottaa yksityisautoilun maksuja, sitten voidaankin korottaa köyhien kansanedustajien palkkoja.[/foliohattu]Jos pitäis nyt miettiä asioita, niin pk-seudullahan on suhteellisen hyvät julkiset jo nyt verrattuna moneen muuhun paikkaan verrattuna, eli ehkä ennemmin kehittäisin siellä julkisia parempaan suuntaan kuin lähtisin rokottamaan rahallisesti autoilijoita heti ensimmäisenä.
Tuntuu ainoa tapa kehittää julkisia olevan autoilun verottaminen. No saahan sillä rahaa niiden julkisten ajeluihin. Mun mielestä on aika turhaa moittia kansalaisia ettei julkisia käytetä, jos lähiöt on sijoitettu tipoittain moottoriteiden ympärille, ja julkiset vie vaan keskustaan tai johonki juna asemalle. Jos kaupunkikuva keskitettäisiin nauhamaisesti julkisten pääväylien ympärille, olisi paljon paremmat edellytykset hoitaa päivittäiset asiansa julkisilla tai mieluummin ilman mitään moottoroituja apuvälineitä. Vois pikkasen ehkä laskea into tulla helsinkiin keskustaan autolla, jos moottoritiet loppuisivat jo kehäykkösen kohdalla ja olisi täyttä kaupunkia siitä asti.[foliohattu]Julkisten kehittäminen maksaa rahaa, autoilijoiden rahastaminen tuottaa rahaa. Julkisten kehittäminen siihen pisteeseen että ne ovat vaihtoehtoja autoilulle leikkaa autoilusta saatavia valuuttavuoria. Tuottavampaa siis pitää julkiset myöhässä ja samalla korottaa yksityisautoilun maksuja, sitten voidaankin korottaa köyhien kansanedustajien palkkoja.[/foliohattu]
Helpompi ratkaisu olisi muuttaa kadut yksisuuntaisiksi siten, että kaikki yksityisautot joutuvat ajamaan joko Katajanokalle tai Kaivopuistoon. Ainoastaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä klo 03.00-05.00 saisi autot ajaa sieltä pois. Kyllä julkiselle liikenteelle käyttäjiä tulisi.Vois pikkasen ehkä laskea into tulla helsinkiin keskustaan autolla, jos moottoritiet loppuisivat jo kehäykkösen kohdalla ja olisi täyttä kaupunkia siitä asti.
Heh.AL: "Pakarajournalismi" närästää naisurheilijoita
Lauantai 15.1.2011 klo 23.08
Minna Kauppi ja Emilia Nyström kritisoivat Aamulehdessä tapaa, jolla naisurheilijoita kohdellaan mediassa.
Emilia Nyström pelaa sisarensa Erikan kanssa beach volleyta.
Emilia Nyström pelaa sisarensa Erikan kanssa beach volleyta.
LISÄÄ AIHEESTA
Aamulehden koko juttu
OTA KANTAA
Keskittyykö media liikaa naisurheilijoiden ulkonäköön?
O
Kyllä Ei
75% 25%
Ääniä 7648
KESKUSTELE
Keskustele aiheesta Urheilu-foorumilla
Vuoden urheilijaksi valittu suunnistaja Minna Kauppi katsoo, että julkisuus lastaa naisurheilijoille vääränlaisia suorituspaineita.
- Jos nainen on jollakin mittarilla kaunis, pitää kaksin verroin todistella ollakseen uskottava, sanoo Kauppi perjantain Aamulehdessä.
Kaupin mukaan viehättäväksi kutsuminen ei ole loukkaavaa. - Sen sijaan ulkonäön ja seksikkyyden korostaminen ja nostaminen ohi suoritusten antaa väärän viestin etenkin nuorille, joilla nämä paineet ovat muutenkin kovat.
Kaupin mielestä esimerkiksi Kiira Korven suoritukset ovat kärsineet inflaation mediassa, kun julkisuudessa on keskitytty hänen kauneuteensa. Hän pohtii myös tiedotusvälineiden kuvavalintoja.
- Tuskin entinen pituushyppääjä Heli Koivula-Kruger on ajatellut, miltä hänen takamuksensa näyttää, kun se putoaa hiekkaan, mutta takalistoa kuvataan.
Beach volleyta pelaava Emilia Nyström napauttaa Aamulehdessä, ettei hän ole missään missikisoissa vaikka pelaakin bikineissä.
- Suomessa ja muslimimaissa huomaa, että miehet tulevat peleihin tuijottamaan vähäpukeisia naisia, sanoo Nyström. Hänen mukaansa muualla sekä mies- että naispelaajiin suhtaudutaan ammattimaisesti.
Pituushyppääjä Tommi Evilä ihmettelee, miksi urheilijoiden ulkonäköä käsitellään mediassa. Evilänkin mielestä naisista käytetään enemmän "kuumia" termejä kuin miehistä. Evilän mukaan miesurheilijoidenkin pakaroita kuvataan.
IL
Islamistit ovat keksineet käyttää ihmisen mittaista mustaa peittoa, ja se toimii myös paikanpäällä eikä vain tv:n ääressä. Ei kai kukaan heitä pakota bikineissä pelaamaan? Ilmaviampiakin asusteita on olemassa. Vai onko se sitä median asettamaa ulkonäköpainetta, että pitää näkyä kiinteät pakarat?Ehdotan että jatkossa pakaroiden kohdalle laitetaan sellainen mustalaatikko.
Muiden puheiden perusteella.Mutta edelleen kaipaan perusteluja siihen miksi auto on muka selkeästi halvempi tuolla välillä
mutuun :tongue:ja mihin tuo 5€ heitto bensakuluissa alunperin perustui?
Enpä kuule tiedä.Lisäksi voisit vastata siihen minkä hintainen sun mielestä tuon matkan pitäisi junalla sitten olla jotta julkisia olisi helpompi suosia?