Vuoden 2011 autot -KERSillä ja ilman?

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jos laitetaan tähän ketjuun KERS-pulinat koskien kautta 2011.

Ensinnäkin, missä autoissa KERS tulee olemaan ja missä ei tule?

Millaisia sääntömuutoksia edellisiin KERSeihin nähden on tiedossa?
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Edellisistä kers-kokeiluista noussut minimipaino sekä ensikaudeksi säännöissä määrätty painonjakauma tuo kyllä mielenkiintoiset asetelmat. Osoittautuuko näistä seikoista johtuen kauden aikana kers jopa pakolliseksi mikäli haluaa menestyä, sen näkee sitten. Viimeksi nopeusetu oli kuitenkin kerssittömillä autoilla, kersin parhaan hyödyn ollessa lähinnä ohitusten estelyssä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
KERS ei ollut sellainen boosti ohituksille kuin olisi ehkä odottanut. Lähinnä se vaan teki ohittamisen mahdottomaksi KERSsittömille autoille. Teho on käsittääkseni edelleen se sama 80hp, koska Mersu vastusti tehojen lisäystä.

Olikohan Atlaksella, kun joku väläytteli mahdollisuutta hydraulisen KERSsin käyttöön. Williams on vissiin hylännyt vauhtipyöräratkaisunsa, sillä nykysääntöjen vaatima iso bensatankki tekee sen sijoittamisesta hankalaa. Itse tekniikkahan on nähty toiminnassa Porschen GT3 hybridissä.

Suuret tallit tulevat varmasti käyttämään KERSsiä. Ferrarilla on omansa, mutta McLarenin versio taisi itseasiassa olla Mersun käsialaa. Nyt Mersu kaupittelee tekelettään hulppeaan 6 miljoonan euron hintaa, ja ainakin Force Indialle tuo on aika kova pala moottorilaskujen päälle. Williams tarjoaa omaansa noin miljoonalla, mikä lienee houkuttelevampi hintalappu keskikastin tiimeille. Renault ja Red Bull ovat ainakin mulle vielä kysymysmerkkejä. Jos Red Bull johonkin ratkaisuun päätyy, niin voisi olettaa Toro Rosson seuraavan perässä. Sauberilla saattaisi periaatteessa olla pääsy BMW:n viritelmiin, mutta toisaalta Ferrarilta voisi koneen mukana tulla myös KERS.

Miten oli Lotuksen laita? Jotain juttua tästä jossain vaiheessa oli. Virgin on ilmoittanut ettei se KERSsiä käytä, ja HRT:n kohdalla on yleensäkin kyseenalaista että löytyykö jostain säännöt täyttävä auto Bahrainin lähtöruudukkoon.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Saman tempun tekee Lotus. Näin ainakin kertoivat Toukokuussa.

http://en.espnf1.com/lotus/motorsport/story/18094.html
Ilmeisesti Fernandesin Lotus-tiimi harkitsee vielä KERS-teknologian hankkimista Renaultilta.

Keväällä Fernandes sanoi, ettei talli aio käyttää KERS:iä kaudella 2011 koska se muuttaisi auton painonjakautumista niin paljon, että auto pitäisi suunnitella uudestaan. Ei kuitenkaan ole selvää, oliko Renaultin moottoreihin ja Red Bullin vaihdelaatikkoon siirtyminen jo tuolloin suunnitelmissa. Red Bullin vaihdelaatikko on ilmeisesti noin 5 kiloa kevyempi kuin kaudella 2010 käytetty Xtracin vaihdelaatikko, joten tämä muutos saattaa antaa Lotus-tiimille lisää pelivaraa auton painonjakautumisen suunnittelussa. (Gascoynen haastattelu Red Bullin vaihdelaatikon vaikutuksista ensi vuoden auton suunnitteluun.)

James Allenin mukaan Christian Horner on ilmoittanut Red Bullin käyttävän KERS:iä ensi kaudella.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Oletan kaikkien pikkutallien jättävän KERSin pois, näihin oletan lukeutuvan niin Sauberin kuin Toro Rosson. Jotenkin epäilen, ettei edes Williams tule ottamaan KERSiä käyttöön.

Kärkitallit lähtee omilla vehkeillään KERSin kanssa mukaan taistoon. McLarenilla on rahkeet kehitellä ja rakennella oma mutta toisaalta heillä on kyllä myös käteistä ostaa Mersun kauppaama ja kun konekin tulee Mersulta, niin voipi olla parempikin jatkaa sillä tiellä.

Enemmänkin mietityttää voiko joku talli tehdä BGP:t ensi vuonna jättämällä KERSin pois kokonaan suunnitellusta?

Näitä yllättäjiä voisi olla Williams ja Renu, miksei myös RB.

Tosin tällä kertaa samaa etua ei saa juurikin tuon minimipainon noston vuoksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Red Bullin vaihdelaatikko on ilmeisesti noin 5 kiloa kevyempi kuin kaudella 2010 käytetty Xtracin vaihdelaatikko, joten tämä muutos saattaa antaa Lotus-tiimille lisää pelivaraa auton painonjakautumisen suunnittelussa.
Painonjakaumassahan ei sinällään ole paljon suunnittelemista, se kun on ensi kaudesta lähtien standardoitu ja kaikilla sama 46:54. Siihen pitää vain päästä, mutta korotetun minimipainon kanssa sen ei pitäisi olla suurikaan ongelma.
Tosin tällä kertaa samaa etua ei saa juurikin tuon minimipainon noston vuoksi.
Niin, etuhan taisi tulla juuri paremmasta painonjakaumasta, johon KERSittömät (ja KERS-autoilla kevyemmät kuskit) pääsivät, koska saattoivat sijoitella ballastia vapaammin. Standardoitu painonjakauma vie tuon etumahdollisuuden pois.

Tai no, kyllähän painopisteen korkeuseroilla edelleen kaiketi voidaan jotain etua saavuttaa. Siinä voipi etu jopa olla KERS-autojen puolella, koska painavat akut sijaitsevat aivan pohjan tuntumassa. Toki muutkin sijoittavat ballastin epäilemättä juuri niin alas kuin mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mä luulen että Williams tulee ottamaan KERS:n käyttöön, ne on uhranneet siihen niin paljon aikaa & rahaa kuitenkin....
Lotus ilmeisesti ei sitä ota käyttöön, mutta tietääkö kukaan Rellun ja RBR:n tilanteista?

Jos kerran Renaultin kone on jo valmiiks muita vähän tehossa jäljessä, niin KERS:n pois jättäminen vois olla kohtalokasta M-B:hen ja Ferrariin nähden....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Painonjakaumassahan ei sinällään ole paljon suunnittelemista, se kun on ensi kaudesta lähtien standardoitu ja kaikilla sama 46:54.
Totta, mutta mitä kevyempänä auto valmistuu, niin lisäpainoilla voidaan sitten kikkailla kuitenkin enemmän vielä ja saada sitä kautta painopiste alemmas + haluttuun paikkaan.
Eli on siitä silti etua :)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Painonjakaumassahan ei sinällään ole paljon suunnittelemista, se kun on ensi kaudesta lähtien standardoitu ja kaikilla sama 46:54. Siihen pitää vain päästä, mutta korotetun minimipainon kanssa sen ei pitäisi olla suurikaan ongelma.
No sittenhän painonjakauma ei voi olla esteenä Fernandesin Lotus-tiimin KERS-suunnitelmille. Ainoaksi ongelmaksi jäänee se, saavatko aikaiseksi tyydyttävän sopimuksen Renaultin kanssa KERS-tekniikan toimittamisesta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No sittenhän painonjakauma ei voi olla esteenä Fernandesin Lotus-tiimin KERS-suunnitelmille. Ainoaksi ongelmaksi jäänee se, saavatko aikaiseksi tyydyttävän sopimuksen Renaultin kanssa KERS-tekniikan toimittamisesta.
Paitsi jos auto on jo suunniteltu tuohon 46:54 suhteeseen ja KERS mahdollisesti muuttaisi sen huonommaksi (jonka säännöt ilmeisesti sallii).

FO11OK sanoi:
Totta, mutta mitä kevyempänä auto valmistuu, niin lisäpainoilla voidaan sitten kikkailla kuitenkin enemmän vielä ja saada sitä kautta painopiste alemmas + haluttuun paikkaan.
Haluttu paikka lienee sama asia kuin painonjakauma, joka on määritelty.

Painopisteeseen (ylös/alas) voidaan vaikuttaa, mutta kuten todettua sen merkitys yksistään ei ole suuri verrattuna KERS etuun (2009 painonjakauma oli olennainen etu). Eli kokonaisetu lienee KERS:n puolella. Ja siihenhän säännöt tähtäsivät.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Paitsi jos auto on jo suunniteltu tuohon 46:54 suhteeseen ja KERS mahdollisesti muuttaisi sen huonommaksi (jonka säännöt ilmeisesti sallii).
Ei kai. Jos kerran painojakauma on säännöissä määrätty, niin siitä poikkeaminen on sääntörikkomus. Tuohan epäilemättä tarkistetaan punnituksissa.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Millä tuota standardisoitua painojakaumaa perusteltiin, kun siitä päätettiin? Asiasta kohtuu tietämättömänä en näe siinä olevan kovin suurta hyötyä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Millä tuota standardisoitua painojakaumaa perusteltiin, kun siitä päätettiin? Asiasta kohtuu tietämättömänä en näe siinä olevan kovin suurta hyötyä.
Koska renkaista ei ollut juurikaan tietoa saatavilla, kun autoja alettin suunnittelemaan, niin päädyttiin kyseiseen ratkaisuun.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Millä tuota standardisoitua painojakaumaa perusteltiin, kun siitä päätettiin? Asiasta kohtuu tietämättömänä en näe siinä olevan kovin suurta hyötyä.
Paitsi että se tietysti tasapäistää autoja entisestään, sillä yhdessä minimipainon noston kanssa pyritään eroon KERSin mukanaan tuomasta epäterveestä pakkolaihdutustrendistä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Painojakauma on siis 46:54 suhteessa etu- ja takapään väliltä auton keskikohdasta mitattuna. Mutta onko sitä rajattu miten se paino pitää jakaa etu- tai takapäässä? Voiko siis teoreettisesti laittaa kaikki etupäähän varatut painot etusiipeen? Jos voi, niin sittenhän mukaan jää vielä tuolla painojakaumalla pelaamista.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Painojakauma on siis 46:54 suhteessa etu- ja takapään väliltä auton keskikohdasta mitattuna. Mutta onko sitä rajattu miten se paino pitää jakaa etu- tai takapäässä? Voiko siis teoreettisesti laittaa kaikki etupäähän varatut painot etusiipeen? Jos voi, niin sittenhän mukaan jää vielä tuolla painojakaumalla pelaamista.
Eiköhän sen saa laittaa minne haluu, kunhan on 46:54 renkailla... kaikki änkee kaiken painon joka tapauksessa mahdollisimman keskelle, koska kaikki muu olis tyhmää.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Mike Gascoyne on näemmä kertonut brittilehdistölle, että ensi kauden alussa heillä on autossaan säädettävä takasiipi, mutta ei KERSiä.
 
Ylös