HRT kaudella 2011 (Narain Karthikeyan tekee paluun)

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hmm... miksi autosportin foorumilla joku nimimerkki on riittävä kumoamaan uutisen :doubtful:
Tuo on lainaus Craig Scarborough'n twitter-feedistä. Scarborough on F1-tekniikkaan erikoistunut freelance-toimittaja, ja varmaan jotakuinkin uskottavin lähde, minkä netistä tähän asiaan liittyen voi löytää.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Tuo on lainaus Craig Scarborough'n twitter-feedistä. Scarborough on F1-tekniikkaan erikoistunut freelance-toimittaja, ja varmaan jotakuinkin uskottavin lähde, minkä netistä tähän asiaan liittyen voi löytää.
Aaa selvä. Toi nimimerkki ei vain sanonut mulle mitään
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Huhuthan lähtivät alunperin tästä: http://www.f1aldia.com/10826/formtech-composites-el-plan-b-de-hispania-para-el-monoplaza-de-2011/

Carabante oli kertonut, että HRT:n 2011 auto on työn alla Saksassa ja Englannissa. Espanjalaisen sivuston toimittaja oli pohtinut vaihtoehtoja: Dallaran kehittäminen tai uusi auto, ja todennut ettei Team Kolles pysty kumpaankaan yksin (Englanti sopii tähän... sumujen saarella on melkoinen määrä racing-verstaita).

Willis on ilmeisesti aikaisemmin kommentoinut auton kehittämisen vaikeutta, koska HRT:llä on vain autot, eikä mitään piirustuksia, tuulitunnelimalleja jne. (eikä niitä varmaan saa Dallaralta enää rahallakaan, kun muistelee miten tiimin johtajat haukkuivat autoa kilpaa). Tämän perusteella F1 al diassa pääteltiin HRT:n etsiskelevän kokonaan uutta autoa, ja keksivät vain yhden sopivan pajan Englannista.

Formtech Comopositesin Mark Preston kertoi kysyttäessä jota kuinkin, että kyllä he ovat halukkaita toimittamaan osia tai vaikka koko auton kenelle tahansa, joka maksaa, ja että he olisivat oikein passeli yhteistyökumppani HRT:lle.

Nyttemmin sivusto on julkaissut toisen uutisen, jossa Formtech GmbH:n johtaja Franz Himler tarkentaa, ettei Formtech Composites tee yhtään mitään HRT:lle, vaan Prestonin sanat tulkittiin väärin. He voisivat silti toimia HRT:n alihankkijana, mutta eivät sen tiiviimmässä yhteistyössä, sillä se olisi ristiriidassa heidän muiden F1-asiakkaidensa tehtyjen diilien kanssa (sikäli kun ymmärsin konekäännöksen oikein). Formtech on alkuperäisen uutisen mukaan toiminut viime vuosina Renault'n, Force Indian Toro Rosson ja Lotus Racingin alihankkijana.

Uskon edelleen, että HRT:n kauden 2011 perustuu Dallaraan. Willisin suunnittelemat päivitysosat (ja mahdolliset muokkaukset itse monokokkiin) siis teetetään Englannissa, ja niiden tekijästä tiedetään nyt ainakin se, ettei se ole Formtech Composites :)

Mä näkisin mahdollisina vaihtoehtoina ainakin Williamsin, joka toimittaa myös vaihdelaatikon, ja URT Compositesin, joka valmisti Williamsin nimeä kantavat F2-autot ja on aikaisemminkin tehnyt osia F1-talleille... Nämä ovat toki vain heittoja siinä missä tuo Formtechkin, eikä osumatarkkuuteni ole toden näköisesti yhtään sen parempi.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nämä ovat toki vain heittoja siinä missä tuo Formtechkin, eikä osumatarkkuuteni ole välttämättä yhtään sen parempi.
Lisää heittoja voi lukea tuolta:

http://scarbsf1.wordpress.com/2010/11/15/hispania-what-options-for-their-2011-chassis/

Jo mainittu Scarborough pohti kuukausi sitten tahoja, joista voisi olla apua uuden auton rakentamiseen lyhyellä varoitusajalla, ja joiden kanssa HRT ei vielä ole ehtinyt polttaa siltoja. Listaan löytyivät nämä nimet:

- Epsilon Euskadi
- Lola
- Formtech
- USF1 :)D)
- Dome
- Williams
- Wirth Research (vrt. Durango-huhu)
- Toro Rosso (myynnissä, käytännössä koko tallin osto, ts. pudottaisi joka tapauksessa yhden tiimin pois)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nuo Scrabsin ehdotukset perustuvat siihen oletukseen, että HRT teettää kokonaan uudet autot.

Mun mielestä noissa veikkailuissa menee muutama kohta mönkään. Epsilon Euskadi nähdään sopivaksi partneriksi nimellisesti espanjalaiselle tallille... Mä taas näkisin Hispanian ja Euskadin naittamisen jokseenkin haastellisena.

US F1 ja Dome on käytännössä suljettu pois jo tuossa jutussa. US F1:llä oli toki auton piirrustukset ja jonkin verran osiakin valmiina, mutta on täysin eri asia millainen heidän tuotantokapasiteettinsa todellisuudessa oli. Nyttemmin kaikki lienee huutokaupattu, joten US F1:n auton rakentamiseen tarvittaisiin joku kolmas osapuoli vastaamaan toteutuksesta. Domella taas ei tiettävästi ole olemassa suunnitelmia nykysääntöjen mukaiseksi fykköseksi, eikä aika (tai HRT:n rahat) varmaankaan riitä puhtaalta pöydältä aloittamiseen.

Näistä "valmiista" autoista jää siis jäljelle vain Lola (tai EE, jos politiikka ei häiritse kaupantekoa)

Wirthin ja Williamsin kanssa ongelma olisi FIA:n säännöissä. Juuri kun STR on pakotettu suunnittelemaan itse autonsa (ainakin paperilla), ei HRT:n varmasti annettaisi käyttää toisen toiminnassa olevan tallin vanhaa kalustoa. Vaihtoehtona olisi tietysti suunnitella ja valmistaa HRT:lle kokonaan oma auto, mutta en tiedä riittäisikö kummallakaan W-alkuisella resursseja tähän näin kireällä aikataululla. Sitä paitsi, tässä tulee jälleen kerran vastaan hinta. HRT etsinee "valmista" autoa, jonka tuotekehitykseen on jo hukattu rahaa, ja joka halutaan realisoida edes jollain hinnalla.

Mikseihän Stefan GP ole listalla, kun US F1 on sinne kuitenkin kelpuutettu? :p

No, oli miten oli, tähän on helppo yhtyä:
At this stage its hard to see the team getting anything other than lightly a redesigned chassis ready for the Bahrain GP next year.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
motor21.com sivuston mukaan Santander olisi ostanut 40 prosentin osuuden Hispania tallista.

Tiimin pääomistaja Jose Ramon Carabante sanoi ennen joulua että uusi pääsponsori ilmoitettaisiin lähiaikoina ja se olisi mahdollisista joku viidestä seuraavasta: (Telefonica, Santander, Mittal, Inditex tai BBVA).
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tuo M21 näyttää kirjoitelleen HRT:stä enemmänkin, ja osa siitä on jopa totta. Tuo Nextgen-Auto.comin lainaama Santander-uutinen sen sijaan on hupailua. 28.12. on "Santos Inocentes" (viattomien lasten päivä), espanjalainen versio aprillipäivästä.

Oikeaakin kerrottavaa on: Talli on mukana jo vuoden ensimmäisissä testeissä Chestessä, mutta auto on mallia Dallara F110. "Uusi" auto ei ole valmis vielä tuolloin ja talli haluaa varmistua siitä, että kuljettajilla on kokemusta fykkösestä ensimmäisessä kisassaan. http://www.motor21.com/formula-1/hispania-comenzara-pretemporada-coche-2010-94343/

Pääinssi Toni Cuquerella puolestaan kertoo, ettei KERS ole hintansa väärti. Fykkösten hybridisysteemi on tehoton ja se haluttiin mukaan vain markkinointisyistä. Vihreät arvot kun ovat autoteollisuudessa valttia tällä hetkellä. http://www.motor21.com/formula-1/cuquerella-kers-sirve-justificar-inversion-f1-94329/
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
HRT:llä ei varmaan myöskään ole paljoa varaa näihin KERS-järjestelmiin... ellei sitten jotakin järjettömän rahakasta sponsoria tule kuvioihin mukaan ja toimi takuuntekijänä kaupoissa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Selvispähän miksi Toi-ota-jos-et-muuta-saa jutusta ei tullut mitään:

Tämän takia Hispanian sopimus Toyota-autosta kariutui


Hispania-tallin omistaja José Ramón Carabante paljastaa syyn siihen, miksi tallin huhuttu yhteistyö Toyotan kanssa kariutui.

Hispania neuvotteli F1-sarjasta kauden 2009 päättyessä vetäytyneen Toyotan kanssa valmistajan kaudelle 2010 suunnitteleman auton ostamisesta ja teknisestä yhteistyöstä.

Carabanten mukaan kaavailtu kauppa Toyotan kanssa kaatui kuitenkin Hispanian käyttämään Cosworth-moottoriin.

- Cosworthin moottori ei sopinut Toyotaan. Emme voineet katkaista sopimustamme Corworthin kanssa, koska purkupykälän mukaan heidän moottorinsa olisi pitänyt olla yksi vähiten luotettavimmista. Näin ei kuitenkaan ollut, kertoi Carabante espanjalaiselle Radio Marcalle.

Hispania aloittaa tulevaan kauteen valmistavat testit nykyisellä Dallara-autollaan, jota on viime kaudesta hieman muokattu.

(MTV3)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Selvispähän miksi Toi-ota-jos-et-muuta-saa jutusta ei tullut mitään:
Eiköhän se Toyotan aikaisemmin ilmoittama selitys (maksut eivät tulleet ajallaan) ole oikea. Mä en suostu uskomaan, ettei Cosworthia olisi saatu sopimaan Toyotaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juurikin näin. Nykyään moottorit ovat kuin samasta muotista.

Hispania näemmä sitten alistuu jumbo-tiimiksi, nimittäin tuolla viime kauden Dallaralla ollaan kyllä sitten kauuukana.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Tuskin tolla Dallaralla päästään ens vuoden 107% säännön mukaan yhteenkään kisaan
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
Mä en suostu uskomaan, ettei Cosworthia olisi saatu sopimaan Toyotaan.
Tekihän Mersukin vastaavan vaihdon alle kuukaudessa Honda -> Mersedes, totuus on varmaa se että tallilla ei ollut rahaa, tietotaitoa eikä resursseja totetuttaa tätä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tekihän Mersukin vastaavan vaihdon alle kuukaudessa Honda -> Mersedes, totuus on varmaa se että tallilla ei ollut rahaa, tietotaitoa eikä resursseja totetuttaa tätä.
Jos sen verran viilaan pilkkua, että Brawnilta meni kuusi viikkoa, ja toteutusta paranneltiin vielä alkukaudesta muutaman kisan jälkeen.
 

ZSpeed

Member
Liittynyt
4.1.2011
Viestit
24
Tekihän Mersukin vastaavan vaihdon alle kuukaudessa Honda -> Mersedes, totuus on varmaa se että tallilla ei ollut rahaa, tietotaitoa eikä resursseja totetuttaa tätä.
Mersu ei ollut ainoa kone jota harkitsivat, vaan valitsivat muistaakseni sen joka parhaiten istui autoon. Tai sitten se oli vaan tekosyy ja Brawn oli ennalta viisas, tiesi autonsa vahvuuden ja valitsi moottorin sillä perusteella, että Mersu kiinnostuisi ottamaan tallin haltuunsa...
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Mersu ei ollut ainoa kone jota harkitsivat, vaan valitsivat muistaakseni sen joka parhaiten istui autoon. Tai sitten se oli vaan tekosyy ja Brawn oli ennalta viisas, tiesi autonsa vahvuuden ja valitsi moottorin sillä perusteella, että Mersu kiinnostuisi ottamaan tallin haltuunsa...
Alunperihän Brawn taisi mieliä Ferrarin moottoreita, mutta ne eivät sopineet heidän pirssiinsä. Brawnin kannalta hyvä näin, koska Mersun moottorit osoittautuivat mitä parhaimmaksi ratkaisuksi.

Saattaahan tuossa Cossu-Toyta yhteensopimattomuudessa siis jotain perää ollakkin, koska eivät Ferrarin koneetkaan Hondaan sopineet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
HRT F1 2011 (Narain Karthikeyan tekee paluun)

Narain Karthikeyan palaa ykkösiin HRT:n ratissa. Autosport
 
Ylös