Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Selailin viimeviikkoista Autosport-lehteä, ja siellähän Mike Gascoyne listaa taas Lotuksen tavoitteita tälle ja tuleville vuosille:
We are clearly moving forward to be a serious player. We have a long-term plan not just to join the midfield, but by the start of next year to be at the front of the midfield. Then, in the years after that we want to be looking for fourth or fifth place.

If we picked off one of the established teams this year, that would be a huge achievement. Eighth is a big ask, but if you don't aim high you don't get there. We've already made the transition to being an established team; we're set up like the others and we're not just a grown-up GP2 team.
Eli tavoite on olla kahdeksanneksi paras tiimi kauden 2011 lopulla ja kuudenneksi paras kauden 2012 alussa. Ja siitä eteenpäin Lotuksen hyökkäyksen pitäisi Gascoynen kaavailujen mukaan jatkua viiden kärkitiimin kimppuun.

Toivottavasti Force India on Lotuksen liipasimella jo kauden 2011 alusta alkaen. Veikkaan Toro Rossolla olevan keskikastista heikoimmat kehitysresurssit kauden mittaan, joten saattavat tulla selkä edellä Lotusta vastaan kauden jälkipuoliskolla. Ensi talvena Lotuksen ei tarvitse rakentaa kokonaan uutta autoa, vaan voivat keskittyä parantelemaan tämänvuotista. Niinpä kaudesta 2012 voi hyvin ennustaa Lotukselle uutta askelta eteenpäin, eikä Sauberin ja Williamsin ohittaminen talven aikana liene täysin mahdotonta, jos eivät kauden 2011 lopussa ole kovin kaukana edessäpäin. Viiden kärkitallin ryhmä lienee jatkossakin Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes ja Renault -- kunnes Lotus saavuttaa ne. :)
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Joo olisihan se kiva jos lotuksen vauhti riittäisi muihinkii kuin näihin kahteen tiimari talliin :) Nämä kaksi tallia on lootuksen perässä ja selväst. Eiköhän sieltä löydy vauhtia sen verran että ihmiset voivat yllättyä ihan ! hope so
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Karun Chandhok on nyt vahvistettu Team Lotuksen varakuskiksi kaudelle 2011. Kilpakuskeina ovat siis Heikki Kovalainen ja Jarno Trulli, kolmantena kuskina Luiz Razia, varakuskina Karun Chandhok, sekä testikuskeina Davide Valsecchi ja Ricardo Teixeira. Chandhok saa ajoaikaa Lotus T128:ssa jo Melbournen ensimmäisissä perjantaiharjoituksissa.
 

Hartic

Member
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
17
MTV3.fi

Team Lotuksen intialainen varakuljettaja Karun Chandhok pääsee rattiin Australian GP:n ensimmäisessä harjoituksessa.

F1-toimittaja Joe Sawardin mukaan Chandhok lainaa Heikki Kovalaisen autoa perjantain ensimmäisellä ajojaksolla. Kovalainen aloittaa näin kautensa perjantain toisessa harjoituksessa.

Chandhok lupaa ajaa viisaasti.

- Tässä viikonlopussa ei ole minulle kyse sankariteoista. En ole testannut tätä autoa enkä ole ajanut Pirellin renkailla. On varsin hyvä, että tänä viikonloppuna on käytössä ylimääräinen rengassarja, jotta pystyn keräämään ajokilometrejä, opin tuntemaan auton ja ihmiset, Chandhok sanoi Autosport.comin mukaan.


Team Lotukselta erikoinen päätös päästää Chandhok rattiin. Vaikka puhutaan vain yhdestä harjoitussessiosta, on se silti pois Heikiltä, ottaen huomioon erittäin vähäiset testikilometrit talvitestien aikana. Kyllähän se on tärkeää pitää varakuskit tikissä, jos jotain onnettomuuksia tai muuta sattuu, mutta Heikin kannalta tämä on aika kuraista touhua. Yhden session aikana ehtii aika mukavasti säätää autoa itselleen sopivaksi ja saada tatsia rataan. Sisältyyhän hommaan myös riski, että Chandhok nasauttaa Lotuksen seinään ja sitä kautta menetetään vaan lisää harjoitusaikaa, mutta kai Team Lotuksella on joku idea tässä hommassa, omassa kallossa tämmöinen toimintamalli ei kyllä toimi.

En tosiaan sinivalkoisien lasien läpi tätä katso, sama juttu myös muiden kuskien kohdalla ihmetyttäisi. Tässä nyt vaan tämmöistä pohdintaa keskiviikkoiltaan..
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Melbournessa kuulemma rata muuttuu tosi paljon viikonlopun edistyessä, kun kumia tarttuu radan pintaan. Tästä johtuen autojen säätöjä joudutaan muuttamaan jatkuvasti, eikä perjantain ensimmäisillä harjoituksilla ole välttämättä säätöjen hakemisen kannalta samaa merkitystä kuin joillain muilla radoilla. Ratahan on kuitenkin Heikille ja Jarnolle tuttu aiemmilta vuosilta.

Toivotaan, että näiden ei-kisakuskien tallille tuomat rahat näkyvät kauden mittaan auton kehitystyössä.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Testikuskin ajattamisesta voi olla hyötyä myös kisakuskille. Muistelisin Heikin joskus viime kaudella maininneen, että Fauzy oli tehnyt ajovuorollaan hyvää pohjatyötä auton säätämiseksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lie ollut enemmän kohteliaisuutta. Fauzy nyt on melkoinen turhake.

En usko, että testikuskin ajattaminen kisakuskia hyödyttää ainakaan näissä tapauksissa, kun testaaja on melkoisen kokematon. Se, onko siitä erityisemmin haittaa taas on toinen juttu. Australiassa ongelma lienee melko mitätön, kun ajelu ei ole erityisen mielekästä likaisen radan takia.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/207174.html

TS:n mukaan sekä Kovalainen ja Trulli ovat lepäämässä ekan harjoituksen... Minusta alkaa olla jo aikamoista keplottelua ja haiskahtaa, että rahasta pulaa? Tai sitten vaan sen rahan maksimointia!
Tallit tarvitsevat rahaa ja antamalla maksukuskien ajaa mahdollistetaan auton kehitystä. Tällaisina aikoina F!-tallin pyörittäminen ei ole kultakaivos. Lotus pitää kisakuskeinaan kahta kokenutta ja hyvää kuskia, antaa maksukuskien ajaa jonkun verran testeissä ja harjoituksissa. Useat muut tallit esimerkiksi Renault ja Williams ovat antaneet toisen kisakuskin paikan maksukuskille. Mun mielestä Lotuksen tapa on parempi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kovalainen ajaa 1. harjoitukset
Heikki Kovalainen oikaisi MTV3:lle tietoja siitä, ketkä tallin kuljettajista ovat ajotehtävissä Australian GP:n ensimmäisessä harjoituksessa.

F1-toimittaja Joe Sawardin mukaan Lotuksen intialainen varakuljettaja Karun Chandhok lainaisi perjantaina Kovalaisen autoa. Kovalainen kertoi Chandhokin ajavan ensimmäiset harjoitukset Jarno Trullin autolla.

- Tiimi antaa meidän nuoremmille kuskeille mahdollisuuden ajaa perjantain treeneissä, mikä on mulle ihan fine, Kovalainen sanoi MTV3:lle.

Chandhokin on huhuttu ajavan kauden aikana myös kaksi kilpailu, Korean ja Intian GP. Näitä huhuja Kovalainen kommentoi seuraavasti.


- Ei ole ollut mitään puhetta, mutta mun autolla ei ainakaan aja yhtään kisaa, se on varma.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Salo: Chandhokin testiperjantait iso miinus Lotukselle
24.03.2011 23:13

Salo: Chandhokin testiperjantait iso miinus Lotukselle

MTV3:n F1-asiantuntijan Mika Salon mielestä Lotuksen käytäntö ajattaa testikuljettaja Karun Chandhokia GP-viikonloppujen harjoituksissa on vahingollinen tallin kisasuoritusta ajatellen.

Chandhok ajaa näillä näkymin kahdeksana perjantaina osakilpailun alla. Huhut F1-varikolta kertovat myös, että Intialaiselle olisi luvattu yhden tai kahden kisan urakka MM-sarjassa. Formuloita ajetaan alkavalla kaudella ensimmäistä kertaa Intiassa...

- Epäilen, että hän ajaa ainakin Intian GP:n ja yhden harjoituskisan ennen sitä. Varmaan kaikki vääntävät vastaan, eivätkä halua antaa hänelle autoaan, Salo arveli Heikki Kovalaisen ja Jarno Trullin ajatuksista Tulosruudussa torstaina.

- Se on jo iso miinus, että talli antaa testikuskin ajaa kahdeksan perjantaita peräkkäin. Siinä menetetään paljon kilometrejä viikonloppua ajatellen, Salo jatkoi.
Mikan kanssa sama. Lotukselta turha ja typerä liike näin kauden alla antaa perjantaipenkki raha-automaatille. Nakertaa kivasti joukkuehenkeä, kun kuskit joutuvat taas soutamaan ja huopaamaan siitä, kumman autolla pr-ihme pääsee sähläämään. Nähtiinhän se jo talvitestien aikana, miten Fernandes näitä hommia hoitaa. Ei talli voi oikeasti olla niin PA, että on pakko ottaa ne Chandhokin tarjoamat miljoonat tällaisella kikkailulla.

Eritoten Heikkiä käy sääliksi. Kauden 2011 auto on todennäköisesti edelleen yhä kaukana pistesijoista, tallin tulevaisuus nimikiistan takia epävarma ja nyt tulee vielä Chandhok mukaan soppaan. Jos intialainen kaksi kisaa ajaa, niin tuskimpa molempia lohkaistaisiin Trullin kakusta - varsinkin, kun italialaisen pitkäaikainen saunavihtoja Mike Gascoyne pitää viinitilallisen puolia.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Enpä muista monenkaan ruikuttaneen, kun di Resta teki viime vuonna samaa Force Indialla. Adrianin ja Tonion kustannuksella.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ensimmäisessä harjoituksessa kuskit ajoivat tyypillisesti parikymmentä kierrosta viime vuonna. Sata kilometriä likaisella radalla ei oikeasti ole erityisen välttämätöntä Heikin tai Trullin kokemuksella.

Mitä tulee huhuihin siitä, että Chandhok ajaisi jossain kilpailussa, oli samanlainen huhu liikkeellä Fairuz Fauzysta viime vuonna tähän aikaan. Eipä vaan ajanut kilpaa hänkään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mikan kanssa sama. Lotukselta turha ja typerä liike näin kauden alla antaa perjantaipenkki raha-automaatille. Nakertaa kivasti joukkuehenkeä, kun kuskit joutuvat taas soutamaan ja huopaamaan siitä, kumman autolla pr-ihme pääsee sähläämään. Nähtiinhän se jo talvitestien aikana, miten Fernandes näitä hommia hoitaa. Ei talli voi oikeasti olla niin PA, että on pakko ottaa ne Chandhokin tarjoamat miljoonat tällaisella kikkailulla.

Eritoten Heikkiä käy sääliksi. Kauden 2011 auto on todennäköisesti edelleen yhä kaukana pistesijoista, tallin tulevaisuus nimikiistan takia epävarma ja nyt tulee vielä Chandhok mukaan soppaan. Jos intialainen kaksi kisaa ajaa, niin tuskimpa molempia lohkaistaisiin Trullin kakusta - varsinkin, kun italialaisen pitkäaikainen saunavihtoja Mike Gascoyne pitää viinitilallisen puolia.
Parempi näin, kuin että Chandhokki ajais koko kauden toista autoa. Eikä mulla ole mitään sitä vastaan, että joku jämätalli vuorottelis kolmia kuskia noissa hommissa sopivin periodein, kunhan kuvio olis selvä ja kaikkien hyväksymä.

Esim.
Kuski 1 ajaa kisat 1 2 3 4 5 8 9 10 11 14 15 16 17
Kuski 2 ajaa kisat 1 2 3 6 7 8 9 12 13 14 15 18 19
Kuski 3 ajaa kisat 4 5 6 7 10 11 12 13 16 17 18 19

Siinä olis joukkuehenkeä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Bobakin tavoin muistan Fairuz "He-didn't-put-a-foot-wrong" Fauzyn toiveikkaat puheet parista GP:stä Lotus Racingin kisakuskina 2010. Malesialaisille sponsoreille tuli kai tällaisista puheista lämmin mieli, mutta eipä Fairuz sitten loppujen lopuksi Heikin tai Jarnon paikkaa näyttänyt uhkaavan.

Nyt Fernandesilla on lentoyhtiöbisneksiä Intiassa, ja saattaahan sieltä tulla myös Chandhokin myötä sponsoreita Team Lotukselle, joten Karunin puheet mahdollisista kisaedustuksista kaudella 2011 tekevät varmaankin hyvää Fernandesin kaupanhieronnalle intialaisten kanssa. Mutta puheet ovat vain puheita, enkä minä ainakaan usko niiden muuttuvan teoiksi vielä tällä kaudella.

Uskon Karun Chandhokin tähtäävän Team Lotuksen kisakuskiksi sitten, kun Jarno Trulli päättää siirtyä eläkkeelle F1-hommista. Mutta kun tallin kilpailukyky tuntuu olevan jatkuvassa noususuhdanteessa, niin Jarnon aikanaan tyhjäksi jättämää paikkaa tulevat kärkkymään vielä monet muutkin.

Ghost_Glove onkin jo yllä lainannut Heikin mietteet Lotuksen ei-kisakuskien ajattamisesta perjantaiharjoituksissa. Ei se näytä Heikiltä yöunia vievän.
 

Botcher

Well-known member
Liittynyt
7.11.2006
Viestit
215
Sijainti
Mikkeli
Ei tainnut Lotusta Bahrainin kisan peruuntuminen auttaa luotettavuuden suhteen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Näyttäis muuten olevan Lotuksella uusi nenäkappale



edit. ja vanha versio tässä
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Yks kierros ja:
Lotuksen varakuljettaja Karun Chandhok lainasi harjoituksessa Jarno Trullin autoa, mutta rysäytti heti päin reunamuuria.
Ja tallin mukaan kuskin virhe. Ei lupaa kovin hyvää, jos yhden kierroksen saa plakkariin ja sit seinille...

Siitä olen samaa mieltä, että ei noin sata kilsaa likasella radalla kisakuskeille välttämättä ole pakollista (toki uusia osia eivät ehdi niin paljo sit kokeileen), mutta Lotuksen kaltaiselle tallille olisi erittäin tärkeetä saada nämäkin kilsat ajettua. Nyt ne jäi varmaan alle viiteen, kilometrit siis...ja tuli laskua jne..
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Näyttäis muuten olevan Lotuksella uusi nenäkappale
Nokkapala on luokiteltu osa, eikä sitä saa muuttaa kauden aikana. Testeissä saa varmaan ajaa niin laittomalla autolla kuin haluaa, mutta miksi vaihtaa keulan muotoa tässä vaiheessa sellaiseen, jota ei ole testattu?

Toisesta kuvakulmasta katseltuna keula näyttää samalta kuin testeissä, joten olisikohan "uus" nokka vain heijastusten aiheuttama optinen harha?

 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Kyllä näyttäisi olevan kahdella eri keulalla Team Lotus liikenteessä. Ei mene heijastusten piikkiin noin selvä ero.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös