Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sutilin ja kumppaneiden kyydistä Heikki alkoi sitten jäämään, liekö oli eri rengastaktiikat? Ainakin Heikin ajat stopin jälkeen olivat huonoja, mutta paranivat siitä kotvan kuluttua ja alkoi pysymään taas letkan kyydissä, ja välillä sai jopa muita kiinni.
Heikillä oli toisella stintillä pehmeät renkaat. Näin arvauksena uskoisin heikohkojen aikojen olleen ihan tietoinen valinta, Pirellit kun vaativat hyvin rauhallista aloitusta jos aikomus on tehdä pitkä stintti kuten Heikki tuohon väliin teki.

Nyt näyttää siltä, että Lotuksella on Eurooppaan päästäessä oikeasti mahdollisuuksia mukaan keskikastiin. Barcelonaan tulevan ahdetun diffuusorin pitäisi tuoda riittävä loikka eteenpäin sikäli kun se vaan saadaan toimimaan, se kun ei ole mikään yksinkertainen vehjes.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Heikillä oli toisella stintillä pehmeät renkaat. Näin arvauksena uskoisin heikohkojen aikojen olleen ihan tietoinen valinta, Pirellit kun vaativat hyvin rauhallista aloitusta jos aikomus on tehdä pitkä stintti kuten Heikki tuohon väliin teki.
Tästähän Button sanoi, että sekään ole niin yksinkertaista, kun jos liikaa alkaa himmaan niin downforcet putoo pitkissä mutkissa, joka taas johtaa suurempaan auton liukumiseen ja se renkaiden kulumiseen... Eli rauhallisesti, mutta ei hiljaa ilmeisesti... :)

Nyt näyttää siltä, että Lotuksella on Eurooppaan päästäessä oikeasti mahdollisuuksia mukaan keskikastiin. Barcelonaan tulevan ahdetun diffuusorin pitäisi tuoda riittävä loikka eteenpäin sikäli kun se vaan saadaan toimimaan, se kun ei ole mikään yksinkertainen vehjes.
Ai se on tulossa Barceloonaan. Kiitos tiedosta.
Asiassa varmaan auttaa ainakin se, että Renaultin moottori lienee se eniten kehitetyin ahdetulle diffulle ja RB lienee se paras ahdetun diffun käyttäjä... Sikäli mikäli mitään apuja asiaan saavat ko. tahoilta, mutta ainakin moottorin pitäs sopia systeemille hienosti.

Ahdettu diffu olis Lotukselle kyllä tärkeä juttu. Auttaisi varmasti myös rengasongelmissa eli yhdistetty vaikutus vois olla just riittävä taisteluun pistesijoista. :thumbup:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
Vieläkun saisivat KERS:n autoon niin tappelisivat kisojen voitoista ja paalupaikoista. *Vitsi* :wink:

Toivon todella että saavat Miken lupaaman 0.8 sekan hyppäyksen Bercelonan päivitysten myötä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Sijoitus 15 yli kierroksen kärjelle jäänneenä ja toinen auto keskeyttänyt. Kyllä antaa katetta minun aikaisemmille viesteille.
Helppo todeta että Lotuksella voi nyt oikeasti pysyä keskikastin letkassa mukana. Siinä on iso ero, jääkö siitä 2sek/krs vai pysyykö mukana.
Jos Timo Glock olisi pian myös 1,5 sek lähempänä muita, se olisi iso hyppäys eteenpäin (näkee muita 20krs jälkeen) vaikka sija olisi samoilla paikkeilla.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Vieläkun saisivat KERS:n autoon niin tappelisivat kisojen voitoista ja paalupaikoista. *Vitsi* :wink:

Toivon todella että saavat Miken lupaaman 0.8 sekan hyppäyksen Bercelonan päivitysten myötä.
Itse en vielä Lerssistä niin huolehtisi, kun eroa kärkeen aika-ajossa on vielä kuitenkin n. 3 sekkaa. Sillä saa kuitenkin vaan sen 0.3 s hyötyä per kierros, joten ei ole vielä oikein hinnan ja vaivan arvoinen. Paljon tehokkaampaa ja halvempaa on kehittää aeroa. En alkais kyllä kerssiä pohtimaan, ennen kuin ollaan sekunnin päässä kärestä aeron puolesta. :)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Helppo todeta että Lotuksella voi nyt oikeasti pysyä keskikastin letkassa mukana. Siinä on iso ero, jääkö siitä 2sek/krs vai pysyykö mukana.
On toki. Australian jälkeen osa oli valmis kuoppaamaan Lotuksen mahdollisuudet keskikastiin yhden kisan perusteella. Toisaalta kun tokassa kisassa ollaan jo lähempänä edellä olevia, niin ei sen perusteella vielä voi järkevästi johtopäätöstä tehdä tilanteen pysyvyydestä seuraavissa kisoissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Itse en vielä Lerssistä niin huolehtisi, kun eroa kärkeen aika-ajossa on vielä kuitenkin n. 3 sekkaa. Sillä saa kuitenkin vaan sen 0.3 s hyötyä per kierros, joten ei ole vielä oikein hinnan ja vaivan arvoinen. Paljon tehokkaampaa ja halvempaa on kehittää aeroa. En alkais kyllä kerssiä pohtimaan, ennen kuin ollaan sekunnin päässä kärestä aeron puolesta. :)
En lähtis vertaan kärkeen kuitenkaan vielä Lotuksen tilannetta tai kehityskäyriä.

Kuitenkin viime lauantaina Heikki jäi Q2:sta sen jotain kuus kymppää muistaakseni. Puheiden perusteella KERS autto Malesiassa kokolailla ton verran kierrosaikaan... Plus Heikki myönsi tehneensä pari virhettä parhaalla kierroksellaan (harvoin ne ihan virheettömiä ajeleekaan omasta mielestään ainakaan).
Eli siis jos nyt ajatusleikkiä pyöritellään, niin jos Lotuksella olisi ollut KERS niin Heikki olisi voinut olla jo mukana Q2:ssa.

Se on toki totta, että ei Lotuksen resursseilla tai edes auton nyky tilalla luotettavuuden suhteen kannata vielä lähtee jakaan voimavaroja kovin laajalle. Ja siksihän heillä ei KERSsiä vielä olekaan tai ehkä tulekaan...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
En lähtis vertaan kärkeen kuitenkaan vielä Lotuksen tilannetta tai kehityskäyriä.

Kuitenkin viime lauantaina Heikki jäi Q2:sta sen jotain kuus kymppää muistaakseni. Puheiden perusteella KERS autto Malesiassa kokolailla ton verran kierrosaikaan... Plus Heikki myönsi tehneensä pari virhettä parhaalla kierroksellaan (harvoin ne ihan virheettömiä ajeleekaan omasta mielestään ainakaan).
Eli siis jos nyt ajatusleikkiä pyöritellään, niin jos Lotuksella olisi ollut KERS niin Heikki olisi voinut olla jo mukana Q2:ssa.

Se on toki totta, että ei Lotuksen resursseilla tai edes auton nyky tilalla luotettavuuden suhteen kannata vielä lähtee jakaan voimavaroja kovin laajalle. Ja siksihän heillä ei KERSsiä vielä olekaan tai ehkä tulekaan...
Niin, mutta se 3 sekunnin alue on se missä ne tiimit Lotuksen edellä elää, sitä tarkoitin erolla kärkeen. Mikä on tehokkain tapa edetä sinne sakkiin mukaan? Ei kai se kerssin 0.3 s vielä autuaaksi tee, vaikka sillä parantuis sijoitus pari pykälää aika-ajossa. Muut menee tehokkaamman aeron avulla sitten ohi. Ei ole mitään järkeä nysvätä vielä Kerssin kanssa ja hukuttaa siihen miljoonia, kun paljon kustannustehokkaammin saadaan autoon vauhtia aeron kanssa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niin, mutta se 3 sekunnin alue on se missä ne tiimit Lotuksen edellä elää, sitä tarkoitin erolla kärkeen. Mikä on tehokkain tapa edetä sinne sakkiin mukaan? Ei kai se kerssin 0.3 s vielä autuaaksi tee, vaikka sillä parantuis sijoitus pari pykälää aika-ajossa. Muut menee tehokkaamman aeron avulla sitten ohi. Ei ole mitään järkeä nysvätä vielä Kerssin kanssa ja hukuttaa siihen miljoonia, kun paljon kustannustehokkaammin saadaan autoon vauhtia aeron kanssa.
Sitähän mä juuri sanoinkin... :wink:

Mutta aidan toisella puolella oleva vihreämpi KERS-nurmikko houkuttelee, kun ajattelee vaikka edellisiä aika-ajoja...
Q2 sijoitus olisi jo hyvä juttu Lotukselle. Toki pistesija voi tulla ilman sitäkin...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Millastahan keliä Kiinaan on luvassa. Malesia oli kumminkin varmaan kauden kuumimpia kisoja, joten rengaslämmöt eivät olleet niin suuri ongelma. Viileämmissä kisoissa Lotus voi vielä olla vaikeuksissa. Mutta hieno askel eteenpäin. Oikeastaan juuri niille paikkeille, mihin tavoite olikin. Nyt vaan kova kehitysrumba päälle ja FI:stä sekä Williamsista(!) ohi niin että heilahtaa :p
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
En lähtis vertaan kärkeen kuitenkaan vielä Lotuksen tilannetta tai kehityskäyriä.

Kuitenkin viime lauantaina Heikki jäi Q2:sta sen jotain kuus kymppää muistaakseni. Puheiden perusteella KERS autto Malesiassa kokolailla ton verran kierrosaikaan... Plus Heikki myönsi tehneensä pari virhettä parhaalla kierroksellaan (harvoin ne ihan virheettömiä ajeleekaan omasta mielestään ainakaan).
Eli siis jos nyt ajatusleikkiä pyöritellään, niin jos Lotuksella olisi ollut KERS niin Heikki olisi voinut olla jo mukana Q2:ssa.

Se on toki totta, että ei Lotuksen resursseilla tai edes auton nyky tilalla luotettavuuden suhteen kannata vielä lähtee jakaan voimavaroja kovin laajalle. Ja siksihän heillä ei KERSsiä vielä olekaan tai ehkä tulekaan...
Lotukselle olisi kyllä tarjolla valmiiksi kehitetty Renaultin KERS, minusta Fernandesin pitäisi kaivaa kuvetta ja laittaa se autoon heti. JOs talli aikoo olla vakavasti otettava, on sillä oltava samat laitteet kuin muillakin.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Red Bullin tapailua tuon saman Renault-KERSin kanssa katsoessa tulee mieleen, että tässä yksinkertaistetaan nyt melko rankasti.
Kyllä. Red Bull osoitti Australiassa ja Malesiassa, että KERS on liikkeellelähtöjä varten. Lotuksen tapauksessa ei tarvitse murehtia lähtöjä, joten siitä ei apua kisaa varten ole. Tuo rengaslämpö asia näyttänee pitävän paikkaansa, vaikka itse sitä epäilinkin. Eli vauhti löytyy rengasasioista tällä kertaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin ja se Renaultin ja Red Bullin KERS on Magneti Marellin valmistama. Säästösäännöt sanoo, että KERS saa maksaa tiimille vain miljoonan (auton muuttaminen sille sopivaksi toki sitten maksaa lisää).
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Red Bullin tapailua tuon saman Renault-KERSin kanssa katsoessa tulee mieleen, että tässä yksinkertaistetaan nyt melko rankasti.
Ei tässä mitään yksinkertaisteta, he olisivat saaneet sen osana "pakettia" mutta eivät katsoneet tarpeelliseksi elikkä eivät halua ajaa tosissaan kilpaa vaan ajavat ennemmin hiljaa suoralla ja säästävät rahaa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ei tässä mitään yksinkertaisteta, he olisivat saaneet sen osana "pakettia" mutta eivät katsoneet tarpeelliseksi elikkä eivät halua ajaa tosissaan kilpaa vaan ajavat ennemmin hiljaa suoralla ja säästävät rahaa.
Eihän siinä rahaa säästetä, vaan sama raha käytetään muuhun paljon hyödyllisempään. Etkö sinä nyt tajua että auton suunnittelu, balanssi jne. menee uusiksi kun ahdat sinne sen Kerssin, ja sitten se aiheuttaa vielä lisää luotettavuusongelmia joita on muutenkin tarpeeksi jo omasta takaa. Rahaa menee Kerssin ostoon/parantamiseen, auton uusiksi suunnittelemiseen, ongelmien ratkaisemiseen, ja aikaa tuhlaantuu tuhottomasti näihin ja Kerssin kanssa yleiseen nysväämiseen, kun sama aika ja raha käytetään paljon tehokkaammin ja suuremman hyödyn saamiseen aeroa kehittämällä. Kerssillä saat sen kälysen 0.3 s (ehkä, sillon kun toimii) hyötyä, aerossa on sekuntikaupalla hyötyä saatavilla.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei tässä mitään yksinkertaisteta, he olisivat saaneet sen osana "pakettia" mutta eivät katsoneet tarpeelliseksi elikkä eivät halua ajaa tosissaan kilpaa vaan ajavat ennemmin hiljaa suoralla ja säästävät rahaa.
No on se nyt sinänsä yksinkertaistamista, että ei sitä kerssiä vain oteta paketista, lyödä autoon, ja nautita sen tuomasta lisävauhdista. Järjestelmän integrointi autoon ei ole mikään läpihuutojuttu, vaan se pitää ottaa huomioon jo varhaisessa vaiheessa auton suunnittelussa. Ja jos tässä epäonnistutaan, on lopputuloksena hitaampi auto kuin ilman kerssiä.

Ja pikku reality check viime vuodelta, kun tämän vuoden kotteroa alettiin suunnittelemaan: auto oli 4-5 sekuntia kärkeä perässä. Siinä oli silloin paljon suurempia murheita kuin viimeisten kymmenysten metsästäminen sähkömoottorigeneraattoriakkuhässäkän avulla. Jos ja kun nyt näyttää siltä, että tämän vuoden auto on kaikin puolin toimiva paketti, on tallilla vihdoin hyvä pohja, minkä päälle rakentaa ensi vuoden autoa kerssin kera.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Ei tässä mitään yksinkertaisteta, he olisivat saaneet sen osana "pakettia" mutta eivät katsoneet tarpeelliseksi elikkä eivät halua ajaa tosissaan kilpaa vaan ajavat ennemmin hiljaa suoralla ja säästävät rahaa.
Red Bull säästää sitten rahaa kun eivät lyö ensi kisaan kersiä vai?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös