Ghost_Glove
Jääkausi
Veidt :thumbup:
Komea kooste maailman nopeimman Heikin sunnuntai iltapäivästä! :ahem:
Komea kooste maailman nopeimman Heikin sunnuntai iltapäivästä! :ahem:
Heikillä oli toisella stintillä pehmeät renkaat. Näin arvauksena uskoisin heikohkojen aikojen olleen ihan tietoinen valinta, Pirellit kun vaativat hyvin rauhallista aloitusta jos aikomus on tehdä pitkä stintti kuten Heikki tuohon väliin teki.Sutilin ja kumppaneiden kyydistä Heikki alkoi sitten jäämään, liekö oli eri rengastaktiikat? Ainakin Heikin ajat stopin jälkeen olivat huonoja, mutta paranivat siitä kotvan kuluttua ja alkoi pysymään taas letkan kyydissä, ja välillä sai jopa muita kiinni.
Tästähän Button sanoi, että sekään ole niin yksinkertaista, kun jos liikaa alkaa himmaan niin downforcet putoo pitkissä mutkissa, joka taas johtaa suurempaan auton liukumiseen ja se renkaiden kulumiseen... Eli rauhallisesti, mutta ei hiljaa ilmeisesti...Heikillä oli toisella stintillä pehmeät renkaat. Näin arvauksena uskoisin heikohkojen aikojen olleen ihan tietoinen valinta, Pirellit kun vaativat hyvin rauhallista aloitusta jos aikomus on tehdä pitkä stintti kuten Heikki tuohon väliin teki.
Ai se on tulossa Barceloonaan. Kiitos tiedosta.Nyt näyttää siltä, että Lotuksella on Eurooppaan päästäessä oikeasti mahdollisuuksia mukaan keskikastiin. Barcelonaan tulevan ahdetun diffuusorin pitäisi tuoda riittävä loikka eteenpäin sikäli kun se vaan saadaan toimimaan, se kun ei ole mikään yksinkertainen vehjes.
Helppo todeta että Lotuksella voi nyt oikeasti pysyä keskikastin letkassa mukana. Siinä on iso ero, jääkö siitä 2sek/krs vai pysyykö mukana.Sijoitus 15 yli kierroksen kärjelle jäänneenä ja toinen auto keskeyttänyt. Kyllä antaa katetta minun aikaisemmille viesteille.
Itse en vielä Lerssistä niin huolehtisi, kun eroa kärkeen aika-ajossa on vielä kuitenkin n. 3 sekkaa. Sillä saa kuitenkin vaan sen 0.3 s hyötyä per kierros, joten ei ole vielä oikein hinnan ja vaivan arvoinen. Paljon tehokkaampaa ja halvempaa on kehittää aeroa. En alkais kyllä kerssiä pohtimaan, ennen kuin ollaan sekunnin päässä kärestä aeron puolesta.Vieläkun saisivat KERS:n autoon niin tappelisivat kisojen voitoista ja paalupaikoista. *Vitsi* :wink:
Toivon todella että saavat Miken lupaaman 0.8 sekan hyppäyksen Bercelonan päivitysten myötä.
On toki. Australian jälkeen osa oli valmis kuoppaamaan Lotuksen mahdollisuudet keskikastiin yhden kisan perusteella. Toisaalta kun tokassa kisassa ollaan jo lähempänä edellä olevia, niin ei sen perusteella vielä voi järkevästi johtopäätöstä tehdä tilanteen pysyvyydestä seuraavissa kisoissa.Helppo todeta että Lotuksella voi nyt oikeasti pysyä keskikastin letkassa mukana. Siinä on iso ero, jääkö siitä 2sek/krs vai pysyykö mukana.
En lähtis vertaan kärkeen kuitenkaan vielä Lotuksen tilannetta tai kehityskäyriä.Itse en vielä Lerssistä niin huolehtisi, kun eroa kärkeen aika-ajossa on vielä kuitenkin n. 3 sekkaa. Sillä saa kuitenkin vaan sen 0.3 s hyötyä per kierros, joten ei ole vielä oikein hinnan ja vaivan arvoinen. Paljon tehokkaampaa ja halvempaa on kehittää aeroa. En alkais kyllä kerssiä pohtimaan, ennen kuin ollaan sekunnin päässä kärestä aeron puolesta.
Niin, mutta se 3 sekunnin alue on se missä ne tiimit Lotuksen edellä elää, sitä tarkoitin erolla kärkeen. Mikä on tehokkain tapa edetä sinne sakkiin mukaan? Ei kai se kerssin 0.3 s vielä autuaaksi tee, vaikka sillä parantuis sijoitus pari pykälää aika-ajossa. Muut menee tehokkaamman aeron avulla sitten ohi. Ei ole mitään järkeä nysvätä vielä Kerssin kanssa ja hukuttaa siihen miljoonia, kun paljon kustannustehokkaammin saadaan autoon vauhtia aeron kanssa.En lähtis vertaan kärkeen kuitenkaan vielä Lotuksen tilannetta tai kehityskäyriä.
Kuitenkin viime lauantaina Heikki jäi Q2:sta sen jotain kuus kymppää muistaakseni. Puheiden perusteella KERS autto Malesiassa kokolailla ton verran kierrosaikaan... Plus Heikki myönsi tehneensä pari virhettä parhaalla kierroksellaan (harvoin ne ihan virheettömiä ajeleekaan omasta mielestään ainakaan).
Eli siis jos nyt ajatusleikkiä pyöritellään, niin jos Lotuksella olisi ollut KERS niin Heikki olisi voinut olla jo mukana Q2:ssa.
Se on toki totta, että ei Lotuksen resursseilla tai edes auton nyky tilalla luotettavuuden suhteen kannata vielä lähtee jakaan voimavaroja kovin laajalle. Ja siksihän heillä ei KERSsiä vielä olekaan tai ehkä tulekaan...
Sitähän mä juuri sanoinkin... :wink:Niin, mutta se 3 sekunnin alue on se missä ne tiimit Lotuksen edellä elää, sitä tarkoitin erolla kärkeen. Mikä on tehokkain tapa edetä sinne sakkiin mukaan? Ei kai se kerssin 0.3 s vielä autuaaksi tee, vaikka sillä parantuis sijoitus pari pykälää aika-ajossa. Muut menee tehokkaamman aeron avulla sitten ohi. Ei ole mitään järkeä nysvätä vielä Kerssin kanssa ja hukuttaa siihen miljoonia, kun paljon kustannustehokkaammin saadaan autoon vauhtia aeron kanssa.
Lotukselle olisi kyllä tarjolla valmiiksi kehitetty Renaultin KERS, minusta Fernandesin pitäisi kaivaa kuvetta ja laittaa se autoon heti. JOs talli aikoo olla vakavasti otettava, on sillä oltava samat laitteet kuin muillakin.En lähtis vertaan kärkeen kuitenkaan vielä Lotuksen tilannetta tai kehityskäyriä.
Kuitenkin viime lauantaina Heikki jäi Q2:sta sen jotain kuus kymppää muistaakseni. Puheiden perusteella KERS autto Malesiassa kokolailla ton verran kierrosaikaan... Plus Heikki myönsi tehneensä pari virhettä parhaalla kierroksellaan (harvoin ne ihan virheettömiä ajeleekaan omasta mielestään ainakaan).
Eli siis jos nyt ajatusleikkiä pyöritellään, niin jos Lotuksella olisi ollut KERS niin Heikki olisi voinut olla jo mukana Q2:ssa.
Se on toki totta, että ei Lotuksen resursseilla tai edes auton nyky tilalla luotettavuuden suhteen kannata vielä lähtee jakaan voimavaroja kovin laajalle. Ja siksihän heillä ei KERSsiä vielä olekaan tai ehkä tulekaan...
Red Bullin tapailua tuon saman Renault-KERSin kanssa katsoessa tulee mieleen, että tässä yksinkertaistetaan nyt melko rankasti.Lotukselle olisi kyllä tarjolla valmiiksi kehitetty Renaultin KERS, minusta Fernandesin pitäisi kaivaa kuvetta ja laittaa se autoon heti.
Kyllä. Red Bull osoitti Australiassa ja Malesiassa, että KERS on liikkeellelähtöjä varten. Lotuksen tapauksessa ei tarvitse murehtia lähtöjä, joten siitä ei apua kisaa varten ole. Tuo rengaslämpö asia näyttänee pitävän paikkaansa, vaikka itse sitä epäilinkin. Eli vauhti löytyy rengasasioista tällä kertaa.Red Bullin tapailua tuon saman Renault-KERSin kanssa katsoessa tulee mieleen, että tässä yksinkertaistetaan nyt melko rankasti.
Paitsi että Red Bullin kers ei ole mitään hyllytavaraa, vaan talli itse lähtenyt näpelöimään Rellulta saatua järjestelmää.Red Bullin tapailua tuon saman Renault-KERSin kanssa katsoessa tulee mieleen, että tässä yksinkertaistetaan nyt melko rankasti.
Ei tässä mitään yksinkertaisteta, he olisivat saaneet sen osana "pakettia" mutta eivät katsoneet tarpeelliseksi elikkä eivät halua ajaa tosissaan kilpaa vaan ajavat ennemmin hiljaa suoralla ja säästävät rahaa.Red Bullin tapailua tuon saman Renault-KERSin kanssa katsoessa tulee mieleen, että tässä yksinkertaistetaan nyt melko rankasti.
Eihän siinä rahaa säästetä, vaan sama raha käytetään muuhun paljon hyödyllisempään. Etkö sinä nyt tajua että auton suunnittelu, balanssi jne. menee uusiksi kun ahdat sinne sen Kerssin, ja sitten se aiheuttaa vielä lisää luotettavuusongelmia joita on muutenkin tarpeeksi jo omasta takaa. Rahaa menee Kerssin ostoon/parantamiseen, auton uusiksi suunnittelemiseen, ongelmien ratkaisemiseen, ja aikaa tuhlaantuu tuhottomasti näihin ja Kerssin kanssa yleiseen nysväämiseen, kun sama aika ja raha käytetään paljon tehokkaammin ja suuremman hyödyn saamiseen aeroa kehittämällä. Kerssillä saat sen kälysen 0.3 s (ehkä, sillon kun toimii) hyötyä, aerossa on sekuntikaupalla hyötyä saatavilla.Ei tässä mitään yksinkertaisteta, he olisivat saaneet sen osana "pakettia" mutta eivät katsoneet tarpeelliseksi elikkä eivät halua ajaa tosissaan kilpaa vaan ajavat ennemmin hiljaa suoralla ja säästävät rahaa.
No on se nyt sinänsä yksinkertaistamista, että ei sitä kerssiä vain oteta paketista, lyödä autoon, ja nautita sen tuomasta lisävauhdista. Järjestelmän integrointi autoon ei ole mikään läpihuutojuttu, vaan se pitää ottaa huomioon jo varhaisessa vaiheessa auton suunnittelussa. Ja jos tässä epäonnistutaan, on lopputuloksena hitaampi auto kuin ilman kerssiä.Ei tässä mitään yksinkertaisteta, he olisivat saaneet sen osana "pakettia" mutta eivät katsoneet tarpeelliseksi elikkä eivät halua ajaa tosissaan kilpaa vaan ajavat ennemmin hiljaa suoralla ja säästävät rahaa.
Red Bull säästää sitten rahaa kun eivät lyö ensi kisaan kersiä vai?Ei tässä mitään yksinkertaisteta, he olisivat saaneet sen osana "pakettia" mutta eivät katsoneet tarpeelliseksi elikkä eivät halua ajaa tosissaan kilpaa vaan ajavat ennemmin hiljaa suoralla ja säästävät rahaa.