Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Maikkarilta Autosportilta lainattua:

Tämä oli selvästi vahvin suorituksemme. Otimme myös luotettavuuden suhteen pienen askeleen eteenpäin. Kuljettajat olivat vahvasti sitä mieltä, että jos saamme viikonlopun kuluessa ajettua hieman enemmän, niin kykenemme kuromaan kiinni etumatkan, mikä on enää muutamia sekunnin kymmenyksiä, kommentoi Gascoyne Autosportille.

Vihjaskohan ne kuljettajat tosiaan sitä, että jos ajettais mahdollisimman paljon harkoissa niin homma alkaa toimia. Jos siis kisakuljettajat ajais...:rolleyes:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Vihjaskohan ne kuljettajat tosiaan sitä, että jos ajettais mahdollisimman paljon harkoissa niin homma alkaa toimia. Jos siis kisakuljettajat ajais...:rolleyes:
Juu, ja ei ne varmaan pahana pitäisi myöskään, että niissä harkoissa, joilla kisakuskeilla on ajovuoro, niin saataisiin vähän enämpi kierroksia ajettua.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Sanoi se noin, ei kuitenkaan harjoituksiin liittyen. Kyse oli huhusta, että Chandhok ajaisi Intiassa kilpailussa.
Aivan, no jäljillä olin kuitenkin.

Ja ymmärrän kyllä Heikin ja Jarnon "turhautumisen" tilanteeseen, jossa oikeasti saadaan "turpaan".
Jos kisakuskit saisivat ajaa myös harjoitukset, niin se näkyisi varmasti myös tuloksissa.

Toivottavasti Mike alkaa ajamaan linjaa, että H&J on ratissa myös harjoituksissa.
Toki voihan näitä lisäkuskeja ajattaa, mutta ei nyt sentään näin jatkuvalla syötöllä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tarkoitat ilmeisesti vuotta 2009. Syy miksi Kimi ajeli hitaammin kuin Force India oli nimenomaan KERS:sistä johtuva.

Voidaan sanoa, että Kimi voitti Spa:ssa KERSsistä huolimatta. Väitän että Force Indian KERSsittömällä autolla Kimi olisi ottanut sekä paalun, että voiton. Nyt KERSsistä johtuen hän otti pelkän voiton.
Juu kyllä, kiitos korjauksesta. :eek:

Oftopiccia loput....
Kimi olisi FI:llä voinut ottaa sekä paalun että voiton, mutta Ferrarilla ajaessaan väittäisin, että otti sekä säilytti kisan piikki paikan vain Ferrarin KERSsin avulla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Testikuskeista...
No jos on pakko niin on pakko. Ikävä kyllä Trulli ja Kovalainen kärsivät tästä aivan selvästi.

Aivan varmasti Heikkiä pännii tuo järjestely.
Pännii varmaan, mutta vähämpä se vaikutti Heikkiin Malesiassa. FP2:kin jäi muutamaan kiekkaan ja silti tuli kauden paras so far...joka ei toki oo kovin "far" vielä... :)

Kunhan Lotuksen testikuskit pysyis "black-stuffilla" ja sais kierroksia ajettua, niin homma on edes muodollisesti ok...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kieltämättä tuo maksukuskien kanssa leikkiminen näyttää kohta riistäytyvän käsistä. Pari pointtia tuli kuitenkin mieleen.

Razia ja Valsecchi eivät tule ajamaan harjoituksissa Euroopan kauden aikana, jolloin he ajavat GP2-kisoja. Chandhok saattaa niin toki tehdä, mutta molempia autoja testi-, vara- ja muut kuskit eivät Kiinan jälkeen ihan heti varaa, tai sitten niitä täytyy kiinnittää lisää. Kahden varakuskin ajattamiseen Kiinassa voisi toki olla sellainenkin syy, että sopimuksiin kirjattuja ajoja halutaan pois tieltä nyt, jolloin loppukaudesta mahdollisia kehitysosia pääsee todennäköisemmin testaamaan Heikki tai Jarno tai vaikka molemmat.
 

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Juu, ja ei ne varmaan pahana pitäisi myöskään, että niissä harkoissa, joilla kisakuskeilla on ajovuoro, niin saataisiin vähän enämpi kierroksia ajettua.
Totta tuokin. Voihan se olla, että Gascoynellakin "keittää" tämä testikuskipelleily. Siihen vielä tekniikkamurheet..
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
Kuljettajat olivat vahvasti sitä mieltä, että jos saamme viikonlopun kuluessa ajettua hieman enemmän, niin kykenemme kuromaan kiinni etumatkan, mikä on enää muutamia sekunnin kymmenyksiä, kommentoi Gascoyne Autosportille.
Tää testikuskipelleily kääntyy Lotusta vastaa, saavuttaakseen he tarvitsevat kilometrejä alle jotta Jarno ja Heikki saa puristettua tarvittavat sekunnin kymmenykset irti autosta aika-ajossa ja kisasssa pärjätäkseen edessä oleville talleille. Auton absoluuttinen vauhti ei parane ajattamalla mitälie kuskeja joiden palaute/mieltymykset/kokemus F1:stä on puutteellinen.

Nyt ei ole kysymys auton sisäänajosta tai aerotesteistä! :wall::wall::wall::wall:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Hyvin on harpattu jokatapauksessa Abudhabi´10 -> Melbourne´11 -> Malesia´11.
Tulot ja ajokokemus molemmat tärkeitä \o/
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tää testikuskipelleily kääntyy Lotusta vastaa, saavuttaakseen he tarvitsevat kilometrejä alle jotta Jarno ja Heikki saa puristettua tarvittavat sekunnin kymmenykset irti autosta aika-ajossa ja kisasssa pärjätäkseen edessä oleville talleille.
Ja sen testikuskien ajattamisen toinen puoli on tallin rahoitus. Sillä rahalla taas voidaan esimerkiksi pitää enemmän suunnittelijoita. Ne suunnittelijat taas työskentelevät koko ajan, jotta auto saataisiin nopeammaksi.

Jos kuvitellaan testikuskien tuovan rahaa sen verran, että tiimissä työskentelee suunnittelussa, uusien osien valmistuksessa jne tehtävissä esimerkiksi 20 henkilöä enemmän. Niin kumpi olisi tallin menestymisen kannalta parempi vaihtoehto kisakuskit ajavat myös perjantain ekat harkat vai nykyinen?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eiköhän se ole rahasta kiinni juu... Ja vois kuvitella, että koittavat hoitaa asian mahdollisimman hyvin sekä tallille kannattavalla tavalla myös.
Nyt ei ole kysymys auton sisäänajosta tai aerotesteistä!
Eli miksei voisivat tehdä vaikkapa aerotestejä sitten näillä testikuskeilla? Tai uusien osien sisäänajoa/kokeilua? Toivon ainakin että tekevät.

En tiedä millasia kuskeja nää Lotuksen testikuskit on, no Chandhok on näyttönsä antanu... :p
Mutta siis kenties niistä joku voi tehdä jotain järkevääkin testiä renkaiden tms. kanssa...

Jos kuvitellaan testikuskien tuovan rahaa sen verran, että tiimissä työskentelee suunnittelussa, uusien osien valmistuksessa jne tehtävissä esimerkiksi 20 henkilöä enemmän. Niin kumpi olisi tallin menestymisen kannalta parempi vaihtoehto kisakuskit ajavat myös perjantain ekat harkat vai nykyinen?
Erittäin hyvä pointti!

Jos ahdettu diffu tulee Espanjaan, kuten on suunniteltu, ja sielä ei testikuskit suhaa perjantaina, niin voidaan sanoa, että ainakin joku tolkku on vielä tallella... :D
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Turun Sanomien mukaan Lotukselle on tulossa kauden viidenteen kilpailuun Espanjaan uuden diffuusorin ja pakoputkiston sisältävä päivityspaketti, jonka pitäisi parantaa vauhtia 7-8 kymmenystä kierroksella. Heikki Kovalainen kertoo Turun Sanomille viihtyvänsä hyvin Lotuksella, eikä näe syytä vaihtaa muualle sikäli kun talli jatkaa edistymistään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Kiinan kisaa pukkaa... Jos Melbournen rataa pidemmät mutkat helpottavat renkaiden lämpöihinsaamista, vaikka Malesiaa viileämpää keliä olisikin.
Virginin pitäisi olla kaukana takana, mutta minkä verran pystytään lyömään painetta vanhempien tallien kuskeille. Myös kehitystyöpuheet kuulostavat hyviltä, Euroopan kauden alkupuolella... :rolleyes:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Turun Sanomien mukaan Lotukselle on tulossa kauden viidenteen kilpailuun Espanjaan uuden diffuusorin ja pakoputkiston sisältävä päivityspaketti, jonka pitäisi parantaa vauhtia 7-8 kymmenystä kierroksella. Heikki Kovalainen kertoo Turun Sanomille viihtyvänsä hyvin Lotuksella, eikä näe syytä vaihtaa muualle sikäli kun talli jatkaa edistymistään.
Aika iso paketti on jos noin paljon tulee parannusta, elikkä kun otetaan huomioon muiden kehitys niin ero kilpailijoihin saattaa pienentyä parilla kolmella kympillä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Aika iso paketti on jos noin paljon tulee parannusta, elikkä kun otetaan huomioon muiden kehitys niin ero kilpailijoihin saattaa pienentyä parilla kolmella kympillä.
Diffu on edelleen tärkeässä roolissa vaikka niitä pienennettiinkin. Ja sehän vaikuttaa moneen asiaan pelkän downforcen lisäksi. Takarenkaiden lämpöihin, mahdollisen takasiiven pienennyksen tuomaan ilmanvastuksen lisäykseen (diffulla saadaan downforcea pienemmällä ilmanvastuksen lisäyksellä) jne...

Olishan se loistavaa jos Lotus saisi tuommosen suorituskykylisän! :thumbup: Toivottavasti saavat Red Bullilta/Renaultilta jotain apuja ahdetun diffun kehitykseen. :cool:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Lotus aikoo ajattaa kahta testikuskia Kiinan ensimmäisessä vapaassa harjoituksessa:

Mike Gascoyne: ”In China we have Luiz Razia and Davide Valsecchi driving for us in FP1 --- ”
http://www.teamlotus.co.uk/news/2011/china-prix-view

Vaikka olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että ajoajan antaminen testikuljettajille perjantaisin on hyvä asia, niin en ole kauhean vakuuttunut tämän idean järkevyydestä. No, ainakin saavat nimensä historiankirjoihin tällä tempauksella.
Heikki Kovalainen on kertonut tänään Maikkarille ajavansa perjantaina molemmat treenit. Ajavatko ne testikuskit Trullin autolla vuorotellen vai onko Heikki saanut talliltaan väärää tietoa?

Tämä pitäisi selvittää, että tietää täytyykö herätä huomenna jo aamukuudeksi, vai voiko nukkua yhdeksään asti? ;)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
Heikki Kovalainen on kertonut tänään Maikkarille ajavansa perjantaina molemmat treenit. Ajavatko ne testikuskit Trullin autolla vuorotellen vai onko Heikki saanut talliltaan väärää tietoa?

Tämä pitäisi selvittää, että tietää täytyykö herätä huomenna jo aamukuudeksi, vai voiko nukkua yhdeksään asti? ;)
Havaittavissa medipaeliä? Vai erittäin huonoa informointia tallin ja kuskien välillä, jos tätä suorastaan käsittämätöntä. Vai vilahteleeko kulisseissa setelitukot?


Toivotaan että Heikki ja Jarno ajaa kaikki harjoitukset.
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
Jos noita testikuskeja on pakko ajattaa, niin mikseivät ne voisi antaa niiden ajaa ekan harjoituksen alussa 45min. Eli sen aikaa kun rata on likainen ja kisakuskit hyppäisivät sitten session lopussa satulaan kun ratakin puhtaampi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos noita testikuskeja on pakko ajattaa, niin mikseivät ne voisi antaa niiden ajaa ekan harjoituksen alussa 45min. Eli sen aikaa kun rata on likainen ja kisakuskit hyppäisivät sitten session lopussa satulaan kun ratakin puhtaampi.
Hyvä idea. Itse asiassa vois laittaa sääntöihin, että ekan 45 minsan aikana saa ajaa vain testi- ja varakuskit ja nuoret lupaukset...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos noita testikuskeja on pakko ajattaa, niin mikseivät ne voisi antaa niiden ajaa ekan harjoituksen alussa 45min. Eli sen aikaa kun rata on likainen ja kisakuskit hyppäisivät sitten session lopussa satulaan kun ratakin puhtaampi.
Kuskia vaihtaessa pitää vaihtaa penkki sekä siirtää polkimet. Melkoista ajanhukkaa toheltaa noiden kanssa kesken session, kun olisi muutakin tekemistä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös