Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nyt viisastelu osui kuitenkin omaan nilkkaan, sillä "Tonyn" "Nasa" ei viitannut Nazaan, vaan SM Nasarudin SM Nasimuddiniin. Nasa johtaa isänsä Tan Sri SM Nasimuddin SM Aminin perustamaa Naza Groupia.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nyt viisastelu osui kuitenkin omaan nilkkaan, sillä "Tonyn" "Nasa" ei viitannut Nazaan, vaan SM Nasarudin SM Nasimuddiniin. Nasa johtaa isänsä Tan Sri SM Nasimuddin SM Aminin perustamaa Naza Groupia.
Jep, ja unohti vielä quotata kolmannen omistajan dinin nimen tuosta Tonyn lauseesta :)
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Lainaus LRGP-ketjusta:

Niin, ja täällä on puhuttu moneen kertaan, että Renault ei voi muuttua Lotukseksi, koska Team Lotus on Lotus. Antaako oikeasti Genii Capital ja Renault edes muuttaa Lotukseksi sen ollessa mahdollista, koska kuulostaa oudolta sponsorin pystyvän vaikuttamaan rungon nimeen?
Renaultilla tuskin on oikeutta kieltää rungon nimen vaihtoa jos talli sitä haluaa, sillä Rellu on enää pelkkä moottorintoimittaja, ja siinä mielessä tallin kutsuminen Renaultiksi ei ole yhteään sen perustellumpaa kuin tallin kutsuminen Lotukseksi, kun molemmat ovat tallin tukijoita. Toki, LRGP on edelleen Rellun tehdastalli, mutta ei Mäkin runkokaan ollut Mersu tai Williamsin BMW tai Rellu. Lähinnä mieleen tulee Sauber-talli BMW:n vetäytymisen jälkeen. Sauberilla oli BMW:n lupa säilyttää BMW rungon nimessä FOM-rahojen vuoksi ja nyt LRGP:llä on Rellun lupa Renault-nimeen auton rungossa. Ja mitä vielä tallin nimeen tulee, niin aika harva puhui viime kaudella rungon nimestä huolimatta BMW Sauberista, joten miksi Lotus Renault olisi nyt vain pelkkä Renault. Lotus sentään panostaa talliin toisin kuin BMW Sauberiin viime kaudella. Toki, moni haluaa lyhentää nimen ja vieläpä välttää sekaannuksen TL:ään, joten aika varmasti moni puhuu Rellusta.

Asiasta kolmanteen, Martin Brundle on kommentoinut tilannetta.

http://www.crash.net/f1/news/166009/1/brundle_people_get_too_hung-up_on_a_name.html

“Now we've got this squabble; we've got the black Lotus Renault and we're going to have the green-and-yellow Lotus, but for me, the car company have the high ground – especially now they've got the Chapman family supporting them, and other people like Nigel Mansell, a Lotus stalwart – and I don't understand why Lotus at Hingham are promoting somebody else's brand. I'll see what's there at the first race when we walk up-and-down the paddock on the Thursday, but black Lotus, green Lotus, it's just going to confuse everybody.”

“I would imagine he (Fernandes) is very disappointed,” he mused. “He went into that with a passion for a brand. Should I start a team up and just call it Brabham or Tyrrell, though – does that mean that I've got something special, that I've got a brand there? A very good example to underline this point is that Red Bull have no heritage or history in F1, but they're the double reigning world champions. I think people get a bit too hung-up on a name like that.”
Brundle ihmettelee, miksi Tony haluaa promota jonkun muun brändiä. Itse ymmärrän sen, että hän halusi tulla mukaan F1:een tunnetulla brändillä, houkutellakseen sponsseja, ja kenties myöhemmin hankkiakseen GL:n itselleen. Varmasti hän myös halusi elvyttää Lotuksen F1-perinteet. Silti, vaikka GL ja TL olivat kaksi eri yhtiötä, ne edustivat samaa brändiä, ja nykyään Lotus-brändi yhdistetään ennen kaikkea Lotus Carsiin. Ja, kun nyt mukana on myös juuri Lotus Carsia edustava Lotus-talli, joka on vieläpä brittiläinen, niin TL uhkaa jäädä alakynteen, ellei oikeus sitten kiellä GL:ltä Lotus-nimen käyttöä F1:ssä. Joten, jos F1:ssä todella tulee olemaan oikeusjutun jälkeenkin kaksi Lotusta, niin silloin Tonyn olisi järkevää vaihtaa tallinsa nimi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja mitä vielä tallin nimeen tulee, niin aika harva puhui viime kaudella rungon nimestä huolimatta BMW Sauberista, joten miksi Lotus Renault olisi nyt vain pelkkä Renault. Lotus sentään panostaa talliin toisin kuin BMW Sauberiin viime kaudella.
Tuossa kohtaa meni vikaan. Joten miksi Lotus Renault olisi pelkkä Lotus. BMW oli nimessä sponsorin paikalla, auto oli silti Sauber. Jos Lotus Renault haluaa kilpailla Lotus autolla eikä Renaultilla, pitäis vaihtaa tallin nimeksi Nönnönnöö Lotus Renault, missä Renault olisi vain moottori eikä auto tai sitten Renault Lotus, missä Renault olisi sponsori ja Lotus auto. Formuloissa on vain yksi Lotus talli.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Renaultilla tuskin on oikeutta kieltää rungon nimen vaihtoa jos talli sitä haluaa, sillä Rellu on enää pelkkä moottorintoimittaja, ja siinä mielessä tallin kutsuminen Renaultiksi ei ole yhteään sen perustellumpaa kuin tallin kutsuminen Lotukseksi, kun molemmat ovat tallin tukijoita.
Niin ei olekaan, mutta jos kahta saman nimistä valmistajaa FIA ei hyväksy, niin niin kauan kuin Fernandesin väki on mukana Lotus nimellä valmistajana, niin käsittääkseni ei silloin toista saman nimistä runkoa voi tulla.
(olikoos se Oton viestissä jossain kohtaa missä tästä pykälästä mainittiin, ja FIA:n listoillahan Tonyn porukka oli jo merkittynä Team Lotukseksi)

Geniiksi se toki voitaisi nimetä, tallin niin halutessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Brundle ihmettelee, miksi Tony haluaa promota jonkun muun brändiä. Itse ymmärrän sen, että hän halusi tulla mukaan F1:een tunnetulla brändillä, houkutellakseen sponsseja, ja kenties myöhemmin hankkiakseen GL:n itselleen. Varmasti hän myös halusi elvyttää Lotuksen F1-perinteet. Silti, vaikka GL ja TL olivat kaksi eri yhtiötä, ne edustivat samaa brändiä, ja nykyään Lotus-brändi yhdistetään ennen kaikkea Lotus Carsiin. Ja, kun nyt mukana on myös juuri Lotus Carsia edustava Lotus-talli, joka on vieläpä brittiläinen, niin TL uhkaa jäädä alakynteen, ellei oikeus sitten kiellä GL:ltä Lotus-nimen käyttöä F1:ssä. Joten, jos F1:ssä todella tulee olemaan oikeusjutun jälkeenkin kaksi Lotusta, niin silloin Tonyn olisi järkevää vaihtaa tallinsa nimi.
Sanoisin, että F1-tallit ovat maailmalla tunnetumpia kuin autonvalmistaja Lotus Cars. Niinpä Lotusta ensisijaisesti edustaa ihmisille jompi kumpi tai kummatkin F1-talleista. Ja viime vuonna se oli Fernandesin talli, joka jatkaa samannäköisenä tänäkin vuonna. On paljon helpompaa pitäytyä tutussa kuin vaihtaa toiseen talliin joka vielä viime vuonna oli ranskalainen Renault ja ajaa sen merkkisellä autolla edelleen samoin kuskein. Riippumatta siitä kumpi juridisesti tai moraalisesti olisi "oikeampi" Lotus.

Kuten olen aiemmin todennut, selostajat pitkälti ratkaisevat asian, koska enemmistö katsojista ei seuraa F1:ä aktiivisesti juurikaan muista medioista. Saapa nähdä miten Brundle aikoo tuon preferenssinsä tuoda selostuksissa ilmi ilman, että sekoittaa katsojia.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tuossa kohtaa meni vikaan. Joten miksi Lotus Renault olisi pelkkä Lotus. BMW oli nimessä sponsorin paikalla, auto oli silti Sauber. Jos Lotus Renault haluaa kilpailla Lotus autolla eikä Renaultilla, pitäis vaihtaa tallin nimeksi Nönnönnöö Lotus Renault, missä Renault olisi vain moottori eikä auto tai sitten Renault Lotus, missä Renault olisi sponsori ja Lotus auto. Formuloissa on vain yksi Lotus talli.
BMW Sauberin sekä viimekautinen Sauberin auto oli BMW Sauber. 06-vuoden BMW Sauber oli Sauber-BMW ja 07 BMW, mutta sen jälkeen aina BMW Sauber.

Niin ei olekaan, mutta jos kahta saman nimistä valmistajaa FIA ei hyväksy, niin niin kauan kuin Fernandesin väki on mukana Lotus nimellä valmistajana, niin käsittääkseni ei silloin toista saman nimistä runkoa voi tulla.
(olikoos se Oton viestissä jossain kohtaa missä tästä pykälästä mainittiin, ja FIA:n listoillahan Tonyn porukka oli jo merkittynä Team Lotukseksi)

Geniiksi se toki voitaisi nimetä, tallin niin halutessa.
Tietenkään LRGP ei voi kutsua autoaan Lotukseksi niin pitkään kun TL:n auto on Lotus. Mutta se on auton nimi eikä tallin nimi. FO110K toki oli oikeassa, että olisi autolle voinut silti uuden nimen antaa, mutta toisaalta silloin FOM-rahat olisi mennyt.

Sanoisin, että F1-tallit ovat maailmalla tunnetumpia kuin autonvalmistaja Lotus Cars. Niinpä Lotusta ensisijaisesti edustaa ihmisille jompi kumpi tai kummatkin F1-talleista. Ja viime vuonna se oli Fernandesin talli, joka jatkaa samannäköisenä tänäkin vuonna. On paljon helpompaa pitäytyä tutussa kuin vaihtaa toiseen talliin joka vielä viime vuonna oli ranskalainen Renault ja ajaa sen merkkisellä autolla edelleen samoin kuskein. Riippumatta siitä kumpi juridisesti tai moraalisesti olisi "oikeampi" Lotus.

Kuten olen aiemmin todennut, selostajat pitkälti ratkaisevat asian, koska enemmistö katsojista ei seuraa F1:ä aktiivisesti juurikaan muista medioista. Saapa nähdä miten Brundle aikoo tuon preferenssinsä tuoda selostuksissa ilmi ilman, että sekoittaa katsojia.
Itse yhdistin alkuun vanhan TL:n Lotus Carsiin. Silti, niin pitkään kun rungon nimi on Renault, LC ei saa täyttä hyötyä sponssauksesta. Joten minusta TL:n sponssaus olisi ollut järkevämpää. Joka tapauksessa, se, että Tonyn talli on Team Lotus silti promoaa LC:tä, halusipa Tony sitä tai ei.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tietenkään LRGP ei voi kutsua autoaan Lotukseksi niin pitkään kun TL:n auto on Lotus. Mutta se on auton nimi eikä tallin nimi. FO110K toki oli oikeassa, että olisi autolle voinut silti uuden nimen antaa, mutta toisaalta silloin FOM-rahat olisi mennyt.
Siis tarkoitin että F1-fani varmaan ajoi tuota takaa sillä ekalla kommentillaan :)

Itse yhdistin alkuun vanhan TL:n Lotus Carsiin. Silti, niin pitkään kun rungon nimi on Renault, LC ei saa täyttä hyötyä sponssauksesta. Joten minusta TL:n sponssaus olisi ollut järkevämpää. Joka tapauksessa, se, että Tonyn talli on Team Lotus silti promoaa LC:tä, halusipa Tony sitä tai ei.
Samaa mieltä tuon boldauksen kanssa.
Ja sen ajattelutavan takia olen myös samaa mieltä että TL:n sponssaus olisi ollut paljon järkevämpää, vaikkakaan TL:n suoritukset 2010 eivät Protonia miellyttäneetkään.
(veikkaanpa että Tonyn tiimi taas on miellyttänyt todella isoa joukkoa katsojia toimintatavoillaan, ja sehän taas olisi kai tärkeetä Protonillekin, I assume....)

Tonyn halusta mainostaa LC:n "puolesta? En usko sillä olevan hänelle merkitystä.
Fernandes tuntuu olevan aidosti ylpeä Lotuksesta, tai ainakin sellainen kuva välittyy sieltä, ja jos hänellä jotain LC:n puolesta mainostamiseen olisi eli ts. ei haluaisi mainostaa Lotusta, niin kai se olis eri nimen tiimilleen hankkinut...

Vois olettaa ainakin että noin :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
BMW Sauberin sekä viimekautinen Sauberin auto oli BMW Sauber. 06-vuoden BMW Sauber oli Sauber-BMW ja 07 BMW, mutta sen jälkeen aina BMW Sauber.
Ok. Katsellaan sitten, tuleeko ruutuun Lotus Renault tai Renault Lotus tai pelkkä Renault. Se ratkaisee paljon toimittajienkin valinnanvaraa nimiasiassa. Veikkaan että pelkkä Renault, kun eivät kerran nimekseen ottaneet Sauberin malliin Renault Lotus, ja Lotus Renault mennee TL:lle :dunno:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ok. Katsellaan sitten, tuleeko ruutuun Lotus Renault tai Renault Lotus tai pelkkä Renault. Se ratkaisee paljon toimittajienkin valinnanvaraa nimiasiassa. Veikkaan että pelkkä Renault, kun eivät kerran nimekseen ottaneet Sauberin malliin Renault Lotus, ja Lotus Renault mennee TL:lle :dunno:
Näinhän sen pitäisi mennä, kun kerran nimeämisessä on runko+moottori, ja runkohan on Rellu, kuten myös moottori, niin Rellu siinä lukenee. Toivottavasti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse yhdistin alkuun vanhan TL:n Lotus Carsiin.
Tarkoitatko "vanhalla TL:llä" Chapmanin Team Lotusta, Litespeedin Team Lotusta vai Lotus Racingiä? :D Oletan että tämä Tonyn TL on "uusi TL".

Vain Lotus Racing noista on saanut nimensä Lotus Carsilta (ja juuri siksipä se ei olekaan "team"). Itse kyllä identifioin tallin nimenomaan Fernandesin ja Gascoyenen talliksi, en Lotus Carsin talliksi. Nimi tuli viime kaudella sieltä ja tällä kaudella TLV:ltä, mutta ensisijaisesti talli on silti minulle Tonyn ja Miken talli.

-Edit- Niin ja en minä sitä Chapmaninkaan Team Lotusta ajatellut urheiluauto-Lotuksen tallina, vaan kilpatalli ja autotehdas olivat jo tuolloin minulle kaksi eri asiaa. Vaikka toki tiesin niiden sukulaisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Näinhän sen pitäisi mennä, kun kerran nimeämisessä on runko+moottori, ja runkohan on Rellu, kuten myös moottori, niin Rellu siinä lukenee. Toivottavasti.
Voiskohan tästä johtua, kun silloin jossain vaiheessa joku Protonin edustaja hiiltyi kommenteissaan, että jos siellä oli suunnitelmissa Geniin kanssa olla Lotus Renault, siis talli-moottori, ja sitten TL tekeekin Renaultin kanssa moottorisopparin, ja lisäks onnistuu saamaan Team Lotus nimet, jolloin Lotus Renaultina ajo on torpattu GL:ltä :eek:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Jes, mutta minusta kiva että se (nimi) tuotiin takaisin. Aika oli taas kypsä niinsanotusti \o/
Näinpä. Nyt oli hyvä aika palauttaa Team Lotus kahinoihin. Minusta sekin on hienoa, että Team Lotus on siellä, minne jäikin eli häntäpään tiimi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Näinpä. Nyt oli hyvä aika palauttaa Team Lotus kahinoihin. Minusta sekin on hienoa, että Team Lotus on siellä, minne jäikin eli häntäpään tiimi.
Samoin. Hienoa että jatketaan tietyllä tapaa siitä pisteestä missä oltiin viimeisenä vuotena, ja toivon mukaan nousukäyrällä :)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
:D :D :D
No toivotaan, että tämä kiista saadaan vielä sovittua kaikkien kannalta parhainpäin. :rolleyes:
Mitä nauramista tuossa on?

Minusta se on ainakin loogista, verrattuna siihe että aletaan voittamaan kisoja ostamalla esimerkiksi englatilaisen voittajatiimin.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Missä vaiheessa Litespeed myi/luovutti TEAM LOTUS-brandin takaisin Huntille? :doubtful:

Juu samaa ihmettelen kans...


Alkuvuosi 2009
Litespeed pyrkii mukaan F1-sarjaan Team Lotus -nimellä, jonka oikeudet se on David Huntilta hankkinut.

Heinäkuu 2010
Fernandes ja David Hunt tapaavat Silverstonen GP:ssä ja tekevät esisopimuksen Team Lotus -nimen oikeuksien ostamisesta.

joku ei tos nyt täsmää, oliko litspeedillä ees oikeasti oikeuksia nimeen, vai olisivatko vasta siinä vaiheessa ostaneet nimen jos tallipaikka olisi irronnut???
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös