Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tony Fernandes kertoo Twitterissä jonkun visertäneen hänelle James Allenin blogiartikkelissa ilmenneestä kiintoisasta yksityiskohdasta. Renault-tallin grafiikkapomo Jon Woods sanoo aloittaneensa musta-kultaisen autonvärityksen suunnittelun elokuussa 2010, kun sopimus Group Lotuksen kanssa varmistui.
Jon reveals that he began working on the colour scheme in August last year, as the Lotus deal came together
Proton katkaisi Lotus Racingille myöntämänsä lisenssin syyskuun lopulla, vedoten sopimusrikkomukseen. Nyt siis Jon Woods kertoo Group Lotuksen solmineen Renault-tallin kanssa sopimuksen jo paljon tätä aiemmin. Tämän tiedon valossa Protonin väittämä sopimusrikkomus näyttääkin tekosyyltä Lotus Racingin raivaamiseksi pois tieltä, jotta Group Lotus voisi julkistaa sopimuksensa Renaultin kanssa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hulvatonta. Mitenhän lie, olikohan lisenssisopimuksessa Group Lotusta sitovia pykäliä yhteistyön aloittamisesta F1:ssä muiden tahojen kanssa? Tyhmempi luulisi, että oli.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hulvatonta. Mitenhän lie, olikohan lisenssisopimuksessa Group Lotusta sitovia pykäliä yhteistyön aloittamisesta F1:ssä muiden tahojen kanssa? Tyhmempi luulisi, että oli.
Hyvä pointti, toisaalta oli tai ei, niin voidaan silti pitää sopimusrikkomuksena sen lisenssisopparin purkua tuossa tapauksessa.
Hienosti purkautuu tuo Groupin korttitalo, mielialat vaihtelee samoin lausunnot ja pikkuhiljaa saadaan lisätietoa syistäkin :)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ääh, luin taas hätäisesti. :eek: Juttua ei siis saada puitua ennen kauden alkua, mutta voidaan saada ratkaistua ennen Malesian GP:tä.
Nyt myönnän olleeni väärässä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Windsor visersi, että tuomari kehotti molempia osapuolia ottamaan David Huntin seuraavalla kerralla mukaan.

"Loved the moment y'day when the judge reminded both Lotus groups that they should include David Hunt in future proceedings. Yes, M'lud."
Ainakin, jos GL väittää TL:n tavaramerkkien rauenneen käyttämättömyysen vuoksi, Hunt voi perustella tätä käyttämättömyyttä. Silti, minusta oikeuteen pitäisi pyytää todistajaksi henkilö, joka on ollut mukana GL:n ostossa Chapmaneilta. Chapmanit itse ovat jäävejä, koska TLI:n toiminta on GL:stä riippuvaista, mutta se, joka GM:n puolesta hoiti GL:n ostoa, on ollut sopimassa Lotus-nimen käytöstä, ja GM olisi aika puolueeton taho.

Tony Fernandes kertoo Twitterissä jonkun visertäneen hänelle James Allenin blogiartikkelissa ilmenneestä kiintoisasta yksityiskohdasta. Renault-tallin grafiikkapomo Jon Woods sanoo aloittaneensa musta-kultaisen autonvärityksen suunnittelun elokuussa 2010, kun sopimus Group Lotuksen kanssa varmistui.

Proton katkaisi Lotus Racingille myöntämänsä lisenssin syyskuun lopulla, vedoten sopimusrikkomukseen. Nyt siis Jon Woods kertoo Group Lotuksen solmineen Renault-tallin kanssa sopimuksen jo paljon tätä aiemmin. Tämän tiedon valossa Protonin väittämä sopimusrikkomus näyttääkin tekosyyltä Lotus Racingin raivaamiseksi pois tieltä, jotta Group Lotus voisi julkistaa sopimuksensa Renaultin kanssa.
Kyllähän sen sokea Reettakin tiesi, että GL purki lisenssin vain koska halusi omaa tallia. Siitä en osaa sanoa, olisiko GL:n oma talli sopimusrikos, mutta tuskin LR:n lisensointisopimuksessa oli puhuttu sopimuksen purkanisesta siinä tapauksessa, että GL haluaisi aloittaa yhteistyön muun tahon kanssa.

Tosin, kun LRGP oli päättänyt JPS-livreestä jo elokuussa, ja huhuja siitä oli liikkeellä, koen, että TL:n ilmotus ottaa JPS-livree käyttöön oli yritys saattaa GL huonoon valoon, kun vaikuttaa siltä, että he kaappasivat TL:n livreen.

Tähän haluan vielä sanoa:

However contractually Total have insisted on their logo being on a red background, which features on the front and rear wings. Jon describes the red as an “accent” colour, “Three colours is always stronger than two and the accent colour is something that catches the eye, you don’t need a lot of it, but it just works that way.”
Kyllä tuo punainen on silmiinpistävä yksityiskohta LRGP:n autossa, mutta nykyisellään se istuu huonosti muuhun väritykseen. Tässä kuvia siitä, miltä LRGP:n auto näyttäisi ilman punaisia päätylevyjä.



Toki, jos punainen olisi istutettu paremmin osaksi väritystä, niin se olisi mukava lisä muuten musta-kultaiseen autoon.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Hulvatonta. Mitenhän lie, olikohan lisenssisopimuksessa Group Lotusta sitovia pykäliä yhteistyön aloittamisesta F1:ssä muiden tahojen kanssa? Tyhmempi luulisi, että oli.
Joo kyllähän sitä luulisi että nimen käyttöoikeus myönnettäisiin yksinoikeudella.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Riippumatta siitä kielsikö lisenssisoppari GL:sta näkymästä muissa F1-talleissa, niin silti GL halusi varmasti LR:stä eroon heti alkaessaan suunnitella "omaa" tallia. Vaikka muuta onkin väitetty, ei kaksi "Lotusta" ole kenenkään etu.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Lopez virnuilee kovasti Fernandesin tiimin nimenvaihdolla ja sillä että menettäisivät sitä kautta FOM-rahat vaihtamalla tiiminsä nimen ja kitisevät siitä.

Tosiasiassahan sama pätee myös Lotus-Renault GP:n toimintaan, jos tiimin nimi vaihtuisi Groupin myötä virallisesti Lotukseksi, olisivat he täysin saman tilanteen edessä.
Tainnut unohtaa Lopez vaan siitä mainita .... :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lopez virnuilee kovasti Fernandesin tiimin nimenvaihdolla ja sillä että menettäisivät sitä kautta FOM-rahat vaihtamalla tiiminsä nimen ja kitisevät siitä.

Tosiasiassahan sama pätee myös Lotus-Renault GP:n toimintaan, jos tiimin nimi vaihtuisi Groupin myötä virallisesti Lotukseksi, olisivat he täysin saman tilanteen edessä.
Tainnut unohtaa Lopez vaan siitä mainita .... :rolleyes:
Kyllä se alkuperäisessä englanninkielisessä siitä mainitsi ja sanoi että ainakin he kertovat rehdisti todellisen motiivin.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Lopez virnuilee kovasti Fernandesin tiimin nimenvaihdolla ja sillä että menettäisivät sitä kautta FOM-rahat vaihtamalla tiiminsä nimen ja kitisevät siitä.

Tosiasiassahan sama pätee myös Lotus-Renault GP:n toimintaan, jos tiimin nimi vaihtuisi Groupin myötä virallisesti Lotukseksi, olisivat he täysin saman tilanteen edessä.
Tainnut unohtaa Lopez vaan siitä mainita .... :rolleyes:
No eiköhän se tässä yhteydessä ole tullut jo selväksi, että Lopezin tallille nimi on vaan sivuseikka ja voisi olla mikä tahansa. Pääasia että rahaa tulee laariin. "Lotus Renault GePii" heh. Group Lotus sen sijaan on ollut aika innokas myös tuosta historiakytköksestä, mutta sponsorin tekosia ei kai lueta tallin tekosiksi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Musta lippu -blogi: (Erkki Mustakari)

Raha ratkaisee
1. helmikuuta 2011

Yleensä kun F1-maailmassa tapahtuu asioita, joita ei voi millään logiikalla perustella, niin syynä on lähes aina raha. Joku saa tai ei saa rahaa ja sen perusteella tehdään päätöksiä. Tällä hetkellä kiivaana käyvä Lotus-nimikiista, sekin perustuu rahaan, kuten Renaultin omistaja, Genii Capitals rahoitusyhtiön omistaja Gerard Lopez on sanonut.

Tony Fernandesin omistama Team Lotus (viime kaudella Lotus racing) pitää kiinni Lotus-nimestä sen takia, että sillä nimellä talli pääsi viime kauden kymmenenneksi parhaana tallina kiinni Formula One Managementin (FOM) matkustusavustusrahoihin, joka Autosportin mukaan on noin 36 miljoonaa euroa. Samasta syystä Lotus-Renault-talli jatkaa tällä kaudella Renault-nimisenä, koska sillä nimellä talli sijoittui valmistajien sarjassa viidenneksi. Ranskalainen autojätti, Renault, ei enää omista F1-tallista osakettakaan, vaan toimii ainoastaan tallin moottorien toimittajana. Nimen säilyminen takaa kuitenkin täksi kaudeksi Renaultin viime kaudella ansaitsemat rahat.

Lotus-nimikiista saa jonkinlaisen ratkaisun maaliskuun 21. päivä Lontoossa, kun oikeus punnitsee kaikki nimikiistaan liittyvät todisteet. Käy oikeudessa miten tahansa Team Lotus tulee median keskuudessa olemaan Lotus-talli ja Lotus-Renault pelkkä Renault-talli. Jälkimmäisen kohdalla on huomattava se, että Lotus on vain Renaultin sponsori, eikä millään tavalla ole vaikuttamassa auton rakentamiseen, vaikka Lotus Cars-yhtiöllä siihen eväitä varmasti riittäisikin. Suurin osa maailman F1-mediasta muutenkin pudottaa jokapäiväisessä työssään tallien nimistä niiden sponsorit pois ja siksi esimerkiksi Vodafone McLaren Mercedes on yleensä pelkkä McLaren, Petronas Mercedes GP on lyhyesti Mercedes ja Scuderia Marlboro Ferrari pelkkä Ferrari. Red Bullin kohdalla sponsorin nimi on vaikea sivuuttaa, koska tallin nimi on yhtä sponsorin nimen kanssa.

Käy nimikiistassa lopulta miten tahansa, niin nimen muuttaminen edellyttää kaikkien sarjassa mukanaolevien tallien yksimielistä päätöstä. Eli, jos Team Lotus joutuisi vaihtamaan nimeä, mutta se itse sitä vastustaisi, silloin nimi säilyy ainakin tämän kauden loppuun asti. Toki samaa, eli nimen säilyttämistä, vaatii myös FOM. Viime kaudella Sauber-tallin piti kelata koko kausi läpi nimellä BMW Sauber F1 team, vaikka Peter Sauber olisi halunnut vaihtaa nimeksi nyt käyttöön otetun Sauber F1 team. Hassuksi tuon Sauberin viime kauden nimen teki erityisesti se, että talli käytti koko kauden ajan Ferrarin eikä suinkaan BMW:n asiakasmoottoreita.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Naurettavaa pelleilyähän toi rahoituksen riippuminen nimestä, vaikka talii pysyisikin samana.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Naurettavaa pelleilyähän toi rahoituksen riippuminen nimestä, vaikka talii pysyisikin samana.
Minusta tuo ei ole naurettavaa. Jos tarkoitit rahotuksella FOM-rahoja, niin tällä tavoin varmistetaan tietty jatkuvuus tallinimissä eikä autot ole sponssien nimeämiä. Muuten ensi vuoden autot olisivat nimeltään esim. Vodafone, Marlboro, Petronas ja Lotus Cars. Ja jos tarkotit rahotuksella sponsseilta saatavaa rahaa, niin on siinä ero jos sponssattava talli on Team Lotus tai Team Air Asia.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Minusta tuo ei ole naurettavaa. Jos tarkoitit rahotuksella FOM-rahoja, niin tällä tavoin varmistetaan tietty jatkuvuus tallinimissä eikä autot ole sponssien nimeämiä. Muuten ensi vuoden autot olisivat nimeltään esim. Vodafone, Marlboro, Petronas ja Lotus Cars. Ja jos tarkotit rahotuksella sponsseilta saatavaa rahaa, niin on siinä ero jos sponssattava talli on Team Lotus tai Team Air Asia.
FOM-rahojen osalta luulisi perustellusta syistä löytyvän joustavuutta. FOM kuitenkin pitää mielellään rahat itsellään, jos vain voi välttyä niitä maksamasta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös