Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Täytyy vielä sanoa se, että ei tuo Lotuksen brittiläisyys GL:llekään tunnu mikään sydämen asia olevan. Halutessaan he olisivat voineet viime kaudella määrätä LR:n käyttämään brittilisenssiä. Toki, itsekin näkisin TL:n mieluummin brittitallina, kuten edellinen TL oli, mutta mikään kynnyskysymys se ei minulle ole.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tiedän olevani vihattu kirjoittaja tällä foorumilla, mutta kun se tuntuu olevan niin ...tun vaikeaa joillekin ymmärtää miksen hyväksy malesialaisena kilpailevaa Team Lotusta, niin otetaanpa yksi esimerkki myös urheilun maailmasta. Hyväsyisitteko te tai kukaan muukaaan tällaista yhdistelmää:
Se ei mua haittaa ettet hyväksy Team Lotusta, se mua kyllä taas ahittaa ettet tajua tosiasioita, eli esim. sitä että MOLEMMAT tahot ovat jokatapauksessa Malesialaisten omistuksessa ja MOLEMPIEN päämajat ovat Englannissa.
Se kumman lipun alla monikansallisessa sarjassa ajetaan ei enää nykypäivänä ole oikeastaan minkäänlainen ihme/häväistys, nuo kansallisuudet hävis kuitenkin niin tehokkaasti jo 80-luvulla viimeistään
(kun isot valmistajat kaikkos F1-luokasta, ei pelkästään Lotus siis)

-Miksei tämä muka kävisi päinsä? Onhan Manun omistaja nyk. jenkkiläinen Malcolm Glazer.
*Ai siksikö ei käy, että seuran kotikaupunki on edelleen Iso-Britanniassa?
-Onhan Fernandesinkin Team Lotuksen päämaja Northfolkissa, Englannissa. :D
*Perinteet velvoittavat.
-No eivät tunnu velvoittavan Tonyakaan! Rule Malaysia! Jenkki-Manu rules! :alppu:
Niin, edelleen kuten tuossa on todettu niin USA:n lisenssillä pelaava joukkue ei tod.näk. tule koskaan pääsemään osallistumaan Valioliigaan. Piste.
F1-luokassa taas osallistujamaalla ei ole mitään merkitystä. Piste.

Nyt kun jaksat taas avautua, niin kerroppa mielipitees:
- kuinka "Brittiläinen" Renault ei nyt sitten kuitenkaan viljele sitä Brittilippua autonsa kyljessä, vaikka se oli yks tehokkaimmista puolustuksista vielä silloin kun R30 esiteltiin JPS-värityksellä?
- kun ei tunnu Renaultin kuskitkaan olevan sillä mielellä että ajaisivat Lotusta, niin miksi fanienkaan pitäisi?
- mikset kutsu Renaultia Ladaksi? Sehän on ihan yhtälailla sponsori tallissa kuin Lotuskin. Tai vaikka Lotus-Lada? :D

Miksi ihmeessä sun mielestä on hyvä arvostaa korkeammalle Malesialaisten omistaman yrityksen sponsorointi kuin Malesialaisten omistaman firman yrtys herättää Lotuksen F1-talli henkiin, vaalien vielä suhteellisen hyvin sen omistajan perintöä?
(Tonyhan olisi voinut tehdä monta asiaa erilailla, siirtää päämajan Malesiaan ja olla oikeasti Malesialainen tiimi mutta silti käyttää TL:n logoa koska on sen ostanut)

Henk.Koht. mua ei haittaa se että joku tykkää enemmän Lotus-Renaultista, mutta se hieman ihemtyttää kun puolustus on perustettu sille linjalle että
"no Uusi-Seelantihan kuuluu Commonwealthiin, se tekee McLarenista Brittiläisen mutta Team Lotusta ei saa Brittiä millään kun on Malesialainen!"
(ja sääli vielä sinänsä senkin kautta että U-S alkoi irtaantumaan 100v. Malesiaa aiemmin UK:sta :rolleyes:)
Täytyy vielä sanoa se, että ei tuo Lotuksen brittiläisyys GL:llekään tunnu mikään sydämen asia olevan. Halutessaan he olisivat voineet viime kaudella määrätä LR:n käyttämään brittilisenssiä. Toki, itsekin näkisin TL:n mieluummin brittitallina, kuten edellinen TL oli, mutta mikään kynnyskysymys se ei minulle ole.
Jep, samaa mieltä. Olisi hienoa jos TL olisi Brittilisenssin alla, mutta ei todellakaan ole nykypäivänä mikään kynnyskysymys itselle.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Mitähän Maharin päässä oikein liikkuu? Miten Fernandes olisi valmis luopumaan 6 miljoonalla jostain mikä maksaisi konkreettisesti 30 miljoonan menetykset? Siihen vielä se, että Fernandesin koko brändi on rakennettu Lotuksen ympärille ja sitten siitä tarjotaan 6 miljoonaa.
Eikä se David Huntkaan ole ilmaiseksi yhtiötään Fernandesille antanut. Muistelen lukeneeni jostain arvauksen, että parikymmentä miljoonaa euroa olisi Hunt siinä rikastunut. Eli halvalla ei Proton tule Team Lotus -nimeä saamaan, jos se vaan Tony Fernandesista riippuu.

Fernandes on vihjaillut paljastavansa kauden 2011 mittaan miten aikoo hyödyntää Team Lotus -nimeä bisneksissään. En oikein jaksa uskoa, että Fernandes olisi sijoittanut tolkuttomasti rahaa Team Lotukseen pelkästään antaakseen ilmaista mainosta Lotuksen katuautoille.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jep, samaa mieltä. Olisi hienoa jos TL olisi Brittilisenssin alla, mutta ei todellakaan ole nykypäivänä mikään kynnyskysymys itselle.
Omassa täydellisessä pikku maailmassani Fernades, Bahar ja Hunt kaulailisivat varikolla hymyssä suin ja yksisarviset juoksentelis pitkin vehreitä niittyjä.
Ideaalimaailmassa tässä asiassa ei olisikaan mitään kiisteltävää, vaan asiat olisivat kuten täällä. :rolleyes:
-Hyvää yötä kaikille! Riidellään taas huomenna lisää!:mad_old:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Konkreettisesti tuon riidan luulisi polttavan Fernandesia moottoreiden muodossa. Kirsikkana kakun päällä Fernandesin tallin moottorit ovat Renault. Jotenkin en hirveästi ihmettelisi jos koneet alkaisi paukkua..
Mä en taas epäile yhtään et ne rupeaisi paukkumaan... Renault ei ole osallisena onneksi tähän mitenkään. Heille Lotus on vain maksava asiakas. Ei maksavaa haluta suututtaa turhaa jonku Group Lotuksen lahopäisen pomon takia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin, Ouvisen näkemykset ja syyt torpattiin sitten tänään. Ne mainoskuvaukset joihin Ouvinenkin tuolla tekstissään viittaa ovat tänään, eli kyse todellakin oli vain siirrosta.
Lisäksi Team Lotuksen uusi www-sivu on ilmoitettu julkaistavaksi Maaliskuussa jo paljon aiemmin kuin se oikeuden päätös käsittelyn aikaistamisesta tuli.

Eli jälleen kerran, sen sijaan että quottailet jo valmiita uutisia niin kannattaisi hieman kommentoidakin niitä, eikö? Ja kenties quotata se otsikko jos jotain tarvii sieltä poimia, eikä vain sitä ikiomaa ihqua tekstinpätkää joka tukee omia näkökulmia :rolleyes:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Minua rupee jo potuttamaan tämä homma... Vois se Group Lotus tehdä sen konkurssin ny samantien ku se tulee joka tapauksessa eteen 5 vuoden sisällä :)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eli jälleen kerran, sen sijaan että quottailet jo valmiita uutisia niin kannattaisi hieman kommentoidakin niitä, eikö? Ja kenties quotata se otsikko jos jotain tarvii sieltä poimia, eikä vain sitä ikiomaa ihqua tekstinpätkää joka tukee omia näkökulmia :rolleyes:
Yleensä mun kommentit eivät vaikuta kovin tervetulleilta, mutta yritänpä tuoda nyt tuon, myönnän itsekin, että liiallisen, brittivouhutuksen ja Chapmanin tuen lisäksi tuoda esille vielä yhden näkemyksen:
Tilannehan ei ole nyt suinkaan kenenkään mielestä mikään paras mahdollinen, ymmärrän niitä, jotka ovat asettuneet Tonyn puolelle. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että jotkut täällä jopa toivovat GL:n nurinmenoa, jotta se ei pääsisi enää heittämään kapulaa Tonyn tallin rattaisiin. Yksi syy miksi olen asettunut GL:n puolelle tässä kiistassa on myös se, että arvostan sitä brandina enemmän kuin Team Lotusta.

Team Lotus oli toki menestyksen päivinään eräs F1.n mahtitalleja, mutta vuoden 1978 Mario Andrettin maailmanmestaruuden jälkeen alkoi alamäki, jonka viimeinen valonpilkahdus oli 1987 Sennan voittama Detroitin osakilpailu. Sitten alkoi tallin saattohoito kohti tuonpuoleista.

Group Lotus sen sijaan on vaikeuksistaan huolimatta onnistunut sinnittelemään
urheiluautomarkkinoiden kiristyvässä kilpailussa omistajavaihdoksistaan huolimatta. Porsche 911:n kaltainen kestosuosikkimalli, jolla merkki on on minut ja monet muut hurmannut on tämä:

Esprithän on vuodesta 2004 levännyt poissa tuotannosta eräänlaisessa Avalonissa, josta se kuningas Arthurin tavoin herää taas henkiin. No Arthur ei ole todellisuutta, Lotus Esprit sen sijaan 2013 toivon mukaan taas on:



Ideaalitilannehan toki olisi se, jossa GL:n ja TL:n työnjako olisi sopuisasti kuin vanhoina hyvinä aikoina. Tapa, jolla Lotus-nimi on tuotu F1:iin ei tässä riitaisessa asetelmassa todellakaan ole se oikea kummankaan puolelta, mutta asetun tässä ihanteeni puolelle. :dunno:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Minä en itse ainakaan toivo gl nurin menoa... Luulen vaan että tämä yks kaveri tulee sen heille tekemään. Haastaa riitaa joka suuntaan ja tuntuu muutenkii kaverilla olevan elo vaiketa. Ei voi ymmärtää tollaista "johtajaa"
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Tässä käy vielä niin, että yksi Lotus muuttaa nimensä joksikin muuksi ja toinen lopettaa muuten vaan tai vaihtaa kanssa nimeään jossain vaiheessa ja sitten aiheesta pääsee kirjoittamaan "Mitä tallia/valmistajaa kaipaat F1:n" -ketjuun.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Team Lotus oli toki menestyksen päivinään eräs F1.n mahtitalleja, mutta vuoden 1978 Mario Andrettin maailmanmestaruuden jälkeen alkoi alamäki, jonka viimeinen valonpilkahdus oli 1987 Sennan voittama Detroitin osakilpailu. Sitten alkoi tallin saattohoito kohti tuonpuoleista.
Hyvinpä tunnet Team Lotuksen historiaa.
Team Lotuksen nousuhan alkoi jo 1985 Sennan tultua mukaan, ja vuonna 1986 menestystä tulikin jo enemmän:
Sennan oltua pisteissä lopulta neljäs kahdella voitolla, neljällä kakkossijalla ja kahdella kolmossijalla.
1987 oli vuotena vielä parempi, sijoituksia prikulleen saman verran top3:een kuin edellisenäkin, mutta nyt sijoitus MM-pisteissä kolmas.
Kun siihen lisätään Sennan ensimmäinen voitto Monacossa, niin sanoisinpa että nimenomaan tuo Detroitin kisa on se pienin valonpilkahdus 1985-1987 ajanjaksolla.
Eli suomennettuna, kyllähän Lotus oli vielä hyvinkin nousujohteinen talli Sennan aikana, eikä tuo -87 vuosikaan kokonaisuudessaan ollut mitenkään huono.
Toki sen jälkeen alamäki alkoi, mutta ei missään nimessä vielä Detroitin jälkeen, eikä missään nimessä Detroit ollut ainoa valopilkku tuolla.

Ja mitä halvattua Esprit roska tekee F1-ketjussa?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Lotushan oli hyvin vahvasti nousujohteinen talli kauden 1992-aikana. 1993-kausikaan ei ollut huono. 1994 sitten putosi pallo, mutta niin putosi monella muullakin tallilla noina vuosina. Vuosina 1992-1994 haudattujen lista on kyllä surullista luettavaa:

Brabham
Fondmetal
Larousse
Leyton House / March
Lotus
Scuderia Italia

ja sitten oli vielä Andrea Moda.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Dany Taner Bahar nimettiin helmikuun alussa virallisesti Lotus Renault GP Limitedin johtoportaaseen.

Miksi näin? Eihän Vittorio Colaokaan ole McLarenin johdossa? Tai Alfredo Sáenz Abad Ferrarilla? :rolleyes:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Dany Taner Bahar nimettiin helmikuun alussa virallisesti Lotus Renault GP Limitedin johtoportaaseen.

Miksi näin? Eihän Vittorio Colaokaan ole McLarenin johdossa? Tai Alfredo Sáenz Abad Ferrarilla? :rolleyes:
Santander muuten ei ole Ferrarin nimisponsori, joten listalla tuossa kohdassa pitäisi pikemminkin olla Louis Camillieri.

Meinasi karata OT:n puolelle.
 

Jönsse

Member
Liittynyt
17.5.2008
Viestit
22
Miksi näin? Eihän Vittorio Colaokaan ole McLarenin johdossa? Tai Alfredo Sáenz Abad Ferrarilla? :rolleyes:
:D Niin kuin ei pitäisikään olla, hehän ovat vain sponsorien palveluksessa.

Sitä paitsi Colao ja Abad ovat vakavasti otettavia bisnesmiehiä, jotka pyörittävät elinvoimaisia, vakavasti otettavia yhtiöitä. Eiköhän ukkojen aika kulu siihen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Dany Taner Bahar nimettiin helmikuun alussa virallisesti Lotus Renault GP Limitedin johtoportaaseen.
Minä odotan avauskisaan ja katson lukeeko ruudussa Renault vai Lotus Renault ja teen päätökseni sen mukaan kummalla nimellä kutsun. Lotus Renault ainakin kuullostaa hölmöltä, jos Lotus edustaa nimessä autonvalmistajaa eikä kilpatallia.

Ja eiks tämä kuuluis tuonne toiseen ketjuun?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Sitä paitsi Colao ja Abad ovat vakavasti otettavia bisnesmiehiä, jotka pyörittävät elinvoimaisia, vakavasti otettavia yhtiöitä. Eiköhän ukkojen aika kulu siihen.
Baharin entinen työnantaja ei onneksi ole mitään noista.
Zaikom sanoi:
Ja eiks tämä kuuluis tuonne toiseen ketjuun?
Miksi kuuluisi? Eikö tämä ole paikka keskustella Lotus Renault'sta? Kurski liitti aiemmin tähän keskusteluun Lotus Renault'n avainhenkilöt ja nyt uutisoitiin yhdestä lisäyksestä heihin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Baharin entinen työnantaja ei onneksi ole mitään noista.
Miksi kuuluisi? Eikö tämä ole paikka keskustella Lotus Renault'sta? Kurski liitti aiemmin tähän keskusteluun Lotus Renault'n avainhenkilöt ja nyt uutisoitiin yhdestä lisäyksestä heihin.
Viittaan tähän kommenttiisi, jolla yrität vakuuttaa, että tämä on se oikea Lotus.
Miksi näin? Eihän Vittorio Colaokaan ole McLarenin johdossa? Tai Alfredo Sáenz Abad Ferrarilla?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös