Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tuotiin takaisin GL:n lisenssillä. Tämä on TL:n puolustuksen heikko kohta. Miksi he hankkivat lisenssin taholta, jolla ei heidän nykykantansa mukaan olisi ollut edes oikeutta myöntää sitä.
Vähän kaksjakonen fiilis tuohon itsellä.
Tosiasiahan on että 1MRT:n ja Protonin välisessä sopimuksessa määriteltiin kai tarkat rajat siitä ettei vahingossakaan astuta David Huntin varpaille.
Eli toisaalta vaikka on heikko kohta, voivat myöskin osoittaa että Proton on myös myöntänyt tuon sopimuksen allekirjoitettuaan että heillä ei ole oikeutta Team Lotus-brändiin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vähän kaksjakonen fiilis tuohon itsellä.
Tosiasiahan on että 1MRT:n ja Protonin välisessä sopimuksessa määriteltiin kai tarkat rajat siitä ettei vahingossakaan astuta David Huntin varpaille.
Eli toisaalta vaikka on heikko kohta, voivat myöskin osoittaa että Proton on myös myöntänyt tuon sopimuksen allekirjoitettuaan että heillä ei ole oikeutta Team Lotus-brändiin.
GL/Proton on kyllä ollut tarkka, ettei loukkaa TL-tavaramerkkejä, niiltä osin kuin ne eroavat Lotus-tavaramerkeistä. Mutta kuitenkin rungon nimi on varsinkin 1MRT:lle tärkeä asia, jos mukana on Chapmanien tukema muun tahon pyörittämä Lotus-talli, ainoa syy pyörittää Lotus-tallia 1MRT:lle on FOM-rahojen säilyminen. Vaikka oikeus toteaisi Team Lotus tavaramerkit laillisiksi, mutta samalla toteaisi, että vain GL:llä on oikeus nimetä runko Lotukseksi, TL:n tavaramerkkien laillisuus ei paljoa 1MRT:tä lohduta, kun rungon nimen vaihto ja FOM-rahojen menetys olisi edessä.

Hassua muuten, että tämä keskustelu kiihtyy aina puolenyön aikoihin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuotiin takaisin GL:n lisenssillä. Tämä on TL:n puolustuksen heikko kohta. Miksi he hankkivat lisenssin taholta, jolla ei heidän nykykantansa mukaan olisi ollut edes oikeutta myöntää sitä.
Olihan heillä oikeus myöntää Lotus-nimen käyttöoikeus. Ja kysymykseen miksi: alunperin kyse oli "kansallisesta malesialaisesta projektista" 1Malaysia-merkin ja imagon alla joten oli vain luonnollista, että yhteistyökumppani oli malesialaisen Protonin omistama Group Lotus. Ja hyvinhän tämä avioliitto sujuikin siihen asti kunnes Bahar tuli kuvioihin. (montakohan kertaa tämäkin on jo ehditty kerrata. ;))
TL:n saavutusten käyttöön LC:n markkinoinnissa TLV voi sanoa, että se on ollut heille OK, he olisivat kieltäneet sen, jos se ei olisi OK. Mutta TLV:n nykyinen omistaja 1MRT tunnusti viime vuonna GL:llä olevan oikeuksia Lotus-nimeen F1:ssä hankkimalla lisenssin heiltä. Toki, TLV:n oikeuksia ACBC-logoon ja Team Lotus -nimeen ei ole vielä loukattu, mutta TL:n rungon nimi on Lotus, sama nimi kuin viime vuonna GL:n lisenssillä, nyt van ilman sitä. Haluaisinkin tietää, miten TL:ää sokeasti tukevat eivät huomaa tuota epäkohtaa.
Mitä epäkohtaa? Lotus Cars on tuottanut Lotus-nimisiä autoja. Team Lotus on tuottanut Lotus-nimisiä autoja. Kummallakaan ei ole historiassakaan ollut eksklusiivista oikeutta Lotus-nimisiin autoihin.

Jos Team Lotus on läpi historiansa toiminut koko ajan GL:n/LC:n lisenssillä runkonimensä suhteen, niin asia on tietenkin toinen. Tämä tullaan epäilemättä ratkaisemaan oikeudessa.
Itseäni ihmetyttää, miksi Tony käytti viime vuonna GL:n lisenssiä.
1Malaysia.
Hunt sanoi eräässä haastattelussa, että Tony ei ostanut TL-oikeuksia välittömästi häneltä, vaan antoi vielä GL:lle mahdollisuuden hankkia ne. Mutta olisi Tony silti voinut tehdä lisenssisopimuksen TLV:n kanssa; jos GL olisi ostanut TLV:n, Tony olisi silloinkin ollut lisenssisopimuksessa GL:n kanssa, silloin vain GL:n tytäryhtiön kautta.
Tony ainakin väittää, että alunperin toivoi GL:n ja TL:n päätyvän saman katon alle. Motiivit voi sitten jokainen tulkita miten haluaa. Ja kenties Hunt kiinnostui myymään TLV:n (tai edes lisenssin) vasta kun huomasi, ettei Lotus Racing ollutkaan pelkkää haihattelua, vaan arvoinen Team Lotus-nimelle? Ken tietää.
Mutta, jos 1MRT olisi viime vuonna käyttänyt TLV:n tavaramerkkejä, silloin heidän mahdollisuutensa voittaa oikeusjuttu olisivat ollet paremmat, koska GL:n tavaramerkkejä ei ollut käytetty F1:ssä ennen viime vuotta.
Eikö se nyt ole todettu vaikka kuinka monta kertaa täällä jo, että GL:n Lotus-logot koristivat ainakin loppuvuosien F1-Lotuksia ja Pacificia? Samalla tavalla kuin ne nyt koristavat LRGP:tä, sponsorina ja tukijana.

Emme tiedä oliko TLV:n tavaramerkit vielä kaupan tuolloin. Joka tapauksessa se ei olisi sopinut Malesia-kuvioon.
GL/Proton on kyllä ollut tarkka, ettei loukkaa TL-tavaramerkkejä, niiltä osin kuin ne eroavat Lotus-tavaramerkeistä. Mutta kuitenkin rungon nimi on varsinkin 1MRT:lle tärkeä asia, jos mukana on Chapmanien tukema muun tahon pyörittämä Lotus-talli, ainoa syy pyörittää Lotus-tallia 1MRT:lle on FOM-rahojen säilyminen. Vaikka oikeus toteaisi Team Lotus tavaramerkit laillisiksi, mutta samalla toteaisi, että vain GL:llä on oikeus nimetä runko Lotukseksi, TL:n tavaramerkkien laillisuus ei paljoa 1MRT:tä lohduta, kun rungon nimen vaihto ja FOM-rahojen menetys olisi edessä.
Historia ei ainakaan tue tuollaista tulkintaa, sillä Lotus-nimisillä autoillahan Team Lotus on koko historiansa kilpaillut.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Joka kuitenkin tekeytyi 15-vuotta sitten kertaalleen kokonaan haudatuksi tiimiksi. Tänä vuonna yritys siihen suuntaan on vain koventunut, kun nyt tiimin nimikin pitäisi omistajien mukaan olla sama. :rolleyes:
Huoh. Ymmärrän kyllä sen kannan, että Toleman-Renault ja Tony-Renault eivät kumpikaan ole se oikea Lotus. Sen sijaan Toleman-Lotuksen pitämiselle oikeana Lotuksena ei ole perusteita ja yritys vähätellä Tonyn tallin Lotuksisuutta johtaa näemmä vain huonoon argumentaatioon. Yksi esimerkki tästä yllä.

Se nyt vaan on tapa ilmaista oma mielipide siihen, miten Lotus olisi pitänyt tuoda mukaan sarjaan ottamatta kantaa kummankaan tallin oikeellisuuteen.
Näin ajattelinkin, mutta eikö olisi parempi, ottaa reilusti kantaa ja saada koko soppa kiehumaan nykyistäkin paremmin?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Team Lotus on tuottanut Lotus-nimisiä autoja. Kummallakaan ei ole historiassakaan ollut eksklusiivista oikeutta Lotus-nimisiin autoihin.
Tuo voisi olla faktaa, ellei se olisi täyttä fiktiota.

Case details for Trade Mark 771745

Mitä kauemmin ja pidemmälle tätä sotkua on viety, sitä todennäköisempänä pidän, että David Huntin puheet ovat pitkälti bluffia. Hän todennäköisesti omisti Team Lotus - nimen, mutta vain sen. Pasific-kytköksessä ei käytetty Lotuksen merkkiä, siinä käytettiin Team Lotus - merkkiä. Sen mukana eivät esimerkiksi tulleet tallin loistelias historia, jonka vaaliminen ainakin käytännössä on ollut täysin Clive Chapmanin käsissä. Classic Team Lotuksen tiloista ei ainoastaan löydy vanhoja restauroitavia Lotus-kilpa-autoja, vaan myös hyvin pitkälti kaikki Chapmanin tiimin irtaimisto alkuperäisistä suunnitelmista ja piirustuksista promootiomateriaaleihin ja tarvikkeisiin.

Pasific Team Lotus ei myöskään oikeastaan koko kauden aikana milloinkaan välittynyt suurelle yleisölle minään muuna kuin Keith Wigginsin tallina, koska Team Lotus - osa ei näkynyt missään. Tiimin materiaaleissa ei viitattu Chapmaniin tai Lotuksen hienoon menestykseen. Tiimin auto oli Pasific, grafiikoissa se oli myös Pasific, joten sikäli legendaarisen PR-magneetin käyttö jäi täysin puolitiehen. Ja sitten sen päältä ajoi vielä auto.

Muutenkin koko Classic Team Lotus ja alkuperäinen Team Lotus International – kuvio on tässä mielenkiintoinen. Chapmaninhan pitäisi kaiken järjen mukaan tarvita TLV:n, eikä suinkaan GL:n lupaa käyttää klassisia Team Lotus – merkkejä ja historiaa toiminnassaan. Paitsi ettei Hunt tai TLV ole koskaan ainakaan kovinkaan julkisesti lähtenyt Chapmaneja vastaan tässä asiassa. Ei edes nyt, vaikka perhe erittäin julkisesti asettui TLV:n nykyistä omistusta vastaan. Ja Chapman sentään on pyörittänyt kokonaista liiketoimintaa Team Lotus – muistoesineillä samaan aikaan kun Hunt antoi oletettujen omistuspapereidensa pölyttyä pöytälaatikossaan.

Team Lotus Venturesilla on IPO:n asiakirjojen mukaan tällä hetkellä voimassa vain yksi oikeus:
Class 35 sanoi:
Advertising services included in Class 35, all relating to Formula One motor racing; but not including any such services relating to pre-recorded tapes.
Auton nimeäminen Lotukseksi ei ole markkinointipalvelua. Varsinkaan, kun tuon oikeuden omistaja ei niin halua tehtävän.

Ja Lotus kiistämättä omistaa oikeuden tuotemerkkinsä käyttöön tai siihen lopputulokseen ainakin tässä käsittelyssä koskien Team Lotus Venturesin oikeuksien laajentamisesta tultiin.
Applicant : TEAM LOTUS VENTURES LTD
Opponent : GROUP LOTUS LTD.

"In view of this, and my finding under s 5(4) that the Opponents have copyright in their design - and in the light of the lack of a denial of bad faith from the Applicant - I conclude that the application is made in bad faith and fails on this ground also.
Mikäli minä perustaisin Best Motorsport Wagon Teamin ja odottaisin median, FIA:n/FOMin lyhentävän sen BMW Teamiksi, jolla vielä sattumoisin olisi hyvin samanlainen logo kuin autonvalmistajalla, olisi kirjeen saaminen Baijerista vain ajan kysymys.

Uskon, että Fernandes on ampunut itseään jalkaan ja siksi hän on erittäin halukas vaatimaan Protonilta korvauksia FOM-rahoista, jotka hän tietää tulevansa menettämään, koska ilman Protonia ja Lotusta, hän ei voi kutsua autoaan Lotuksiksi. Ja se olikin ainoa syy hankkia oikeudet Team Lotus - nimeen ja pitkittää tätä kivuliasta farssia aivan liian pitkään.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
En nyt seuraa tätä logiikkaa alkuunkaan. Siis jos Hunt omisti Team Lotus -nimen, niin miksi Fernandezin talli ei nyt sitten omista sitä? Ja jos Fernandezin porukka omistaa sen, niin mistä tässä nyt edes väännetään? Vääntämisen ilosta? Tyhmyyttämme?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
mistä tässä nyt edes väännetään?
Minä ainakin väännän siitä, ettei Lotus ole minun mielestäni Lotus, ellei se ole Colin Chapmanin Lotus. Lisäksi Chapmanin Lotusta edustavassa kulkupelissä kuuluu myös olla "jotain aitoa Lotusta" ja keulassa Chapmanin Lotuksen virallinen merkki.

Esimerkiksi tämä on Lotus:



Kaksipyöräinen Lotus:



Ja tietenkin kokonaan pyörätön Lotus:


Siis jos Hunt omisti Team Lotus -nimen, niin miksi Fernandezin talli ei nyt sitten omista sitä?
Paino sanalla "jos." Ja jos Hunt omisti Team Lotus - nimen, muttei mitään muuta, niin silloinhan Fernandesin talli ei ole Chapmanin Lotus ja silloin kaikki puheet Lotuksen seuraavasta voitosta ja juhlakilpailuista ja Lotuksen paluusta kaikuvat ontoille seinille.

Sinulla on muuten edelleenkin paha tapa olla kommentoimatta esitettyjä argumentteja. Miksi edes lainata viestiäni, kun kerran et siitä mitään kohtaa kuitenkaan halua kommentoida?
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Team Lotus ja me sen tukijat olemme voittajia ! Juuri sain puhelun englannista
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Paino sanalla "jos." Ja jos Hunt omisti Team Lotus - nimen, muttei mitään muuta, niin silloinhan Fernandesin talli ei ole Chapmanin Lotus ja silloin kaikki puheet Lotuksen seuraavasta voitosta ja juhlakilpailuista ja Lotuksen paluusta kaikuvat ontoille seinille.
Mitä muuta talli, jonka toiminta lakkasi 18 vuotta sitten on kuin nimi? Siis se, joka omistaa Team Lotuksen nimen omistaa Team Lotuksen. Ei tuossa pitäisi olla mitään epäselvää.

Minä ainakin väännän siitä, ettei Lotus ole minun mielestäni Lotus, ellei se ole Colin Chapmanin Lotus. Lisäksi Chapmanin Lotusta edustavassa kulkupelissä kuuluu myös olla "jotain aitoa Lotusta" ja keulassa Chapmanin Lotuksen virallinen merkki.
Tämä menee nyt sitten taas tälle "mun mielestäni silleen ja tälleen" -linjalle. Tuo pitää olla "jotain aitoa Lotusta" on kyllä sikäli kätevä kortti pelattavaksi, koska sen voi vetää aina tarpeen tullen tarkoittamaan melkein mitä hyvänsä.

Sinulla on muuten edelleenkin paha tapa olla kommentoimatta esitettyjä argumentteja. Miksi edes lainata viestiäni, kun kerran et siitä mitään kohtaa kuitenkaan halua kommentoida?
Kommentoin mielelläni argumenttejäsi silloin kun ne ovat siinä määrin kosketuksissa arkitodellisuuteen, että kyse on jostain muustakin kuin Chewbacca-puolustuksesta. Valitettavan harvoin näin vain on. Yleisesti argumenttisi ovat vain niin käsittämättömällä logiikalla rakennettuja, että niihin asiallisen vastauksen antaminen on mahdotonta. Niin metsä vastaa jne.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo voisi olla faktaa, ellei se olisi täyttä fiktiota.

Case details for Trade Mark 771745
Niin, toteanhan itsekin, että Team Lotus on saattanut valmistaa niitä Lotus-nimisiä autojaan Lotus Carsin lisensillä. Ja jos tuosta kiistellään, oikeus ratkaisee.
Pasific-kytköksessä ei käytetty Lotuksen merkkiä, siinä käytettiin Team Lotus - merkkiä.
Pacificin PR02-auton keulasta ei oikein löydy riittävän isoa kuvaa sopivasta kulmasta, mutta niistä huonommista kuvista minusta kyllä näyttää, että siellä nimmenomaan on ACBC Lotus eikä ACBC Team Lotus-logo. Mutta en kyllä itsekään ymmärrä miksi näin olisi, koska ei Huntilla ACBC Lotus-logoon oikeuksia ollut.
Uskon, että Fernandes on ampunut itseään jalkaan ja siksi hän on erittäin halukas vaatimaan Protonilta korvauksia FOM-rahoista, jotka hän tietää tulevansa menettämään, koska ilman Protonia ja Lotusta, hän ei voi kutsua autoaan Lotuksiksi. Ja se olikin ainoa syy hankkia oikeudet Team Lotus - nimeen ja pitkittää tätä kivuliasta farssia aivan liian pitkään.
Totta kai Fernandesin tuleekin vaatia korvauksia FOM-rahoista, jos Group Lotus hänen mielestään purki lisenssisopimuksen laittomasti ja näin aiheuttaa FOM-rahojen menetyksen. Varsin kiva temppu tuollainen: Tony pistää kymmeniä miljoonia omia rahojaan talliin ja sitten Group Lotus vetää maton alta ja yrittää viedä sen ainoan todellisen keinon saada edes osa siitä takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Pacificin PR02-auton keulasta ei oikein löydy riittävän isoa kuvaa sopivasta kulmasta, mutta niistä huonommista kuvista minusta kyllä näyttää, että siellä nimmenomaan on ACBC Lotus eikä ACBC Team Lotus-logo. Mutta en kyllä itsekään ymmärrä miksi näin olisi, koska ei Huntilla ACBC Lotus-logoon oikeuksia ollut.


Team Lotus logoksi väittäisin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mitä epäkohtaa? Lotus Cars on tuottanut Lotus-nimisiä autoja. Team Lotus on tuottanut Lotus-nimisiä autoja. Kummallakaan ei ole historiassakaan ollut eksklusiivista oikeutta Lotus-nimisiin autoihin.

Jos Team Lotus on läpi historiansa toiminut koko ajan GL:n/LC:n lisenssillä runkonimensä suhteen, niin asia on tietenkin toinen. Tämä tullaan epäilemättä ratkaisemaan oikeudessa.
Auton nimeäminen Lotukseksi ei ole markkinointipalvelua. Varsinkaan, kun tuon oikeuden omistaja ei niin halua tehtävän.
F1:n luonteen huomioiden autojen nimeäminen on myös markkinointipalvelua. Uskon, että oikeus ottaa päätöksenteossaan tavaramerkkiluokkien päällekkäisyyden huomioon. GL:llä on lukuisä määrä Lotus-tavaramerkkejä, poislukien TL-tavaramerkit, joten sikäli olisi ymmärrettävää, että heillä olisi oikeudet F1-autonrungon Lotus-nimeen, niin kauan kuin se ei ole Team Lotus. Viimevuotinen GL:n lisenssillä toiminut LR vahvisti sen. GL:llä on myös tämä F1:n kattava yhteisö-tm.

Täsmennän vielä aiempaa "Vaikeneminen on myöntämisen merkki" -kantaani tavaramerkkien omistusoikeuteen liittyen. TL:n saavutusten hyödyntämisen LC:n markkinoinnissa voidaan sanoa tapahtuneen TLV:n hyväksymänä, mutta TLV ei silti ole luopunut omistusoikeudestaan, sillä mitään sellaista sopimusta ei ole tehty. TLV voisi milloin tahansa kieltää GL:ää hyödyntämästä TL:n saavutuksia. Mutta samaahan voisi sanoa myös GL:n myöntämästä lisenssistä käyttää rungonnimenä Lotusta, nimeä, jonka TLV kokee omistavansa. Mutta ei kukaan ole niin tyhmä, että antaisi toisen vuokrata omaisuuttaa, kun voisi tehdä sen itsekin ja pitää vielä vuokratulot, eihän? Juuri siltä TLV:n toimet kuitenkin vaikuttavat rungon Lotus-nimen suhteen. Itse sanoisin, että TL:n 90-luvulla omistama de facto -yksinoikeus Lotus-nimeen F1:ssä on jo mennyt, ei ole mitään syytä estää GL:ää, joka on erillinen yhtiö TL:ään nähden, käyttämästä tavaramerkkejään F1:ssä.

Talliyhtiötä ei saa sekoittaa 1Malaysiaan. Talliyhtiöllä on 1M:n suostumus 1M nimen käyttöön yhtiön nimessä, aivan kuin Geniillä on GL:n ja Rellun suostumus talliyhtiön LRGP-nimelle.

Tony ainakin väittää, että alunperin toivoi GL:n ja TL:n päätyvän saman katon alle. Motiivit voi sitten jokainen tulkita miten haluaa. Ja kenties Hunt kiinnostui myymään TLV:n (tai edes lisenssin) vasta kun huomasi, ettei Lotus Racing ollutkaan pelkkää haihattelua, vaan arvoinen Team Lotus-nimelle? Ken tietää.
Hunt oli kyllä valmis antamaan TL-lisenssin Litespeedin Lotus-projektille, johon 1MRT:n talli paljolti pohjautuu. Joten eiköhän lisenssi olisi ollut saatavissa myös TLV:ltä, jos niin olisi haluttu.

Eikö se nyt ole todettu vaikka kuinka monta kertaa täällä jo, että GL:n Lotus-logot koristivat ainakin loppuvuosien F1-Lotuksia ja Pacificia? Samalla tavalla kuin ne nyt koristavat LRGP:tä, sponsorina ja tukijana.
Pasific-kytköksessä ei käytetty Lotuksen merkkiä, siinä käytettiin Team Lotus - merkkiä.
Juuri näin.




Emme tiedä oliko TLV:n tavaramerkit vielä kaupan tuolloin. Joka tapauksessa se ei olisi sopinut Malesia-kuvioon.
Ei Malesia-kuvio saa mennä lain edelle. Silloinen TLV:n omistaja hyväksyi sen, ja nykyinen oli nimenomaan hankkimassa lisenssin GL:ltä. Ja en usko siihen mahdollisuuteen, että kaksi tahoa voi omistaa samat tavaramerkit, ellei TL:llä ja GL:llä ole sopimusta siitä.


Historia ei ainakaan tue tuollaista tulkintaa, sillä Lotus-nimisillä autoillahan Team Lotus on koko historiansa kilpaillut.
Mutta viime kaudesta alkaen oikeus Lotus-nimisiin F1-autoihin on kuulunut GL:lle.

Mitä kauemmin ja pidemmälle tätä sotkua on viety, sitä todennäköisempänä pidän, että David Huntin puheet ovat pitkälti bluffia. Hän todennäköisesti omisti Team Lotus - nimen, mutta vain sen. Pasific-kytköksessä ei käytetty Lotuksen merkkiä, siinä käytettiin Team Lotus - merkkiä. Sen mukana eivät esimerkiksi tulleet tallin loistelias historia, jonka vaaliminen ainakin käytännössä on ollut täysin Clive Chapmanin käsissä. Classic Team Lotuksen tiloista ei ainoastaan löydy vanhoja restauroitavia Lotus-kilpa-autoja, vaan myös hyvin pitkälti kaikki Chapmanin tiimin irtaimisto alkuperäisistä suunnitelmista ja piirustuksista promootiomateriaaleihin ja tarvikkeisiin.

Pasific Team Lotus ei myöskään oikeastaan koko kauden aikana milloinkaan välittynyt suurelle yleisölle minään muuna kuin Keith Wigginsin tallina, koska Team Lotus - osa ei näkynyt missään. Tiimin materiaaleissa ei viitattu Chapmaniin tai Lotuksen hienoon menestykseen. Tiimin auto oli Pasific, grafiikoissa se oli myös Pasific, joten sikäli legendaarisen PR-magneetin käyttö jäi täysin puolitiehen. Ja sitten sen päältä ajoi vielä auto.

Muutenkin koko Classic Team Lotus ja alkuperäinen Team Lotus International – kuvio on tässä mielenkiintoinen. Chapmaninhan pitäisi kaiken järjen mukaan tarvita TLV:n, eikä suinkaan GL:n lupaa käyttää klassisia Team Lotus – merkkejä ja historiaa toiminnassaan. Paitsi ettei Hunt tai TLV ole koskaan ainakaan kovinkaan julkisesti lähtenyt Chapmaneja vastaan tässä asiassa. Ei edes nyt, vaikka perhe erittäin julkisesti asettui TLV:n nykyistä omistusta vastaan. Ja Chapman sentään on pyörittänyt kokonaista liiketoimintaa Team Lotus – muistoesineillä samaan aikaan kun Hunt antoi oletettujen omistuspapereidensa pölyttyä pöytälaatikossaan.
Koen, että Pacific TL oli juridisesti yhtä paljon Team Lotus, kuin LRGP on (Group) Lotus. GL:n tarkoitus on tehdä LRGP:stä vähitellen aito (Group) Lotus, Huntin tavoitteena oli varmastikin tehdä PTL:stä vähitellen aito Team Lotus, ainakin niin aito kuin jokin muu Lotus-nimeä kantava talli voi olla alkuperäiseen verrattuna.

Itse en sitten tiedä, onko TLI/CTL:llä ja GL:llä ollut kirjallisia sopimuksia CTL-nimestä. Miksikä sitten TLI haki tavaramerkkiä, kun he jo tiesivät jonkun muun tahon omistavan sen? Mitä alkuperäisen tiimin irtaimiston omistukseen tulee, niin se ei vielä tarkoita tiimin saavutusten omistamista. Saavutusten omistaminen vaatii tavaramerkkien omistamista. Ja niistä tavaramerkeistä TLI on jo luopunut.

Ja Lotus kiistämättä omistaa oikeuden tuotemerkkinsä käyttöön tai siihen lopputulokseen ainakin tässä käsittelyssä koskien Team Lotus Venturesin oikeuksien laajentamisesta tultiin.
Tuossahan tapauksessa ongelma oli se, että kun päätös tehtiin ennalta toimitetun todistusaineiston pohjalta, GL ei ollut toimittanut todistusaineistoa sille, että heidän tavaramerkkinsä ovat samalla toimialalla kuin TLV:n. Tuon pitäisi kuitenkin olla selvä tapaus GL:n eduksi.

Mikäli minä perustaisin Best Motorsport Wagon Teamin ja odottaisin median, FIA:n/FOMin lyhentävän sen BMW Teamiksi, jolla vielä sattumoisin olisi hyvin samanlainen logo kuin autonvalmistajalla, olisi kirjeen saaminen Baijerista vain ajan kysymys.
Tuossa tapauksessa mokannut olisi FIA/FOM, et sinä.

En nyt seuraa tätä logiikkaa alkuunkaan. Siis jos Hunt omisti Team Lotus -nimen, niin miksi Fernandezin talli ei nyt sitten omista sitä? Ja jos Fernandezin porukka omistaa sen, niin mistä tässä nyt edes väännetään? Vääntämisen ilosta? Tyhmyyttämme?
TLV:n tavaramerkkien voimassaolosta, rungon nimeämisestä Lotukseksi sekä lisenssisopimuksen purkamisesta.

Näin ajattelinkin, mutta eikö olisi parempi, ottaa reilusti kantaa ja saada koko soppa kiehumaan nykyistäkin paremmin?
Onko tässä vain tarkoitus saada soppa kiehumaan. Ei minusta. Jos jostakin asiasta ei ole tietoa, on parempi olla ottamatta kantaa, kuin tehdä virheellisiä oletuksia. Tai toki oletuksia saa tehdä, mutta niitä ei pidä esittää faktana.

Tiivistän vielä pääpointtini. TL:llä oli aikoinaan de facto -yksinoikeus kutsua autojaan Lotukseksi. Tätä mieltä on myös saveteamlotus.com

Over the decades of racing in F1 Team Lotus accrued the unique common law rights to race a car in F1 named 'Lotus'.

As this practice went on for decades right under Group Lotus's nose without challenge by Group, they de facto consented to the practice many decades ago.

Thus it is difficult to understand on what grounds Group now assert that Team Lotus does not have the long-established right to use the trade mark 'Lotus' on or in relation to Team Lotus's F1 cars, and that in fact Group owns such rights.
Tämän oikeuden vanheneminen on kuitenkin helpompaa, koska GL on rakentanut kaiken aikaa autoja nimeltä Lotus, ja heidän lisenssillään toimineen LR:n autot olivat Lotuksia. Team Lotus -tavaramerkkien vanhaneminen ei ole kuitenkaan välttämättä niin nopeaa. Millään muulla taholla, ei edes GL:llä, ole Team Lotus -tavaramerkkiä. Yksi mahdollisuus on toki myös se, että TLV:llä on yksinoikeus TL-nimeen, mutta vain GL:n luvalla.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tiivistän vielä pääpointtini. TL:llä oli aikoinaan de facto -yksinoikeus kutsua autojaan Lotukseksi. Tätä mieltä on myös saveteamlotus.com

--

Tämän oikeuden vanheneminen on kuitenkin helpompaa, koska GL on rakentanut kaiken aikaa autoja nimeltä Lotus, ja heidän lisenssillään toimineen LR:n autot olivat Lotuksia.
Tässä on tämä nähdäkseni ainoa mahdollinen kanta, joka asian voi kääntää GL:n hyväksi esitettyvä varsin hyvin. Tuosta keskusteleminen sen sijaan on kyllä nimenomaan tuota turhaa kiehuttamista, koska asiasta ei varmasti ole kenelläkään tietoa. Ei nimittäin tunnu näiden Lotuksien edustajillakaan olevan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Talliyhtiötä ei saa sekoittaa 1Malaysiaan. Talliyhtiöllä on 1M:n suostumus 1M nimen käyttöön yhtiön nimessä, aivan kuin Geniillä on GL:n ja Rellun suostumus talliyhtiön LRGP-nimelle.
En sekoitakaan. Viittasin 1Malaysia-ohjelmaan, koska syy miksi talliyhtiöllä on se nimi kuin on, on juuri se että se halutaan nähdä osana tuota yhteismalesialaisuuden aatetta. Siksi siihen ei ei-malesialainen yhteistyökumppani olisi sopinut yhtä hyvin kuin malesialainen.

Kyse ei ole pelkästä 1Malaysia-ohjelman suostumuksesta, vaan Malesian hallitus oli yhtenä osapuolena perustamassa 1MRT:tä.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Muutenkin koko Classic Team Lotus ja alkuperäinen Team Lotus International – kuvio on tässä mielenkiintoinen. Chapmaninhan pitäisi kaiken järjen mukaan tarvita TLV:n, eikä suinkaan GL:n lupaa käyttää klassisia Team Lotus – merkkejä ja historiaa toiminnassaan.
Vastasitkin itsellesi, ja pari päivää sitten tästä samasta asiasta jo puhuttiinkin. Näiden tietojen lomassa Huntin/Fernandesin oikeudet rajoittuvat ainoastaan F1-toimintaan, jolloin lienee ihan loogista että muualla Lotus -nimistä kilpatallia pyörittääkseen tarvitaan Group Lotuksen lupa. TL:n historian omistuspohja taas vaikuttaa paljon sekavammalta, ja vanhoja autoja nyt voi olla kellä vaan. Ovatko moiset kuuluneet kauppaan edes silloin, kun Chapmanit ovat tallistaan luopuneet? Vanhat meriitit taas tuskin Group Lotukselle kuuluvat, mutta mene ja tiedä. Sekavaa on.

Uskon, että Fernandes on ampunut itseään jalkaan ja siksi hän on erittäin halukas vaatimaan Protonilta korvauksia FOM-rahoista, jotka hän tietää tulevansa menettämään, koska ilman Protonia ja Lotusta, hän ei voi kutsua autoaan Lotuksiksi. Ja se olikin ainoa syy hankkia oikeudet Team Lotus - nimeen ja pitkittää tätä kivuliasta farssia aivan liian pitkään.
Menetetyn hyödyn periaate. Tottakai Fernandes haluaa vastineeksi oikeuksien myymisestä vähintään saman verran rahaa, kuin mitä hän on niistä maksanutkin, ja vielä nimenvaihdoksessa häviävät FOM:n almut päälle. Fernandes myös maksoi Team Lotuksen oikeuksista sen verran suuren summan, että tuskimpa tässä pelkästä farssin pitkittämisestä on kyse. Mitä järkeä siinä olisi, että maksaa ensin Huntille, sitten myy saman tavaran tappiolla Protonille, ja menettää kaupan päälle vielä FOM:n rahat? En usko että kokenut liikemies sortuisi tuollaiseen hölmöilyyn.

Ja kun olet niin varma siitä, että Proton/Lotus on tässä jupakassa oikeassa, niin miksi he sitten edes tarjoavat rahaa noista oikeuksista?

Minä ainakin väännän siitä, ettei Lotus ole minun mielestäni Lotus, ellei se ole Colin Chapmanin Lotus. Lisäksi Chapmanin Lotusta edustavassa kulkupelissä kuuluu myös olla "jotain aitoa Lotusta" ja keulassa Chapmanin Lotuksen virallinen merkki.
Renaultissa ei käsittääkseni ole muuta Lotusta kuin se virallinen tarra. Onko siinä paljonkin muuta "aitoa Lotusta", joka on mahdollisesti jäänyt multa pimentoon?
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Minä ainakin väännän siitä, ettei Lotus ole minun mielestäni Lotus, ellei se ole Colin Chapmanin Lotus.
Eli sun mielestä aitoja Lotuksi ei ole tullut enää noin 30 vuoteen tuskin se, sieltä mullan alta kovin paljon on suunnitellu.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Täytyy vielä muutama asia todeta tästä keissistä.

Pasific-kytköksessä ei käytetty Lotuksen merkkiä, siinä käytettiin Team Lotus - merkkiä. Sen mukana eivät esimerkiksi tulleet tallin loistelias historia, jonka vaaliminen ainakin käytännössä on ollut täysin Clive Chapmanin käsissä.
Tajusin, että keltareunainen vihreä raita PTL:n autossa on peräisin Lotuksen perinteisistä väreistä. Aivan samoin kuin LRGP:n musta-kulta-livree.

Eikö se nyt ole todettu vaikka kuinka monta kertaa täällä jo, että GL:n Lotus-logot koristivat ainakin loppuvuosien F1-Lotuksia ja Pacificia? Samalla tavalla kuin ne nyt koristavat LRGP:tä, sponsorina ja tukijana.
Nimenomaan, sponsorina ja tukijana eikä osana tallin identiteettiä. Silti, jos TLV voittaa, saattaa GL:n mainoksien kanssa tulla vaikeuksia, kuten myös musta-kulta-livreenkin.

Sitten varsinaiseen asiaan. Save Team Lotuksesta löytyi pari mielenkiintoista kohtaa. Vaikka nämäkin on jo varmasti käsitelty aiemminkin, niin haluan ne vielä nostaa esiin.

Beyond common law on passing off and trade mark legislation - the contractual position

As Team Lotus has always been legally advised for the past 16 years, Group Lotus and Team Lotus remain under a long-standing contractual obligation proactively to distinguish themselves from one another so as not to confuse the public: that is a freely entered into obligation over and above the common law protection against passing off.

And, as referred to above, Group Lotus is also obliged by contract to support Team Lotus’s trade mark applications worldwide.

Why would Group have signed such arms length, contractual obligations if they already owned and controlled Team Lotus?

Why, knowing that they had to be careful not to reference Team Lotus's F1 heritage in any publicity material, have Group wilfully and overtly done exactly that for over a decade and still continue to do it? At the same time as they have done all they can, and continue to do all they can, to strip Team Lotus of its longheld UK trade mark registrations?

Group Lotus know all this, and if they do not then they ought to know it.
Jos tälläinen sopimus todellakin on, TLV:n tavaramerkkien pitäsi olla lailliset. GL ei voi väittää omistavansa TL:n oikeuksia. Ja minusta ylipäätään Lotus-niminen talli on TLV:n tavaramerkkien loukkaamista; kuten CARTerkin sanoi, että Lotus on se, joka merkitsee, ei Team. Mutta oikeus päättää tämän.

That press release seems even more nonsensical now, of course. Because just months later, having publicly backed Tony Fernandes into F1 Proton/Group then squandered a 3 month open-goal, exclusive period in which to buy or do some deal with Team Lotus, which would have given them their goal - control of 'all things Lotus', with Mr Fernandes entirely dependent on their licence to race in F1 as Lotus Racing/Team Lotus.

Then when they found out that Fernandes was negotiating a deal with Team Lotus they failed to persuade Team Lotus to re-open negotiations with them because Team Lotus had now given a period of exclusivity to Fernandes. So they waited until Fernandes did come to an agreement to buy Team Lotus and it was publicly confirmed in Singapore. The day after, they announced that all of a sudden they had remembered that in fact they had owned 'all things Lotus' all along.
Tästä olisi pääteltävissä, että Tony teki lisenssisopimuksen TL:n oikeuksien mahdollisen tulevan omistajan kanssa, ja tämä selittää sitä, miksi se oli Huntille OK.

Toki Save Team Lotus on vain TLV:n näkökulmia esiin tuova sivusto, joten pelkästään siihen ei pidä perustaa mielipiteitään. GL olisi melkeinpä saanut perustaa Save Lotus Renault GP -sivuston, jossa se olisi perustellut omat väitteensä.

Anyway, skenaarioita on monta. Joko TLV:llä tai GL:llä on yksinoikeus Lotus-nimeen F1:ssä. Tai sitten GL:llä on yksinoikeus kaikkeen muuhun Lotukseen paitsi Team Lotukseen. Ja siinäkin tapauksessa TLV:llä voi kuitenkin olla oikeus Lotus-rungonnimeen tai sitten ei. Kenties nykytilanne on aivan laillinen, kun 1MRT:n ja GL:n lakimiehet ovat tähän päätyneet. Sen ainakin voi sanoa, että loogisia ratkaisuja on useita, ja jos uusia asioita ei tule ilmi, en osaa sanoa, että mikään tietty ratkaisu olisi oikea. Oikeudessa kuitenkin molemmat osapulet tuovat kaikki itseään tukevat kannat julki, ja jos jokin tärkeä asia jää tuomatta julki, se on sitten oma vika.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mutta jos Ferrarin suku ei olisi osakkaana Ferrarissa, ja vastustaisivat Ferrarin toimia, niinei Ferraria silloin voisi aivan täysiverisenä Ferrarina pitää.
Tästä en kyllä olisi samaa mieltä, riippuen hieman "täysverisen" määritelmästä. Tässä on vähän 'rojalistista' ajattelua, että veri tai verenperintö on merkittävässä roolissa, ei niinkään juridinen oikeus/oikeudenmukaisuus tai osaaminen. Eli jos Ferrari myytäisiin kokonaan pois ja sen jälkeen Ferrarin (suvun) perilliset saisivat päähänsä olla kannattamatta tallia, niin silloin talli ei enää olisi täysiverinen? Mutta jos jatkaisivat (henkistä) kannattamista, niin silloin olisi? Jotenkin ei ihan istu minun ajatusmaailmaani se, että näin olisi, mutta näin tulkitsen tuota lausahdusta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
*Kiehuttaa soppaa*

Joppe_001 sanoi:
Näiden tietojen lomassa Huntin/Fernandesin oikeudet rajoittuvat ainoastaan F1-toimintaan, jolloin lienee ihan loogista että muualla Lotus -nimistä kilpatallia pyörittääkseen tarvitaan Group Lotuksen lupa.
Toki näin. Classic Team Lotuksen logohan on täysin erilainen kuin mikään aiempi Lotuksen merkki. Esimerkiksi siinä käytetty Colinin monogrammikin on perheen alkuperäinen, eikä myöhemmin Bugattin tuoterekisteröimä. Lisäksi Team Lotus - teksti ei viittaa Lotus-kirjasimeen.

Tuosta liitetystä Pacific-kuvastakin näkee, että Team Lotus Venturesin käyttämä logokin on muuttunut näiden vuosien aikana, koska vielä Pacificissa oli käytössä Chapmanin neuvottelema Lotus-kirjasin. Nyt kuitenkin sekä CTL:n että TLV:n logoissa Team Lotus on kirjoitettu Sans Serifillä.

Clive käyttää CTL:n toiminnassaan alkuperäistä Team Lotus - logoa, sekä kaikkia muita vanhoja Lotus-logoja. Hän myös ilmeisesti omistaa niiden markkinointioikeudet, koska CTL myy näillä merkeillä varustettuja tuotteita.



Jos ja kun TLV niitä ei omista ja vaikka omistaisikin ja se pätisi vain ykkösiin, niin Lotus-brändin kannalta Fernandes käytännössä osti vain pelkän nimen, jonka historia edelleen assosioituu Chapmaniin. Jos ei peräti juridisesti, niin ainakin henkisesti ja liiketoiminnallisesti. Fernandesin tulee olemaan erittäin vaikeaa estää Chapmania rahastamasta isänsä rakentamalla brändillä ja uskon edelleen vahvasti, että Chapmanin perinnöllä rahastaminen on ainoa syy miksi Fernandes tähän touhuun lähti. Kaikki ennen ja jälkeen Baharin mukaantuloa puhuvat sen puolesta anteeksi vain.

TLI selvästi omistaa vielä joitain oikeuksia Team Lotuksesta. Esimerkiksi vieläkin kaikki Lotus kilpa-autoista tehdyt viralliset pienoismallit tehdään CTL:n hallussa olevien alkuperäispiirustusten mukaisesti. Ja Hunt ei niistä ole saanut senttiäkään. Silti hän on kaikki nämä vuodet antanut ymmärtää, että hänellä on hallussaan kaikki Team Lotuksen immateriaalioikeudet, mutta asia ei selvästikään ole näin. Ja jos hänellä jotain oli, niin ne pätevät vain ykkösissä. Cliven on pakko tietää tästä asiasta jotain hieman tarkemmin, sillä toisin kuin Hunt ja hänen lakimiehensä tai Fernandes nyt, hän on ollut tässä mukana alusta saakka ja ylläpitänyt aktiivista liiketoimintaa Team Lotus - tuotemerkillä.
Vanhat meriitit taas tuskin Group Lotukselle kuuluvat, mutta mene ja tiedä.
Mikäli Team Lotus oli Lotukselle kuten Scuderia Ferrari on Ferrarille tai nyt M-Sport Fordille, niin silloin minusta ei ole minkäänlaista ongelmaa, jos Lotus näihin vanhoihin meriitteihin viittaa. Ainakin Chapman itse häpeilemättä käytti kilpatallin saavutuksia autojen Group Lotuksen markkinoinnissa, joten en ymmärrä millä oikeutuksella Hunt tämän nyt voisi muuksi muuttaa?
Save Team Lotus
Tuo sivusto on tälle nimikeskustelulle puhdasta myrkkyä. Se on niin täynnä myyttejä ja selkeitä epäjohdonmukaisuuksia, joiden puolesta Hunt on itsekin puhunut, että en laittaisi mitään tuon sivun varaan.

Sivulla mm. väitetään, että "Team Lotus was responsible for the Le Mans, Formula 2, Formula 3, Formula Ford, Formula 1, TASMAN and Indianapolis entries." Tämä väite on kuitenkin enemmän kuin harhaanjohtava. Team Lotuksen voidaan sanoa olleen vastuussa Lotuksen osallistumisesta näihin kilpailuihin, kyllä. Mutta näissä kilpailuissa kilpailleet Team Lotukset eivät olleet samoja kuin esimerksi vastavuoroisesti ykkösissä kilpaillut Team Lotus. Esimerkiski Lotus-autojen ajattamisesta Indianapolissa vastasi ainakin papereiden mukaan amerikkalainen "Team Lotus North America".

Hunt on myös itse kertaalleen todistanut väittämäänsä vastaan:
Mr Hunt then addresses the question of why efforts have been exclusively focussed on F1. He says that, apart from a brief foray into Formula 3 in 1992, Team Lotus has competed exclusively in F1.
Huomatkaa, että vuosi on 1992. Siis vuosi sen jälkeen, kun Collinsin ja Wrightin organisaatio otti vetovastuun TLI:ltä.

Fernandes ainakin tuntui heti TLV-kaupan julkistuksen jälkeen olleen sekaisin siitä, mitä hän oli ostanut ja julisti haastavansa kaikki, jotka yrittäisivät tekeytyä Team Lotukseksi:
Tony Fernandes sanoi:
If someone tried to pass off as an F1 racing team, or even a GP2 team, then we would obviously challenge that. We have bought the name Lotus.
No, Tony, of course you haven't.
Ja tietenkään kukaan ei halua tekeytyä Team Lotukseksi. Kukaan muu paitsi 1Malaysia Racing Team nyt tällä hetkellä. Lotuksen puolestaan ei tarvitse tekeytyä Lotukseksi, sillä he ovat Lotus.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös