Mitä epäkohtaa? Lotus Cars on tuottanut Lotus-nimisiä autoja. Team Lotus on tuottanut Lotus-nimisiä autoja. Kummallakaan ei ole historiassakaan ollut eksklusiivista oikeutta Lotus-nimisiin autoihin.
Jos Team Lotus on läpi historiansa toiminut koko ajan GL:n/LC:n lisenssillä runkonimensä suhteen, niin asia on tietenkin toinen. Tämä tullaan epäilemättä ratkaisemaan oikeudessa.
Auton nimeäminen Lotukseksi ei ole markkinointipalvelua. Varsinkaan, kun tuon oikeuden omistaja ei niin halua tehtävän.
F1:n luonteen huomioiden autojen nimeäminen on myös markkinointipalvelua. Uskon, että oikeus ottaa päätöksenteossaan tavaramerkkiluokkien päällekkäisyyden huomioon. GL:llä on lukuisä määrä Lotus-tavaramerkkejä, poislukien TL-tavaramerkit, joten sikäli olisi ymmärrettävää, että heillä olisi oikeudet F1-autonrungon Lotus-nimeen, niin kauan kuin se ei ole Team Lotus. Viimevuotinen GL:n lisenssillä toiminut LR vahvisti sen. GL:llä on myös
tämä F1:n kattava yhteisö-tm.
Täsmennän vielä aiempaa "Vaikeneminen on myöntämisen merkki" -kantaani tavaramerkkien omistusoikeuteen liittyen. TL:n saavutusten hyödyntämisen LC:n markkinoinnissa voidaan sanoa tapahtuneen TLV:n hyväksymänä, mutta TLV ei silti ole luopunut omistusoikeudestaan, sillä mitään sellaista sopimusta ei ole tehty. TLV voisi milloin tahansa kieltää GL:ää hyödyntämästä TL:n saavutuksia. Mutta samaahan voisi sanoa myös GL:n myöntämästä lisenssistä käyttää rungonnimenä Lotusta, nimeä, jonka TLV kokee omistavansa. Mutta ei kukaan ole niin tyhmä, että antaisi toisen vuokrata omaisuuttaa, kun voisi tehdä sen itsekin ja pitää vielä vuokratulot, eihän? Juuri siltä TLV:n toimet kuitenkin vaikuttavat rungon Lotus-nimen suhteen. Itse sanoisin, että TL:n 90-luvulla omistama de facto -yksinoikeus Lotus-nimeen F1:ssä on jo mennyt, ei ole mitään syytä estää GL:ää, joka on erillinen yhtiö TL:ään nähden, käyttämästä tavaramerkkejään F1:ssä.
Talliyhtiötä ei saa sekoittaa 1Malaysiaan. Talliyhtiöllä on 1M:n suostumus 1M nimen käyttöön yhtiön nimessä, aivan kuin Geniillä on GL:n ja Rellun suostumus talliyhtiön LRGP-nimelle.
Tony ainakin väittää, että alunperin toivoi GL:n ja TL:n päätyvän saman katon alle. Motiivit voi sitten jokainen tulkita miten haluaa. Ja kenties Hunt kiinnostui myymään TLV:n (tai edes lisenssin) vasta kun huomasi, ettei Lotus Racing ollutkaan pelkkää haihattelua, vaan arvoinen Team Lotus-nimelle? Ken tietää.
Hunt oli kyllä valmis antamaan TL-lisenssin Litespeedin Lotus-projektille, johon 1MRT:n talli paljolti pohjautuu. Joten eiköhän lisenssi olisi ollut saatavissa myös TLV:ltä, jos niin olisi haluttu.
Eikö se nyt ole todettu vaikka kuinka monta kertaa täällä jo, että GL:n Lotus-logot koristivat ainakin loppuvuosien F1-Lotuksia ja Pacificia? Samalla tavalla kuin ne nyt koristavat LRGP:tä, sponsorina ja tukijana.
Pasific-kytköksessä ei käytetty Lotuksen merkkiä, siinä käytettiin Team Lotus - merkkiä.
Juuri näin.
Emme tiedä oliko TLV:n tavaramerkit vielä kaupan tuolloin. Joka tapauksessa se ei olisi sopinut Malesia-kuvioon.
Ei Malesia-kuvio saa mennä lain edelle. Silloinen TLV:n omistaja hyväksyi sen, ja nykyinen oli nimenomaan hankkimassa lisenssin GL:ltä. Ja en usko siihen mahdollisuuteen, että kaksi tahoa voi omistaa samat tavaramerkit, ellei TL:llä ja GL:llä ole sopimusta siitä.
Historia ei ainakaan tue tuollaista tulkintaa, sillä Lotus-nimisillä autoillahan Team Lotus on koko historiansa kilpaillut.
Mutta viime kaudesta alkaen oikeus Lotus-nimisiin F1-autoihin on kuulunut GL:lle.
Mitä kauemmin ja pidemmälle tätä sotkua on viety, sitä todennäköisempänä pidän, että David Huntin puheet ovat pitkälti bluffia. Hän todennäköisesti omisti Team Lotus - nimen, mutta vain sen. Pasific-kytköksessä ei käytetty Lotuksen merkkiä, siinä käytettiin Team Lotus - merkkiä. Sen mukana eivät esimerkiksi tulleet tallin loistelias historia, jonka vaaliminen ainakin käytännössä on ollut täysin Clive Chapmanin käsissä. Classic Team Lotuksen tiloista ei ainoastaan löydy vanhoja restauroitavia Lotus-kilpa-autoja, vaan myös hyvin pitkälti kaikki Chapmanin tiimin irtaimisto alkuperäisistä suunnitelmista ja piirustuksista promootiomateriaaleihin ja tarvikkeisiin.
Pasific Team Lotus ei myöskään oikeastaan koko kauden aikana milloinkaan välittynyt suurelle yleisölle minään muuna kuin Keith Wigginsin tallina, koska Team Lotus - osa ei näkynyt missään. Tiimin materiaaleissa ei viitattu Chapmaniin tai Lotuksen hienoon menestykseen. Tiimin auto oli Pasific, grafiikoissa se oli myös Pasific, joten sikäli legendaarisen PR-magneetin käyttö jäi täysin puolitiehen. Ja sitten sen päältä ajoi vielä auto.
Muutenkin koko Classic Team Lotus ja alkuperäinen Team Lotus International – kuvio on tässä mielenkiintoinen. Chapmaninhan pitäisi kaiken järjen mukaan tarvita TLV:n, eikä suinkaan GL:n lupaa käyttää klassisia Team Lotus – merkkejä ja historiaa toiminnassaan. Paitsi ettei Hunt tai TLV ole koskaan ainakaan kovinkaan julkisesti lähtenyt Chapmaneja vastaan tässä asiassa. Ei edes nyt, vaikka perhe erittäin julkisesti asettui TLV:n nykyistä omistusta vastaan. Ja Chapman sentään on pyörittänyt kokonaista liiketoimintaa Team Lotus – muistoesineillä samaan aikaan kun Hunt antoi oletettujen omistuspapereidensa pölyttyä pöytälaatikossaan.
Koen, että Pacific TL oli juridisesti yhtä paljon Team Lotus, kuin LRGP on (Group) Lotus. GL:n tarkoitus on tehdä LRGP:stä vähitellen aito (Group) Lotus, Huntin tavoitteena oli varmastikin tehdä PTL:stä vähitellen aito Team Lotus, ainakin niin aito kuin jokin muu Lotus-nimeä kantava talli voi olla alkuperäiseen verrattuna.
Itse en sitten tiedä, onko TLI/CTL:llä ja GL:llä ollut kirjallisia sopimuksia CTL-nimestä. Miksikä sitten TLI haki tavaramerkkiä, kun he jo tiesivät jonkun muun tahon omistavan sen? Mitä alkuperäisen tiimin irtaimiston omistukseen tulee, niin se ei vielä tarkoita tiimin saavutusten omistamista. Saavutusten omistaminen vaatii tavaramerkkien omistamista. Ja niistä tavaramerkeistä TLI on jo luopunut.
Ja Lotus kiistämättä omistaa oikeuden
tuotemerkkinsä käyttöön tai siihen lopputulokseen ainakin
tässä käsittelyssä koskien Team Lotus Venturesin oikeuksien laajentamisesta tultiin.
Tuossahan tapauksessa ongelma oli se, että kun päätös tehtiin ennalta toimitetun todistusaineiston pohjalta, GL ei ollut toimittanut todistusaineistoa sille, että heidän tavaramerkkinsä ovat samalla toimialalla kuin TLV:n. Tuon pitäisi kuitenkin olla selvä tapaus GL:n eduksi.
Mikäli minä perustaisin Best Motorsport Wagon Teamin ja odottaisin median, FIA:n/FOMin lyhentävän sen BMW Teamiksi, jolla vielä sattumoisin olisi hyvin samanlainen logo kuin autonvalmistajalla, olisi kirjeen saaminen Baijerista vain ajan kysymys.
Tuossa tapauksessa mokannut olisi FIA/FOM, et sinä.
En nyt seuraa tätä logiikkaa alkuunkaan. Siis jos Hunt omisti Team Lotus -nimen, niin miksi Fernandezin talli ei nyt sitten omista sitä? Ja jos Fernandezin porukka omistaa sen, niin mistä tässä nyt edes väännetään? Vääntämisen ilosta? Tyhmyyttämme?
TLV:n tavaramerkkien voimassaolosta, rungon nimeämisestä Lotukseksi sekä lisenssisopimuksen purkamisesta.
Näin ajattelinkin, mutta eikö olisi parempi, ottaa reilusti kantaa ja saada koko soppa kiehumaan nykyistäkin paremmin?
Onko tässä vain tarkoitus saada soppa kiehumaan. Ei minusta. Jos jostakin asiasta ei ole tietoa, on parempi olla ottamatta kantaa, kuin tehdä virheellisiä oletuksia. Tai toki oletuksia saa tehdä, mutta niitä ei pidä esittää faktana.
Tiivistän vielä pääpointtini. TL:llä oli aikoinaan de facto -yksinoikeus kutsua autojaan Lotukseksi. Tätä mieltä on myös saveteamlotus.com
Over the decades of racing in F1 Team Lotus accrued the unique common law rights to race a car in F1 named 'Lotus'.
As this practice went on for decades right under Group Lotus's nose without challenge by Group, they de facto consented to the practice many decades ago.
Thus it is difficult to understand on what grounds Group now assert that Team Lotus does not have the long-established right to use the trade mark 'Lotus' on or in relation to Team Lotus's F1 cars, and that in fact Group owns such rights.
Tämän oikeuden vanheneminen on kuitenkin helpompaa, koska GL on rakentanut kaiken aikaa autoja nimeltä Lotus, ja heidän lisenssillään toimineen LR:n autot olivat Lotuksia. Team Lotus -tavaramerkkien vanhaneminen ei ole kuitenkaan välttämättä niin nopeaa. Millään muulla taholla, ei edes GL:llä, ole Team Lotus -tavaramerkkiä. Yksi mahdollisuus on toki myös se, että TLV:llä on yksinoikeus TL-nimeen, mutta vain GL:n luvalla.