Tästä lienee kaikki yhtä mieltä. Team Lotus oli aikoinaan ja on nytkin kilpatalli, ei "car company". Ja se "car company" on Lotus Cars. Lotus Renault GP taas ei ole "car company" vaan kilpatalli.
Mutta jos Ferrarin suku ei olisi osakkaana Ferrarissa, ja vastustaisivat Ferrarin toimia, niinei Ferraria silloin voisi aivan täysiverisenä Ferrarina pitää.Eikös Piero Ferrari omista ferrarista 10% edelleen ?
Eli millä tavoin on erityistä kunnoiotusta?
Wikipedian mukaan Stoddy omistaa Minardin brittioikudet.Minardistahan voisi periaatteessa saada aikaan samanlaisen jarnan, koska Minardi-brändi on pirstaloitunut ja osa siitä on edelleen Stoddartilla ja osa Giancarlolla. Stoddyhän yritti palauttaa nimen ykkösiin European Minardi - nimellä ja käytti sitä myöhemmin Champ Car-tiiminsä nimenä, kun taas Giancarlo omistaa alkuperäisen merkkinsä ja käyttää sitä mm. promootioyhtiönsä logona.
Ja uskoisin, että hänellä on ollut Giancarlon lupa käyttää nimeä USA:ssa.Stoddart retains the right to use the Minardi name for a British-registered company.
Kyllä Lotus Renault nähdään grafiikoissa, FOM erottaa moottorinvalmistajan välilyönnillä, ei väliviivalla. Poikkeuksena McLaren '05, jolloin FOM vissinkin halusi korostaa Mäkin ja Mersun tavallista tiiviimpää suhdetta.Tästä nyt puhuttaessa voitaisiin varmaan vetää mukaan vielä hassu yksityiskohta. Vuonna 2001 Stoddartin ostettua Minardi-tallin, FOM ilmoitti TV-grafiikoissaan tiimin European Minardiksi. Tästä ei tietenkään ole kovin pitkä matka Lotus Renault - nimen ilmaantumiseen FOMin grafiikoihin. Minardi kun ei tuolloin kuitenkaan vaihtanut rungon nimeä, vaan European oli moottori ja jostain kumman syystä FOM salli sen esiintyä tiimin nimessä ensimmäisenä. Tallin virallinen nimi tuolloin oli European Minardi F1 juuri tuossa järjestyksessä.
Tässä kohtaa minulla tapahtui totaali repeäminen.Mutta jos Ferrarin suku ei olisi osakkaana Ferrarissa, ja vastustaisivat Ferrarin toimia, niinei Ferraria silloin voisi aivan täysiverisenä Ferrarina pitää.
Eihän sitä edes tarvita tulkita, sitähän se on. Eikä edes teknista yhteistyökumppania lueta muuksi kuin sponsori-kastiin kuuluvaksi. Vai mainostettiinko grafiikoissa Force Indian tuulitunnelialihankkijaa. Vai pitäisikö jokainen tallin käyttämä alihankkijakin vielä mainita grafiikoissa?varsinkin kun GL voidaan tulkita sponssiksi
Juuri näin. Kaikki lienee tätä mieltä täälläkin vai?Tästä lienee kaikki yhtä mieltä. Team Lotus oli aikoinaan ja on nytkin kilpatalli, ei "car company". Ja se "car company" on Lotus Cars. Lotus Renault GP taas ei ole "car company" vaan kilpatalli.
Itse haluaisin korostaa urheilun erityislaatuisuutta. Ei Lotus-nimi ollut Tonyn eikä Baharin keksintö, vaan ACBC:n ja silloisten yrityskumppaneidensa. Ja sitä tahoa edustaa eniten Chapmanien suku.Tässä kohtaa minulla tapahtui totaali repeäminen.
Jos sinä myyt yrityksen, varsinkin kun Ferrari ei ole enää henkilöitynyt vuosiin kenenkään, voidaan kyllä pitää ihan yhtä aitona vaikkei alkuperäiset omistajat ole mukana. Monessa vanhassa suurmestassa enää alkuperäiset omistajat on mukana?
Onneksi et kutsunut tallia Relluksi, kun sanoit, että tekninen yhteistyökumppanikin on vain sponssi. Mutta tallin nimi on Lotus Renault GP kuten myös talliyhtiön, heidän autonsa on Renault R31 ja heillä on brittilisenssi. Mutta GL ja Rellu ovat tällä hetkellä vain yhteistyökumppaneja, jotka ovat antaneet lisenssin nimensä käyttämiseen. Ja Genii Capital omistaa tiimin.Miten te pidätte Geniitä sitten aitona Lotuksena, vaikka sillä on Chapmanien siunaus ostettuna rahalla eikä omistusosuutta ollenkaan?
Eihän sitä edes tarvita tulkita, sitähän se on. Eikä edes teknista yhteistyökumppania lueta muuksi kuin sponsori-kastiin kuuluvaksi. Vai mainostettiinko grafiikoissa Force Indian tuulitunnelialihankkijaa. Vai pitäisikö jokainen tallin käyttämä alihankkijakin vielä mainita grafiikoissa?
Minä ainakin.Juuri näin. Kaikki lienee tätä mieltä täälläkin vai?
Minen tiedä enkä välitä. Lotus-nimi kumminkin jo tuotiin ruudukkoon takaisin 2010.Ps. Miten Brabhamin suku sai estettyä erästä Bemarin virityspajaa hyödyntämästä suvun F1-nimeä, pitihän siihen ollla rahalla ostettu oikeus?
Tietenkin näin. Lotus oli silloin ja on nytkin autonvalmistaja, joka omistaa oikeudet Lotus-merkkisiin autoihin.Tästä lienee kaikki yhtä mieltä. Team Lotus oli aikoinaan ja on nytkin kilpatalli, ei "car company". Ja se "car company" on Lotus Cars.
Jos antoi, niin huonostipa varjeli, möi ne muille.Luulenpa, että Clive antoi isälleen ennen tämän poismenoa lupauksen huolehtia nimen ja logon varjelemisesta.
Niin, ehkäpä se motiivi oli sittenkin jokin muu kuin raha. Ihan mahdottomastihan Fernandes on tässä projektissa toistaiseksi tappiota tehnyt.Jos Fernandesille ja hänen kannattajillen ei mikään muu merkitse kuin raha, niin miksi Tony halusi tallilleen juuri tuon Ferrarin jälkeen perinteikkäimmän nimen, varsinkin, kun jostain toisesta nimestä ei tarvitsisi lakituvassa taistella rahalla?
Ei sen tarvinnut. Kyseistä pajaa ei valittu ykkösiin. Sitä en tiedä ehdittiinkö asiaa edes käsitellä lakituvassa.Ps. Miten Brabhamin suku sai estettyä erästä Bemarin virityspajaa hyödyntämästä suvun F1-nimeä, pitihän siihen ollla rahalla ostettu oikeus?
Itse muistaisin Jackin murahtaneen ettei Brabham-nimeä tiimeihin ja ehkä tuosta olisi voinut asia edetä oikeuteen asti...Ei sen tarvinnut. Kyseistä pajaa ei valittu ykkösiin. Sitä en tiedä ehdittiinkö asiaa edes käsitellä lakituvassa.
FW08:n kuvajainen tähän.Ei sen tarvinnut. Kyseistä pajaa ei valittu ykkösiin. Sitä en tiedä ehdittiinkö asiaa edes käsitellä lakituvassa.
Luulenpa, että ei antanut lupauksia.Luulenpa, että Clive antoi isälleen ennen tämän poismenoa lupauksen huolehtia nimen ja logon varjelemisesta.
Wiki sanoi:Chapman suffered a fatal heart attack in 1982, aged 54.
Team Lotus siis takisin F1:iin vastoin GL:n ja Cliven tahtoa, maksoi mitä maksoi. (?)Jos antoi, niin huonostipa varjeli, möi ne muille.
Niin, ehkäpä se motiivi oli sittenkin jokin muu kuin raha. Ihan mahdottomastihan Fernandes on tässä projektissa toistaiseksi tappiota tehnyt.
The Brabham Formula One outfit folded in 1992 under the ownership of Japanese engineering firm Middlebridge Group, after which, said David Brabham, his father bought back the rights to the company.Ei sen tarvinnut. Kyseistä pajaa ei valittu ykkösiin. Sitä en tiedä ehdittiinkö asiaa edes käsitellä lakituvassa.
Just. Brabhamin oikeuksien omistamisesta ja suvun vastustuksesta tuli välittömästi mieleen F1-viritelmä, joten ohitin koko BMW-viittauksen. Näyttääpä se virityspajakin voivan edelleen hyvin käyttää nimeä ja logoa.FW08:n kuvajainen tähän.
Kyse ei ole siitä tiimiviritelmästä, vaan Jellinekin nyt ehkä viidettä kertaa tässä yhteydessä mainitsemassa BMW-virityspajasta, joka siis viritti Bemareita. Käyttivät Brabham-nimeä sekä F1-tallin 80-luvun logoa.
Kenties sama mikä sinulle?Mikä siinä nimessä ja logossa sitten on hänelle arvokasta?
Sulla on varmaan lähde tälle? Vai heitätkö taas hatusta asioita pönkittämään omaa näkökantaasi?Luulenpa, että Clive antoi isälleen ennen tämän poismenoa lupauksen huolehtia nimen ja logon varjelemisesta.
Niin, asiahan ei GL:lle tai Clivelle kuulu.Team Lotus siis takisin F1:iin vastoin GL:n ja Cliven tahtoa, maksoi mitä maksoi. (?)![]()
Sama asia varmasti kuin GL:lle, brändi ja sen luoma historia itsessään.Mikä siinä nimessä ja logossa sitten on hänelle arvokasta?
Kenties BMW halusi nimenomaan käyttää omaa nimeään. Käsittääkseni Mersun tavoite McLarenin kohdalla oli hankkia enemmistöosuus, ja nimetä talli Mersuksi. Ja sanoisin jopa, että McLaren on Ferrarin jälkeen autourheilun toiseksi arvokkain brändi, arvokkaampi jopa kuin Lotus.Ps. Miten Brabhamin suku sai estettyä erästä Bemarin virityspajaa hyödyntämästä suvun F1-nimeä, pitihän siihen ollla rahalla ostettu oikeus?
Tuotiin takaisin GL:n lisenssillä. Tämä on TL:n puolustuksen heikko kohta. Miksi he hankkivat lisenssin taholta, jolla ei heidän nykykantansa mukaan olisi ollut edes oikeutta myöntää sitä. TL:n saavutusten käyttöön LC:n markkinoinnissa TLV voi sanoa, että se on ollut heille OK, he olisivat kieltäneet sen, jos se ei olisi OK. Mutta TLV:n nykyinen omistaja 1MRT tunnusti viime vuonna GL:llä olevan oikeuksia Lotus-nimeen F1:ssä hankkimalla lisenssin heiltä. Toki, TLV:n oikeuksia ACBC-logoon ja Team Lotus -nimeen ei ole vielä loukattu, mutta TL:n rungon nimi on Lotus, sama nimi kuin viime vuonna GL:n lisenssillä, nyt van ilman sitä. Haluaisinkin tietää, miten TL:ää sokeasti tukevat eivät huomaa tuota epäkohtaa.Minen tiedä enkä välitä. Lotus-nimi kumminkin jo tuotiin ruudukkoon takaisin 2010.
Joitain eriäviä mielipiteitä varmasti löytyy.Ja sanoisin jopa, että McLaren on Ferrarin jälkeen autourheilun toiseksi arvokkain brändi, arvokkaampi jopa kuin Lotus.