Minusta kyllä PTL:ssä oli nykyinen TL-logo, joka oli käytössä jo '86 Lotus 98T:ssä.
Tässä linkki, josta löytyy muutenkin TL-logojen käytöstä kuvia.
http://forums.autosport.com/index.php?s=&showtopic=141544&view=findpost&p=4850097
Noistahan näkee selvästi, että kirjasin on eri kuin tässä:
Nythän Lotus on hakenut oikeutta Team Lotus - merkkiin, jonka kirjasin on sama kuin autotehtaan.
Itse uskon TLV:n kunnioittavan Chapmanien sukua ja antavan heidän pyörittää CTL-toimintaa.
Tai sitten Huntilla ei ole mitään muuta mahdollisuutta, koska CTL aloitti toimintansa ennen kuin TLV edes perustettiin... :dunno:
Tuskinpa ACBC:n tarvitsi tehdä sopimuksia kahden omistamansa firman kesken, kun ei ollut pelkoa omistajien välisistä riidoista.
Tämä on tietenkin hyvin mahdollista ja mahdollisesti Group Lotuksen kannalta vaikeaa. Chapmanhan esimerkiksi käytti samaa suunnittelupaperia sekä kilpa-autojensa että urheiluautojensa kohdalla ja Lotuksen työntekijöitä oli Chapmannilla töissä niin, että hän pystyi liikuttelemaan heitä autotehtaan ja kilpatallin välillä. On siis tosiaan mahdollista, ettei kirjallista sopimusta tästä ole, mutta sen tietää vain GL.
Kuitenkin koska Chapman itse tämän toiminnan aloitti, niin en näe Huntilla olevan oikeutta siitä marista. Ja STL-sivustollahan annetaan ymmärtää, että vasta Proton aloitti Lotus-autojen markkinoinnin kilpa-autojen menestyksellä:
SaveTeamLotus sanoi:
Now let's look at a few examples of how Group Lotus has over the past decade or so 'worn Team Lotus's clothes' in an apparent effort to enhance its own reputation and image. These efforts have certainly created confusion in the public mind and in some cases apparently succeeded in convincing people that Group Lotus was and is the very same 'Lotus' that won 13 F1 World Championships and 79 Grands Prix.
Mikä sitten takaa, että kaikki mitä GL sanoo on totta?
Ei tietenkään mikään. Molemmilta puolilta tässä kiistassa on tullut varsin omituisia kommentteja. Mutta juuri siksi en oikein ymmärrä sympatiaa Fernandesin puolelle. Näistä kahdesta kun hän on alusta asti ollut se, joka on puhunut ohi suunsa, kertonut puolitotuuksia tai vääristellyt asioita ja yrittänyt ottaa itselleen jotain, joka ei selvästi hänelle kuulu. Bahar palkattii Lotukselle nostamaan firman statusta, ei Fernandesia. Hän itse kampesi itsensä sinne ja maksoi siitä. Silti se ei ostanut hänelle oikeutta kommentoida yhtiön asioita, jonka työntekijä hän ei kaikesta huolimatta ollut.
Siksi valitettavasti tässä "Mikä Lotus on oikea Lotus?"-kiistassa uskottavuus on alusta asti jostain syystä ollut Lotuksen puolella...
Ottaen huomioon TL:n nykytavavaramerkit, GL saa pyörittää vaikka Team Lotus -nimistä GP2-tallia.
Mutta toisin kuin Fernandes, Lotus ilmeisesti haluaa kunnioittaa Clive Chapmanille tehtyjä lupauksia siitä ettei Team Lotusta yritetä palauttaa yhtään minnekään. Siksi Lotuksen IndyCar- ja GP2-tiimit eivät ole KV Team Lotus tai ART Team Lotus vaan Lotus KV ja Lotus ART.
En jaksa kaivaa arkistosta, mutta muistan varsin hyvin tilanteen, jossa Geniiltä paloi pinna ja he ilmoittivat näpäyttääksen Baharia ilmoituksella Lotuksen olevan vain sponsori. Siihen asti annettiin ymmärtää, että Lotus on täysiverinen omistaja.
Hassua, minä muistan varsin hyvin tilanteen, jossa GENIIltä paloi pinna median jatkuvasti väärin uutisoimiin asioihin, joille ei ollut mitään perää ei lehdistötiedotteessa tai Baharin haastatteluista.
Esimerkiksi
tässä FOMille antamassaan haastattelussa Bahar on erittäin tarkkana olemaan sanomatta mitään Lotuksen mahdollisesta omistuksesta Lotus Renault GP - tallista.
Ja tuolla malesialaisyhtiöllä koetin korostaa Group Lotuksen malesialaisuutta (puututaan nyt siihenkin, kun kovin paljon korostat jatkuvasti Tonyn tiimin malesialaisuutta). Minusta se on hienoa, että Tony säilyttää sen mitä se on eikä lähde väkisin tekemään Lotuksen paluuta brittiläisenä. Tony yritti tehdä paluun korostamalla myös silloisen lisenssin antajan kansallisuutta. Renault muuttui yhtäkkiä englantilaiseksi ja kas, nyt ollaankin brittitiimi.
Välillä Renault on Toleman ja välillä taas jotain muuta. Yrittäkää nyt valita jo yksi linja ja pysyä sillä. Toleman oli brittiläinen. Omistajastaan huolimatta tämä tiimi on aina sijainnut Enstonessa ja se on brittiläinen. Lotus on brittiläinen, sen päämaja on Hethelissä, Norfolkissa. Proton on malesialainen, sen päämaja ei ole Briteissä.
Minusta se oli hienoa, että mukana oli ripaus vanhaa Lotusta ja nykyisen omistajan sekä lisenssin myöntäjän kansallisuutta.
Minusta on aivan valtavan hienoa, että nyt Lotuksen tiimien takana on ripaus vanhaa Lotusta ja nykyisen omistajan halua sekä koko autotehtaan täysi voima.
K.August sanoi:
Ainakaan minun oikeustajulla GL ei voi sanoa saavuttaneensa alkuperäisen TL:n saavutuksia.
Chapmanin mielestä asia oli toisin.