Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tuotiin takaisin GL:n lisenssillä. Tämä on TL:n puolustuksen heikko kohta. Miksi he hankkivat lisenssin taholta, jolla ei heidän nykykantansa mukaan olisi ollut edes oikeutta myöntää sitä. TL:n saavutusten käyttöön LC:n markkinoinnissa TLV voi sanoa, että se on ollut heille OK, he olisivat kieltäneet sen, jos se ei olisi OK. Mutta TLV:n nykyinen omistaja 1MRT tunnusti viime vuonna GL:llä olevan oikeuksia Lotus-nimeen F1:ssä hankkimalla lisenssin heiltä. Toki, TLV:n oikeuksia ACBC-logoon ja Team Lotus -nimeen ei ole vielä loukattu, mutta TL:n rungon nimi on Lotus, sama nimi kuin viime vuonna GL:n lisenssillä, nyt van ilman sitä. Haluaisinkin tietää, miten TL:ää sokeasti tukevat eivät huomaa tuota epäkohtaa.

Itseäni ihmetyttää, miksi Tony käytti viime vuonna GL:n lisenssiä. Hunt sanoi eräässä haastattelussa, että Tony ei ostanut TL-oikeuksia välittömästi häneltä, vaan antoi vielä GL:lle mahdollisuuden hankkia ne. Mutta olisi Tony silti voinut tehdä lisenssisopimuksen TLV:n kanssa; jos GL olisi ostanut TLV:n, Tony olisi silloinkin ollut lisenssisopimuksessa GL:n kanssa, silloin vain GL:n tytäryhtiön kautta. Ainoa looginen syy lisenssin hankintaan GL:ltä on se, että Tony epäili TLV:n tavarmerkkien lainvoimaisuutta. Hankkimalla lisenssin GL:ltä, hän samalla rauhoitti GL:n halua kumota TLV:n tavaramerkit; GL:n ei ole järkevää kuluttaa aikaa ja rahaa oikeusprosessiin tavaramerkeistä, jotka ovat käytännössä katsoen arvottomia, kun mukana on jo Lotus-talli. Samalla hän kuitenkin säilytti hyvät suhteet Huntiin, sillä Tonyn tavoite saattoi hyvinkin olla ostaa GL, ja sitten vielä hankkia TL-tavaramerkit, jotta oikeustapauksilta vältyttiin. Solmiessaan lisenssisopimuksen Tony uskoi, että GL ei petä häntä purkamalla sopimuksen ennenaikaisesti. Mutta, jos 1MRT olisi viime vuonna käyttänyt TLV:n tavaramerkkejä, silloin heidän mahdollisuutensa voittaa oikeusjuttu olisivat ollet paremmat, koska GL:n tavaramerkkejä ei ollut käytetty F1:ssä ennen viime vuotta.
Itse en näe epäkohtaa, ja samalla tulee vastattua tuohon lainvoimaisuuteenkin. Uskon, että Tony pyrki saamaan Group Lotuksen (eli autotehtaan) tallinsa taakse, ja sitä edisti tämä yhteistyö ajaa GL:n lisenssillä F1:ssä. Tämä yhteistyö olisi ollut molempien etu, ainakin Tonyn näkökulmasta ja varmasti useimpien Lotuksen fanienkin (Lotus-faneilla tarkoitan nyt merkin faneja, jakamatta heitä erikseen TL- tai GL-faneiksi). Koska Turkish Taner tuhosi tämän yhteistyön, jäi jäljelle enää vaihtoehto hankkia TL-lisenssi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Carteri heitti hienon kiertokeinon mainontaan. Tonynhan kannattaa laitta Team LoTUs niin ei ole mitään häikkää, koska kirjoitustyyli on eri.

JOS GL ei saa jatkossa käyttää TEAM LOTUSTA, niin en usko että fonttikikkailulla se onnistuu. Tuohan on piraattilogon tekemistä. Eli malesialaisyhtiö ei saa käyttää TEAM LOTUS-logoa missään muodossa F1:ssä. Carteri taas omii malesialaiselle Group Lotukselle kaiken, vaikka F1-talli on myyty. On se Chapperiman kyllä joillekin niin legendaarinen hahmo.

Muistuttanen Carterille, Lotuksia ei F1:ssäkään ole tällä hetkellä kuin yksi. Jopa Autosport kirjoittaa muodossa "Renault", kun puhuttiin tuloksista. Sekin on minusta harhaanjohtava.

Jos Tom on ollut tämän sotkun aikana sekaisin, pahemmin sekaisin on ollut Bahar joka julkisti GL:n olevan osaomistaja tallissa. Tonylla sentään inhimillisyyttä, Baharilla selvää kusetusta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos ei peräti juridisesti, niin ainakin henkisesti ja liiketoiminnallisesti. Fernandesin tulee olemaan erittäin vaikeaa estää Chapmania rahastamasta isänsä rakentamalla brändillä ja uskon edelleen vahvasti, että Chapmanin perinnöllä rahastaminen on ainoa syy miksi Fernandes tähän touhuun lähti. Kaikki ennen ja jälkeen Baharin mukaantuloa puhuvat sen puolesta anteeksi vain.
Missään vaiheessa ei ole ollut merkkejä siitä, että Fernandes olisi jotenkin ollut astumassa Clive Chapmanin varpaille ja estämässä tämän bisneksiä. Jo pelkästään markkinoinnillisesti se olisi huono idea eikä sellainen nappikauppa muutenkaan Fernandesia varmaan kiinnosta. Clive olisi saanut pyörittää omaa CTL:äänsä niin kuin tähänkin asti.

Minusta Fernandes vaikutti haluavansa nostaa Lotuksen hieman varjoihin vajonnutta statusta ja siinä sivussa hyödyntää brandia myös autoilun ulkopuolella. No, GL vetäytyi siitä ennen sovittua aikaa, joten tavoite vaihtui pöytälaatikko-Team Lotuksen henkiinherättämiseksi ja hyödyntämiseksi. Mikä sekin olisi onnistunut ihan mainiosti CTL:n ja Lotus Carsin rinnalla ellei Bahar olisi saanut päähänsä, että Lotus Carsin pitää päästä ykkösiin "omalla" tallillaan. (Vaikka se oli jo siellä Tonyn kanssa.)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Missään vaiheessa ei ole ollut merkkejä siitä, että Fernandes olisi jotenkin ollut astumassa Clive Chapmanin varpaille ja estämässä tämän bisneksiä. Jo pelkästään markkinoinnillisesti se olisi huono idea eikä sellainen nappikauppa muutenkaan Fernandesia varmaan kiinnosta. Clive olisi saanut pyörittää omaa CTL:äänsä niin kuin tähänkin asti.

Minusta Fernandes vaikutti haluavansa nostaa Lotuksen hieman varjoihin vajonnutta statusta ja siinä sivussa hyödyntää brandia myös autoilun ulkopuolella. No, GL vetäytyi siitä ennen sovittua aikaa, joten tavoite vaihtui pöytälaatikko-Team Lotuksen henkiinherättämiseksi ja hyödyntämiseksi. Mikä sekin olisi onnistunut ihan mainiosti CTL:n ja Lotus Carsin rinnalla ellei Bahar olisi saanut päähänsä, että Lotus Carsin pitää päästä ykkösiin "omalla" tallillaan. (Vaikka se oli jo siellä Tonyn kanssa.)
Lisäksi minä en ymmärrä, miksi tämän Chapmanin pitäisi enää ratsastaa isänsä maineella? Firmat on myyty, ja niiden rahojen pitäisi riittää. Ei kait rahastusta jatketa kun bisnekset on myyty joskus rahapulassa kenties?

Jokaisen pitäisi nähdä että Chapmanit ovat Group Lotuksen maksamia PR-ihmisiä, kuten Mansellit ja muut julkisuudessa olevat hahmot. Tuskin ne ilman palkkaa pällistelevät siellä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tästä en kyllä olisi samaa mieltä, riippuen hieman "täysverisen" määritelmästä. Tässä on vähän 'rojalistista' ajattelua, että veri tai verenperintö on merkittävässä roolissa, ei niinkään juridinen oikeus/oikeudenmukaisuus tai osaaminen. Eli jos Ferrari myytäisiin kokonaan pois ja sen jälkeen Ferrarin (suvun) perilliset saisivat päähänsä olla kannattamatta tallia, niin silloin talli ei enää olisi täysiverinen? Mutta jos jatkaisivat (henkistä) kannattamista, niin silloin olisi? Jotenkin ei ihan istu minun ajatusmaailmaani se, että näin olisi, mutta näin tulkitsen tuota lausahdusta.
En tarkoittanut täysiverisellä niinkään verenperintöä, vaikka se hyvin Lotuksen tilanteeseen sopiikin, vaan sitä, että tiimiä voi pitää aitona. Kuten aiemmpinkin olen sanonut, itse piden tiimiä edellisen jatkumona, jos sillä on edeltäjänsä avainhenkilöiden tuki. Lotuksen tapauksessa Chapmanien suku on paras taho edustamaan entisaikoja, nyt kun Peter Warr on kuollut. Warr sanoi Bahrainin GP:n jälkeen, että ACBC olisi ollut ylpeä LR:stä. Silloin se oli merkittävä tunnustus 1MRT:lle, tosin emme koskaan saaneet tietää, kumman puolelle Warr oli.

http://www.crash.net/f1/news/157797/1/colin_chapman_would_have_been_proud_of_lotus_f1_debut.html

Mielenkiintoiseksi tilanne olisi mennyt, jos Warr eläisi yhä ja Chapmaneista poiketen tukisi TL:ää.

Toki näin. Classic Team Lotuksen logohan on täysin erilainen kuin mikään aiempi Lotuksen merkki. Esimerkiksi siinä käytetty Colinin monogrammikin on perheen alkuperäinen, eikä myöhemmin Bugattin tuoterekisteröimä. Lisäksi Team Lotus - teksti ei viittaa Lotus-kirjasimeen.

Tuosta liitetystä Pacific-kuvastakin näkee, että Team Lotus Venturesin käyttämä logokin on muuttunut näiden vuosien aikana, koska vielä Pacificissa oli käytössä Chapmanin neuvottelema Lotus-kirjasin. Nyt kuitenkin sekä CTL:n että TLV:n logoissa Team Lotus on kirjoitettu Sans Serifillä.
Minusta kyllä PTL:ssä oli nykyinen TL-logo, joka oli käytössä jo '86 Lotus 98T:ssä.



Tässä linkki, josta löytyy muutenkin TL-logojen käytöstä kuvia.

http://forums.autosport.com/index.php?s=&showtopic=141544&view=findpost&p=4850097

Clive käyttää CTL:n toiminnassaan alkuperäistä Team Lotus - logoa, sekä kaikkia muita vanhoja Lotus-logoja. Hän myös ilmeisesti omistaa niiden markkinointioikeudet, koska CTL myy näillä merkeillä varustettuja tuotteita.



Jos ja kun TLV niitä ei omista ja vaikka omistaisikin ja se pätisi vain ykkösiin, niin Lotus-brändin kannalta Fernandes käytännössä osti vain pelkän nimen, jonka historia edelleen assosioituu Chapmaniin. Jos ei peräti juridisesti, niin ainakin henkisesti ja liiketoiminnallisesti. Fernandesin tulee olemaan erittäin vaikeaa estää Chapmania rahastamasta isänsä rakentamalla brändillä ja uskon edelleen vahvasti, että Chapmanin perinnöllä rahastaminen on ainoa syy miksi Fernandes tähän touhuun lähti. Kaikki ennen ja jälkeen Baharin mukaantuloa puhuvat sen puolesta anteeksi vain.

TLI selvästi omistaa vielä joitain oikeuksia Team Lotuksesta. Esimerkiksi vieläkin kaikki Lotus kilpa-autoista tehdyt viralliset pienoismallit tehdään CTL:n hallussa olevien alkuperäispiirustusten mukaisesti. Ja Hunt ei niistä ole saanut senttiäkään. Silti hän on kaikki nämä vuodet antanut ymmärtää, että hänellä on hallussaan kaikki Team Lotuksen immateriaalioikeudet, mutta asia ei selvästikään ole näin. Ja jos hänellä jotain oli, niin ne pätevät vain ykkösissä. Cliven on pakko tietää tästä asiasta jotain hieman tarkemmin, sillä toisin kuin Hunt ja hänen lakimiehensä tai Fernandes nyt, hän on ollut tässä mukana alusta saakka ja ylläpitänyt aktiivista liiketoimintaa Team Lotus - tuotemerkillä.
Itse uskon TLV:n kunnioittavan Chapmanien sukua ja antavan heidän pyörittää CTL-toimintaa.

Mikäli Team Lotus oli Lotukselle kuten Scuderia Ferrari on Ferrarille tai nyt M-Sport Fordille, niin silloin minusta ei ole minkäänlaista ongelmaa, jos Lotus näihin vanhoihin meriitteihin viittaa. Ainakin Chapman itse häpeilemättä käytti kilpatallin saavutuksia autojen Group Lotuksen markkinoinnissa, joten en ymmärrä millä oikeutuksella Hunt tämän nyt voisi muuksi muuttaa?
Tuskinpa ACBC:n tarvitsi tehdä sopimuksia kahden omistamansa firman kesken, kun ei ollut pelkoa omistajien välisistä riidoista.

Tuo sivusto on tälle nimikeskustelulle puhdasta myrkkyä. Se on niin täynnä myyttejä ja selkeitä epäjohdonmukaisuuksia, joiden puolesta Hunt on itsekin puhunut, että en laittaisi mitään tuon sivun varaan.

Sivulla mm. väitetään, että "Team Lotus was responsible for the Le Mans, Formula 2, Formula 3, Formula Ford, Formula 1, TASMAN and Indianapolis entries." Tämä väite on kuitenkin enemmän kuin harhaanjohtava. Team Lotuksen voidaan sanoa olleen vastuussa Lotuksen osallistumisesta näihin kilpailuihin, kyllä. Mutta näissä kilpailuissa kilpailleet Team Lotukset eivät olleet samoja kuin esimerksi vastavuoroisesti ykkösissä kilpaillut Team Lotus. Esimerkiski Lotus-autojen ajattamisesta Indianapolissa vastasi ainakin papereiden mukaan amerikkalainen "Team Lotus North America".

Hunt on myös itse kertaalleen todistanut väittämäänsä vastaan:Huomatkaa, että vuosi on 1992. Siis vuosi sen jälkeen, kun Collinsin ja Wrightin organisaatio otti vetovastuun TLI:ltä.
Mikä sitten takaa, että kaikki mitä GL sanoo on totta? Toki, tuo moka TL:n toiminnan laajuudesta ei tee hyvää sivuston uskottavuudelle, mutta ei GL:n väitteet TLV:n tavaramerkkien omistuksesta tee hyvää GL:n uskottavuudelle myöskään. TL-nimellä saavutetun Indy-menestyksen omistajuus on tämän TL:n F1-oikeuksien omistajuuden kannalta epäolennaista, olennaista on mitä TLV omistaa hankki TLL:ltä, ja mitä TLL hankki TLI:ltä, ja onko TLV tai TLL luopunut jostakin. Indy-saavutusten omistajuudestakin voi toki kiistellä. Oliko Team Lotus North America GL:n tai TL:n tytäryhtiö, vai kokonaan erillinen yhtiö. Jos se oli TL:n, voidaan menestys katsoa kuuluvaksi TL:lle, jos se oli GL:n, voidaan menestys katsoa kuuluvaksi GL:lle. Jos se oli erillinen, voidaan menestys katsoa kuuluvan GL:lle, sillä TLV ei väitä omistavansa TL:n Indy-saavutuksia.

Fernandes ainakin tuntui heti TLV-kaupan julkistuksen jälkeen olleen sekaisin siitä, mitä hän oli ostanut ja julisti haastavansa kaikki, jotka yrittäisivät tekeytyä Team Lotukseksi:
No, Tony, of course you haven't.
Ja tietenkään kukaan ei halua tekeytyä Team Lotukseksi. Kukaan muu paitsi 1Malaysia Racing Team nyt tällä hetkellä. Lotuksen puolestaan ei tarvitse tekeytyä Lotukseksi, sillä he ovat Lotus.
Ottaen huomioon TL:n nykytavavaramerkit, GL saa pyörittää vaikka Team Lotus -nimistä GP2-tallia.

Itse en näe epäkohtaa, ja samalla tulee vastattua tuohon lainvoimaisuuteenkin. Uskon, että Tony pyrki saamaan Group Lotuksen (eli autotehtaan) tallinsa taakse, ja sitä edisti tämä yhteistyö ajaa GL:n lisenssillä F1:ssä. Tämä yhteistyö olisi ollut molempien etu, ainakin Tonyn näkökulmasta ja varmasti useimpien Lotuksen fanienkin (Lotus-faneilla tarkoitan nyt merkin faneja, jakamatta heitä erikseen TL- tai GL-faneiksi). Koska Turkish Taner tuhosi tämän yhteistyön, jäi jäljelle enää vaihtoehto hankkia TL-lisenssi.
Kuten jo aiemminkin sanoin, ehkä kumpikin osapuoli on oikeassa. Tony valitsi viime vuonna kadesta keinosta hankkia Lotus-nimi tallilleen GL:n.

Carteri heitti hienon kiertokeinon mainontaan. Tonynhan kannattaa laitta Team LoTUs niin ei ole mitään häikkää, koska kirjoitustyyli on eri.

JOS GL ei saa jatkossa käyttää TEAM LOTUSTA, niin en usko että fonttikikkailulla se onnistuu. Tuohan on piraattilogon tekemistä. Carteri taas omii Group Lotukselle kaiken, vaikka F1-talli on myyty. On se Chapperiman kyllä joillekin niin legendaarinen hahmo.

Muistuttanen Carterille, Lotuksia ei F1:ssäkään ole tällä hetkellä kuin yksi. Jopa Autosport kirjoittaa muodossa "Renault", kun puhuttiin tuloksista. Sekin on minusta harhaanjohtava.
Nytkinhän GL:n ACBC logo tulkittaisiin piraattilogoksi, ja siksi ainoastaan TL:llä on ACBC-logo.

Ja LRGP ei ole aito Renault rungon nimestä huolimatta. Rellu on vain tallin tekninen kumppani.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Carteri heitti hienon kiertokeinon mainontaan. Tonynhan kannattaa laitta Team LoTUs niin ei ole mitään häikkää, koska kirjoitustyyli on eri.

JOS GL ei saa jatkossa käyttää TEAM LOTUSTA, niin en usko että fonttikikkailulla se onnistuu.
Ainakin jossain tässä välissä se on jo onnistunut, koska vuosina 1994 ja 1995 F1-autoissa käytetty Team Lotus - logo on muuttunut. Nyt siinä esiintyvä sana ei enää ole samalla kirjasimella kuin autoyhtiön omistama tuotemerkki. Jos TLV ei olisi tätä tehnyt, niin GL:llä olisi ollut vielä helpompaa todistaa kuinka se auton keulassa on helposti sekoitettavissa heidän logoonsa.
Eli malesialaisyhtiö ei saa käyttää TEAM LOTUS-logoa missään muodossa F1:ssä.
Tarkoitatko nyt 1Malaysia Racing Teamiä vai Protonia?
Carteri taas omii malesialaiselle Group Lotukselle kaiken, vaikka F1-talli on myyty.
Perätön väite. Minusta Team Lotuksen viimeiset päivät ja sen nykyinen tilanne on koko ajan ollut epäselvää. Sen sijaan minulle ei missään vaiheessa ole ollut epäselvää se, etteikö Lotukselle kuuluisi sen nimissä ajetut saavutukset. Niitäkään en omi Group Lotukselle, ne ovat kuuluneet sille Chapmanin omasta tahdosta.
Jos Tom on ollut tämän sotkun aikana sekaisin, pahemmin sekaisin on ollut Bahar joka julkisti GL:n olevan osaomistaja tallissa. Tonylla sentään inhimillisyyttä, Baharilla selvää kusetusta.
Koska minäkin pyörittelen samoja lainauksia ja quotetan samoja pätkiä eri asiakirjoista, voisitko olla niin ystävällinen ja postata ne kommentit, joissa Bahar sanoo Lotuksen olevan osakkeenomistaja Lotus Renault GP - tallissa?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Koska minäkin pyörittelen samoja lainauksia ja quotetan samoja pätkiä eri asiakirjoista, voisitko olla niin ystävällinen ja postata ne kommentit, joissa Bahar sanoo Lotuksen olevan osakkeenomistaja Lotus Renault GP - tallissa?
En jaksa kaivaa arkistosta, mutta muistan varsin hyvin tilanteen, jossa Geniiltä paloi pinna ja he ilmoittivat näpäyttääksen Baharia ilmoituksella Lotuksen olevan vain sponsori. Siihen asti annettiin ymmärtää, että Lotus on täysiverinen omistaja.

Ja tuolla malesialaisyhtiöllä koetin korostaa Group Lotuksen malesialaisuutta (puututaan nyt siihenkin, kun kovin paljon korostat jatkuvasti Tonyn tiimin malesialaisuutta). Minusta se on hienoa, että Tony säilyttää sen mitä se on eikä lähde väkisin tekemään Lotuksen paluuta brittiläisenä. Tony yritti tehdä paluun korostamalla myös silloisen lisenssin antajan kansallisuutta. Renault muuttui yhtäkkiä englantilaiseksi ja kas, nyt ollaankin brittitiimi. Minusta se oli hienoa, että mukana oli ripaus vanhaa Lotusta ja nykyisen omistajan sekä lisenssin myöntäjän kansallisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Uskon, että GL ei voi hankkia Team Lotuksen pre-1995 oikeuksia, vain siten, että TLV:n tavaramerkit kumottaisiin. TL:n tavaramerkit ovat voineet vanhentua, kuten olen aiemminkin sanonut nimi Team Lotus assosioituu nykyään vahvasti Lotus Carsiin, tai oikeastaan päinvastoin, mutta GL on se taho, joka on käyttänyt vuoden '95 jälkeen aktiivisesti Lotus-brändiä, myös F1:ssä LR:n ja LRGP:n muodossa. Tästä syystä Team Lotus -tavaramerkki alkoo olla harhaanjohtava, varsinkin Lotus-runkojen ja ACBC-logon osalta, ja kumoaminen olisi perusteltua.

Mutta mielestäni olisi perusteltua, että TLV:llä säilyisi saavutukset, jotka on saavutettu ennen vuotta '95 TLL:ltä hankituilla tavaramerkeillä. Ainakaan GL ei ollut niiden saavutusten takana. Ja Lotuksen aiemmat Indy-saavutukset kuuluisivat melestäni TLV:lle, jos niistä vastannut yhtiö on ollut lähempänä TL:ää kuin GL:ää.

Ainakaan minun oikeustajulla GL ei voi sanoa saavuttaneensa alkuperäisen TL:n saavutuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ja tietenkään kukaan ei halua tekeytyä Team Lotukseksi. Kukaan muu paitsi 1Malaysia Racing Team nyt tällä hetkellä. Lotuksen puolestaan ei tarvitse tekeytyä Lotukseksi, sillä he ovat Lotus.
-Hyvin sanottu! Aitoja Lotus-autofirmoja ei ole kuin yksi. Alkup. Team Lotuksen kuoltua on se ainoana oikeutettu vaalimaan Chapmanin Lotus-brandin perintöä. Eihän Colin Chapmaneitaan ollut kuin yksi, ellei...
Team Lotus boss Tony Fernandes has been criticised as he returns to the British courts this week, attempting to have his name legally changed to Colin Chapman.:D
GL ja Clive eli 2/3 jutun osapuolista on LRGP:n puolella.
Fernandesin puolella ovat vain Team Lotus-nimeen sokeasti uskovat F1-fanaatikot. :eek:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
-Hyvin sanottu! Aitoja Lotus-autofirmoja ei ole kuin yksi. Alkup. Team Lotuksen kuoltua on se ainoana oikeutettu vaalimaan Chapmanin Lotus-brandin perintöä. Eihän Colin Chapmaneitaan ollut kuin yksi, ellei...
Team Lotus boss Tony Fernandes has been criticised as he returns to the British courts this week, attempting to have his name legally changed to Colin Chapman.:D
GL ja Clive eli 2/3 jutun osapuolista on LRGP:n puolella.
Fernandesin puolella ovat vain Team Lotus-nimeen sokeasti uskovat F1-fanaatikot. :eek:
Pistetään nyt varmuuden vuoksi (sotatilan välttämiseksi :D) vielä quote tuolta samalta sivulta.

Do note folks, that these 'Runoff Area' news stories are completely fabricated and intended for your enjoyment.
Ja millä perustein Team Lotus on kuollut? Kaksi sen nimissä ajavaa autoa tuolla kuitenkin pyörii, kunhan nyt saavat vedet pysymään siinä katiskassa. Ja fanaatikkoja näkyy olevan puolin jos toisinkin.

Ja itsehän olen Fernandesin puolella ihan vaan sen takia, että hänen ansiostaan sarjassa tosiaan ajaa Lotus-talli. Se että GL ja Proton rehentelevät tarrasta Renaultin kyljessä, ei saa minua vakuuttuneeksi siitä, että näillä tahoilla olisi minkäänlaista pitkän tähtäimen suunnitelmaa oman F1-tallin pyörittämiseksi. GL on mukana nimenomaan markkinoimassa omia tuotteitaan, ei siksi että siellä olisi yhtäkkiä noussut palava halu ajaa kilpaa. Ja tarra-Lotukset ne vasta kunnioittavatkin Colin Chapmanin perintöä, eikö?

Olen valmis muuttamaan kantaani, jos Group Lotus tallin itselleen ostaa. Siihen asti heidän lähestymistapansa on verrattavissa Richard Bransonin vastaavaan: suurin mahdollinen näkyvyys pienimmällä mahdollisella panostuksella. Tältä kantilta asiaa tarkastellen paras ratkaisu olisi ollut antaa Fernandesin hoitaa likaiset työt, ja nauttia itse ilmaisesta julkisuudesta. Todennäköisesti tämä oli vaan liikaa Baharin egolle. Hänhän on se messias ja sateentekijä kaikki yhdessä paketissa, joka nostaa Lotuksen suosta ja tekee siitä taas uskottavan autonvalmistajan. Ei siinä silloin sovi jonkun malesialaisen pohatan viedä kaikki kunnia.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
GL ja Clive eli 2/3 jutun osapuolista on LRGP:n puolella.
Clive ei ole jutun osapuoli. Tässä riitelee kaksi firmaa, jotka hän (tai Chapmanin perhe) on myynyt kauan sitten. Lotus Carsin itse asiassa jo ennen Team Lotusta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Minusta kyllä PTL:ssä oli nykyinen TL-logo, joka oli käytössä jo '86 Lotus 98T:ssä.



Tässä linkki, josta löytyy muutenkin TL-logojen käytöstä kuvia.

http://forums.autosport.com/index.php?s=&showtopic=141544&view=findpost&p=4850097
Noistahan näkee selvästi, että kirjasin on eri kuin tässä:


Nythän Lotus on hakenut oikeutta Team Lotus - merkkiin, jonka kirjasin on sama kuin autotehtaan.
Itse uskon TLV:n kunnioittavan Chapmanien sukua ja antavan heidän pyörittää CTL-toimintaa.
Tai sitten Huntilla ei ole mitään muuta mahdollisuutta, koska CTL aloitti toimintansa ennen kuin TLV edes perustettiin... :dunno:
Tuskinpa ACBC:n tarvitsi tehdä sopimuksia kahden omistamansa firman kesken, kun ei ollut pelkoa omistajien välisistä riidoista.
Tämä on tietenkin hyvin mahdollista ja mahdollisesti Group Lotuksen kannalta vaikeaa. Chapmanhan esimerkiksi käytti samaa suunnittelupaperia sekä kilpa-autojensa että urheiluautojensa kohdalla ja Lotuksen työntekijöitä oli Chapmannilla töissä niin, että hän pystyi liikuttelemaan heitä autotehtaan ja kilpatallin välillä. On siis tosiaan mahdollista, ettei kirjallista sopimusta tästä ole, mutta sen tietää vain GL.

Kuitenkin koska Chapman itse tämän toiminnan aloitti, niin en näe Huntilla olevan oikeutta siitä marista. Ja STL-sivustollahan annetaan ymmärtää, että vasta Proton aloitti Lotus-autojen markkinoinnin kilpa-autojen menestyksellä:
SaveTeamLotus sanoi:
Now let's look at a few examples of how Group Lotus has over the past decade or so 'worn Team Lotus's clothes' in an apparent effort to enhance its own reputation and image. These efforts have certainly created confusion in the public mind and in some cases apparently succeeded in convincing people that Group Lotus was and is the very same 'Lotus' that won 13 F1 World Championships and 79 Grands Prix.
Mikä sitten takaa, että kaikki mitä GL sanoo on totta?
Ei tietenkään mikään. Molemmilta puolilta tässä kiistassa on tullut varsin omituisia kommentteja. Mutta juuri siksi en oikein ymmärrä sympatiaa Fernandesin puolelle. Näistä kahdesta kun hän on alusta asti ollut se, joka on puhunut ohi suunsa, kertonut puolitotuuksia tai vääristellyt asioita ja yrittänyt ottaa itselleen jotain, joka ei selvästi hänelle kuulu. Bahar palkattii Lotukselle nostamaan firman statusta, ei Fernandesia. Hän itse kampesi itsensä sinne ja maksoi siitä. Silti se ei ostanut hänelle oikeutta kommentoida yhtiön asioita, jonka työntekijä hän ei kaikesta huolimatta ollut.

Siksi valitettavasti tässä "Mikä Lotus on oikea Lotus?"-kiistassa uskottavuus on alusta asti jostain syystä ollut Lotuksen puolella...
Ottaen huomioon TL:n nykytavavaramerkit, GL saa pyörittää vaikka Team Lotus -nimistä GP2-tallia.
Mutta toisin kuin Fernandes, Lotus ilmeisesti haluaa kunnioittaa Clive Chapmanille tehtyjä lupauksia siitä ettei Team Lotusta yritetä palauttaa yhtään minnekään. Siksi Lotuksen IndyCar- ja GP2-tiimit eivät ole KV Team Lotus tai ART Team Lotus vaan Lotus KV ja Lotus ART.

En jaksa kaivaa arkistosta, mutta muistan varsin hyvin tilanteen, jossa Geniiltä paloi pinna ja he ilmoittivat näpäyttääksen Baharia ilmoituksella Lotuksen olevan vain sponsori. Siihen asti annettiin ymmärtää, että Lotus on täysiverinen omistaja.
Hassua, minä muistan varsin hyvin tilanteen, jossa GENIIltä paloi pinna median jatkuvasti väärin uutisoimiin asioihin, joille ei ollut mitään perää ei lehdistötiedotteessa tai Baharin haastatteluista.

Esimerkiksi tässä FOMille antamassaan haastattelussa Bahar on erittäin tarkkana olemaan sanomatta mitään Lotuksen mahdollisesta omistuksesta Lotus Renault GP - tallista.
Ja tuolla malesialaisyhtiöllä koetin korostaa Group Lotuksen malesialaisuutta (puututaan nyt siihenkin, kun kovin paljon korostat jatkuvasti Tonyn tiimin malesialaisuutta). Minusta se on hienoa, että Tony säilyttää sen mitä se on eikä lähde väkisin tekemään Lotuksen paluuta brittiläisenä. Tony yritti tehdä paluun korostamalla myös silloisen lisenssin antajan kansallisuutta. Renault muuttui yhtäkkiä englantilaiseksi ja kas, nyt ollaankin brittitiimi.
Välillä Renault on Toleman ja välillä taas jotain muuta. Yrittäkää nyt valita jo yksi linja ja pysyä sillä. Toleman oli brittiläinen. Omistajastaan huolimatta tämä tiimi on aina sijainnut Enstonessa ja se on brittiläinen. Lotus on brittiläinen, sen päämaja on Hethelissä, Norfolkissa. Proton on malesialainen, sen päämaja ei ole Briteissä.
Minusta se oli hienoa, että mukana oli ripaus vanhaa Lotusta ja nykyisen omistajan sekä lisenssin myöntäjän kansallisuutta.
Minusta on aivan valtavan hienoa, että nyt Lotuksen tiimien takana on ripaus vanhaa Lotusta ja nykyisen omistajan halua sekä koko autotehtaan täysi voima.
K.August sanoi:
Ainakaan minun oikeustajulla GL ei voi sanoa saavuttaneensa alkuperäisen TL:n saavutuksia.
Chapmanin mielestä asia oli toisin.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Minusta on aivan valtavan hienoa, että nyt Lotuksen tiimien takana on ripaus vanhaa Lotusta ja nykyisen omistajan halua sekä koko autotehtaan täysi voima.
Chapmanin mielestä asia oli toisin.
Tarkoittanet TEAM LOTUSTA. Vai puhutko nyt Renaultista? Väärin ymmärysten vuoksi puhuisit Lotus Renaultista, eikä pelkästään Lotuksesta jos tarkoitat Lotus Renaulttia. Eihän täällä kutsuta Vodafoneksi vaikka talli onkin Vodafone McLaren.

Aina vetoat noihin muinaisjäänteisin. Haloo, chapmani on haudassa ja suku vain maksettua PR-miestä ja naista. Ensin Fernandesin puolta, sitten Group Lotusta. Milloin seuraava liike? Sitten kun GL on konkurssissa, sit taas patsastellaan Fernandesilla?

En ainakaan itse erota erilaiseksi logosi fonttia vrt ohjaamon kuvaa. Niin suttuinen logo, että minun silmään ainakin sama fontti. Vai vetoatko tuohon isoon tekstiin?
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tarkoittanet TEAM LOTUSTA. Vai puhutko nyt Renaultista?
Puhun Lotuksen moottoriurheilutalleista. Lotus Renault GP:stä. Lotus ARTista, Lotus KV Racingista ja Lotus Jetalliancesta.
Väärin ymmärysten vuoksi puhuisit Lotus Renaultista, eikä pelkästään Lotuksesta jos tarkoitat Lotus Renaultista. Eihän täällä kutsuta Vodafoneksi vaikka talli onkin Vodafone McLaren.
Kun puhun Lotuksesta, puhun Lotuksesta, enkä mistään muusta. Kuten aiemmin totesin:
CARTer sanoi:
Lotuksen puolestaan ei tarvitse tekeytyä Lotukseksi, sillä he ovat Lotus.
Kun puhun F1-tallista, nimeän sen kyllä Lotus Renault GP:ksi, koska sen niminen Lotuksen F1-tiimi nykyään virallisesti on.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kun puhun F1-tallista, nimeän sen kyllä Lotus Renault GP:ksi, koska sen niminen Lotuksen F1-tiimi nykyään virallisesti on.
Miksi sitten virallisella F1-sivustolla tallia kutsutaan Renaultiksi? (viittaan esim. Heidfeld ketjun linkkiin). Formuloissa on vain yksi Lotus-talli, jonka aitoudesta voidaan toki olla montaa mieltä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
En jaksa kaivaa arkistosta, mutta muistan varsin hyvin tilanteen, jossa Geniiltä paloi pinna ja he ilmoittivat näpäyttääksen Baharia ilmoituksella Lotuksen olevan vain sponsori. Siihen asti annettiin ymmärtää, että Lotus on täysiverinen omistaja.
"Annettiin ymmärtää" on osuva kuvaus Baharin kommenteista. En usko, että Bahar on koskaan väittänyt suoraan Groupin olevan Renault-tallin osakas, koska yksikään haastattelija ei ole ilmeisesti nähnyt mitään syytä esittää aiheesta suoraa kysymystä. Jo Lotus Renault GP:n ensimmäisessä tiedotteessa Geniin ja Groupin yhteistyön alkamisesta F1-sarjassa "annettiin ymmärtää" Groupin olevan merkittävä osakas tallissa, joten virheellinen käsitys vallitsi alusta alkaen ja meni pitkään ennen kuin se katsottiin aiheelliseksi oikaista.

Baharilta on kyllä kyselty haastatteluissa kuinka suuren osuuden Group omistaa tallista, jolloin Bahar on joko kieltäytynyt paljastamasta numerotietoa Groupin osakkuuden suuruudesta tai on sanonut, ettei sillä ole merkitystä omistaako Group tallista enemmän vaiko vähemmän kuin 50 prosenttia. Ja kun Bahar ei näissä vastauksissaan ole vaivautunut oikaisemaan kysymyksiin sisältynyttä virheellistä oletusta Groupin osakkuudesta Renault-tallissa, niin haastattelijat (samoin kuin haastattelujen lukijat) luonnollisesti uskoivat Baharin antamien haastattelujen jälkeenkin Groupin osakkuuteen -- kunnes Geniin taholta päätettiin syystä tai toisesta selventää Groupin olevan vain sponsori, mutta ei osakas.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Olen valmis muuttamaan kantaani, jos Group Lotus tallin itselleen ostaa. Siihen asti heidän lähestymistapansa on verrattavissa Richard Bransonin vastaavaan: suurin mahdollinen näkyvyys pienimmällä mahdollisella panostuksella. Tältä kantilta asiaa tarkastellen paras ratkaisu olisi ollut antaa Fernandesin hoitaa likaiset työt, ja nauttia itse ilmaisesta julkisuudesta. Todennäköisesti tämä oli vaan liikaa Baharin egolle. Hänhän on se messias ja sateentekijä kaikki yhdessä paketissa, joka nostaa Lotuksen suosta ja tekee siitä taas uskottavan autonvalmistajan. Ei siinä silloin sovi jonkun malesialaisen pohatan viedä kaikki kunnia.
Itsekin koen tallin lähinnä Geniiksi, joka kantaa kahden tärkeimmän sponssinsa nimiä, mutta jos GL ostaa osuuden tallista, vaikka vähemmistön, niin sitten se todella on GL:n talli. Täytyy vielä sanoa, että Bransonhan omistaa osuuden Marussia Virgin Racing -tallia pyörittävästä Manor Grand Prix'tä, samoin kuin myös Marussia, joten sitä voi pitää sekä Marussian että Virginin tallina.

Ei tietenkään mikään. Molemmilta puolilta tässä kiistassa on tullut varsin omituisia kommentteja. Mutta juuri siksi en oikein ymmärrä sympatiaa Fernandesin puolelle. Näistä kahdesta kun hän on alusta asti ollut se, joka on puhunut ohi suunsa, kertonut puolitotuuksia tai vääristellyt asioita ja yrittänyt ottaa itselleen jotain, joka ei selvästi hänelle kuulu. Bahar palkattii Lotukselle nostamaan firman statusta, ei Fernandesia. Hän itse kampesi itsensä sinne ja maksoi siitä. Silti se ei ostanut hänelle oikeutta kommentoida yhtiön asioita, jonka työntekijä hän ei kaikesta huolimatta ollut.

Siksi valitettavasti tässä "Mikä Lotus on oikea Lotus?"-kiistassa uskottavuus on alusta asti jostain syystä ollut Lotuksen puolella...
Mielestäni molempien puolten kommentit on otettava huomioon, mutta toki tietyllä varauksella. Silti molempien osapuolten kommentteihin pitää suhtautua tasapuolisesti. Oikeus lopulta tekee omat tulkintansa siitä kuka puhuu tutta ja toivottavasti se tulkinta on oikea. Ja vaikkei se tulkinta olisi oikea, sen mukaan tulee toimia.

Voin tarkentaa kommenttiani. GL ei voi sanoa saavuttaneensa alkuperäisen TL:n saavutuksia ainakaan niiltä ajoilta kun GL:llä ja TL:llä oli eri omistajat. Mutta TL:lle kuuluu TL:n saavutukset myös ajalta kun GL:llä oli sama omistaja.

Muuten, tuossa mainoksessa logossa on sama fontti kuin TLV:n ja CTL:n TL-logoissa
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös