- Liittynyt
- 12.8.2004
- Viestit
- 13786
Olen kuullut että on olemassa ei-F1 joka pärjää formularadoilla F1:illeTässä tehdään vääryyttä lajia kohtaan. F1-kisoihin osallistutaan autoilla, jotka eivät ole F1-autoja.
Olen kuullut että on olemassa ei-F1 joka pärjää formularadoilla F1:illeTässä tehdään vääryyttä lajia kohtaan. F1-kisoihin osallistutaan autoilla, jotka eivät ole F1-autoja.
Relaa...Säännöt ovat F1-maailman lait. Niiden rikkominen F1-maailman rikollisuutta.
Tarkoitus on, että sääntöjä tulee noudattaa, ja niiden rikkomisesta rangaistaan. On varsin nurinkurista ajatella, että sääntöjen rikkominen olisi sallittua, mutta vain kiinijäämisestä tehtäisiin rangaistava teko.
Porsaanreikä on sääntöihin jäänyt tulkintavara. Sellaisen hyödyntaminen ei ole sääntöjen rikkomista kirjaimellisesti, vaikka sääntöjen tarkoituksen ja hengen vastaisia olisikin (esimerkkinä tupladiffuusori). Liikkuvat etusiivet sen sijaan rikkovat sääntöjen kirjainta yksiselitteisesti. Puuttellinen mittaustapa ei muuta tätä, koska autojen tulee olla sääntöjen mukaisia ilman mittauksiakin.
Tässä tehdään vääryyttä lajia kohtaan. F1-kisoihin osallistutaan autoilla, jotka eivät ole F1-autoja.
Challenge accepted.Ei taida tuollaista vielä keksittykkään. Formulalle sopivaa tuulitunnelia kun ei helposti pelkkään rekan perävaunuun laiteta.
Tuo oli täysin rentona kirjoitettu.Relaa...
En viitannut sen hetkiseen mielentilaan, vaan... no unohda koko juttuTuo oli täysin rentona kirjoitettu.
OT. ootko how i met your motheria katsonut?Challenge accepted.
Pitäähän nyt formulalla kanttareita ylittää! Ja meno ykkösissä on Damonin eläköitymisen myötä ollut Hillitöntä kuten kuuluukin.Helppohan tämä olisi karsia. Määrätään etusiiven päätylevihin 5 cm:n helma. Jos helma on kulunut kisan aikana x mm (tai irronnut), todetaan, ettei maavaravaatimus ole täyttynyt koko kisan ajan ja diskataan. Voisi vähän hillitä kanttareiden yli ajoakin.
Siis enhän ole vaatinut näiden tallien hylkäystä, koska ne tosiaan läpäisevät FIA:n testit. Paheksun yksinkertaisesti näiden tallien epäurheilijamaisuutta koska sääntöjen henkeä ei haluta noudattaa. Mulle nimittäin urheilullisuus on kaiken perusta. Esimerkiksi 2007 vaikka FIA perseili eikä heittänyt McLaren-tallia ulos sarjasta useammaksi vuodeksi, en katso McLarenin varsinaisesti osallistuneen sarjaan tuona vuonna, tunnetuista syistä. Samoin 2008 kauden alla McLaren autossa todettiin olevan Ferrari-tietoutta, josta FIA oli etukäteen sanonut, että jos sitä löytyy niin sitten kyllä McLaren ulostetaan sarjasta. Kuten tiedämme, kun sitten niitä todisteita löytyi, ei tapahtunutkaan mitään. Ei kertakaikkiaan mitään. Asia vain "unohdettiin". Bisnessyistä tietenkin. Ja tämä sotii vahvasti meikäläisen moraalia ja urheilullisuuden käsitystä vastaan.Kaikilla talleilla on mahdollisuudet tehdä minkälaiset autot haluavat, sääntöjen puitteissa tietenkin. Siivillä on omat testaukset ja nuo siivet ovat testit läpäisseet, joten turha mussuttaa. Ei tuo ole sääntöjen kiertämistä, jos siivet on todettu sääntöjen mukaisiksi.
Ihan hienoja periaatteita, mutta paljon seuraamasi F1 ei ikinä tule ihan noita täyttämään kun tiimeillä on omat intressinsä. Siitä itse tykkään F1:ssä, ja siitä että tiimitkin kilpailevat itsetekemällään kalustolla. Laajalla rintamalla osaamiskilpailua, jossa parhaat ajajat päätyvät parhaisiin tiimeihin. Toki joitain junnujen karting-SM-kisojakin on kiva katsella kun kaikki radalla ovat vihollisia joita yritetään voittaa. Urheilullisempaa.Siis enhän ole vaatinut näiden tallien hylkäystä, koska ne tosiaan läpäisevät FIA:n testit. Paheksun yksinkertaisesti näiden tallien epäurheilijamaisuutta koska sääntöjen henkeä ei haluta noudattaa. Mulle nimittäin urheilullisuus on kaiken perusta. Esimerkiksi 2007 vaikka FIA perseili eikä heittänyt McLaren-tallia ulos sarjasta useammaksi vuodeksi, en katso McLarenin varsinaisesti osallistuneen sarjaan tuona vuonna, tunnetuista syistä. Samoin 2008 kauden alla McLaren autossa todettiin olevan Ferrari-tietoutta, josta FIA oli etukäteen sanonut, että jos sitä löytyy niin sitten kyllä McLaren ulostetaan sarjasta. Kuten tiedämme, kun sitten niitä todisteita löytyi, ei tapahtunutkaan mitään. Ei kertakaikkiaan mitään. Asia vain "unohdettiin". Bisnessyistä tietenkin. Ja tämä sotii vahvasti meikäläisen moraalia ja urheilullisuuden käsitystä vastaan.
Nämä nyt siis vain selvennyksenä siitä, että joillakin on vielä selkäranka ja käsitys siitä mikä on urheilullista ja mikä ei. Sitä vastoin FIA:n hyväksyntä (hiljainen tai ei) ei todistetusti tarkoita vielä juuri mitään.
Tässä kuvassa täytyy huomioida myös se, että auto liikkuu 200+km/h ja on kääntymässä vasempaan. Koko runko on siis hieman kallellaan.Taipuva etusiipi taitaa olla pääosin viimevuoden innovaatio, mutta niissäkin on taas tapahtunut kehitystä, joten eiköhän niiden keskustelu sovi tänne paremmin mitä tallien omiin topic:eihin.
Törmäsin tällaisiin vertailukuviin, josta ilmenee eri tallien lähestymiskohdat :
Nyt kyllä höpö höpö itselles. Olen täysin samaa mieltä niiden kanssa, joiden mielestä kuvien osoittama siipien taipuminen on ok.Höpö höpö.
Mikäli auto siis liikkuu harjoitusten tai kisan aikana, tulee sen olla sääntöjen määräämissä mitoissa myös liikkeessä.
Jos liikkeessä olevan auton mitoilla ei olisi mitään väliä, miksi ihmeessä siipien taipumista sitten edes yritettäisiin simuloida painoilla? Ei testin tarkoitus ole mitata kestääkö siipi jonkin tietyn kokoista punnusta, vaan valvoa tämän sääntöpykälän toteutumista:
Eikö siellä lue?Jos siiven taipuminen liikkeessä jotenkin muuten kuin staattisen kuorman alla ei olisi sallittua, lukisi siitä säännöissä erikseen.
Mutta se kaikki testataan ja valvotaan staattisen keinoin. Ehkä lukuunottamatta tätä:Eikö siellä lue?
3.15 Aerodynamic influence
---
- must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom) ;
- must remain immobile in relation to the sprung part of the car.
Any device or construction that is designed to bridge the gap between the sprung part of the car and the ground is prohibited under all circumstances.
Tämän kohdan valvonnasta en tiedäkään miten tapahtuu. Luultavasti sekin tarkoittaa enemmän paikallaan pysyviä rakenteita, kuten autojen helmoja. Ei siipeä joka välillä voi käydä lähellä maata.Any device or construction that is designed to bridge the gap between the sprung part of the car and the ground is prohibited under all circumstances.
Kerrohan toki myös, että miten tämä toteutettaisiin? Tai miten ymmärrät liikkeen vapausasteen? Käytännön maailmassa taipuminen riippuu aina kuormituksesta (nyt kun kuorman maksimi vipuvarsi on tiedossa).(rigidly secured means not having any degree of freedom)
Niinpä! Säännöissä on sanottu että auton tulee olla sääntöjen määrittämissä mitoissa koko kisaviikonlopun ajan. Eli toisin sanoen autoon ei saa laittaa osia, jotka eivät läpäise mittauksia. Siis mittauksia jotka suoritetaan auton ollessa paikallaan. Näinhän säännöissä on sanottu. Säännöissä ei sanota että auton pitää olla mitoissa auton ollessa liikkeessä, mutta säännöissä nimenomaan sanotaan että mittojen tulee täsmätä auton ollessa paikallaan. Täysin jäykkä autohan on mahdotonta rakentaa, eikä FIA sitä en vuoksi vaadikaan.Nyt kyllä höpö höpö itselles. Olen täysin samaa mieltä niiden kanssa, joiden mielestä kuvien osoittama siipien taipuminen on ok.
Säännöt määrittelee, kuten Otto esitti, miten etusiiven taipumista mitataan ja paljonko se saa ko. mittauksessa taipua. Tämä mittaus on staattinen ja suoritetaan määrätyn painoisella punnuksella (jonka massaa kasvatettiin kesken viime kauden muuten). FIA voi ottaa radiolla yhteyden autoon kesken ajamisen, pyytää pysäyttään ja viedä punnukset siiven nurkkiin. Auto todetaan yhtä lailliseksi kuin varikolla suoritetussa tarkistuksessa ja auto saa jatkaa liikettään radalla. Näin se on!
Jos siiven taipuminen liikkeessä jotenkin muuten kuin staattisen kuorman alla ei olisi sallittua, lukisi siitä säännöissä erikseen. Näin ei kuitenkaan ole, koska se olisi äärettömän hankalaa rajojen määrittämisen puolesta, radan pinnan muotojen takia, mutkien takia, kanttareiden takia, odottamattomien tilanteiden takia tai ihan minkä takia vaan.
Voisivat toki laittaa etäisyysanturit vaikka siiven kärkiin ja kattella dataa sitten kisan aikana... Tai voivat määrätä, että siipihän ei saa taipua vaikka norsu olis päällä. Näin ei kuitenkaan ole tehty.
Tiedän ainakin yhden eläkeläisen, joka kokeilisi siipi auki ajamista 85% varmuudella Eau Rougessa.Viimeistään Spassa nähdään keillä on munat, ja vetävät Eau Rouge mutkan lusikka pohjassa takasiipi auki
Sitähän se Webber kauhisteli, kun viime vuonna kuulemma yrittivät sitä F-putken kanssa.Viimeistään Spassa nähdään keillä on munat, ja vetävät Eau Rouge mutkan lusikka pohjassa takasiipi auki