En, siis olen nähnyt miten siipiä tehdään, mutta siitä on aikaa melkein 10 vuotta. Eli siis "jäykkäsiipisten" aikaan. Mitäs veikkaat, onko RB esitellyt kenellekään ulkopuoliselle uutta konstruktiotaan?
Mutta, kehittelin tuota RB:n siipiteoriaa. Pysyn edelleen kannassani, että kaikilla tehtailla on suurin piirtein samantasoiset laminointiammattilaistet töissä. Siis suunnittelu & tuotanto. Tarkoittaa, että jollakin tavalla laminoimalla tuo voitaisiin tehdä "epälineaariseksi" ei ole todennäköistä (kaikki olisivat jo keksineet saman).
No niin, eli et sitten tiedäkään "mitään" nykysiipien konstruktiosta. No tulipahan selväksi.
Pidän erikoisena järkeilynä, että kaikilla talleilla olisi sama tietotaito ja osaaminen komposiittien suhteen. Kuitenkin rajana on vain mielikuvitus komposiittimateriaaleissa. En tiedä onko kuitu-matriisi vaihtoehtoja rajattua kuinka säännöissä, mutta vaikka olisi tietty hiilikuitu- ja matriisityyppi määrättysäännöissä niin silti jää noin tsiljoona eri vaihtoehtoo kokeiltavaksi.
Kehittelin mielessäni siiven sisään teleskooppiputken. Siis poikittain siiven sisään.
Äkkiseltään en usko, että siiven sisään saa laittaa mitään mekaanista konstruktiota. Veikkaisin, että säännöissä siipi määrätään olevaksi "yhtä puuta". Joku sääntönikkari voinee tämän tarkistaa...
Tai sitten odotellaan, että Red Bullin siipi saa ekan kerran ns. siipeensä.
Noinhan tuo taitaa olla.
Mitattaessa sääntöjenmukaisuutta punnukset asetetaan käsittääkseni siipien päihin ja voima kohdistuu suoraan alaspäin. Ajettaessa ilmavirta painaa siipeä edestäpäin ja sen seurauksena siipi voi käyttäytyä eri tavalla.
Jep ja kun katsoo nykyisten siipien härpäke määriä, niin ilmavirta aiheuttaa siipeen aika monen suuntaista voimaa. Jolloin palaisin siihen, että kun komposiittisen rakenteen lujuus- ja jäykkyysominaisuudet voidaan lähestulkoon tehdä juuri halutunlaisiksi, niin käytännön kolmiulotteinen kuorma varmasti vääntää, kiertää ja taivuttaa siipeä ihan erilailla kuin staattinen punnus.
Jep. Sen sijaan että siipi taipuisi, se kiertyy.
Minkä akselin suhteen meinasit? Tämän vuoden lisä soppaan taitaa olla tuo, että nokkakartiokin taipuu alas, jolloin siiven kohtauskulma muuttuu jo siitä. Tämän lisäksi vielä siiven päädyt siis taipuvat kohti maata.