Kauden 2011 tekniset innovaatiot

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ei kai siinä oikein muuta (ainakaan sääntöjen kirjaimen mukaista) syytä voi olla kuin, että ajaessa siipeen kohdistuu suurempi voima kuin se, jolla siipien sääntöjenmukaisuus mitataan. Toisaalta siipien taipuminen voitaneen tavalla tai toisella saada epälineaariseksi vaikuttavan voiman suhteen :doubtful:. Paha mennä sanomaan.
Noinhan tuo taitaa olla.
Mitattaessa sääntöjenmukaisuutta punnukset asetetaan käsittääkseni siipien päihin ja voima kohdistuu suoraan alaspäin. Ajettaessa ilmavirta painaa siipeä edestäpäin ja sen seurauksena siipi voi käyttäytyä eri tavalla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Noinhan tuo taitaa olla.
Mitattaessa sääntöjenmukaisuutta punnukset asetetaan käsittääkseni siipien päihin ja voima kohdistuu suoraan alaspäin. Ajettaessa ilmavirta painaa siipeä edestäpäin ja sen seurauksena siipi voi käyttäytyä eri tavalla.
Jep. Sen sijaan että siipi taipuisi, se kiertyy.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En, siis olen nähnyt miten siipiä tehdään, mutta siitä on aikaa melkein 10 vuotta. Eli siis "jäykkäsiipisten" aikaan. Mitäs veikkaat, onko RB esitellyt kenellekään ulkopuoliselle uutta konstruktiotaan?

Mutta, kehittelin tuota RB:n siipiteoriaa. Pysyn edelleen kannassani, että kaikilla tehtailla on suurin piirtein samantasoiset laminointiammattilaistet töissä. Siis suunnittelu & tuotanto. Tarkoittaa, että jollakin tavalla laminoimalla tuo voitaisiin tehdä "epälineaariseksi" ei ole todennäköistä (kaikki olisivat jo keksineet saman).
No niin, eli et sitten tiedäkään "mitään" nykysiipien konstruktiosta. No tulipahan selväksi.

Pidän erikoisena järkeilynä, että kaikilla talleilla olisi sama tietotaito ja osaaminen komposiittien suhteen. Kuitenkin rajana on vain mielikuvitus komposiittimateriaaleissa. En tiedä onko kuitu-matriisi vaihtoehtoja rajattua kuinka säännöissä, mutta vaikka olisi tietty hiilikuitu- ja matriisityyppi määrättysäännöissä niin silti jää noin tsiljoona eri vaihtoehtoo kokeiltavaksi.

Kehittelin mielessäni siiven sisään teleskooppiputken. Siis poikittain siiven sisään.
Äkkiseltään en usko, että siiven sisään saa laittaa mitään mekaanista konstruktiota. Veikkaisin, että säännöissä siipi määrätään olevaksi "yhtä puuta". Joku sääntönikkari voinee tämän tarkistaa...
Tai sitten odotellaan, että Red Bullin siipi saa ekan kerran ns. siipeensä. :)

Noinhan tuo taitaa olla.
Mitattaessa sääntöjenmukaisuutta punnukset asetetaan käsittääkseni siipien päihin ja voima kohdistuu suoraan alaspäin. Ajettaessa ilmavirta painaa siipeä edestäpäin ja sen seurauksena siipi voi käyttäytyä eri tavalla.
Jep ja kun katsoo nykyisten siipien härpäke määriä, niin ilmavirta aiheuttaa siipeen aika monen suuntaista voimaa. Jolloin palaisin siihen, että kun komposiittisen rakenteen lujuus- ja jäykkyysominaisuudet voidaan lähestulkoon tehdä juuri halutunlaisiksi, niin käytännön kolmiulotteinen kuorma varmasti vääntää, kiertää ja taivuttaa siipeä ihan erilailla kuin staattinen punnus.

Jep. Sen sijaan että siipi taipuisi, se kiertyy.
Minkä akselin suhteen meinasit? Tämän vuoden lisä soppaan taitaa olla tuo, että nokkakartiokin taipuu alas, jolloin siiven kohtauskulma muuttuu jo siitä. Tämän lisäksi vielä siiven päädyt siis taipuvat kohti maata.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Äkkiseltään en usko, että siiven sisään saa laittaa mitään mekaanista konstruktiota. Veikkaisin, että säännöissä siipi määrätään olevaksi "yhtä puuta". Joku sääntönikkari voinee tämän tarkistaa...
Mä veikkaisin, että ei määrätä. Mutta toisaalta Renault'nkin nokkapalan sisään sijoittama massavaimennin kiellettiin, vaikka se ei oikeasti minkään sääntökohdan vastainen ollutkaan... Ja entä sitten vaikka määrättäisiinkin? Juurihan tässä on muutama hahmo jankannut, ettei sääntöjä tarvi noudettaa, jos ei jää kiinni (tarkasti määritellyllä testillä). Se nyt ainakin on varmaa, ettei katsastuksessa ruveta halkomaan siipiä ja tarkastamaan mistä ne on tehty (ellei sitten protestin seurauksena...).
Tämän vuoden lisä soppaan taitaa olla tuo, että nokkakartiokin taipuu alas, jolloin siiven kohtauskulma muuttuu jo siitä.
Nokkapala ei varmasti taivu mihinkään suuntaan. Koko auto toki niiaa jousituksensa varassa ja siiven kohtauskulma muuttuu, mutta se crash box on kyllä siiven kannalta jäykkä kappale, eikä sen kiinnikkeetkään jousta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mä veikkaisin, että ei määrätä. Mutta toisaalta Renault'nkin nokkapalan sisään sijoittama massavaimennin kiellettiin, vaikka se ei oikeasti minkään sääntökohdan vastainen ollutkaan... Ja entä sitten vaikka määrättäisiinkin? Juurihan tässä on muutama hahmo jankannut, ettei sääntöjä tarvi noudettaa, jos ei jää kiinni (tarkasti määritellyllä testillä). Se nyt ainakin on varmaa, ettei katsastuksessa ruveta halkomaan siipiä ja tarkastamaan mistä ne on tehty (ellei sitten protestin seurauksena...).
Valideja pointteja!

Nokkapala ei varmasti taivu mihinkään suuntaan. Koko auto toki niiaa jousituksensa varassa ja siiven kohtauskulma muuttuu, mutta se crash box on kyllä siiven kannalta jäykkä kappale, eikä sen kiinnikkeetkään jousta.
Aiemmin esitetyistä kuvista saa kyllä sen vaikutelman, että koko nokka joustaa. Myös videokuvasta voi olla havaittavissa, joskin heikosti, tämän suuntaista (yksi video alla olevan linkin takana)..

Samoilla linjoilla on F1Technicalin analyysi:
the team appear to have devised a new way to gain an advantage by allowing the nose cone to flex as well. As it bends down slightly, the front wing is tilted forward and moved closer to the ground, creating more downforce. In fact, the central part of the wing - which has a mandated shape and usually creates lift - can also create 'marginal' downforce when tilted.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pakokaasujen hyödyntämisestä:
MTV3 sanoi:
Red Bullin, Renault'n ja Lotuksen F1-autoissaan käyttämä Renault-moottori on erittäin polttoainetehokas.

Australian GP:ssä Renault-moottoria käyttävät kuljettajat pystyivät ajamaan suunniteltua pidempään täydellä teholla. Avauskisa oli Renault-moottorien kannalta menestys, sillä Red Bullin Sebastian Vettel ajoi voiton ja Renault-tallin Vitali Petrov kolmossijan.

Tällä kaudella F1-autojen suorituskyvyn kannalta merkittävää on pakokaasujen ohjaaminen auton perässä sijaitsevaan diffuusoriin lisäämään downforcea, joka parantaa pitoa. Täyden moottoritehon käyttäminen vaikuttaa pakokaasumääriä lisäävästi.

- Jotta pakokaasuja hyödyntävästä pohjaratkaisusta saadaan tehoa ylimääräisen downforcen tuottamisen kautta, pitää moottorin tuottaa merkittäviä määriä pakokaasuja. Yksinkertaistettuna: mitä enemmän polttoainetta poltetaan, sitä enemmän tuotetaan pakokaasuja ja mahdollisesti myös downforcea. Koska RS27-moottori on erittäin polttoainetehokas, pystyivät Renault-moottoria käyttävät tallit polttamaan 10 prosenttia normaalia enemmän polttoainetta Australian GP:ssä ilman, että bensa loppui. Näin kumppanimme saivat enemmän pakokaasuja käytettäväkseen diffuusoriinsa, Renault'n moottoriosasto kertoi tiedotteessaan.
Sitä en tuosta ihan ymmärrä, että miten polttoainetehokas moottori voi polttaa ENEMMÄN polttoainetta ilman, että se loppuu kesken... Olettaen siis, että tankin koko on sama kuin vertailukoneella.

Tai sit se meinaa, että Renu-autojen tankki on tuon 10 prossaa isompi kuin muilla ja ottavat painon lisäyksen takaisin lisääntyneenä downforcena...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Maiggarin käännös ei ole ihan täydellinen. Originaalista ymmärsin, että Renault'n ja Red Bullin koneet käyttävät tuon 10% enemmän bensaa kuin "normaali". Se tosin jäi epäselväksi mihin kulutusta verrattiin: Lotukseen, viime vuoteen vai pienimpään kulutukseen, jolla saataisiin sama teho.

Ja kyllä, tankki on luonnollisesti isompi, jos polttoaineenkulutuskin on.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jep. Tätähän se varmaan tarkoitti. Mikä on sikäli mielenkiintoista kyllä, että tosiaan ottavat sitten tietoisesti "liikaa" bensaa kyytiin, jotta saavat enemmän downforcea...
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Viimevuonna systeemiä käytettiin aika-ajoon, jolloin suurempi kulutus ei ollut ongelma. Suorillakaan ei käytetä, vaan kaarteissa.

Arvelen, että sylintereistä siirretään bensaa pakosarjaan, sitä sylinterissä sytyttämättä. Eli ei kipinää ja venttiilien ohjauksella muutetaan sylinteri "pumpuksi" ja tätä vaihetta vuorotellaan sylintereiden välillä, niin haitat jää vähäiseksi. Kaarteissa ei tarvita huipputehoa, joten kikkailu onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Johtuikohan Mclarenin parantunut vauhti uudesta taipuvasta etusiivestä? Nyt kun siipi näyttää jo joustavan poikkisuuntaakin.

Malesian GP:n toinen vapaa harjoitus.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Johtuikohan Mclarenin parantunut vauhti uudesta taipuvasta etusiivestä? Nyt kun siipi näyttää jo joustavan poikkisuuntaakin.
Malesian GP:n toinen vapaa harjoitus.
Kahden kuvan giffi ei anna ihan sitä uskottavaa kuvaa tilanteesta: toinen noista voi ihan hyvin olla vaikka pienen pompun jälkeen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Viimevuonna systeemiä käytettiin aika-ajoon, jolloin suurempi kulutus ei ollut ongelma. Suorillakaan ei käytetä, vaan kaarteissa.

Arvelen, että sylintereistä siirretään bensaa pakosarjaan, sitä sylinterissä sytyttämättä. Eli ei kipinää ja venttiilien ohjauksella muutetaan sylinteri "pumpuksi" ja tätä vaihetta vuorotellaan sylintereiden välillä, niin haitat jää vähäiseksi. Kaarteissa ei tarvita huipputehoa, joten kikkailu onnistuu.
Näinhän ne teki ja tosiaan juttujen mukaan halvanmiehen paukkusysteemillä eli bensat sylinterien kautta pakosarjaan. Suorillahan tuota systeemiä ei tietenkään edes voi käyttää, kannata käyttää tai tarvi käyttää, kun kaasu on pääasiassa pohjassa koko ajan.

Systeemi lienee nyt jokseenkin samanlainen, koska tuskin kytkintä sotkevat mukaan kuvioihin missään tilanteessa...

Niin ja viime vuonna systeemiä käytettiin vain aika-ajossa, koska kuulemma auto ei sitä enempää kestänyt. Loppukaudesta huhuiltiin, että systeemi oli jo kisoissakin hetkellisesti mukana... Siitä tietenkin looginen jatkos on, että systeemistä tehdään jatkuvasti käytettävissä oleva..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei nyt varsinaisesti tämän kauden innovaatio, mutta sopinee tänne kuitenkin.

FI ottanut myös käyttöön etuvanteisiin valetut ilmanohjaimet tms. härpättimet. Ferrari aloitti trendin viime vuonna, kun irrotettavat hiilikuitupölärit kiellettiin ja Mäkkäri seurasi tämän kauden alkuun...


Sitä en tiedä, että tuliko nämä FI:lle vasta Malesiaan. Vanteita ei saa kesken kauden muuttaa, joten jos tuli, niin ihmettelempä taas... Vai oliko tämä luokiteltu ennen kautta ja Ausseissa oli vanhat vanteet tms.??
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sitä en tiedä, että tuliko nämä FI:lle vasta Malesiaan. Vanteita ei saa kesken kauden muuttaa, joten jos tuli, niin ihmettelempä taas... Vai oliko tämä luokiteltu ennen kautta ja Ausseissa oli vanhat vanteet tms.??
Taitaa mennä niin, että kautta varten saa luokitella vain yhden osan, mutta luokittelulla ei varsinaisesti ole deadlinea ja aiemmille vuosille hyväksyttyjä osia saa käyttää. Vrt. HRT ja viimevuotinen etusiipi Australiassa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Taitaa mennä niin, että kautta varten saa luokitella vain yhden osan, mutta luokittelulla ei varsinaisesti ole deadlinea ja aiemmille vuosille hyväksyttyjä osia saa käyttää. Vrt. HRT ja viimevuotinen etusiipi Australiassa.
Näin vähän arvuuttelin kans... Yllättävän fiksua FIA:lta jos näin on. :rolleyes:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mitkäs osat autoissa nyt sitten ovat luokiteltuja? Monokokki ainakin (Virginin piti viime vuonna anoa lupaa muutoksiin, jotta saivat suurennettua bensatankkia) ja ilmeisesti vanteet.

Törmäysrakenteet (toisin kuin kuvittelin) eivät ilmeisesti ole, sillä Lotus ajoi Australian kisaviikonlopun aikana kahdella eri nokalla ja Virginille väitetään tulevan korkea keula jossain vaiheessa kautta. Eli mitä ilmeisimmin näitä saa muuttaa kesken kauden, kunhan tekee törmäystestit uudelleen...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Havaintokuvaa Kiinan GP:stä:

http://www.youtube.com/watch?v=dgkNngkWTPY

Kohdassa 1:35 siirrytään Vettelin kyytiin, ja heti perään Webberin. Selvästi huomaa, kuinka muiden autojen etusiivet pysyvät suorallakin täysin vakaana ja samassa asennossa, mutta Red Bullien siivet hyllyvät kuin hyytelö. :wink:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mitkäs osat autoissa nyt sitten ovat luokiteltuja? Monokokki ainakin (Virginin piti viime vuonna anoa lupaa muutoksiin, jotta saivat suurennettua bensatankkia) ja ilmeisesti vanteet.

Törmäysrakenteet (toisin kuin kuvittelin) eivät ilmeisesti ole, sillä Lotus ajoi Australian kisaviikonlopun aikana kahdella eri nokalla ja Virginille väitetään tulevan korkea keula jossain vaiheessa kautta. Eli mitä ilmeisimmin näitä saa muuttaa kesken kauden, kunhan tekee törmäystestit uudelleen...
Taitaa olla niin kuin bobbis mainitsi aiemmin että osan saa luokitella kerran vain kerran vuodessa eli se estää osien jatkuvan kehittämisen, mutta ei estä vanhojen osien käyttämisä. Siis siltä osin kun ovat sääntöjen mukaan samoja. Eli voi olla että Lotus ajoi viimevuoden nokalla ja tämän vuoden nokalla. Siksi varmaan nokaan kehittämiseen haluttiin varata mahdollisimman paljon aikaa. Jokunen vuosihan sitten Räikkönen sai kesken kauden kevyemmän monokokin, joka oli ollut rakenteilla jo pidempään. Eli kausi varmaan aloitettiin vanhan monokokin turvin. Samalla tavalla Mercedes taisi ajaa vanhoilla vanteilla ja toi uudet luokitellut vanteet.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Taitaa olla niin kuin bobbis mainitsi aiemmin että osan saa luokitella kerran vain kerran vuodessa eli se estää osien jatkuvan kehittämisen, mutta ei estä vanhojen osien käyttämisä. Siis siltä osin kun ovat sääntöjen mukaan samoja. Eli voi olla että Lotus ajoi viimevuoden nokalla ja tämän vuoden nokalla. Siksi varmaan nokaan kehittämiseen haluttiin varata mahdollisimman paljon aikaa. Jokunen vuosihan sitten Räikkönen sai kesken kauden kevyemmän monokokin, joka oli ollut rakenteilla jo pidempään. Eli kausi varmaan aloitettiin vanhan monokokin turvin. Samalla tavalla Mercedes taisi ajaa vanhoilla vanteilla ja toi uudet luokitellut vanteet.
Ihan noin se ei ainakaan ole. Kimin kevyempi monokokki oli vielä aikaa, jolloin luokittelusääntöä ei vielä ollut. Samoin Lotus ei varmasti käyttänyt viime vuotista keulaa, todennäköisempi selitys on saman törmäysrakenteen päällystäminen eri lailla muovatulla hiilikuidulla.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Havaintokuvaa Kiinan GP:stä:

http://www.youtube.com/watch?v=dgkNngkWTPY

Kohdassa 1:35 siirrytään Vettelin kyytiin, ja heti perään Webberin. Selvästi huomaa, kuinka muiden autojen etusiivet pysyvät suorallakin täysin vakaana ja samassa asennossa, mutta Red Bullien siivet hyllyvät kuin hyytelö. :wink:
Joku voisi luulla kyseessä olevan laiton tekninen innovaatio. Ehei. Red Bullin kuskit vaan osaavat käskyttää autojaan niin että ne taipuvat heidän tahtoonsa. (Miksei Alonso pysty samaan? :confused: )
 
Ylös