Mercedes GP kaudella 2011

  • Viestiketjun aloittaja IWE
  • Aloituspäivämäärä

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitä ihmeen profiileja? :confused: Noita vaakatason siivekkeitä vai?
Siis siivet kostuu erillisistä siipiprofiileista, jotka yleensä ovat aivan erillisiä osia/paloja. Etusiiven tapauksessa meillä on pääprofiili joka kiinnittyy nokkakartiosta tuleviin kannakkeisiin. Muut profiilit sen sijaan kiinnittyvät perinteisesti siiven päätypaloihin ja suoraan pääprofiiliin.

Tuossa kuvassa on tämä pääprofiili etualalla. Vasemmalla reunassa "päätylevy", joka Brawnin aloittaman suuntauksen mukaan ei ole enää niin "levy" kuin aiemmin, siiven pääty kuitenkin. Pääprofiilin päällä näkyy härpäkkeet, jotka ovat ihan oma lukunsa, eivät ole siis siiven profiileja. Mersun tapauksessa siivessä on kaksi profiilia, joista toinen on pääprofiilin takana. Tuo jossa on "Saksan Itellan" logo.

Tämä voi jo sekoittaa, mutta:
Näiden lisäksi pääprofiiliin on tehty leikkaus kuvan puoliväliin, joka tehollisesti tekee pääprofiilista tuolta kohtaa "kaksi profiilisen"...
:cool:

Ennen muinoin, ennen uusimpia etusiipisääntöjä siis, siivet näytti tältä:

Tuosta näkyy hyvin kaksi profiilia sekä tuonajan lisäprofiili ja vielä levymäiset päätylevyt.
 
Viimeksi muokattu:

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Mielestäni on vähän tyhmää täällä tuomita jonkin tietyn tyyppistä siipeä huonommaksi kuin toista, tai vanhan aikaiseksi. Jos kerran on jo löydetty toimiva ratkaisu, niin miksi alkaa tekemään jotain paljon monimutkaisempaa viritelmää?
Ei pyörääkään kannata uudestaan keksiä. Voihan olla, että "modernisiipi" ei edes toimisi mersun autossa. Se kuitenkin vaikuttaa kaikkiin virtauksiin aina etusiivestä auton perään asti. Siivet ovat varmasti jokaisessa autossa kompromissi "downforcen/ilmanvastuksen/virtauksien vaikutus muuhun autoon" akselilta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Hienosti on näyttänyt toimivan uusi versio testeissä.

Toivottavasti toimisi kisoissakin yhtä hyvin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mielestäni on vähän tyhmää täällä tuomita jonkin tietyn tyyppistä siipeä huonommaksi kuin toista, tai vanhan aikaiseksi. Jos kerran on jo löydetty toimiva ratkaisu, niin miksi alkaa tekemään jotain paljon monimutkaisempaa viritelmää?
Eihän sitä kukaan tuominnukaan. Kai sitä tämmösellä foorumilla silti saa ihmetellä, epäillä ja spekuloida. Se, että useimmat tallit käyttää esim. kolmen profiilin siipiä on mun mielestä ihan hyvä argumentti ihmetellä asiaa. Ei se kuitenkaan tarkoita, että ne muut tallit olisivat oikeammassa tai parempia ko. asiassa, mutta voi se viitettä antaa kuitenkin.

Tähän lisäksi se, että Mersu lähti viime kauteen käytännössä Brawnin etusiivellä ja siipi ei paljo kehitystä tainnut saada, niin voidaan taas spekuloida.. Tällä hetkellä spekulointi näytti turhalta, mutta katsotaan. :thumbup:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mersukuskit ovat kommenttiensa perusteella sangen tyytyväisiä autoonsa:

Schumacher: "It's been a good week here in Barcelona and we're certainly happy with our position going into the first race of the season."

Rosberg: "We have made a lot of progress over the four tests this winter and it's really nice to see that things are going in the right direction. We are on the up for sure, and all credit to the team for getting the upgrades on the car and, most importantly, to see that they are working as expected."
http://www.itv.com/formula1/news/2011/3/drivers-say-mercedes-ready-to-fly7214/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Optimistisuus näyttää tarttuneen. Toivottavasti meno tulisi olemaan hyvää ainakin kauden mittaan jos ei avauskisassa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mersulla uus jäähdytysinnovaatio:

Kaks jäähdytyskennoa päällekkäin/peräkkäin...
Liekö tuo sitten uusi keksintö vai pakon sanelemaa tms...

Tämän ansiosta ovat ainakin saaneet sivuponttoonien ylempää törmäyssuojaa pudotettua alaspäin, jollon auton painopiste laskee...

Scarbsin kuvassa keltaisella tuo ylempi törmäyssuoja, joka yleensä on siis ponttoonin yläreunan tasalla eikä keskellä jäähdytysaukkoa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ööö... Liittyvätkö nuo muka toisiinsa. Miksei vastaavaa törmäysrakennetta olisi voinut tehdä perinteiselläkin jäähdytysratkaisulla?
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Tuosta luulisi saavan sen hyödyn ettei jäähdytyskenno ole niin pitkä. Tilaa säästyy mutta todennäköisesti virtaus kennon läpi heikkenee jolloin jäähdytysteho heikkenee. Tosin tuo ratkaisu mahdollistaa isomman kennopinta-alan kuin yksi kenno.

Ja tietty onhan tuo ylempi kenno melko korkealla, joten painopiste etu varmaan kuivuu tuon takia pois. Tosin onkos noi törmäyssuojat tehty jostain muusta kuin hiilikuidusta?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ööö... Liittyvätkö nuo muka toisiinsa. Miksei vastaavaa törmäysrakennetta olisi voinut tehdä perinteiselläkin jäähdytysratkaisulla?
Sikäli kyllä, että tuo törmäysrakenne on keskellä jäähdytysaukkoa eli olisi normaalin syylärin edessä virtausta häiritsemässä. Tässä ratkaisussa näyttäisi, että törmäyssuojan yläpuolinen ilma ohjataan ylemmän syylärin koteloon (huom. jäähdyttimet näyttävät olevan koteloitu etupuolelta vähän kuin Renulla, ainakin tuo ylempi) ja alapuoliset ilmat alemmalle syylärille. Näin siis törmäyssuoja ei varsinaisesti ole kummankaan jäähdyttimen "tiellä"...

Tuosta luulisi saavan sen hyödyn ettei jäähdytyskenno ole niin pitkä. Tilaa säästyy mutta todennäköisesti virtaus kennon läpi heikkenee jolloin jäähdytysteho heikkenee. Tosin tuo ratkaisu mahdollistaa isomman kennopinta-alan kuin yksi kenno.

Ja tietty onhan tuo ylempi kenno melko korkealla, joten painopiste etu varmaan kuivuu tuon takia pois. Tosin onkos noi törmäyssuojat tehty jostain muusta kuin hiilikuidusta?
Pituudesta en tiedä, mutta en usko, että sama virtaus menisi molempien kennojen läpi, jos sitä tarkoitit. Toki nuo kotelot ja jäähdyttimien ahdas jättöpuolikin jo varmaan vähän virtauksia häiritsee...

Ilmeisesti nuo törmäysrakenteet on melko painavia (formuloiden mittapuulla ainakin) vaikka ovatkin kait hiilikuitua ainakin enimmäkseen...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Schumi sanoo kyllä tossa että "ovat siinä missä olettivatkin olevansa"
Ja jos lukee vähän muitakin osia kommentista, niin Schumi sanoo olevansa positiivinen ja onnellinen siitä miten homma lähti käyntiin :thumbdown Jotain säätöjuttuja pitää ilmeisesti vielä viilata. Auto näytti silmääni aika meneväiseltä mutta vähän epävakaalta.

“My first impressions of the 2011 season are quite positive. We learned a lot today, and are more or less where we thought we would be, although it was quite windy and tricky to drive. We will sort out some issues on our car for the rest of the weekend but I am still happy with what we have seen here so far. I would like to give a compliment to the Pirelli tyres which worked very well here today.”
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuosta luulisi saavan sen hyödyn ettei jäähdytyskenno ole niin pitkä. Tilaa säästyy mutta todennäköisesti virtaus kennon läpi heikkenee jolloin jäähdytysteho heikkenee. Tosin tuo ratkaisu mahdollistaa isomman kennopinta-alan kuin yksi kenno.
Tästä tuli mieleeni, että varmasti on lyhyempi. Onhan Mersun auto muutenkin muita monia senttejä, jopa pari kymmentä kait joihinkin verrattuna, lyhyempi kuin muiden laitteet...

Ja jos kuvaa vertaa muihin riisuttuihin autoihin, niin kovasti paljon lyhyemmältä näyttää jäähdytin paketti Mersussa.. (esim. Renun vastaava kuva Renun topikissa)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
http://www.yallaf1.com/2011/03/28/rivals-laugh-at-mercedes-gp-struggles/

“Mercedes was lucky to have failed cars, so that nobody could see how slow they were,” Red Bull team boss Horner joked to the German newspaper.
Limppariyhtiö piikittelee kun perinteikäs autojätti ei saa hopeasuoltaan kulkemaan. Onhan tuo ihan hauska kattella kun tehdastiimi rämpii. Autoa on tehty kuin iisakin kirkkoa, ja vauhti näyttäisi jopa huonommalta kuin viime vuonna. Jos ei tahti parane, niin Schumilta loppuu selitykset, Britneyn siloposkiin ilmestyy ryppyjä, Brawn saa kenkää ja Mersun sikariporras myy tallin Stefan GP:lle.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Toi on aika inhottavaa toi tapa kettuilla julkisesti kun kilpailijalla ei mene niin hyvin. Red Bullikin olisi varmaan hiljaa ilman Neweytä. Sama Ferrarin halveksiva päänsoitto uusille talleille, kun omassa tilanteessa on vaan helppo huudella.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toi on aika inhottavaa toi tapa kettuilla julkisesti kun kilpailijalla ei mene niin hyvin. Red Bullikin olisi varmaan hiljaa ilman Neweytä. Sama Ferrarin halveksiva päänsoitto uusille talleille, kun omassa tilanteessa on vaan helppo huudella.
Kai tuossa on jotain kuittailua siitä kun Red Bull ei saanut mersun koneita.
 
Ylös