Ahveniston rata on siirtynyt yhdyskuntalautakunnan alaisuuteen. Kehittämisen kannalta on hyvä asia, että yleisesti infrasta vastaava taho hallinnoi radan asioita. Siten esimerkiksi turva -alueiden laajentaminen on helpommin junailtavissa, jos omistaja niin haluaa.
Erikoinen väittämä saatiin, että jos Ahveniston radan turvallisuutta ja toimivuutta kehitettäisiin, niin silloin se menettäisi saamansa Grade 4 -luokituksen. Entistä paremminhan sen luulisi täyttävän asetetut vaatimukset, jos olosuhteita parannetaan. Lisäksi järjestelmässä on jotakin vialla, mikäli koko luokitusprosessi pitää uusia sen vuoksi, että johonkin radan osaan tehdään korjauksia. Luulisi riittävän, että ennen uudistustöiden aloittamista hyväksytetään muutokset FIA:lla. Ja valmistumisen jälkeen joku ne tarkastaa.
Kustannuksista tämä yhdyskuntalautakuntakin on kiinnostunut. Siksi sen suunnitelmissa on vähentää maansiirtojen aiheuttamia kuluja. Joten, lähes keskellä kaupunkia, moottoriradan toisessa kaarteessa, varikkomäessä, on radan ongelmakohta. Sinne kun kippaa puhdasta joutomaata, kuorma toisensa jälkeen, niin hoituu kaksi asiaa yhdellä iskulla. Josko esimerkiksi Tertin uuden asuinalueen rakentamisen yhteydessä olisi joutomaata pyörien päällä. Näyttääkin siltä, että tämän kaarteen turva -alue on rakennettu aivan väärään kohtaan eli mäen päälle. Sekin on tehty jättimäisellä maantäytöllä, joten siitä vain jatkamaan alempana olevan kaarteen ulosajoalueelle.