Suomen radat

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Mielestäni tässä ei nyt heti alkuun tarvita kovin ihmeellisiä fasiliteetteja. Mutta kisan yhteyteen on pakko saada useampi tunnettu suomalaisartisti esiintymään illan festivaaliosuuteen. Kombinaatio MotoGP + kunnon viihdetarjonta mahdollistaa yleisömassat. En tiedä millä tasolla Suomen moottoriurheilutapahtumien viihdetarjonta on tähän asti ollut, mutta johtunee siitä, ettei mainontakaan ole kovin kummoista ollut sitten Helsingin DTM kisojen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Mielestäni tässä ei nyt heti alkuun tarvita kovin ihmeellisiä fasiliteetteja. Mutta kisan yhteyteen on pakko saada useampi tunnettu suomalaisartisti esiintymään illan festivaaliosuuteen. Kombinaatio MotoGP + kunnon viihdetarjonta mahdollistaa yleisömassat. En tiedä millä tasolla Suomen moottoriurheilutapahtumien viihdetarjonta on tähän asti ollut, mutta johtunee siitä, ettei mainontakaan ole kovin kummoista ollut sitten Helsingin DTM kisojen.
Paras viihdetarjonta lienee Vauhtiajoissa, mutta siellä taas ongelma on se itse moottoriurheilutuote; yhdentekevä pilipalirata ja aina vaan pienemmäksi supistuneet gridit.

Mainonta tosiaan meillä on se heikko kohta, vuosi sitten Alastaron STCC-kisaa ei Facebookin ulkopuolella mainostettu missään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mainonta tosiaan meillä on se heikko kohta, vuosi sitten Alastaron STCC-kisaa ei Facebookin ulkopuolella mainostettu missään.
Ja itse kisatapahtumakin meni miten meni. Ruotsalaiset vetivät asiasta omat johtopäätöksensä ja toista kertaa eivät varmaan ihan pian Suomeen eksy. Sen sijaan ajavat Norjan Rundskogenissa syyskuussa. Ruotsissa sentää kierrättävät miltei kaikilla sikäläisillä radoilla - Gotlantia lukuunottamatta.

Eipä silti - STCC kuskilista on aika mitäänsanomaton. Yksi finski (Parhis junior) sentään mahtuu sekaan. Ei noilla nimillä olisi mitään toivoakaan markkinoida kisaa Suomessa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Ja itse kisatapahtumakin meni miten meni. Ruotsalaiset vetivät asiasta omat johtopäätöksensä ja toista kertaa eivät varmaan ihan pian Suomeen eksy. Sen sijaan ajavat Norjan Rundskogenissa syyskuussa. Ruotsissa sentää kierrättävät miltei kaikilla sikäläisillä radoilla - Gotlantia lukuunottamatta.

Eipä silti - STCC kuskilista on aika mitäänsanomaton. Yksi finski (Parhis junior) sentään mahtuu sekaan. Ei noilla nimillä olisi mitään toivoakaan markkinoida kisaa Suomessa.
Jo siinä kohtaa meni pieleen, kun suomalaisia Porsche-kuskeja ei viivalla näkynyt, FB:ssä hehkutetusta maaottelusta huolimatta. Samana päivänä myös Skoda Cupin välierät, mikä on omiaan pitämään pitkän matkalaiset kotona. STCC on kieltämättä vaikea markkinoitava täällä, ruotsalaisten rakkaus touring-autoihin on peruja siltä ajalta kun Rickard Rydell oli BTCC:n loiston päivinä kärkikahinoissa mukana, vieden myös mestaruuden 1998. Suomalaiset taas eivät tuota ajanjaksoa ole myötäeläneet, joten se siitä.

Ja STCC:n gridillä ei täällä kuuhun mennä. Jos Swedish GT olisi ollut mukana, varmasti muutama silmäpari olisi ollut prinssi Bernandotten bandwagonissa mukana, mutta GT-autot jäivät kotiin. Muutoinhan jos ns. suurta yleisöä halutaan, siellä pitää olla Häkkinen, Räikkönen, Vettel tai Bottas, jonkun muun pitää maksaa liput, matkat ja viinat ja sään pitää olla aurinkoinen. Muttei yli +20 koska suomalainen olmi polttaa itsensä ravuksi kalukukkaro-uikkareille asti riisuutuessaan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Suomessa taitaa rata-autoilu olla melkosta puuhastelua.

Mainontahan ei takaa katsojia, mutta se levittää tietoisuutta tapahtumasta.

Jos Iitissä ajetaan MotoGP-kisat, niin on myös mahdollista se, että joku "katsoja" ruikuttaa iltiksille kaikesta mahdollistesta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ruotsissa sentää kierrättävät miltei kaikilla sikäläisillä radoilla - Gotlantia lukuunottamatta.
Sturup, Mittsverigrebanan, Sviestad, Kinnekulle... oiskohan vielä muitakin? Kyllä Ruotsissa ratoja riittää STCC-kalenterin ulkopuoleltakin. Eri asia sitten moniko on vierailemisen arvoinen.

Paras viihdetarjonta lienee Vauhtiajoissa, mutta siellä taas ongelma on se itse moottoriurheilutuote; yhdentekevä pilipalirata ja aina vaan pienemmäksi supistuneet gridit.
Mä näkisin pahimpana ongelmana se, että tapahtumat ovat "kaukana" toisistaan ja kumpaankin on (erilaisia VIP-paketteja lukuun ottamatta) eri pääsyliput. Kohtalaisen paljon radan varressa silti väkeä näkyy. Tiedä sitten onko samaa vai eri sakkia kuin festariyleisö.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Mainonta tosiaan meillä on se heikko kohta, vuosi sitten Alastaron STCC-kisaa ei Facebookin ulkopuolella mainostettu missään.
Eipä tuo mainontakaan näytä enää nykyisin tuovan yleisöä radoille. Taisivat Legendsin MM-kisojen järjestäjät maksaa itsensä lähes konkurssiin mainoksilla ja oheisohjelmalla, mutta ei vain yleisöä eksynyt Botniaringille. Toki syksyisestä ajankohdasta jo melkein osasi ennustaa, että yleisökato on vääjäämätön. Oma lukunsa on tietysti myös noiden MM-kisojen mainonnan katteettomat lupaukset 250 autosta... melkoista rutinaa kuului yleisöpenkalla. Tälläinen yliampuva mainonta on kyllä äärettömän lyhytnäköistä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Eipä tuo mainontakaan näytä enää nykyisin tuovan yleisöä radoille. Taisivat Legendsin MM-kisojen järjestäjät maksaa itsensä lähes konkurssiin mainoksilla ja oheisohjelmalla, mutta ei vain yleisöä eksynyt Botniaringille. Toki syksyisestä ajankohdasta jo melkein osasi ennustaa, että yleisökato on vääjäämätön. Oma lukunsa on tietysti myös noiden MM-kisojen mainonnan katteettomat lupaukset 250 autosta... melkoista rutinaa kuului yleisöpenkalla. Tälläinen yliampuva mainonta on kyllä äärettömän lyhytnäköistä.
Katteettomat lupaukset markkinointikeinona on merkki siitä, että tapahtumasta vastaavat ihmiset jotka eivät tiedä mitä ovat tekemässä. Kusettaa voi usein vain kerran.

Helsinki Thunderin viimeisenä vuonna oli kanssa vähän tällaista liikkeellä, joskin ei noin räikeästi. Paljon ennakkomainonnassa olleita autokuntia ei saapunut kalustonsa kanssa Kalasataman pomppulinnaan. Esim. werks-Porsche, Oreca Viper ja Panoz jättivät kisan väliin.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Eipä tuo mainontakaan näytä enää nykyisin tuovan yleisöä radoille. Taisivat Legendsin MM-kisojen järjestäjät maksaa itsensä lähes konkurssiin mainoksilla ja oheisohjelmalla, mutta ei vain yleisöä eksynyt Botniaringille. Toki syksyisestä ajankohdasta jo melkein osasi ennustaa, että yleisökato on vääjäämätön. Oma lukunsa on tietysti myös noiden MM-kisojen mainonnan katteettomat lupaukset 250 autosta... melkoista rutinaa kuului yleisöpenkalla. Tälläinen yliampuva mainonta on kyllä äärettömän lyhytnäköistä.
Sitten on joku Historic Grand Race mikä ilman hirveätä markkinointia keräsi viimekin vuonna 5000 katsojaa sunnuntaille.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
https://www.moottoriurheilu.tv/dorna-suomen-ensimmainen-motogp-osakilpailu-todennakoisesti-vuonna-2020/

"– Meidän kannalta on toki tervetullutta, että kilpailu olisi vasta vuonna 2020, jolloin saisimme viilattua kaikkia yksityiskohtia, iloitsee Pohjola."

Joopajoo. Vähän viilataan yksityiskohtia. :alppu:
Sunny Car Center-vibat vain vahvistuvat. No ehkä sinne tolpan sijasta jäisi asvaltoitu rata, jossa voi jotain kansallisia kisoja järjestää.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005723895.html

Mikä ihme tuossa oikein on, että edelleen oikein hehkuttavat "pääsuoraa" 1,2 km:n pituiseksi? Onko piirrustukset väärin, kun niiden mukaan suora on noin 1,1 km? Kukas käy mittaamassa oikean pituuden?
Seuraavien kahden kuukauden radan ulkonäkö muuttuu paljon, kun turva-alueet täytetään. Asfalttipäällysteen rata saanee syksyllä tai ensi keväänä.

Ensimmäisen rakennuksen perusteet valetaan ensi syksynä. Silloin aletaan tehdä kaksikerroksista varikkorakennusta, jonka alakertaan tulee 38 tallipaikkaa.


Aika kritiikittä HS taas jatkoi. Edellinen juttu oli parin viikon takaa (https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005700087.html).
 
Ylös