Suomen radat

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4728
Sijainti
Event horizon
Hevos(voima)miesten tietotoimisto heitti villin huhun tuolla Rata-SM -varikolla, että Rata-SM kiertäisi ensi kesänä kaikki Suomen radat Kymiring mukaan lukien... Saas nähdä :)
Rata SM 2019 sisältää viisi viikonloppua. Alastaro, Ahvenisto, Botniaring ja Kemora ovat kokolailla varmat - Alastaro noista epävarmoin jos siellä aletaan jotain rakentamaan. Mikä se viides sitten olisi? En ainakaan Kymiringin puolesta löisi vetoa millään kertoimella, enkä usko että olisi Motoparkkikaan sillä sen verran heikossa hapessa se rata on tällä erää. Veikkaan että joko Pärnu tai Vauhdittomat ajot Seinäjoen liepeillä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Itse luulen, että Kymiringin mahdollinen rahan tarve saattaa johtua siitä, että kustannusarvio on luultavasti ylittynyt. Toki rahatkin on voinut loppua.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Maantäyttö on yllättävän kallis urakka, kun tässä tarkemmin tutkin maan hintoja. Mutta Kymiringillä kustannuksia on varmaan laskenut se, jos sieltä on hyödynnetty mahdollisimman paljon soraa rata-alueelta. Kyllä tieurakka ja rataurakka ovat naimisissa keskenään, vaikka niiden on sanottu olevan eri projekteja. Tietyömaalta käytetään taatusti maata rataan. Ja rataa täytettäneen joistain kohti pelkästään mullalla.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Maansiirto-urakoissa ja tiehankkeissa ei käsittääkseni yleensä pitäisi olla juuri yllättäviä kuluja. En ihan heti keksi syytä miksi se olisi yhtäkkiä maksanut paljon enemmän kuin piti.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kymiringin kun sanotaan olevan omavarainen maa-aineksen suhteen, eli käytetään niin paljon omasta takaa kuin mahdollista. Maantäyttö on hidasta puuhaa, joten työn kustannukset ovat suhteellisen isoja. Ja asfalttia Kymiringille tarvitaan arvioni mukaan noin 150 000 neliömetriä. Ja radan varustelukin on kallista puuhaa. Pelkkä yksi tecpro-aita, joita Kymiringille tullee pahimpiin paikkoihin maksaa noin 100 000 euroa. Ja varikkorakennuskin maksaa monta miljoonaa, jos sitä ikinä päästään aloittamaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4429
Sijainti
Salo
Maansiirto-urakoissa ja tiehankkeissa ei käsittääkseni yleensä pitäisi olla juuri yllättäviä kuluja. En ihan heti keksi syytä miksi se olisi yhtäkkiä maksanut paljon enemmän kuin piti.
Jos louhittavat määrät on laskettu väärin silloin tulee ylimääräisiä kustannuksia. Pohjarakennusurakoissa yleensä yksikköhintaluettoloon määritellään jo valmiiksi hinta lisäkuutioille jos geo-selostus ei täsmää ts. tehdään lisälouhintaa.
 
Viimeksi muokattu:

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Ei kai tässä nyt mitään yllättävää rahojen loppumista ole tapahtunut. Kai siellä maantäyttöhommat jatkuu edelleen, vai onko jollain toisenlaista tietoa?

Lähinnä varmaan on kyse varikkorakennuksen ja muun infran rahoituksesta. Eli rahasta jota ei ole vielä koskaan ollutkaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4728
Sijainti
Event horizon
Varikkorakennuksista puheen ollen miksiköhän Botniaringin varikkorakennuksen (siis sen kahvilan) "kattoterassille" pääsy on nykyään estetty (poistamalla sinne johtaneet rappuset). Onko se rakennus jo niin huonossa hapessa että on syytä pelätä sortumavaaraa jos siellä olisi ihmisiä. Sieltä oli vaan hyvä näkyväisyys ympäri radan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos Kymiringillä ajetaan ensi elokuussa MotoGP-testejä (edellyttäen, että rata ja varikkorakennus ovat ok), niin ei kai varikkorakennuksen tarvi olla täysin valmis, sillä tuskin testeissä juurikaan VIP-porukkaa on. Toki varmasti pilttuiden pitää olla kunnossa.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Varikkorakennuksista puheen ollen miksiköhän Botniaringin varikkorakennuksen (siis sen kahvilan) "kattoterassille" pääsy on nykyään estetty (poistamalla sinne johtaneet rappuset). Onko se rakennus jo niin huonossa hapessa että on syytä pelätä sortumavaaraa jos siellä olisi ihmisiä. Sieltä oli vaan hyvä näkyväisyys ympäri radan.
Itseasiassa kysyin asiaa ravintolassa tänä kesänä, ja on suljettu "esteettisistä syistä". Pari vuotta sitten oli suunnitelmissa rakentaa uusi ravintolarakennus, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan ole tulossa lähiaikoina, joten yläkerta mahdollisesti avataan rempattuna. On kyllä sääli, että paras katselupaikka ei ole käytössä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tämmönen löyty AKK:n sivuilta:

https://www.autourheilu.fi/uutiset/rata-ajon-lajiryhman-kokous-4-18-4.10.2018/

KAUSI 2019 KILPAILUT JA JÄRJESTÄJÄT

RATA-SM

18.-11.5 Botniaring EPUA

15.-16.6. Ahvenisto AAU

6.-7.7. Helsinki AKK Sports OY

31.8.-1.9. Kemora Ylivieskan UA

21.-22.9. Alastaro Paikalliset seurat



HISTORIC

24.-25.5. Kemora

29.-30.6. Botniaring

17.-18.8. Ahvenisto

14.-15.9. KymiRing



ENDURANCE CUP

4.-5.5. Alastaro

8.-9.6. Botniaring

13.-14.7. Kemora

3.-4.8. Alastaro

7.-8.9. Botniaring

28.-29.9. KymiRing
Järjestäänkö tosiaan Helsingissä ensi kesänä muka Rata-SM:ää? :doubtful:
Ja Kymiringin kilpailut on ajoitettu syyskuulle, jos siellä ikinä ajetaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26854
Järjestäänkö tosiaan Helsingissä ensi kesänä muka Rata-SM:ää? :doubtful:
Varmaan herrojen saunaillan päivämäärä lipsahtanut nettiin.

Baltic touring car championship tiedottaa:
moottoriurheilu.tv sanoi:
– Vuonna 2019 järjestämme ensimmäisen endurance-kilpailun Suomessa. Vuonna 2019 NEZ-mestaruussarjaan sisältyy kolme kuuden tunnin osakilpailua Suomessa, Virossa ja Latviassa
Rata ja ajankohta ilmeisesti vielä salaisuus.
 
Viimeksi muokattu:

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Hevos(voima)miesten tietotoimisto heitti villin huhun tuolla Rata-SM -varikolla, että Rata-SM kiertäisi ensi kesänä kaikki Suomen radat Kymiring mukaan lukien... Saas nähdä :)
Kuten tuossa jo jokin aika sitten maintsin, niin Rata-SM kiertää kaikki radat ensi kaudella, jos rata siis on valmis.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
842
https://www.is.fi/formula1/art-2000005869377.html

Karjalaan Venäjälle tulee grade 2 -tasoinen rata Putinin lähipiirin tuella. Tunnin päässä Pietarista. Että jos venäläiskatsojat oli Kymillä ideana niin huono uutinen.

Kumpikohan valmstuu aiemmin. :rolleyes:
"Venäläismedian mukaan ratahankkeen kustannusarvio on 11 miljardia ruplaa eli nykyisellä kurssilla noin 145 miljoonaa euroa." Siinä suunnilleen se rahamäärä mitä vaaditaan Fia Grade 2 radan tekoon...
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
https://www.is.fi/formula1/art-2000005869377.html

Karjalaan Venäjälle tulee grade 2 -tasoinen rata Putinin lähipiirin tuella. Tunnin päässä Pietarista. Että jos venäläiskatsojat oli Kymillä ideana niin huono uutinen.

Kumpikohan valmstuu aiemmin. :rolleyes:

Tuolta löytyi vanha uutinen radasta sekä rataprofiili:
http://www.globalconstructionreview.com/news/russia-considers-formula-1-cir7uit-s7t-petersb7urg/


Rataprofiili pitänee edelleen paikkaansa, koska ovat jo rakentaneet tontille ratakartassa näkyviä rakennelmia. Sinänsä mielenkiintoista, että vaikka rata on suhteellisen pitkä (4764 m), niin pääsuoran pituus on vain noin 800 m (Ref 1). Tuo on kyllä omituisen vähän, jos F1 kisaa ajattelivat havitella. Suoralle kylläkin johtaa n. 150 m pitkä kaasu pohjassa ajettava loiva kaarre, mutta "longest flat out section" jäänee silti alle kilometrin.


(Ref 1. Sain määritettyä suoran pituuden aika tarkkaan vertailemalla google earthin satelliittikuvaa ja ratakarttaa keskenään. Samalla varmistui myös, että suttuinen mittajana kuvassa vastaa ratakartassa 200 metriä.)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sinänsä mielenkiintoista, että vaikka rata on suhteellisen pitkä (4764 m), niin pääsuoran pituus on vain noin 800 m (Ref 1). Tuo on kyllä omituisen vähän, jos F1 kisaa ajattelivat havitella. Suoralle kylläkin johtaa n. 150 m pitkä kaasu pohjassa ajettava loiva kaarre, mutta "longest flat out section" jäänee silti alle kilometrin.
...ja samalla suora on silti turhan pitkä niille luokille, jotka tuota rataa todennäköisimmin käyttävät.
 
Ylös