Suomen radat

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Vai onko eri sarjan autot aina selvästi eriytetty varikkoalueella?
Pääsääntöisesti niin, että se jonka nimellä tapahtumaa myydään, majailee pilttuissa ja support-luokat ovat sivummalla telttailemassa tai pienemmässä rakennuksessa jos sellainen on.

F1-käyttöä sinänsä ei kannata Kymiringille haaveilla. Kisat ovat missä ovat ja ilmaston vuoksi talvitestit voi unohtaa saman tien.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
En tiedä mille naureskelet. En ainakaan elättele toiveita F1 kisan tulosta Kymiringille. Totean vain, että ratayhtiön oli tarkoitus rakentaa F1 standardit täyttävä rata. Olisi siis hölmöä tehdä niin pienet varikkopilttuut, ettei turvallinen ajo renkaidenvaihtoon onnistu. Tämä koskee mahdollisesti myös muita luokkia.

Onhan sekin toki mahdollista, että jättävät yhden tai kaksi "vapaata" tallia jokaisen tiimin väliin. En tiedä onko maailmalla tehty sellaisia järjestelyjä, joissa eri F1 tiimien pilttuiden väliin olisi jätetty talleja alemman luokan formuloille. Vai onko eri sarjan autot aina selvästi eriytetty varikkoalueella?
Nopeasti laskettuna Kymiringin varikkorakennus on 6,5 m * (44+4) = 312 metriä. Circuit de Catalunyan varikkorakennuksen pilttuut on 6 metriä ja pytingin pituus on mapsin mukaan 300 metriä.

Eiköhän sinne Kymiringin varikollekin mahduta. Ei formulat Barcelonassa testaisi, jos tilat olisivat liian pienet. Kun tuohon Kymiringin varikkorakennukseen lisätään vielä Race Control + lehdistökeskus, tulee varikon kokonaispituudeksi yli 350 metriä. Vertailuksi voi sanoa Silverstonen, jonka melko hulppea varikko on n. 340 metriä pitkä.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Taitaa olla yleistä, että F1 tallit käyttävät joillakin radoilla kolmea pilttuuta, kuten esim. tästä kuvasta Red Bull Ringillä käy ilmi:

https://www.projekt-spielberg.com/en/formula-1/tickets/public-pitlane-walk


Myös Barcelonassa tiimeillä on käytössä ainakin 3 pilttuuta, ellei jopa 4.

Näin ollen Kymiringillä F1 tiimeillä tulisi varmasti käyttöön myös kolmas pilttuu, jolloin tilaa olisi riittävästi turvalliseen varikkopysähdykseen.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mitenhän MotoGP-sarjan varikkoruljanssi eroaa Formula 1:ien vastaavasta? Voisi kuvitella että MotoGP:ssä kaksi pilttuuta riittää. Ja Moto2 ja Moto3 eivät ole oheisluokkia samalla tavalla kuin Formula 2 ja Formula 3 (eli ex GP3).
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Nopeasti laskettuna Kymiringin varikkorakennus on 6,5 m * (44+4) = 312 metriä. Circuit de Catalunyan varikkorakennuksen pilttuut on 6 metriä ja pytingin pituus on mapsin mukaan 300 metriä.

Eiköhän sinne Kymiringin varikollekin mahduta. Ei formulat Barcelonassa testaisi, jos tilat olisivat liian pienet. Kun tuohon Kymiringin varikkorakennukseen lisätään vielä Race Control + lehdistökeskus, tulee varikon kokonaispituudeksi yli 350 metriä. Vertailuksi voi sanoa Silverstonen, jonka melko hulppea varikko on n. 340 metriä pitkä.
Kymiringin varikkorakennus on medical center mukaanlukien vielä tätäkin pidempi. Mittailin koko kompleksin pituudeksi noin 400 m.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Mitenhän MotoGP-sarjan varikkoruljanssi eroaa Formula 1:ien vastaavasta? Voisi kuvitella että MotoGP:ssä kaksi pilttuuta riittää. Ja Moto2 ja Moto3 eivät ole oheisluokkia samalla tavalla kuin Formula 2 ja Formula 3 (eli ex GP3).
MotoGP vaatii muita luokkia enemmän tilaa kun kuskeilla on kaksi pyörää ja pienemmissä luokissa vain yksi. Käytännössä Moto2 ja 3:ssa on kaksi kuskia samassa tilassa kuin yksi MotoGP-kuski.

Oheisluokkia on joissain kisoissa. Red Bull Rookies Cup, jotka on kaikki 22 omassa varikkoteltassa. MotoE:stä en tiedä miten heidän tilat on järjestetty.

Tässä on sarjan vaatimukset varikkotiloille.
Minimum total surface: 1400 m2 Minimum pit size: length 6 m, width 5 m
Recommended: length 12 m, width 7.5 m: 90 m2

Tuo 90 m2 on siis tila joka pitäisi olla kahden kuljettajan MotoGP-tiimille.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Motorgin Kymiring-keskustelusta löytynyt kuva, joka lienee KS:n jutusta otettu löytyi tämmöinen kuva.



Ihan kivasti saatu kaiteitakin jo.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Motorgin Kymiring-keskustelusta löytynyt kuva, joka lienee KS:n jutusta otettu

Ihan kivasti saatu kaiteitakin jo.
Pahalta näyttää..vastustajien kannalta katsottuna;)

Tuleekos nuo hiekat nurmikolle. siihen ei nyt kyllä aika enää riitä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Mutta tosiaan ne tuskin testeihin mennessä ovat kasvaneet.
Miksi tarvitsisi kasvaa, kun sitä saa valmiina mattona? Siirtonurmellahan ne "luonnonnurmi" futiskentätkin tehdään. Juurtuu nopeammin kuin kylvetty ehtii kasvaa.

Muuten tänään, Kouvolan Veturissa käydessä näin että tuota MotoGP-testiä jopa markkinoidaan täällä. Samoin päällystykseen liittyvä klikkiotsikko näkyi kauppakeskuksen mainostauluilla.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Miksi tarvitsisi kasvaa, kun sitä saa valmiina mattona? Siirtonurmellahan ne "luonnonnurmi" futiskentätkin tehdään. Juurtuu nopeammin kuin kylvetty ehtii kasvaa.
Ainakin kuvien perusteella Kymiringillä on multakasoja. Voipi olla, että Kymiringilläkin nurmien pinta-ala lienee suurempi, kuin jalkapallokentän pinta-ala.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Onko sinulla sellainen käsitys, että ovat eri tahoja?
Ei. Ei oikeastaan. Enkä tiedä keltä asiaa on tiedusteltu (ja missä muodossa), mutta kilpailuasioista tietänee parhaiten Teppo Laukkanen.

Jos kysymys on ollut suunnilleen "onko Vauhtiajot RADALLE.com-tapahtuma", lienee vastaus ollut ihan oikein "Ei."
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Näyttäisi olevan ihan hyvä boogie päällä. Vaikka matkaa maaliin vielä onkin. Kuukausi aikaa ennen elokuun testiajoa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ilmeisesti siellä on eilen alkanut toisen asfalttikerroksen päällystäminen. Ja muutamat varikkopilttuut pyritään ilmeisesti saamaan testeihin asialliseen kuntoon.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562


Varikkorakennuskin alkaa olla melko asiallisessa kunnossa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Eli Kymiringin MotoGP testeihin tulee 6 kuljettajaa, kuten myös kaikki 6 valmistajaa: Honda, Ducati, Suzuki, Yamaha, KTM ja Aprilia. Mutta miksiköhän minimivaatimuksena oli vähintään 12 varkkopilttuuta? Onko pyöriä sentään tulossa 12? Ei sillä nyt tietysti suurta merkitystä ole. Kuusi kaveria siellä rataa silti vain kiertää. Mutta tietysti tulisi sentään enemmän kierroksia, jos yhden pyörän tekniset viat tai huoltotoimet eivät rajoittaisi ajamista.
 
Ylös