Suomen radat

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
On se vaan hauskaa miten tuo Kymiringin vanhentunut profiili logo kummittelee vielä lähes joka paikassa: virallisen sivun logoissa, Pohjolan takissa ja jopa MotoGP kalenterissa.



No ei siinä mitään. Joka kerta kun tuon vanhan profiilin näkee, niin tulee hyvä mieli, kun tietää että radasta tuli lopulta selvästi nopeampi. Kenties tästä on sitten vastaavaa iloa myös ulkomaalaisille MotoGP faneille.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Toivoisin että Ahveniston hienoa moottorirataa ei leimattaisi Mikki hiiri radaksi.
Niin tosiaan sen voi ymmärtää väärinkin. En sitä tarkoittanut. Kyllä tämä kymiring on juurikin mikki hiiri rata. Paljon enemmän kiemuraa kuin Ahvenistolla. Ahvenistolla vaan soisi alkaa puitteiden parantaminen.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Niin, ehkä tosiaan pitää laittaa jäitä hattuun ja odotella, kun tuolla alkaa ajot tosissaan.
Tuosta Salon formulavideosta näkee hyvin kuinka leveä tuo rata on. Vaikka useampi mutka tosiaan melko tiukalta paperilla näyttäääkin, niin käyttämällä koko radan pinta- ala hyväksi mutka loivenee ajaessa huomattavasti. Tuo formulahan ajelee tuosa melkein radan keskellä, käyttämättä monessa kohdassa lainkaan hyväksi koko rataa.

Kunhan varikkokompleki valmistuu, niin siinä kyllä monelta perinteisuomiratafanilta loksahtaa suu auki ja joku lautatarha herättää lähinnä myötähäpeää.
Äläs ny liioittele. Johan varikkoboksit löytyy Botniaringin radalta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Hienoa, että kalenteripaikka on sitten saavutettu. Paljon on vielä hommaa jäljellä, mutta onhan kymmenen ja puoli kuukautta aikaa. Katsomorakenteet, varikkorakennus ja av-järjestelmät ne isoimmat.

Ja toivottavasti panostavat oikeasti parkkialueisiin, Suomi on harvaan asuttu maa, kaikki eivät ole valmiita ensin matkustamaan Helsinkiin, Kouvolaan tai Lahteen ensin jollain toisella liikennevälineellä päästäkseen jonottamaan kisabussiin.

Tietenkin paras olisi jos jenkkiratojen tyyliin auton voisi ajaa infieldille, mutta Sääntö-Suomessa tuo ei tietenkään onnistu. Ja vaikka onnistuisi, aikuislasten ördääminen lopettaisi tailgatingit jo perjantain harjoituksiin.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Hienoa, että kalenteripaikka on sitten saavutettu. Paljon on vielä hommaa jäljellä, mutta onhan kymmenen ja puoli kuukautta aikaa. Katsomorakenteet, varikkorakennus ja av-järjestelmät ne isoimmat.

Ja toivottavasti panostavat oikeasti parkkialueisiin, Suomi on harvaan asuttu maa, kaikki eivät ole valmiita ensin matkustamaan Helsinkiin, Kouvolaan tai Lahteen ensin jollain toisella liikennevälineellä päästäkseen jonottamaan kisabussiin.

Tietenkin paras olisi jos jenkkiratojen tyyliin auton voisi ajaa infieldille, mutta Sääntö-Suomessa tuo ei tietenkään onnistu. Ja vaikka onnistuisi, aikuislasten ördääminen lopettaisi tailgatingit jo perjantain harjoituksiin.
Onhan tuolla tekemistä, mutta kyllähän homma on huomattaman paljon uskottavammalla pohjalla, kuin vielä vuosi sitten. Rahaakin tarvitaan vielä, mutta en näkisi sitä enää niin isona ongelmana, koska nyt Kymiringillä on mahdollisuus saada rahaa jo toiminnallakin.

Sen kyllä sanon, että kyllä kisoihin meneminen omalla autolle lienee epätoivoista hommaa, mutta parkkipaikat varmasti järjestyy yksityisautoillekin. Jenkkisarjoissa parkkeeraminen voi onnistua ratojen sisäpuolellakin, mutta F1:ssä ja MotoGP:ssä rata-alueella parkkemiselle on etu-oikeus järjestäjillä, organisaatiolla, talleilla, medialla, vipeillää ja muilla etuoikeutetuilla.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Niin tosiaan sen voi ymmärtää väärinkin. En sitä tarkoittanut. Kyllä tämä kymiring on juurikin mikki hiiri rata. Paljon enemmän kiemuraa kuin Ahvenistolla. Ahvenistolla vaan soisi alkaa puitteiden parantaminen.
Jos Ahveniston suolenkiltä alkavaa hitaampaa osiota tarkastelee, niin ei Kymiringiltä kyllä vastaavia syheröitä löydy. Suoraa on mutkien välissä selvästi enemmän. Kuvat ovat samassa mittakaavassa.

 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Onkos Ahveniston rataa muuten muutettu jollain tavalla vuosien saatossa? Ihmettelen vaan TM 11/1991 numerossa olleita Tekniikan Maailman omia mittauksia:

Keskiviivaa pitkin: 2793 m
Ajolinjaa pitkin: 2776 m
Lyhintä tietä: 2707 m

Noista ensimmäinen on se virallinen mittaustapa. Ahveniston Radan virallinen pituus on kuitenkin 2840 m. Se on peräti 47 metriä enemmän kuin TM:n mittaus. Lehdessä on oikein kuva autoon liitetystä tarkkuusmittauslaitteistosta (pyöränrengas auton kyljessä), joten oletan että sitä on käytetty mittauksissa.

Tein myös Google Earth mittauksen. Tulokseksi tuli 2.80 km, tosin lenkkiä yhdistäessäni lukema oli mielestäni lähempänä 2.81 km ja se olkoonkin virallinen mittaustulokseni mittaustavan lievän kulmikkuuden takia. Tuossakin on nyt sitten vielä 30 m matkaa Ahveniston viralliseen lukemaan. Herää kysymys, onko Ahveniston oma lukema hivenen optimistinen?

 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Asioista mitään tietämättä voisin kuvitella, että pituus on mitattu ensimmäisessä FIA:n radantarkastuksessa. Virallisissa papereissä Ahveniston Grade 4 -rata on pituudeltaan 2840m.

Mitenkäs nuo suhteellisen isot korkeuserot vaikuttaa Google Earth -mittauksiin?
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Asioista mitään tietämättä voisin kuvitella, että pituus on mitattu ensimmäisessä FIA:n radantarkastuksessa. Virallisissa papereissä Ahveniston Grade 4 -rata on pituudeltaan 2840m.

Mitenkäs nuo suhteellisen isot korkeuserot vaikuttaa Google Earth -mittauksiin?
En tiedä ottaako Google Earth huomioon korkeuserot, mutta eivät ne kovin paljoa vaikuta kokonaispituuteen. Jos ajatellaan että korkeusvaihtelua olisi 100 m ja se tapahtuisi noin puolen radan matkalla, niin saataisiin seuraava kaava:
√(1400^2 + 100^2) = 1403,6.

Eli matkaa tulisi lisää vain vajaat 4 metriä.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Toki jos tuo 100 metrin korkeusvaihtelu tapahtuisi 500 metrin matkalla, niin sitten tulisi jo 10 metriä matkaa lisää. Ihan näin jyrkkää Ahvenistolla ei kuitenkaan mielestäni ole.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Toki jos tuo 100 metrin korkeusvaihtelu tapahtuisi 500 metrin matkalla, niin sitten tulisi jo 10 metriä matkaa lisää. Ihan näin jyrkkää Ahvenistolla ei kuitenkaan mielestäni ole.
Ahveniston korkeusero on 32 metriä, korkein kohta varikonmäen huipuilla ja matalin suolenkillä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Aamun maikkarilla oli juttua Kymiring:stä.
Kommentovat sitä jurputusta, että rata olisoi liian hidas. Lehmuskallio totesi, että radasta tehtiin sellainen kuin toivottiin.
Ehkä FIA jne haluaakin radoista nykyisiä hitaampia. Mene ja tiedä. Tosin ei minusta esim Nurburgring (siis GP rata) niin kauhean nopealta vaikuta, kun GT- autojen kisaa hetken aikaa seurasin.
Kunhan nyt Kymiring:stä saisi ihan oikeaa kovavauhtista dataa, niin voisi tehdä kunnon vertailuja muihin GP- ratoihin. Eikös ne MotoGP kuskit sanoneet, että siellä ei vedetty täysiä ollenkaan.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Ahveniston korkeusero on 32 metriä, korkein kohta varikonmäen huipuilla ja matalin suolenkillä.
Jep. Mutta koko kierroksella tulee nousuja ja laskuja yhteensä aika tarkalleen 100 m.

Suurin nousu: Varikolta harjun päälle n. 240 m / nousua 24 m, keskijyrkkyys 10%
Suurin lasku: Harjun päältä suolenkin alkuun n. 370 m / laskua 31 m, keskijyrkkyys 8,4 %

Kumpikin mäki kasvattaa reittiä 2D karttapohjasta 3D pohjaan siirryttäessä vain vain reilulla metrillä, joten koko kierroksella matkaa tulee lisää korkeintaan 4 metriä. Korkeuserot eivät siis selitä Ahveniston radan pituusmittausten eroja.

Jos ahveniston mäet tuntuvat jyrkiltä, niin Spa:n F1 radalla montun pohjalla olevan Eau Rouge mutkan jälkeinen nousu oikealle kääntyvää Raidillon mutkaa ylös on vaatimattomat 17%!
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Aamun maikkarilla oli juttua Kymiring:stä.
Kommentovat sitä jurputusta, että rata olisoi liian hidas. Lehmuskallio totesi, että radasta tehtiin sellainen kuin toivottiin.
Ehkä FIA jne haluaakin radoista nykyisiä hitaampia. Mene ja tiedä. Tosin ei minusta esim Nurburgring (siis GP rata) niin kauhean nopealta vaikuta, kun GT- autojen kisaa hetken aikaa seurasin.
Kunhan nyt Kymiring:stä saisi ihan oikeaa kovavauhtista dataa, niin voisi tehdä kunnon vertailuja muihin GP- ratoihin. Eikös ne MotoGP kuskit sanoneet, että siellä ei vedetty täysiä ollenkaan.
Kyllähän uusien ratojen suunnittelussa on melkoiset kriteerit. Ei nyt menisi enää Span kaltaisen Raidillon mutkan tekeminen läpi. Ihme ettei siellä ole enemmän sattunut onnettomuuksia, kun tullaan äärirajoilla 300 km/h pimeästä mutkasta ulos. Viikonlopun F2 luokan onnettomuudessa vauhtia oli myös melkoisesti. Normaalisti F2 autoilla on tuossa kohtaa vauhtia n. 270 km/h ja ei siinä varmaan ehditty edes kovin paljoa hidastamaan. Radan vaarallisuudesta kertoo sekin, että ensimmäinen auto törmäsi heti Raidillonin jälkeisessä vasurissa ratavalliin vasemmalle ja kimposi siitä radalle ja sitä seurannut auto väisti oikealle osuen oikeaan ratavalliin kimmoten myöskin takaisin radalle. Jos tuollaisissa vauhdeissa molemmin puolin rataa palautuu takaisin radalle, niin turvallisuusasiat eivät kyllä ihan ole kunnossa. No, onhan Spa toki hieno rata ja mieluusti soisin sen pysyvän kalenterissa. Kenties Kymiringillä ei sitten ilmene tällaisia ongelmia koskaan. Kop kop.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Google Earthissa on näköjään ollut jo jonkun aikaa uudempi kuva Kymiringistä:



Tuo ei näy vakiona, vaan pitää klikata sitä mittajanan alla olevaa vuosilukua, jonka takaa löytyy karttahistoria. Sieltä sitten vaan uusin kuva.

Kymiringin sivuilla oli myös tuo aiempi maininta "maiseman korkeuseroista":
https://www.kymiring.fi/uutiset/uutiset/2019/06/kymiringin-asfalttipaallystystyot-alkoivat
"Rataprofiilin rakentamisessa on huomioitu ympäröivä maisema sekä hyödynnetty sen korkeuseroja, jotka ovat jopa 24 metriä."

Google Earthin mukaan korkein kohta on jopa +109 m ja matalin +82 m, eli tämän mukaan radan korkeusero olisi jopa 27 metriä. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Näyttää siltä että karttapohjan korkeuslukemat ovat ajalta ennen rataa, kun paikalla oli vielä metsää. Syherön keskimmäiseltä lenkiltä löytyvä +109 m on nimittäin peräti 14 m korkeammalla, kuin kyseisen lenkin korkein kohta korkeusprofiilin mukaan (+95,0 m). Korkeusprofiilissa ilmoitettu korkein kohta (+99,3 m) on Suzuka mutkien alueella, mutta itseasiassa hieman ennen kyseistä kohtaa rata nousee hieman ylemmäs, arviolta lukemaan +100 m. Tämä korkein kohta on mutkassa T7. Matalin kohta (+82,0 m) on ennen nousua takasuoralle, joten korkeuseroksi tulee siis aika tarkkaan se alunperin mainostettu 18 m.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Lisäten vielä tuohon aiempaan viestiini, niin Googlen korkeusprofiili Kymiringiltä on tosiaan ajalta ennen rataa. Varsinkin mobiiliversion 3D moodissa näkee kätevästi kuinka louhosjärvi on kupera ja harjun päällä. Myöskin nousu viimeiseen mutkaan sisältää niin jyrkän nousuportaan, että jopa 2D moodissa tulee vääristelmä (ylimääräinen mutka) rataan. Radan keskiosan korkeusdata on siis pitkälti aivan pielessä. Saa nähdä kauanko menee, että saadaan uudet laserkeilausaineistot palveluun.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Ja poiminta vielä tuosta samaisesta artikkelista:
https://www.kymiring.fi/uutiset/uutiset/2019/06/kymiringin-asfalttipaallystystyot-alkoivat
"KymiRing GP-radan kokonaispituus on 4,550 kilometriä. Leveys vaihtelee 12-20 metrin välillä.

Tämä on tarkin pituuslukema mitä Kymiringiltä on saatu irti, mutta korkeusprofiilikartan 4522 m lienee silti tarkempi lukema. Mutta eiköhän tässä voi jo ennustaa, että kunhan virallinen FIA:n mittaustulos saadaan, niin se ei ylitä lukemaa 4550 m.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kymiringin varikkorakennuksen 36 pilttuuta on itse asiassa ihan kelvollinen määrä muihin sen tason ratoihin verrattuna.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Tässä vielä varoittava esimerkki siitä, miten MotoGP ratahankkeiden kanssa voi käydä. Unkariin, Balaton järven tuntumaan, oli suunnitteilla 4650 m pitkä Balatonring rata, jonka oli määrä valmistua kaudelle 2009.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Balatonring

Kymiringin tapaan alkuperäistä suunnitelmaa lyhennettiin noin 300 metrillä, jolloin rataa lähdettiin rakentamaan 4232 m pitkänä.
https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Balatonring

Sitten Unkarissa tuli taantuma, rakennustyöt lopetettiin ja kauttaaltaan rakennettu ratapohja jäi luonnon armoille. Tässä vielä kuvitettu kertomus radasta:
https://www.carthrottle.com/post/amp/here-s-the-story-of-a-promising-race-track-that-was-never-built/

Onneksi Kymiringillä on päästy jo selvästi pidemmälle ja vaikka tässä vielä tulisikin ongelmia vastaan MotoGP:n kanssa, niin kyllä rata tulee käyttöön joka tapauksessa.
 
Ylös