Suomen radat

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Tätä artikkelia vasten ei 50 k€ per viikonloppu nyt aivan kohtuuttomalta kuulosta jos esim. Imolaa myydään arkipäivinä 35 tonnilla ja Zandvoortia 16 tonnilla.

Toki Kymiringillä ei ole ollut vielä yhtäkään "vapailta markkinoilta" tulevaa asiakasta MotoGP-testien ulkopuolella. Pienoinen ongelma lienee se, että aikaikkuna näillä leveysasteilla on vain toivottoman kapea, käytännössä toukokuu-lokakuu (vrt. Jerezissä homma pyörii ympäri vuoden) joten kate per asiakas pitää olla aika kova. Ja toisaalta eri ratojen kuluja on vaikea verrata keskenään, koska paketin sisältö vaihtelee niin mahdottomasti.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tätä artikkelia vasten ei 50 k€ per viikonloppu nyt aivan kohtuuttomalta kuulosta jos esim. Imolaa myydään arkipäivinä 35 tonnilla ja Zandvoortia 16 tonnilla.

Toki Kymiringillä ei ole ollut vielä yhtäkään "vapailta markkinoilta" tulevaa asiakasta MotoGP-testien ulkopuolella. Pienoinen ongelma lienee se, että aikaikkuna näillä leveysasteilla on vain toivottoman kapea, käytännössä toukokuu-lokakuu (vrt. Jerezissä homma pyörii ympäri vuoden) joten kate per asiakas pitää olla aika kova. Ja toisaalta eri ratojen kuluja on vaikea verrata keskenään, koska paketin sisältö vaihtelee niin mahdottomasti.
Alastarollakaan radan vuokra ei ole ihan halpa, mutta siihen ei toisaalta muita kuluja sisälly. Monilla radoilla noi (ml. Kymiringilläkin luultavasti) vuokrat varmaan sisältää myös muut turvallisuuteen liittyvät jutut ja kaikki instrumentit, jota tarvitaan. Kymiringillä pitää toisaalta rakennuskustannukset kuitata. Ja Kymiring on ihan kv. mittapuullakin huippurata. Ja kyllä Kymiringiä kannattaisi talvellakin käyttää. Toki nastarenkailla tuskin tulee olemaan asiaa paljaalle radalle.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Suomessa olevien ratayhtiöden tilanne on nimenomaisesti parantunut ratapäivien ja harrastajien joukon kasvamisen ansioista, käyttöasteet on nousseet roimasti ja vapaata slotia on vaikea enää löytää keskellä kesää.
Alastarohan on ollut jo vuosikausia käytännössä täyteen buukattu koko kesä.
Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos olisin Alastaron omistaja, odottaisin vielä hetken mitä Kymiring käytännössä tulee olemaan harrastajakuskeille.
Jos rata tullaan pitämään vain "pro" käytössä, nostain itse kyllä ratani hintoja. Pitäisi hakea millä hinnoittelulla tulisi maksimi tuotto koko kesälle. Vaikka rata olisikin aina välilä tyhjillään, se ei välttämättä ole katasatrofi, jos muuten löytyy kunnolla maksajia.
Julmaa, mutta näin se menee.:yuck:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Alastarohan on ollut jo vuosikausia käytännössä täyteen buukattu koko kesä.
Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos olisin Alastaron omistaja, odottaisin vielä hetken mitä Kymiring käytännössä tulee olemaan harrastajakuskeille.
Jos rata tullaan pitämään vain "pro" käytössä, nostain itse kyllä ratani hintoja. Pitäisi hakea millä hinnoittelulla tulisi maksimi tuotto koko kesälle. Vaikka rata olisikin aina välilä tyhjillään, se ei välttämättä ole katasatrofi, jos muuten löytyy kunnolla maksajia.
Julmaa, mutta näin se menee.:yuck:
Näin se on, kannattaa kuitenkin muistaa että koko Kymiringin perusajatus on ollut olla jotain muuta kuin klubirata klubiratojen joukossa. Kun MotoGP:n, Motocrossin sun muiden menestys on vielä kysymysmerkki, on toisarvoista pääseekö joku Valkealan E36-kerho polttamaan kumia.

”Pro teams only” on kunnianhimoinen tavoite - siihen varmasti hinnoittelu pyrkii - mutta aina on olemassa se kuuluisa maitojuna, jos tavoite ei toteudu ja sitten voi laskea kriteerejä ja hintaa... aina niihin BMW E36-kerhoihin ja siitä alaspäin.

Esim. FIA WEC olisi sellainen suunta, mitä kannattaisi tavoitella sarjan off-seasonin ollessa kesällä.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
966
Mitä sarjoja tai luokkia Kymiringin kannattaa tavoitella?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kymiringillä on siis kaikista muista maailman moottoriradoista poikkeava liikeidea. Mielenkiintoista nähdä onko radalla tosiaan jotain niin poikkeuksellisia vetovoimatekijöitä, että tiukat kriteerit täyttäviä asiakkaita löytyy riittävän monelle päivälle pitämään tuloksen nollassa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Alastarollakaan radan vuokra ei ole ihan halpa, mutta siihen ei toisaalta muita kuluja sisälly. Monilla radoilla noi (ml. Kymiringilläkin luultavasti) vuokrat varmaan sisältää myös muut turvallisuuteen liittyvät jutut ja kaikki instrumentit, jota tarvitaan. Kymiringillä pitää toisaalta rakennuskustannukset kuitata. Ja Kymiring on ihan kv. mittapuullakin huippurata. Ja kyllä Kymiringiä kannattaisi talvellakin käyttää. Toki nastarenkailla tuskin tulee olemaan asiaa paljaalle radalle.
Talvikunnossapito tosin tarkoittaa, että kesällä pitää olla riittävästi kassavirtaa auraukseen sun muuhun kylmän vuodenajan toimintaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Talvikunnossapito tosin tarkoittaa, että kesällä pitää olla riittävästi kassavirtaa auraukseen sun muuhun kylmän vuodenajan toimintaan.
Ei kai mahdollista talvisesonkia kesän tuloilla voi rahoittaa. Mitä järkeä siinä olisi? Jos radalle halutaan ympärivuotista käyttöä, niin silloin toiminnan pitää olla kannattavaa myös talvella.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Talvikunnossapidossa on myös riskinsä. Auraamalla saadaan helposti kyllä kanttarit irti ja poistamalla suojaavan lumikerroksen varmistetaan maan jäätyminen. Tällaisista pikku jutuista ei tietysti ole haittaa, jos kanttareita on tarkoitus muutenkin irrotella ja siirrellä sekä routiminen on otettu huomioon riittävän paksuilla maakerroksilla.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
MotoGP kalenteri siis vahvistettiin viime viikolla ja Kymiring on edelleen mukana.

https://www.motogp.com/en/news/2020/01/23/2020-motogp-calendar-officially-confirmed/322424

26000 lippua on kuulemma myyty, mikä on mielestäni ihan kohtuullinen tulos tässä vaiheessa. Joidenkin mielestä rata on vähän syrjässä, mutta ottaen huomioon että kisa on heinäkuussa keskellä parasta kesälomakautta, niin onhan tuossa varsin hyvät mahdollisuudet yhdistää kisaviikonloppu vaikka järvi-Suomen lomakierrokseen.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Ja Kymiring on ihan kv. mittapuullakin huippurata. Ja kyllä Kymiringiä kannattaisi talvellakin käyttää. Toki nastarenkailla tuskin tulee olemaan asiaa paljaalle radalle.
Jaa että huippurata oikein. Ja mihin tämä luulo perustuu? Radassa ei ole mitään huippua kyllä. Jos puheet tuosta 50 000e vuokrasta pitää paikkaansa niin voin sanoa, että tiedossa on melkoisen kokoluokan konkurssi. Ahveniston saa vuokrattua 5000e koko viikonlopuksi. Mikäli kyseessä kilpailu.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Saanen kysellä, monenko eri radan kokemus moneltako mantereelta puhuu nyt, jos arvotetaan mikä on huippua, minkälaiset ovat hyvät fasiliteetit ja missä homma ns. toimii?
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Saanen kysellä, monenko eri radan kokemus moneltako mantereelta puhuu nyt, jos arvotetaan mikä on huippua, minkälaiset ovat hyvät fasiliteetit ja missä homma ns. toimii?
No mites vaikka Pärnun rata. Kyllä ringillä on pitkä matka edes tuohon vielä. Tosin iitin radan muoto on epäonnistunut. Mutta samapa tuo en lähde iittiin katsomaan yhtäkään kisaa koskaan. Ja ahvenisto on huippu edelleenkin vaikkakin tarvitsisi uudistamista.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
745
No mites vaikka Pärnun rata. Kyllä ringillä on pitkä matka edes tuohon vielä. Tosin iitin radan muoto on epäonnistunut. Mutta samapa tuo en lähde iittiin katsomaan yhtäkään kisaa koskaan. Ja ahvenisto on huippu edelleenkin vaikkakin tarvitsisi uudistamista.
Sinähän taisit muuten joskus väittää, että KymiRingillä ei tulla koskaan ajamaan MotoGP kilpailua? Joillakin se on aina kyllä niin negatiivinen suhtautuminen joka asiaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8421
Sijainti
Helsinki
Sinähän taisit muuten joskus väittää, että KymiRingillä ei tulla koskaan ajamaan MotoGP kilpailua? Joillakin se on aina kyllä niin negatiivinen suhtautuminen joka asiaan.
Tätä on vaikea ymmärtää, miten yhdellä voi mennä hermot hienon moottoriurheilutapahtuman/tapahtumien järjestämisestä?
 
Viimeksi muokattu:

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
No mites vaikka Pärnun rata. Kyllä ringillä on pitkä matka edes tuohon vielä. Tosin iitin radan muoto on epäonnistunut.
Ihan mielenkiinnosta, mitä tarkoitat "pitkällä matkalla" tässä tapauksessa?

Pärnun Auto24Ringin satelliittikuvasta ainakin näkee heti, etteivät turva-alueet ole riittävät MotoGP kisan järjestämiseen. Ja vaikka pyörät tuonne lyhyelle (3,2 km) radalle saataisiin, niin huippunopeudet jäisivät varsin vaatimattomiksi. Pisin pyörällä kaasu pohjassa ajettava osuus on vain noin 500 m.

Ja mitä tulee "Iitin radan epäonnistuneesen muotoon", niin mitä ihmeellistä Pärnussa sitten on? Onhan siellä toki haastavia ja nopeita mutkia, mutta rata näyttää olevan tasainen kuin pannukakku.

Tässä taannoin Lewis Hamilton kaipaili Donington Parkia takaisin kuvioihin, koska siellä on sokeita mutkia korkeuseroilla ja hiekkaesteet välittömästi radan vieressä:

https://www.motorsport.com/f1/news/hamilton-f1-needs-more-donington-style-corners-995316/1386548/

Kymiring on tehty old school tyyliin juuri näin. Paljon sokeita mutkia korkeuseroilla ja hiekkaesteillä. Radan profiilista vieläpä näkee, että vaikutteita on haettu myös Doningtonista.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Ihan mielenkiinnosta, mitä tarkoitat "pitkällä matkalla" tässä tapauksessa?

Pärnun Auto24Ringin satelliittikuvasta ainakin näkee heti, etteivät turva-alueet ole riittävät MotoGP kisan järjestämiseen. Ja vaikka pyörät tuonne lyhyelle (3,2 km) radalle saataisiin, niin huippunopeudet jäisivät varsin vaatimattomiksi. Pisin pyörällä kaasu pohjassa ajettava osuus on vain noin 500 m.

Ja mitä tulee "Iitin radan epäonnistuneesen muotoon", niin mitä ihmeellistä Pärnussa sitten on? Onhan siellä toki haastavia ja nopeita mutkia, mutta rata näyttää olevan tasainen kuin pannukakku.
Ehkäpä tässä on kyse siitä, että periaate ajaa kaiken rationaalisuuden ohi. Vähän niinkuin suomalaiset prätkäkauppiaat silloin, kun käytettyjä pyöriä alkoi tulla Keski-Euroopasta. Asiakas on raha kädessä tiskillä kyselemässä jotain varaosaa, niin pidetään kädet puuskassa ja sanotaan että "ei myydä sulle kun toi pyörä ei ole tullut meidän kautta". Sittemminhän joutuivat tarkastamaan asennettaan, kun ei ollut enää niitä asiakkaita. Osat kun alkoivat tulla kuriiripostilla nekin Keski-Euroopasta; halvemmalla ja nopeammin kuin virallisen maahantuojan kautta.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Sinähän taisit muuten joskus väittää, että KymiRingillä ei tulla koskaan ajamaan MotoGP kilpailua? Joillakin se on aina kyllä niin negatiivinen suhtautuminen joka asiaan.
Tarkasri ottaen, Petril ei uskonut, että koko rataa edes koskaan rakennetaan. Kun tuli valmiiksi, ei tule mitään testejä. Kun testit tuli ajettua ei tule....
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eikös Kymiringillä ajettane 99,9 % varmuudella. :rolleyes: Kymiringin kisahan on kiinni enää radan luokittelusta. Ahvenistokin olisi voinut kehittää toimintaansa, mutta siellä on näköjään keskitytty vain suunsoittoon.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Eikös Kymiringillä ajettane 99,9 % varmuudella. :rolleyes: Kymiringin kisahan on kiinni enää radan luokittelusta. Ahvenistokin olisi voinut kehittää toimintaansa, mutta siellä on näköjään keskitytty vain suunsoittoon.
Nämä ovat omia mielipiteitäni ei muiden. Täällä on nuo muutamat nimimerkit ketkä aikanaan ovat huudellu kaikkea paskaa ja se senkun jatkuu.
 
Ylös