KKWCS 2011, 3. kilpailu Forssa I

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Nipsuhuuli
Ei ole Forssassa koskaan oikein loistanut, nyt voisi olla korjaussarjan paikka tähän. Teamilta tulee hyvä moottori.
Voisin kokeilla erilaisia ajotyylejä aika-ajossa. Suoraan sanoen en tiedä, mikä olisi nopein tyyli Forssassa, mutta enköhän saa kokeilemalla aika hyvin käsitystä. Forssa on muuten ainoa rata, jossa en ole ollut koskaan A-finaalissa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Yhden kierroksen aika-ajoa olisi mielenkiintoista kokeilla joskus. Hyvinkäällä varsinkin se voisi olla toimiva idea, jos finaaleihin lisätään kierroksia.

Ja sää näyttää lupaavalta, ainakin päivällä pitäisi olla lämmintä ja vettä ei ole luvattu perjantaille ollenkaan.
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1968
Sijainti
Suomi
En ehdikään harjoittelemaan Forssan radalla etukäteen, olisiko hyviä vinkkejä ensikertalaiselle? Mitä pitää huomioida (ulkorata, autot jne.)?
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Minä voin vinkata, että neljällä pyörällä on parempi ajaa kuin kolmella.
Mutkissa menee kivemmin kuin vain kolme koskee radan pintaa. Ulkokurvin etupyörän puuttuminen sen sijaan on huonompi homma.

Radan oppii ajamalla, ja pitotaso vaihtelee olosuhteiden mukaan aika rajusti, joten mitään hirveän tarkkoja ohjeita tulevaan on paha tarjoilla. Ykkösmutka menee hyvillä keleillä kaasu pohjassa, vaikka kanttia se kysyy. Ulosajo on hurjaa. Usein pieni nosto on hyvä/parempi. Ei kande yrittää oikoa, kuten videosta näkyy. :rolleyes:
 

Örfil

Guest
Käytiin eilen ajamassa siis kisa siellä. Paikalla kolme forumistia ja kahdeksan muuta kuskia.

Asko meni ja nappas voiton ja jätti meikäläisen kolmanneksi. Onnea Askolle, kehitys on nousujohteinen.

Pääuutinen: ajanotto on kunnossa, kaikissa autoissa lähettimet ok!

Autoista:

- rungot maalattu
- uudet sivuponttoonit ja etusiivet (mattamustat)
- koneet avattu talven aikana ja sen huomasi. Kaikki väänsivät paremmin ja nopeudet olivat kovempia. Aivan kuin saunditkin olisi olleet "kireemmät" ;)
- autot näyttivät tosi siisteiltä, kova homma ollut kundeilla talven aikana

Huomioita:
Paras aika a-a:ssa oli 40.75 (Kimmo) ja Askolla tokaksi paras 40.88. Kummatkin ajettu #5:llä. Oma 42.19 ajettu #6:lla.

Ratahenkilökunnan mukaan tähän aikaan vuodesta 40.xx aika on kova eli autojen kulku on parempi ja harkitsevat autojen nopeuksien rajoittamista jollain. Kokeneemmille kuskeille nopeudet eivät ole pulma, mutta satunnaisilla kuskeilla autot pyörivät nurmikolla kuulemma liian usein = kalustorikkoja.

Olisipa hyvä jos autoihin saisi rajoittimen niin, että sen saa on/off jos tiedossa on että kokeneempia kuskeja ajamassa (= KKWCS tms. kisat) ;)

Ratteja oli rikki kahdesta autosta. Niitä napsunut poikki jostain kumman syystä.

Autoista selkeimmin erottuivat edukseen #5 ja #2. Hitaimmasta päästä oli #6.
Asko/Alppu, ootteko eri mieltä?

Etusiivet on nykyään kiinnitetty niin, että irtoavat tällissä. A-finaalin kahinoissa ajoin #7:lla (perästä liukas auto!) pääsuoran mutkan leveäksi ja siipi tulikin syliin. Hetken aikaa oli ohjaamo täynnä käsiä kun kaksin käsin koitin tempoa siipeä ulos kabiinista (liki täysi vauhti päällä) ja ohjasin polvilla autoa :thumbup: Mutta siipi ei hajonnut ja oli vinkeä ajaa "avoautolla" loppukisa.

Rata oli hyvässä kunnossa, katsomutkasta puuttuu sisäpuolelta päällyste, mutta se ei haittaa menoa. Kiviä ei ollut radalla juuri laisinkaan = ei ketjujen irtoamisia.

Autoja hyytyi kisan aikan yksi radan varteen, kun kaasuvaijerin kiinnitys petti.

Perjantaina sitten tosikahinat!
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Huomioita:
Paras aika a-a:ssa oli 40.75 (Kimmo) ja Askolla tokaksi paras 40.88. Kummatkin ajettu #5:llä. Oma 42.19 ajettu #6:lla.

...

Ratteja oli rikki kahdesta autosta. Niitä napsunut poikki jostain kumman syystä.

Autoista selkeimmin erottuivat edukseen #5 ja #2. Hitaimmasta päästä oli #6.
Asko/Alppu, ootteko eri mieltä?
Aika-ajojen jälkeen kutosesta vaihdettiin rengas. Toinen jamppa ajoi sekä aika-ajon että kisan kutosella ja aika parantui täten 43,5s -> 42,0s. Nopeammalla kuskilla parannus tuskin noin kova olisi ollut, mutta varmasti hieman nopeampi oli jo finaalissa. Muutenkin autojen tasot näyttivät tasaantuvan viimeiseen settiin mennessä...

Sen mitä autoissa vilkuilin aikoja, niin tosiaan #5 ja #2 olivat nopeimmat. #1 ja #6 vaikuttivat hitaimmilta. Tosin vertailua vaikeutti se, kun ei tiennyt läheskään kaikkien kuskien normaalitasoa.

Nelonen (jolla itse ajoin finaalin) ainakin oli toinen noista rattirikkoisista autoista. Hitsasivat sitä ennen A-finaalia jonkun verran, joten se on "ihan ok" nyt.
Asko meni ja nappas voiton ja jätti meikäläisen kolmanneksi. Onnea Askolle, kehitys on nousujohteinen.
Kiitos, mukavaahan tuo on tulla ekana maaliin. ;) Ja autot sopi kyllä hyvin hyppysiin ja noilla oli tosi kiva ajaa talven remppojen jälkeen. Kaikin puolin tuntuivat vakaammilta ja tehokkaammilta. Eivät enää "hyytyneet" samalla tavalla siinä ekan jarrutuksen S-mutkan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Jees, me oltiin siellä kanssa pari vk sitten kokeilemassa. Silloin #7 oli alakierroksilla vasurien jälkeen laiska, informoin, ja katsoivat/säätivät. Eilen ilmeisesti kulki jo paremmin :)
Silloin (2-3 lähetintä toimi) tällä autolla 41,4 ja digi meni toisella varmaan sek/krs karkuun (ei isoa eroa kumminkaan Askoon), ja Domppari ei päästäny omalla ajamallaan mua karkuun... Nyt mahdollisesti tasaisempia sitten :thumbup:
Jännät skabat tuloillaan
\o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/
 

Örfil

Guest
Ai niin tosiaan, siitä kutvosesta vaihdettiin tosiaan yksi rengas.

Tässä vielä eilisen kisan kuskien nopeimmat ja millä autolla ajettu. Nimet ei sano varmaan mitään, mutta kolme nimeä tuosta tunnistatte. Ajat kerätty kisasta ja a-a:sta

Jotain hajua tuosta nyt autoista kuitenkin perjantaille saa ja etenkin spekuloitavaa :D

Koodi:
Kime	40,750	#5
Asko	40,880	#5
Veka	40,930	#2
Tommi K	41,000	#2
Juha	41,404	#7
Janne	41,850	#3
Tommi P	42,070	#6
Jari	42,130	#3
Alppu	42,264	#7
Miikka	42,617	#1
Pekka	42,672	#3
Edit: #4 puuttuu tuosta, mutta ajoin sillä B-finaalissa ajan 41.482 ja sillä pääsi siten A-finaaliin (lähtöruutu B:hen oli kakkonen). Asko ajoi sillä A-finaalin voiton ajalla 41.142 eli tuossa on nyt joka autosta vähän dataa.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Täysiä täytyy näköjään mennä, jos aikoo pärjätä. Hyvä niin.

Buranat pykälään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Ainakin aika pientä eroa, mutuilisin. Olisiko Asko #7llakin ajanut 41,1 (kun vrt Jussiin), niin eos. Ehkäpä "muutaman kympän sisällä" kaikki, ja hyvä niin. Ja tiedä sitten, miten vielä voimasuhteet muuttuvat tän viikon aikana, ne kun ovat aiemmin ihan päivän aikanakin muuttuilleet. Edelleen todennäköisyys kuivan kelin puolella.
 

Örfil

Guest
Oma arvio on että joku top-kuski varmaan ajaisi kaikki autot puolen sekan sisään?!

Ehkäpä enemmän on kyse siitä että saa alle auton, joka sopii omiin näppeihin hyvin.

Esim. tuo #4 joka oli pidoltaan sellainen, että oksat pois.
Marginaalia kakkoseen tuli 11 sekkaa ja luotto autoon oli koko kisan ajan kova.

#7 oli luikkaan oloinen (ajoin sillä ulos kaksi kertaa pääsuoran mutkassa omaa hölmöyttäni) ja hävisin sillä taistelun kakkossijasta, mutta sillä syntyi silti päivän oma nopein.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jees, me oltiin siellä kanssa pari vk sitten kokeilemassa. Silloin #7 oli alakierroksilla vasurien jälkeen laiska, informoin, ja katsoivat/säätivät. Eilen ilmeisesti kulki jo paremmin :)
Silloin (2-3 lähetintä toimi) tällä autolla 41,4 ja digi meni toisella varmaan sek/krs karkuun (ei isoa eroa kumminkaan Askoon), ja Domppari ei päästäny omalla ajamallaan mua karkuun... Nyt mahdollisesti tasaisempia sitten :thumbup:
Jännät skabat tuloillaan
\o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/
Livestrongilaiset (ilman PeePeetä) olimme myös tuolloin testaamassa samana päivänä. Positiiviset fiilikset jäi mullekin sekä radasta ja autoista, ja hyvä kuulla, jos ovat saaneet silloin havaittuja vikoja korjattua. Omassa autossani (siinä ei vielä numeroa silloin ollut) oli ainakin huippu pito ja ajaminen oli nautintoa.

Jussi/Asko: Tiedättekö oliko auto #1 (siis se isorunkoinen, en tiedä onko numeroita vaihdettu?) edelleen puoltava, vai olivatko saaneet sen kuntoon? Muistaakseni Andy ajoi sillä ja siinä jotain sellaisia ongelmia oli.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Jussi/Asko: Tiedättekö oliko auto #1 (siis se isorunkoinen, en tiedä onko numeroita vaihdettu?) edelleen puoltava, vai olivatko saaneet sen kuntoon? Muistaakseni Andy ajoi sillä ja siinä jotain sellaisia ongelmia oli.
Se oli silloin juu #1 (tällä ajoin kun aiemmassa viestissäni puhuin vain seiskasta), mutta muutettu ilmeisesti takaisin #7ksi, ns. pitkien kuskien auto. Jarrutuksissa puolsi vasemmalle, eikä lähtenyt kunnolla kolmesta hitaimmasta mutkasta (joita seuraa jonkunmittainen suora) kiihtymään. Tämän näki varikolle Andyllakin kun Totken perässä ajoi.
 

Örfil

Guest
Jos se oli #7, niin en havainnut enää puoltamista. Tosin ulosajoni jälkeen se täristi rutosti ja pelkäsin että etupäästä irtoaa jotain "oleellista" kuten esimerkiksi pyörä ennen maalilippua ja oli pakko himmata ja varmistella.
Oli hitaampi kuin esim. Tommi K:n auto, jolle hävisin taistelun kakkossijasta. Mutta omasta mielestäni turpiin tuli suorilla, ei mutkissa.

Mainitsin tärinäasiasta varikolla, mutta pojat sanoi että se tekee sitä ja johtuu taka-akselista.

Toivottavasti se on kunnossa perjantaina. Kisassa se voi aiheuttaa hankaluuksia?

Autossa ei muuta kuin se sama vanha juttu että se on ainakin mulla aina peräpään pidon osalta huonoimpia autoja. Tätähän ei saa tehdä mutta ajan sen kanssa pahimmissa kohdissa himpun jarrun kanssa ainakin alussa, kun pito on ihan heikoimmillaan. ;)
 
Ylös