http://www.youtube.com/watch?v=BmGgvHflXgc&feature=relmfu
Tuossa Monzan rätinöitä. Aikamoinen ero äänissä Red Bull vs Virgin.
Mielenkiintoinen video/audio pläjäys kyllä. Tämä on sitä lisäarvoa tuovaa sisältöä mitä foorumilla pitääkin olla. :thumbup: Kiitos myös Oldezille aiemmasta vastaavasta postista.
Tuosta Monzan videosta tuli vaan sellanen mieleen, että rätinät kuuluivat oikeastaan vain jarrutuksessa. Toki video oli enimmäkseen ekasta shikaanista, jossa ei varmaan hitautensa takia tarvita EBD:n apua, mutta kuitenkin tästä tuli mieleeni vain, että onko kyseessä kuitenkin välikaasunkäytöstä vaihteiden alaspäin vaihdon aikana ja tähän liittyvän moottorinohjauksen eroista?
Parabolicasta oli yks klippi missä näky autokin (menemässä mutkaan sisään kunnes katos näkyvistä) ja siinä kuullosti olevan samaa eli pauketta jarrutuksessa, mutta ei sen jälkeen.
Luulisi siis, että suurin EBD-efekti olisi kaivattu mutkan keskivaiheilla tms. Ei kuitenkaan niinkään jarrutuksessa, jossa "kaikki" auton paino on etupyörillä. Vaikka ei kait se takapään vakautuskaan jarrutuksessa tietty pahasta ole. Silti pauketta mutkissa ei kuulunut Monzan pätkissä...
EDIT
Katsoinpa vielä tuonkin... Tämä oli esimerkkinä varmaan paljon parempi kuin Monza. Singaporessa rätisi pidemmälle mutkiin. Ja tietty mutkan apexissa viimestään painetaan jo taas kaasuakin jolloin rätinä lakkaa, kun bensaa ei enää "valutella" pakoputkiin...
Eli taisi olla Monza vain erikoistapaus. Käyttävät siis EBD:tä rankasti myös jarrutuksissa...