Pakokaasuohjattujen diffuusorien suitsiminen

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niinno, tämän on tarkoitus olla urheilua, vai mitä? Tällöin hölmöä ja ala-arvoista on epäurheilulliset ratkaisut.
No F1:n kuvittelun urheiluksi voi kyllä unohtaa, sitä se ei ole ollut vuosikymmeniin - jos koskaan. Epäurheilijamaiseksi tässä sääntökysymyksessä voi kyllä yhtä hyvin katsoa niiden muiden tallin toimet, jotka yhtä lailla ajoivat omaa etuaan ja ajoivat sääntöorganisaation tekemien muutosten mitätöimistä. Urheilussa osallistujat eivät puutu sääntöihin vaan kilpailevat niiden mukaan jotka on annettu.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
James Allen on julkaissut blogissaan McLarenin Jonathan Nealen mietteitä. Nealen mukaan McLaren kärsi Silverstonen diffuusori-sääntömuutoksista enemmän kuin Red Bull, joka puolestaan kärsi enemmän kuin Ferrari.
Neale also said that at Silverstone McLaren was hardest hit by the one-off ban on off throttle diffuser maps, losing around 0.8s, compared to 0.2s for Ferrari and somewhere in between for Red Bull.
McLarenillahan nuo mittauslaitteet ja tietokoneohjelmat ovat huipputasoa, joten Nealen arvioilla lienee tavallista enemmän uskottavuutta. Heikki Kovalainen mainitsi jossain haastattelussa ennen Silverstonen osakilpailua, että Team Lotuksella arvioitiin diffuusorin käyttöä koskeneiden muutosten vieneen tiimiltä vauhtia parin kymmenyksen verran kierrosta kohden.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eilisen aika-ajon jälkeenhän Hamilton sanoi, että yhtenä uutena juttuna oli uusia moottorikarttoja Mäkillä. Olisikohan ollut RB tyylinen aika-ajo after burner nyt myös Mäkkärillä, kun aika-ajoissa vauhti oli ihan muuta kuin ennen...??

Pirun hyvä, että FIA käänsi kurssinsa tässä jutussa. Meni jo niin pelleilyksi Silverstonessa touhu, ettei ollu mitään järkeä. Yllättävintä oli, että Ferrari oli ihan hiljaa koko ajan... :confused:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
http://www.formula1.com/video/onboard/

Tuolta voi käydä katsomassa onboard-kierroksia tältä kaudelta. On muuten aikamoinen ero Jenson Buttonilla Silverstonessa ja Singaporessa kun kuuntelee. Kauhea rätinä ja pauke käy jarrutuksissa ja mutkissa. Silverstonessa ihan "hiljaista". Vertailuna Massa Unkarissa. Ei rätise niin paljon, mutta jonkun verran kyllä. Sitten vielä Vettel Italiassa. Paljon tasaisempi ja hiljaisempi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ross Brawn huolissaan sääntöjen porsaanreiästä
MTV3 sanoi:
Mercedes GP:n tallipäällikkö Ross Brawn on huolissaan siitä, ettei pakokaasuja hyödyntävän diffuusorin kielto ole kirjattu ensi kauden F1-sääntöihin täysin pitävästi.

- En valitettavasti usko sen olevan 100-prosenttisesti selvitetty, Brawn sanoi Autosportille.

- Se on melko pitävä, mutten sanoisi sen olevan sataprosenttinen. Vaikeus on mielestäni siinä, että nyt saavutetaan vaihe, jossa tallit tarttuvat tilaisuuksiinsa sen sijaan, että sääntöä muutettaisiin.
Maikkarin juttu ei yllättäen edes yrittänyt selvittää mikä tämä porsaanreikä sitten varsinaisesti on... Joten käännyt asiaatuntevien puoleen. ;)
Onko kenelläkään parempaa tietoa tai näkemystä asiaan?

Jos olen kartalla, niin pakoputkien sijainnin määräävä sääntö peruttiin eli periskooppipakarit eivät ole pakolliset ensikaudeksi kuten oli tarkoitus vielä kesällä. Mikä mahtaa olla ahdettujen diffujen kieltämisen nykytilanne siis?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
http://www.youtube.com/watch?v=BmGgvHflXgc&feature=relmfu

Tuossa Monzan rätinöitä. Aikamoinen ero äänissä Red Bull vs Virgin. :D
Mielenkiintoinen video/audio pläjäys kyllä. Tämä on sitä lisäarvoa tuovaa sisältöä mitä foorumilla pitääkin olla. :thumbup: Kiitos myös Oldezille aiemmasta vastaavasta postista.

Tuosta Monzan videosta tuli vaan sellanen mieleen, että rätinät kuuluivat oikeastaan vain jarrutuksessa. Toki video oli enimmäkseen ekasta shikaanista, jossa ei varmaan hitautensa takia tarvita EBD:n apua, mutta kuitenkin tästä tuli mieleeni vain, että onko kyseessä kuitenkin välikaasunkäytöstä vaihteiden alaspäin vaihdon aikana ja tähän liittyvän moottorinohjauksen eroista?

Parabolicasta oli yks klippi missä näky autokin (menemässä mutkaan sisään kunnes katos näkyvistä) ja siinä kuullosti olevan samaa eli pauketta jarrutuksessa, mutta ei sen jälkeen.

Luulisi siis, että suurin EBD-efekti olisi kaivattu mutkan keskivaiheilla tms. Ei kuitenkaan niinkään jarrutuksessa, jossa "kaikki" auton paino on etupyörillä. Vaikka ei kait se takapään vakautuskaan jarrutuksessa tietty pahasta ole. Silti pauketta mutkissa ei kuulunut Monzan pätkissä...

EDIT

Katsoinpa vielä tuonkin... Tämä oli esimerkkinä varmaan paljon parempi kuin Monza. Singaporessa rätisi pidemmälle mutkiin. Ja tietty mutkan apexissa viimestään painetaan jo taas kaasuakin jolloin rätinä lakkaa, kun bensaa ei enää "valutella" pakoputkiin...

Eli taisi olla Monza vain erikoistapaus. Käyttävät siis EBD:tä rankasti myös jarrutuksissa... :)
 
Viimeksi muokattu:

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Noita rätinöitä oli mielenkiintosta kuunnella livenä kesällä Spassa. Yllättäen selvästi kaikkein kovimman metelin piti Team Lotus. Muut rellut, mese ja ferrari perässä.

Ensvuonna ei sitten enää muokkailla karttoja vapaasti vaan jotain rajoituksia on tulossa ainakin kaasu pois (off-throttle) säätöihin.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/95572
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ensvuonna ei sitten enää muokkailla karttoja vapaasti vaan jotain rajoituksia on tulossa ainakin kaasu pois (off-throttle) säätöihin.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/95572
Ross Brawn huolissaan sääntöjen porsaanreiästä
Siis onko periskooppi pakarit kuitenkin vielä ens kauden säännöissä?
Autosport sanoi:
Although moves to outlaw blown diffusers have already resulted in teams being forced to run with periscope exhausts in 2012, there have been mounting concerns that some outfits are still trying to exploit loopholes in this area of the regulations.
Ilmeisesti on...
To prevent teams using off-throttle blowing through extreme engine maps, the FIA has made it clear that the 2012 version of the software used by F1's standard ECU will now put certain limitations on engine mapping.

AUTOSPORT understands that the FIA acted because it had become aware that, although the positioning of exhaust tailpipes was more tightly controlled, there was still some potential for off-throttle engine mapping to be heavily exploited.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Tuo rätinän kuuluminen vain jarrutuksen aikanahan on täysin loogista. Koneelle annetaan ns. välikaasua jarrutuksen aikana, koska kaasulta jarrulle hypättäessä pakokaasujen virtaukset diffuuserille muuten vähenesivät radikaalisti. Tämän jälkeen kuskin siirtyessä takasin kaasupolkimelle pakokaasujen virtaus kasvaa luonnollisesti, eikä mitään ylimääräistä moottorinohjausyksikön suorittamaa paukuttelua tarvita.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Näinhän se oli. Vetelin hieman hätäisiä johtopäätöksiä Monzan videoiden perusteella. Muilla radoilla sen huomaa paremmin, että rätisee myös mutkissa ennen kaasun polkemista.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onpa varsin kaamean kuuloista röpötystä. Vaan tuskin tuosta täysin eroon päästään ensi kaudellakaan, eiköhän tuo jossain määrin ole moottorimäppäyksestä kiinni, ja ensi kaudella sitä pakokaasua ohjataan takasiivelle. Voi itse asiassa olla äänekkämpää, koska pakoputket ovat enemmän esillä.
Mutta eikös tuo moottorin mäppäys juurikin kielletä "lattiaputkien" kanssa ensi kaudeksi? Eli sikäli pitäisi röpötyksen loppua...

Itse en ihan jaksa uskoa tohon takasiiven ahtamiseen pakokaasuilla. Se kuitenkin vaatisi putkien sijoittamisen kokolailla sääntöjen sallimaan maksimikorkeuteen ja se on pirusti katteiden yläpuolella, jolloin taas sotkevat muuten peräpään aeroa.
Ja jos "tyhjäkäyntikaasut" kielletään säännöillä, niin palataan taas pakokaasuahtamisessa systeemin kaasunasennosta riippuviin herkkyysongelmiin.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Takasiiven ahtaminen??? WTF? Eihän tuo voi millään toimia koska tämä sotkisi kaikki virtaukset.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta eikös tuo moottorin mäppäys juurikin kielletä "lattiaputkien" kanssa ensi kaudeksi? Eli sikäli pitäisi röpötyksen loppua...
Ei mäppäystä kokonaan voi kieltää, kyllä siellä jokin map pitää olla ohjaamassa moottoria. Mutta tosiaan kaasuttamattomana aikana pakokaasua ei saa putkista tulla. Näinköhän tämä tulee vaikuttamaan kuskien tapaan ajaa autoa? Kun vähän pitäisi olla kaasulla koko ajan.
Itse en ihan jaksa uskoa tohon takasiiven ahtamiseen pakokaasuilla. Se kuitenkin vaatisi putkien sijoittamisen kokolailla sääntöjen sallimaan maksimikorkeuteen ja se on pirusti katteiden yläpuolella, jolloin taas sotkevat muuten peräpään aeroa.
En puhuisi "ahtamisesta" takasiiven yhteydessä, eikä se kai diffuusorienkaan tapauksessa kovin pätevä termi ollut. Olisiko "puhallettu" parempi?

Joka tapauksessa Williams käytti Abu Dhabin testeissä pakoputkia, jotka oli viety mahdollisimman keskelle, mahdollisimman taakse, ja mahdollisimman alas, mutta suunnattu 30 asteen kulmassa ylös, kohti takasiiven alapuolta. ScrabsF1:n mukaan etuna on se, että hitaissa vauhdeissa kuuma pakokaasu yltää siivelle lisäten downforcea (ja ilmanvastusta, josta ei hitaissa nopeuksissa kuitenkaan ole niin paljon haittaa). Nopeissa vauhdeissa ajoviima kääntää pakokaasun pois jo ennen siipeä, vähentäen downforcea ja ilmanvastusta. Tämä mahdollistaa hieman pienemmän takasiiven käytön.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Nopeissa vauhdeissa ajoviima kääntää pakokaasun pois jo ennen siipeä, vähentäen downforcea ja ilmanvastusta. Tämä mahdollistaa hieman pienemmän takasiiven käytön.
eikö juuri päinvastoin, jos takasiiven ahtaminen laskee ilmanvastusta korkeissa nopeuksissa niin silloinhan voidaan käyttää isompaa siipeä suoravauhdin kärsimättä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
eikö juuri päinvastoin, jos takasiiven ahtaminen laskee ilmanvastusta korkeissa nopeuksissa niin silloinhan voidaan käyttää isompaa siipeä suoravauhdin kärsimättä?
Ei kun se systeemin vaikutus tuntuu vain hitaissa nopeuksissa, nopeissa tilanne ei käytännössä muutu puhaltamattomasta. Eli entinen downforce mutkissa saavutetaan pienemmällä siivellä. Ja silloin kun ei tarvita - suorilla - on vähemmän ilmanvastusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös