Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS Season 2011, round 3, Forssa 1

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hieno suoritus kyllä, pointsit himaan! :thumbup:
Jep kompataan.
Lisäksi voisin antaa positiivisen tunnustuksen ohitukselle jonka Antti ainakin musta teki, tuli ekaan jarrupaikkaan niin hyvin että huomasin miehen vasta siinä kohtaa kun oli rinnalla jo...
Jarrutuksen vedit hieman leveäksi mutta täysin oikeaoppisesti pidit sisälinjan kiinni seuraavaan vasuriin ja homma sillä selvä.
Hieno ohitus ja hyvässä vauhdissa olit, aikaparannus a-a:sta finaaliin oli myös aika komea :)
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Tämän kanssa nähtyäni ajattelin että ihme ettei kukaan ole maininnut. Sitten heti privassa tuli yhdeltä nimeltämainitsemattomalta kuskilta asiaan liittyen, muttei mitään rangaistusvaatimuksia.
WoPella on aggressiivisen tehokkaasti ohituksia yrittävän kuskin imago mun mielestä. Ja hyvällä prosentilla onnistuukin. Ei noita kumminkaan usein tule. Yrittikö tuossa samalla kertaa 3-4 sijan nousua? :) Varo-varovasti vaan :thumbup:
Jos joku rangaistuksen haluaa niin puoltaisin ainakin käsittelyyn asti sen, oma puolustus olisi vaan se että yleisesti en päälle aja. Vaikka kovaa kilpailenkin. Ajotyyli ja kisaaminen ei tule kuitenkaan muuttumaan. JOS olisin pilannut Nastyn kisan, niin tilanne olis eri. Virheen myönnän kuitenkin.

Kuten kummelissa, Pieruna minut on tuotu, pieruna minut pidetään ja pieruna minä myös lähden :D
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Oma raportti tulee myöhemmin, mutta ennen sitä tähän kommenttia..

Jeps, kolmisen sekuntia lähti tänään ajasta pois (45 -> 42). Toki uusitulla kalustollakin oli varmasti oma osuutensa, mutta kyllä sen huomasi ajaessa että omissa taidoissa on tapahtunut iso edistys. Aiemmin tämä rata on ollut todella hankala paikka..

Rehellisesti on sanottava, että en todellakaan edes uskaltanut toivoa 42-aikoja vaikka suhtautuminen kisaan olikin luottavaisempi kuin esim. viime syyskuussa. Aika-ajojen 42.7 oli hyvä aloitus, mutta kisan 42.4. jotain vielä parempaa. :ahem: Kisan loppupuolisko FW08:ia vastaan oli myös ylivoimaisesti parasta ajoa mitä olen ikinä Forssassa ajanut. Sen jälkeen kun pääsin FW:n spinnauksen seurauksena hänestä ohi, niin tuntui siltä kuin olisi löytänyt kokonaan "ylimääräisen vaihteen" kisaan ja loppu olikin menoa.. Sijoitus nyt oli koko porukan toisiksi viimeinen, mutta paljon tärkeämpää on se että olen saanut vauhdin täällä kilpailukykyiseksi.

Niin ja joo, oli omalta osalta ulkoratakauden avaus eli ihan kylmiltään tultiin Forssaan. Siihen nähden rohkaiseva päivä, tuli tärkeään paikkaan. :thumbup: Mainittakoon vielä että alkaa pikkuhiljaa näkyä käytännön tasolla kuka meikäläisen ajon kehittymisen taustalla on ollut.
Hyvin näyttää sulla olevan vauhtia nyt ulkoradallakin. :thumbup: Pientä havaintoa kuitenkin tehtiin ajostasi, ja ainakin näytti siltä, että hävisit ensimmäisessä nopeassa mutkassa paljon aikaa verrattuna esim. FW08:aan. Siihen kun saisit rohkeutta lisää niin, että ajaisit ainakin melkein talla pohjassa (korkeintaan snadi nosto) koko mutkan niin tuosta ajastasi lähtee vielä monta kymppiä pois.
Samoin näytti myös että hiljensit viimeiseen mutkaan hiukan liikaakin. Ajolinjat olivat mielestäni kunnossa.

Toki voi olla, että tein nuo havaintoni sellaisilla kierroksilla, joilla et onnistunut niin hyvin. Kuitenkin tuo 42.4 on sen verran hyvä aika ettei siinä suuria erheitä enää tehdä, vaan kyse on pikkuasioiden viilaamisesta.

Tähän on lisättävä, että ei pelkästään vauhti ole parantunut. Se kisan loppu oli sulta todella hyvää puolustavaa ajamista, siististi ja virheettä. Tukit sisälinjan juuri niissä mutkissa, joissa ohi voi päästä. :thumbup:
Joo tosi hyvää puolustustaistelua Wilzku pelasi. Huomasin sen Jyväskylässäkin, että ohittaminen oli hyvin vaikeaa eikä se ilman pientä ajovirhettä olisi onnistunutkaan. Hienoa Wilzku, että olet pystynyt siirtämään tämän nousujohteisen tason myös ulkoradalle!
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Jospa sitä yrittäisi jotain kirjoitella:

Aika-ajot:

Ensimmäinen kerta tällä kaudella ulkoradalla ja muutenkin ajaminen ollut yllättävän vähäistä. Sen huomasi.

Jarrupaikat ihan hukassa, ja muutenkin ihan munatonta menoa. Puolessa välissä aika-ajoa kädetkin oli ihan entiset, omaan makuun #2 (kakkonen, heh) täristi totuttua enemmän.

Jossain vaiheessa onnistuin kuitenkin saamaan ihan kaiketi jonkunmoisen ajan, 41,35 jolla mentiin kolmannen aika-ajoryhmän jälkeen kuudenneksi. B-finaali oli siis jo siinä vaiheessa selviö. Takana upeasti kakkosta ruoskinut jari5, joka jäi vain 2 sadasosaa samalla autolla.

B-finaali:

Aika-ajojen jälkeen selvisi, että luvassa olisi B-finaalin neljäs ruutu, autona sama #2 ja edessä Bemari, Wope ja Forssa-spesialisti Asko.

Kaverit sammutteli kilpaa autojaan, joten vedettiin yksi ylimääräinen lämppäri.

Kun kisa sitten alkoi, on muistikuvat jostain syystä hyvin vähäisiä. Tiedän menneeni suhteellisen alussa Askosta ohi, ja sitten liimaantuneeni Bemarin perään.

Muutamia kierroksia mentiin siinä peräkkäin ilmeisesti neljän auton letkassa Bemarin johdolla Wopen kadotessa horisonttiin. Oli melko hankalaa ajaa, kun koko ajan piti yrittää Bemarin ohitusta, mutta varoa samalla ettei Asko pääse kuittaamaan molempia.

Kierroksella X tein pienen virheen ekassa jarrussa, ja tiesin että Asko tulee yrittämään nyt ohi. Parabolicassa sellainen taisikin olla lähellä, mutta ilmeisesti onnistuin sulkemaan ohituspaikan ja Asko joutui sumputetuksi. Tämän jälkeen kun pääsuoralla katselin taakse oli Asko hävinnyt jonneki ja oletin Askon pyörähtäneen ohitusyrityksen jälkeen.

Siinä sitten lähes tappituntumalla Bemariin, ja kun tuntui että olen liian kaukana poistin etupuskurin ja yritin vähän ilmaveiviäkin vielä myöhemmin. Monta kertaa mentiin jo vierekkäin, ja hienoa videota tästä varmasti tuli (jos jollakin on pätkiä voisin ottaa ihan editoimattomina). Ohitsepääseminen tuntui kuitenkin vaikealta, Bemarilla oli huippunopeus parempi, ja itsellä lähtövauhti mutkista, joten taktikointi oli tärkeää.

Kun näin, että lippumiehen skootteri on radan varressa, tiesin että kyseessä on viimeinen kierros. Parabolicasta loistava ulostulo, Bemari blokkaa ulkolinjan ja siirryn aivan sisälle luottaen seuraavan kiihdytyksen parempaan vauhtiini. Bemari ilmeisesti hämääntyy ja ohitus onnistuu lopulta melko helposti.

Pääsuora avautuu ja fiilis kypärän sisällä on mahtava. Taistelu onnistui ja McStadin autot jäi kaikki taakse. Kisan jälkeisistä merkeistä ei mulla ole mitään kommenttia, ne on käyty jo henk.koht. läpi.

Hämmästykseni kuulin jonkun sanoneen ohitustani sukellukseksi, ja jos se sellaiseksi tuomitaan, niin selvä. Ensi kerralla ajan kiltisti jonossa.

Summa Summarum:

Kisa B-finaalissa oli parasta kilvanajoa mitä olen aikoihin päässyt ajamaan. Kiitos siitä Bemarille. Forssan autot ovat siihen juuri optimaalisia, koska niillä pystyy ajamaan todella tarkasti ja lähellä toista. Hyvinkäällä ei samanlaiseen kyllä ole mahdollisuutta, mutta katsotaan millaiset geimit siellä saadaan aikaan.

Nipsuhuulen ja Jussin kanssa uusinta viime vuodesta, eikö?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Nyt on Forssa-materiaali koneella. Käyn tänään vähän läpi, mitä siellä on, editoin ja latailen vähän sinne sun tänne, juttujani.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Ennakkotunnelmat

Menohalut ja itsevarmuus oli kovalla tasolla ennen kisaa. Rata on itselle yksi tutuimmista ja edellinen tiistai kertoi, että linjat ovat hallussa. Hieman epäröintiä aiheutti arvalla osunut kutonen, joka ei vahvimmalta vaikuttanut. WoPen alitettua 41 sekkaa palautti kuitenkin taisteluhalun. Pahempaakin pelkäsin.

Aika-ajot #6 / 41,21

Aika-ajot ajelin pääosin itsekseni. Nastyn perässä ajoin kaksi kiekkaa, jonka aikana ehdin aika hyvin näkemään erot ajotavoissamme. En kuitenkaan tehnyt sen erikoisempia muutoksia ajooni, kunhan tiedostin paremmin kohdat, joissa voisi toisinkin mennä. Tein aika-ajon aikana myös muutaman hitaamman kierroksen hämätäkseni hieman kauempana takanani ajavaa Jacquesta, jotta hän luulisi ajavansa samaa tahtia kanssani.

Kisa #6 / 41,3

Samoin kuin PeePeellä, kuvat ekoista kierroksista on vähissä. Kisan kulku muuttui kuitenkin nopeasti sellaiseksi, että WoPe karkasi ja Bemari oli kakkosena kuten lähdössäkin. PeePee pääsi jollain alkukierroksella edelleni ja ajoi aivan Bemarin perässä välillä ohituksia yrittäen ja minä taas olin PeePeen peesissä. Totke oli myös välillä aika lähellä, mutta pääosin kai parin sekunnin päässä meidän kolmikosta.

Kolmannella sijalla pääosin kyttäsin ohituspaikkoja ja välillä kävin hieman PeePeen rinnalla, kuitenkaan en aivan kunnolla päässyt ohitusta yrittämään. Röyhkeimmät yritykset jätin tekemättä, koska tila tuntui loppuvan suht nopeasti kolmen auton ollessa samassa kasassa ja toisaalta pysyin helposti siinä perässä eikä pelkoa jäämisestä varsinaisesti ollut, kunhan kolhuitta selviää. Sopivaa hetkeä odottaen...

PeePee tuosta Parabolica-keissistä jo mainitsikin. Taisin olla hieman liian ahne siinä ja tila loppui nopeammin ajattelin, tuloksena vauhdin pois ottaminen törmäyksen välttämiseksi. Kohtuullisen lähellä renkaat jo olivat toisiaan.

Vauhdin katoamisesta johtun viimeiseen tiukempaan vasuriin tultaessa Totke oli saavuttanut minut. Ei ollut aivan rinnallani kuitenkaan, vaikka ottikin sisälinjan jarrutukseen. Jarrutuksessa Totken perä lähti irti ja auto liukui perä edeltä päälleni. Kolaus ei kovin kova ollut, mutta sen verran kuitenkin osui, että itseltänikin lähti perä irti ja vauhti katosi siihen. Pääsin jatkamaan suht nopeasti sijoitusten pysyessä samana. PeePee ja Bemari kuitenkin olivat karanneet kauas eikä enää ollut kauheasti toivoa heidän kiinni saamisestaan.

Adrenaliinin pauhatessa otin kuitenkin tehtäväkseni ajaa rataa ympäri kuin viimeistä päivää, no niin kai kisassa pitääkin tehdä. Varmaankin lähemmäs kymmenen kierroksen tykityksen jälkeen Totke oli pysynyt tasaisesti hieman etäämmällä ja pojat taas olivat jo aivan edessäni. Viimeisen kierroksen käynnistyessä olin jo sen verran lähellä, että ajovirheestä olisin saattanut päästä kuittaamaan. Loppusuoralla oltiin jo lähes kasassa ja seuraavalla kiekalla olisin ollut ohitusetäisyydellä...

---

Kisasta jäi oikein hyvä fiilis ja oma ajo kulki mielestäni oikein mallikkaasti. En ihmettelisi, jos tällä radalla joskus se kovempi sijoitus tulisi. Nyt niin ei käynyt.

Harmitti kyllä kisan aikana kovasti, kun tipahdin kolauksen seurauksena PeePeen ja Bemarin peesistä. Totke kuitenkin pahoitteli nöyrästi kolhaisuaan kisan jälkeen ja asia on kunnossa minun puolestani. Tahallisuutta siinä ei lainkaan ollut, puhdas ajovirhe ja näitä joskus sattuu.

Autot olivat tasaisempia kuin koskaan, ja kuten joku jo sanoikin, tätä tasaisempia autoja ei ulkoradoilla osaa toivoa. Isot peukut henkilökunnalle tekemästään työstä talven aikana!
 
Viimeksi muokattu:

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
itsetunnon kohotuskommentti

Forssa 3, KIC, Turku, Myllypuro, Forssa.

Tässä on viisi viimeistä kisaa, jolloin on WoPea vastaan ajettu kilpaa. 2-3 tappiolla tällä hetkellä, joten ei kait tää ajaminen ihan huonosti ole viime aikoina menny. Ja ollaan vielä oltu aina peräkkäisillä sijoilla näissä kisoissa. Autotuuria tai ei, niin ei se kiinnosta Tuli vaan yhtäkkiä mieleen tämmöinen. No Hyvinkäällä putki todennäköisesti katkeaa. Siellä sija 5. vastaa itselle jo voittoa.

Mestaruutta ei ikinä voiteta, mutta mitali on yhä mahdollinen

-pisteen päässä sarjajohdosta-
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Kisaraportti

Ennakkotunnelmat
Hirveä into päällä ja ennakkoarvailuista huolimatta vähän kolmen jälkeen paikan päällä. Kisapaikalla olikin jo Alppu odottelemassa, oli kuulemma Forssan keskustasta kävellyt. :eek:
Salaharjoituksissa tuli käytyä ajamassa, joskin vain yksi setti, kun radalle oli yksi tuttu porukka ilmestynyt aikatauluja sotkemaan. Transponderit eivät harjoituksissa toimineet, mutta molemmat mukanaolleista tiimikavereista jäivät kuin täit tervaan, joten omat fiilikset oli kohdillaan. Uho kisapaikalla oli jopa ylitsevuotavaa, ehkäpä vähän hillitymmin jatkossa. :eek:

Aika-ajot #2 - 41,59 s
Aika-ajoon ihan luottavaisin mielin, A-finaali tavoitteena, mutta B-finaalikaan ei suuri pettymys olisi ollut. Haikki oli vetäissyt ekassa setissä tosi kovan ajan, joten olosuhteet lienivät kunnossa.

Aika-ajoissa tuli kokeiltua vähän eri juttuja, mutta mitään suuria ahaa-elämyksiä ei tullut. Pitoa ja vetoa oli vähemmän kuin aikaisemmassa treeniautossa. Autokin täristi hieman, ei sinällään vaikuttanut ajoon, mutta session lopussa alkoi jo kädet olla väsyneet. Mekaanikko huomasi ilmaruuvin lähes pudonneen, joten tehoja puuttui ehkä hieman. Mieleen jäi kummittelemaan ajatus: Mitä jos? Varsinkin kun Jari5 oli ajanut autolla hyvän ajan, johon PeePeekin pystyi samalla autolla vain vaivoin ruuvin pikasäädön jälkeen.

Väliaika - kahvia ja pullaa
Ensimmäistä kertaa elämässäni olin lähes hukkua kesken karting-kisan, ja vielä keskellä kuivaa Forssan aroa. Louskutettiin leukoja ja Domppari heitti jonkun herjan kesken vedensiemailua. Meni koko kulaus väärään rööriin ja yskin kuin enemmänkin vettä hengittäneenä.

C-finaali #3
C-finaalin kakkosruutu muodostui kohtaloksi. Ennen finaalia kolmosta kehuttiin yhdeksi pakan parhaista autoista. Tavoitteena siis vain finaalin voitto ja B-finaaliin keräämään päänahkoja. Edeltä lähtenyt Domppari pyristeli hetken edellä, mutta ajeli ykkösmutkaa kummallisella linjalla, joten ulostulossa olin jo rinnalla ja sisäpuolella ensimmäiseen jarruun. Selvä keikka. Hetken vielä räpiköi perässä, mutta alkoi jäämään tasaisesti, samalla jarrutellen takaatulevia. Johto oli turvallinen, mutta päätin ajaa rytmin säilyttämiseksi edelleen täysiä, joskaan en limitillä. :rolleyes:

Lopussa Dompparista ohi päässee Jacques ja Nipsuhuuli saavuttivatkin vauhdilla, mutta eivät päässeet iskuetäisyydelle. Auto tuntui hieman kärsineen olosuhteiden muuttuessa, eikä ollut kuin korkeintaan keskikastia, erot olivat toki kovin pienet, takaa ajettiin useampia mua nopeampia kierrosaikoja. Ruutulippu ja B-finaali kutsui.

B-finaali #3
Tavoitteena poimia pari sijaa ja pisteitä. Alussa Jari5 spinnasi itsekseen tokavikaan mutkaan ja näin luovutti ilmaisen sijan. Bemari, Asko ja PeePee ajoivat kovaa kamppailua edellä ja pysyinkin puolisen kisaa tästä johtuen ihan peesissä. Suorilla jäin hieman koko ajan, mutta ajoin taas muiden kolistellessa kiinni, joskaan en oikein päässyt iskuetäisyydelle. Jäin kyttäilemään jos taistelukolmikossa tulisi kolinoita tai ajovirheitä, joiden kautta pääsisi iskemään ohi. Näin sitten kävikin ja kisan loppupuoliskolla Askolla katosi ajovirheeseen vauhti:
Vauhdin katoamisesta johtun viimeiseen tiukempaan vasuriin tultaessa Totke oli saavuttanut minut. Ei ollut aivan rinnallani kuitenkaan, vaikka ottikin sisälinjan jarrutukseen. Jarrutuksessa Totken perä lähti irti ja auto liukui perä edeltä päälleni.
Tätä seuraavalla suoralla olin aivan rinnalla, mutta epäoptimaalisesta linjasta johtuen jouduin aloittamaan jarrutuksen aiemmin, en ilmeisesti kuitenkaan tarpeeksi aikaisin. Jäi harmittamaan kovastikin, koska ilman tuota virhettä olisin mennyt ohi, eikä sulla olis ollut mitään mahdollisuutta sitä estää. :p Tässä tapauksessa tosin kisa olisi jatkunut mitäkuinkin rintarinnan ainakin seuraavan kierroksen ekaan jarrupaikkaan asti, sen verran menit aina suorilla kovempaa. Kolauksesta kuitenkin pahoittelut, ei tosiaan ollut tarkoitus sua ottaa taistelukolmikosta pois. (Saati omaa mahdollisuutta ryssiä.)
Lopussa jäinkin sitten sekuntitolkulla, maalissa olit jo jotakuinkin pääsuoran mitan karkuteillä. Maalissa kuitenkin sijaa korkeammalla kuin startissa, joten pisteitä ropisi ihan kohtuullisesti.

Jälkitunnelmat
Kymmenes sijakin "epäonnistuneen" aika-ajon jälkeen tässä porukassa on silti ihan hyvin, viime vuonna pääsi vain Forssassa nautiskelemaan niin paljon, että tämmöiset hyvät perussuoritukset eivät tahdo omassa pääkopassa riittää. Autot olivat hienossa kunnossa ja uskomattoman tasaväkiset, yhtään selkeästi ylitse muiden ollutta autoa ei ollut ja voimasuhteet vaihtelivat setistä toiseen. Myöskään selkeää "miinaa" ei joukosta löytynyt. Hyvää työtä on Forssan yrittäjät talvitauolla tehneet. :thumbup:
Myös järjestäjille ja kilpakumppaneille kiitos, upean näköistä ajoa ja viihdettä riitti koko rahalla. Pläjäystä odotellessa! :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Tätä seuraavalla suoralla olin aivan rinnalla, mutta epäoptimaalisesta linjasta johtuen jouduin aloittamaan jarrutuksen aiemmin, en ilmeisesti kuitenkaan tarpeeksi aikaisin. Jäi harmittamaan kovastikin, koska ilman tuota virhettä olisin mennyt ohi, eikä sulla olis ollut mitään mahdollisuutta sitä estää. :p
Voi olla tietty, että jarrutit tosiaan niin paljon aikaisemmin. Mulla on kuva verkkokalvoilla vain siitä kohtaa, kun itse olen jo alkanut kääntämään mutkaan sisään ja sulla on just lähtenyt perä irti.
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Kisaraportti Forssa I

Aika-ajot #3
Ulkoratakauden avaus oli edessä, ja ennen kuin mennään asiassa niin pikainen katsaus viime vuoden kierrosaikoihin Forssassa (ei huomioitu Forssa I:stä sateen vuoksi):

II: aika-ajoissa 45.51 ja kisassa 46.589
III: aika-ajoissa 46.30 ja kisassa 46.248

Mutta nyt varsinaiseen asiaan. Aika-ajoihin auto #3, josta kyselin mielipidettä ekassa ryhmässä samalla autolla ajaneelta Cmoneyltä ennen omaa ajovuoroa. Radalla päästyä eka huomio oli, että auto tuntui tärisevän. Samaa se teki myös kisassa, johtuiko vain yksinkertaisesti siitä kun ei ollut ajanut sitten viime syyskuun ulkona. Jossain vaiheessa Haikki ja WoPe tuli ohi ennen ns. parabolicaa. Tämä mutka on aiemmin aiheuttanut ongelmaa lähinnä ulostulossa joten yritin katsella miten se pitäisi ajaa. No, kauaa ei lähietäisyydellä pysytty mutta yllättävää oli se että esim. WoPe ei kadonnut horisonttiin heti samantien. Tämä oli oman vauhdin kannalta hyvä merkki. Toinen hyvä merkki oli myös se, että Haikki ja WoPe (kun ei laske ekaa ekaa kierrosta mukaan) eivät saaneet kiinni kuin vain sen yhden ainoan kerran. Varikolla selvisi sitten, että tulokset oli todella lupaavat kun vertaa viime vuoteen, olin kyllä kahden ekan ryhmän jälkeen kaikista hitain mutta se kierrosaika: 42.7. Viime vuoden (ei mennyt edes 45s rikki) parhaaseen aikaan verrattuna parannusta vajaa 3 sekuntia. Jäljellä olevista kahdesta ryhmästä meni kaikki edelle, joten D:n vika ruutu.

D-finaali #3
Lentävän lähdön kautta startattiin liikkeelle, itse meinasin pääsuoralla vähän ennen lähtömerkkiä ajaa Albertin perään, mutta sain estettyä sen viime hetkellä. :D Kisan alku ei ollut paras mahdollinen, kun muu porukka pääsi tekemään eroa.. Yritin saavuttaa edelle meneviä sen minkä pystyin, mutta ei se ero tuntunut pienentyvän. Sitten jossakin vaiheessa näen jonkun (myöhemmin selvisi, että V-Power kyseessä) spinnanneen ja pääsen ohi ja nousen 5. sijalle. Sitä iloa ei kauaa kestänyt, aika pian kuitattiin takaisin edelle jonkun neulansilmän ulostulossa. Noh, en anna periksi vaan yritän pysyä edellä menevän vauhdissa. Tätä kestää tovi ja alan olla hieman turhautunut viimeisellä sijalla ajamisesta. Sitten näen toiseksi viimeisessä mutkassa FW08:n spinnanneen ja kerkeän hänen edelle. Tästä alkoikin täysin toinen meno. Kuten sanottua aiemmassa viestissä, piristyin älyttömän paljon ja päätin että toista kertaa ei takaa tulla ohi. Siinä sitten kisan loppu menikin FW:tä vastaan taistellessa. Yritin tehdä eroa ja olin tarkkana neulansilmissä, koska tiedostin että jos FW jossakin ohitusta aikoo yrittää niin nimenomaan niissä.. Sain pidettyä FW:n takana ruutulipulle asti ja lipun heiluttua tais tulla pienimuotoinen tuuletuskin. Oli kyllä loistava kisan loppupuolisko, pakko se on sanoa itsekin. Alku ei ihan niin hyvä.. FO110K oli vain 1,9s ja Albert 0,9 sekuntia edellä kisan päätyttyä. Forssan onnistuminen tuli todella tärkeään paikkaan. Hyvä kisa, varma ja virheetön ajaminen toi lopulta finaalissa 5. sijan. Kierrosaikakin parani jokusella kylmennyksellä, 42.442 (tuli viimeisellä kierroksella).

Kaiken kaikkiaan jäi positiivinen tunne päivästä, sain parannettua omaa ajoa todella paljon edellisiin Forssan kisoihin verrattuna. Viime vuoden nopeimman ja tämän vuoden nopeimman välinen parannus on 3,1 sek ja kun tuossa laskeskelin keskimääräisen parannuksen, niin keskiarvo oli n. 3,7 sek. Eli melko kunnioitettavat lukemat. :) Kertoo jotain. Se kertoo myös toisaalta meidän sarjan tasosta jotain, vaikka paransin aika-ajoissa vajaa 3s vrt. viime vuoteen niin siltikin lähtöruutu oli vasta D:n viimeinen.

Omasta ajosta vielä jotain analyysia.. Ykkösmutka meni paljon paremmin, neulansilmiin en ole vieläkään tyytyväinen mutta varmasti niissäkin on jotain kehitystä tapahtunut. Parabolicasta en ole varma, kun en tiedä pitäisikö se ajaa ulostullessa ulkoreunasta vai vähän keskemmältä.. Vika mutka tuntui kanssa omasta mielestä OK:lta, paitsi että ehkä siinä ei aina pysytty riittävän sisällä.. Suurin syy tuolle aikaparannukselle lienee tietynlainen varmuus ajamisesta. Vuosi 2010 oli mulle aika hajanainen ulkoradoilla pärjäämisen suhteen, mutta viimeisen puolen vuoden aikana on saatu niin paljon varmuutta ajamiseen ja se näkyi loistavasti nyt ensimmäisessä ulkoratakisassa.

Järjestäjälle kiitokset, Hyvinkäällä tavataan seuraavaksi. :)
 
Viimeksi muokattu:

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Ulkoratakauden avaus oli edessä, ja ennen kuin mennään asiassa niin pikainen katsaus viime vuoden kierrosaikoihin Forssassa (ei huomioitu Forssa I:stä sateen vuoksi):

II: aika-ajoissa 45.51 ja kisassa 46.589
III: aika-ajoissa 46.30 ja kisassa 46.248

...

... mutta se kierrosaika: 42.7. Viime vuoden (ei mennyt edes 45s rikki) parhaaseen aikaan verrattuna parannusta vajaa 3 sekuntia.
Älä nyt vain ota vittuiluna tätä mun kommenttia! :) Mutta sisäinen (vai ulkoinen?) insinöörini heräsi, ja pakko huomauttaa siitä, että autot sinänsä ovat kehittyneet talven aikana lähes sekunnin verran. Parempi vertailutapa minusta on verrata esim. paaluaikaan tai johonkin toiseen kuskiin.

Koodi:
				F2/'10	F3/'10	F1/'11
Wilzku				45,5	46,2	42,4
			
Asko				42,2	42,3	41,2
Wilzkun suhteellinen ero	1,08	1,09	1,03
			
Päivän nopein			40,0	41,0	39,9
Wilzkun suhteellinen ero	1,14	1,13	1,06
Askon suhteellinen ero		1,05	1,03	1,03
Yhtä kaikki, ero kärkeen on pienentynyt noin puoleen ja ero minuun on pienentynyt yli puolet pienemmäksi. Hurja kehitys ja tuosta on hyvä jatkaa muihin ulkokisoihin.

Edit. Jatkoa kehityskeskusteluun täällä.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Raporttia..

pre race
bemarin kyydillä Forssaan ja pientä jännitystä ilmassa jo matkalla. Keli vaikutti lupaavalta, joten odotuksetkin olivat korkeahkot.

Aika-ajot, #5
Autoon vaihdettiin vasen eturengas ennen omaa aika-ajoani. Auto tuntui hyvältä, enkä aika-ajoissa osannut havaita suuria puutteita siinä (kun en kenenkään perässä ajanut). Menin Askon taktiseen jäynään ja kuvittelin ajavani hyvää vauhtia, vaikka oikeasti jäinkin kuin tikku paskaan.. Lopussa nimittäin bemari tuli heittämällä ohitse ja meni menojaan.. Siinä vaiheessa pisti mietityttämään, ettei oma ajo tainnutkaan mennä niin hyvin kuin kuvittelin sen menevän.

C-finaali, #4
C-finaalin kolmospaikalta startti ja tiesin, että alussa pitäisi olla valppaana. Paalupaikan Domppari ajoi vitosella ja minä nelosella, jolla oltiin ajettu kovia kierrosaikoja (alle 40 by Haikki). Myös Totkella vaikutti olevan hyvä auto, joten tiimitaktiikkana sovimme, että Totke ohittaisi Dompparin tavalla, joka jättäisi samalla oven auki myös minulle.
Heti alussa huomasinkin, että suoranopeuksissa auto oli aika huippu, mutta mutkista lähtö oli hiukan tahmeaa. Alussa Nipsu pääsikin ulostuloissa rinnalle ja ohitsekin. Pääsin kuitenkin onneksi kuittaamaan heti pääsuoralla, koska tehokkaiden jarrujen ansiosta kykenin jarruttamaan myöhemmin kuin Nipsuhuuli.

Nipsun kanssa nahinoidessa meni sen verran aikaa, että eteen tuli hetkeksi pieni väli. Sain eroa kiinni, mutta en tarpeeksi pian. Totke teki ohituksen aivan kuten sovimme, Dompparilla meni ajolinjat sen verran sekaisin, että olisin itsekin päässyt samalla ohi, jos olisin ollut ihan perässä. Valitettavasti en ollut ja jäin Dompparin taakse pussiin muutamaksi kierrokseksi. Päästyäni dompparin perään jouduin hidastamaan voimakkaasti etten olisi ajanut perään. Tämän ansiosta Nipsu pääsi uudestaan ohi ja samassa hässäkässä paineli öö ruzkin ohitse hetkeksi.. Pääsin kuitenkin paikkaamaan tilanteen nopeasti ja lopulta menin Dompparistakin ohitse.

Siinä vaiheessa Totke oli päässyt jo kauas, mutta saavutin kuitenkin koko ajan. Valitettavasti olisin tarvinnut vielä vähintään 4-5 kierrosta päästäkseni ohitusetäisyydelle. Samalla huomasin myös nipsun päässeen dompparista ohi ja saavuttavan mua vauhdilla. Siinä mielessä siis onni, että ruutulippu heilui ja saimme tiimille C-finaalin kaksoisvoiton ja toiselle nousupaikan B-finaaliin.

Yhteenveto
Kaikenkaikkiaan oli kyllä mielettömän mahtavaa päästä taas ulkoradalle kisailemaan. Täytyy myös todeta samaa kuin muut, että Forssan kaluston tasaisuus oli ällistyttävän hyvä. Hyvää duunia ovat jätkät talven aikana selvästi tehneet.
Kaluston tasaisuuden huomasi mielestäni myös siinä, että parhaat autot muuttuivat session aikana. Aika-ajoissa nopeimmat autot olivat aika selvästi #3 ja #4, mutta kilpailuissa mielestäni parhaiten ajettiin #1:llä ja #6:lla. Ehkä #2 ja #5 olivat pakan heikoimmat, mutta veikkaisin autoerojen olleen 2-4 kymmenystä parhaan ja heikoimman välillä. Tuskin enempää?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Aika-ajot, #5
Autoon vaihdettiin vasen eturengas ennen omaa aika-ajoani.
Mielenkiintoista. Nimittäin se vasen eturengas oli auton selkein heikkous, ois kuvitellut että renkaanvaihdolla olisi mennyt parempaan suuntaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mielenkiintoista. Nimittäin se vasen eturengas oli auton selkein heikkous, ois kuvitellut että renkaanvaihdolla olisi mennyt parempaan suuntaan.
Komppaan. Puski D-finaalissa ihan järkyttävästi nimenomaan oikealle kääntyvissä mutkissa, ja Haikillakin A-finaalissa vielä aika selkeesti ainakin 1. mutkassa verrattuna muihin...
Olisko ollut sitten paineet päin prinkkalaa tai mahdollisesti ihan eri seosta se vaihdettu gummi?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
...mutta veikkaisin autoerojen olleen 2-4 kymmenystä parhaan ja heikoimman välillä. Tuskin enempää?
Muistaisin kuulleeni paikanpäällä monen arvioivan eroksi n. 0.5sek, eli voi hyvinkin pitää kutinsa.
Hienoa oli kuitenkin ettei ollut selkeää miinaa tai huippuautoa ollenkaan :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mielenkiintoista. Nimittäin se vasen eturengas oli auton selkein heikkous, ois kuvitellut että renkaanvaihdolla olisi mennyt parempaan suuntaan.
Komppaan. Puski D-finaalissa ihan järkyttävästi nimenomaan oikealle kääntyvissä mutkissa, ja Haikillakin A-finaalissa vielä aika selkeesti ainakin 1. mutkassa verrattuna muihin...
Olisko ollut sitten paineet päin prinkkalaa tai mahdollisesti ihan eri seosta se vaihdettu gummi?
Voi olla, että jokin meni pieleen siinä vaihdossa. Toisaalta mulla aika-ajoissa se auto tuntui aikalailla vakaalta. Ehkä se puskeminen sitten paheni, mitä enemmän sillä ajoi?
Esim. Mulla ei mielestäni ollut aika-ajoissa samanlaista ongelmaa ekassa neulansilmässä, kuten dompparilla oli kisassa. Sen huomasi kyllä itsekin miten pahasti meni pitkäksi (ja helpotti omaa ohitustani).
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Itte ajoin AA:ssa #3:lla 41.5, kisassa #5:lla 42.0. Ton perusteella se ois se 0.5 sec, mutta mä kyllä vähän runttasin sitä autoo väkisin niihin mutkiin, rauhallisemmalla ajolla ois ehkä kympän pari voinu tuosta pudottaa. Auton hyvänä puolena oli ehdottomasti yläkierroksilla suorakulku, jeesus se meni lujaa. :eek:

Sillai tyytyväinen kuitenkin, et ero Haikkiin oli vaan samalla autolla 0.9 tasoa, mutta voi olla että se rengas vielä entisestään heikkeni iltaa myöten. Hankala sanoa.

Mua ei sinänsä harmita tollainen, koska, kuten sanottua nämä autoerot pitkällä aikaväillä menee tasan, niistä on turha siis varsinaisesti valittaa. Ihan suht.tyytyväinen tulokseen olen. Finaalissa ei nykytaidolla ollut oikein mitään tehtävissä.
 
Ylös