WRC: Akropolis 2011

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Boring - TYLSÄÄ.

Tätä Citroen cuppia ja yksityyppiluokkaa on nyt katseltu jo monta vuotta. Alkaa jo pahasti kyllästyttämään ja menemään yli.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Loeb on kyllä katkerana, mutta taitaa olla todellinen syy kun Ogier ollut nopeampi koko kauden ajan. Harmi vain kun nuorella kaverilla ei ihan pää kestänyt ja parit ulosajot takana. Muutenhan johtais aika vankasti sarjaa. :)
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Loebilta hauska reaktio kun sai maistaa omaa, vuosien ajan käyttämää lääkettä.

Ja Ford on tosi paska auto kun ei kestä nöösipoika Latvalan hienotunteista, täysillä kaikkiin paikkoihin-ajotyyliä. No, onhan tuo vielä kokematon alle 100 mm-rallia ajanut jäppinen. Eihän tolla kokemuksella voi vielä ymmärtää, että auto voi hajota.

Tänakista saattaa tulla kova luu, Hänninen sitä jo on. Ja Chevalierille pikasta toipumista.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Loebilta hauska reaktio kun sai maistaa omaa, vuosien ajan käyttämää lääkettä.

Ja Ford on tosi paska auto kun ei kestä nöösipoika Latvalan hienotunteista, täysillä kaikkiin paikkoihin-ajotyyliä. No, onhan tuo vielä kokematon alle 100 mm-rallia ajanut jäppinen. Eihän tolla kokemuksella voi vielä ymmärtää, että auto voi hajota.

Tänakista saattaa tulla kova luu, Hänninen sitä jo on. Ja Chevalierille pikasta toipumista.
Justiinsa niin, ajotavallahan ne etuperät ja ahtimet rikotaan... :alppu:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Eihän tolla kokemuksella voi vielä ymmärtää, että auto voi hajota..
No miksi sitten Sitikka kestää kasassa kun ajetaan samaa vauhtia? Ei siellä olla kolmannesta sijasta ajamassa vaan voitosta. Ja kun voitosta ajetaan niin auton on se voittovauhti kestettävä kuten Sitikka kestää.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Samaa mieltä siitä että jos Ford ei kestä sitä että sillä yrittää ajaa pohja-aikoja, niin pitäköön Malcolm sitten tunkkinsa, kai se on silloin ihan sama kumpi suomalaisista pokkaa ne kolmoispaikat.
 
Viimeksi muokattu:

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
No miksi sitten Sitikka kestää kasassa kun ajetaan samaa vauhtia? Ei siellä olla kolmannesta sijasta ajamassa vaan voitosta. Ja kun voitosta ajetaan niin auton on se voittovauhti kestettävä kuten Sitikka kestää.
Hyvä kysymys. Voisko testauksella, materiaaleilla, osien vahvuuksilla, kehitystyöllä ja kuskien ajotyyleillä olla vaikutusta asiaan?

Totta kai pitää voitosta lähtee ajaan mutta se ei aina tarkota sitä, että joka mutkassa ja kivenylityksessä pitää olla nopein.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Hyvä kysymys. Voisko testauksella, materiaaleilla, osien vahvuuksilla, kehitystyöllä ja kuskien ajotyyleillä olla vaikutusta asiaan?

Totta kai pitää voitosta lähtee ajaan mutta se ei aina tarkota sitä, että joka mutkassa ja kivenylityksessä pitää olla nopein.
Se on nimenomaan tuo testaus, materiaalit ja niiden vahvuudet sekä jatkuva kehitys. JM:n autosta hajosi turbo ja etuperä. Turbolle ei juurikaa voi ajotavalla vaikuttaa koska kaasun pitää olla koko ajan pohjassa joten sen yksinkertaisesti pitää kestää se. Kaasun pumppaaminen voisi turbon särkeä mutta kuten pätkä ajoista varmaan huomaat, ei JM juurikaan pumppaillut... Edellisen päivän peräongelmat on myös voinut turboon kuntoon vaikuttaa... Ja etuperä sama homma. Auto on vetopäällä koko ajan ja pyörät ovat ilmassa/vinossa/rytkyssä suurimman osan aikaa joten senkin vaan yksinkertaisesti pitää kestää se. Jos taas kyse olisi ollut siitä että JM on ajanut kiveen(kuten Argentiinassa) tm. auto saanut iskun joka on halkaissut etuperän, niin silloin sieltä hajoaa paljon muutakin sen perän lisäksi että kisa olisi jäänyt siihen.

Tuo sun viimeinen lause on kyllä ihan täyttä paskaa koska ei nyky rallissa voi nostella rytkyjen ja kivien takia. Tai voi nostella mutta silloin ei voitosta ajeta.

http://www.youtube.com/watch?v=uvBBDe-SnSg&hd=1

Tuossa muuten loistava video Kreikasta. Näkee millaista tie siellä on. Jos tuolla nostellee jokaiseen "huonoon" kohtaan niin eka pätkän jälkeen on jo 5 min kärkeä perässä...
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
No eihän se Ogierkaan joka paikassa nopein ollut. Muuten se olisi johtanut lähdöstä maaliin.
Tässä on käsittääkseni kysymys siitä että varotaanko joitain kohtia vai ei. Varsinkin pätkillä jotka ajetaan kahteen kertaan on todella huonossa kunnossa olevia kohtia. Jos rupeat varomaan yhtä niin saat varoa kaikkia. Vai millä keinoin muuten valitaan sen kohta johon pitää jarruttaa koska etukäteen ei voi tietää että missä mutkassa on se piilossa oleva maakivi tai syöpymä jota ei ensimmäisellä kerralla ollut? Ja joka kerran kun nostat häviät sekuntteja. Eli pointtini on se ettei siellä kärjessa ajavista yksikään nosta yhdenkään rytkyn tai patin tai kiven tai pehmeän kohdan takia. Ei tietenkää ajeta tahallaan päinkään... Väistetään jos voidaan mutta niitä iskuja tulee koko ajan ja ne eivät ole ihan pieniä. Ja ne autot on lähtökohtaisesti suunniteltu kestämään se. Muutamien sekunttien ero/pätkä selittyy muilla seikoilla kun sillä että varotaanko pommeja vai ei...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä on käsittääkseni kysymys siitä että varotaanko joitain kohtia vai ei.
Aika paljon tulkittu LeTon kirjoitusta. Mutta ihan varmasti varotaan, ei ne kaverit koko ajan aja limiitillä. Varsinkaan Kreikan tapaisissa ralleissa, jotka ovat autolle ja renkaille kuluttavampia kuin jotkin muut.

Kreikan rallissa 2009:

Thiva on ollut mulle aina vaikea erikoiskoe ja vaikka ajoin sen varovasti, niin jäimme Jari-Matille vain kolme sekuntia, Hirvonen summasi tyytyväisenä.

Jari-Matti Latvala oli myös tyytyväinen ralliavaukseensa.

- Ensimmäin erikoiskoe onnistui tosi hyvin. Pätkän keskivaiheella oli pölyä, mutta ei se haitanut niin paljoa. Erikoiskokeen loppuvaiheessa yritin puristaa vielä vauhtia lisää, Latvala sanoi.

Latvala mukaan toisella erikoiskokeelle lähdettäessä ei lähtöpaikalla ollut etua.

- Oletin kyllä, että kärjessä pitää oolla kahden erikoiskokeen jälkeen, mutta ero on aika pieni, Latvala arvioi vauhtiaan.

- Ehkä se (pieni ero) johtuu siitä, etten hullutuellut vaan ajoin järkevästi, Latvala pohti.
KSML
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Aika paljon tulkittu LeTon kirjoitusta. Mutta ihan varmasti varotaan, ei ne kaverit koko ajan aja limiitillä.
Ei ne kyllä varsinaisesti säästelekään. Autosta voi pitää huolta niin, että väistelee isoimmat (sivussa olevat) kohteet eikä hypi liikaa, mutta jos perusajamisessa pitää alkaa höllätä, jotta kaara kestäisi, niin ei sillä tavalla kertakaikkiaan voi pärjätä.

On eri asia säästellä niin, että yhdellä EK:lla säästelyyn häviää sekunnin tai pari kuin niin, että takkiin tulee monta kymmenystä per kilometri. Ei noihin säästelyihin paljon sekunteja kulu.
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Kiitokset Deloreanille valasevasta kommentista. Ilmeisesti kuskit myös valehtelee kun sanovat joitakin paikkoja varovansa. Ei sielä joka saatanan murkulaa pidäkkään väistää mutta kyllähän nuo toisia kohtia ja osuuksia varovaisemmin ajaa siitä ei pääse mihinkään. Ja se, että välillä vähän varoo säästää autoo ja se taas näkyy myöhemmin kisassa. Fordin kohdalla kun joudut kokoajan repiin auton kestävyyden äärirajoilla niin useimmiten raja tulee vastaan ja sit taas ihmetellään kun ei olla osuttu mihinkään. Ei ne autot aina just siihen yhteen osumaan hajoo, kaikki kun tuppaa vaikuttaan kaikkeen.

Ei ne Citroenitkaan mitään panssarivaunuja oo, kyllä niilläkin toisinaan joutuu varoon ja jopa jarrutteleen. Hitaasti kiiruhtamisen taito..

Fordilla taitaa isoin ongelma löytyä tiimipäällikön tontilta. Ahneuksissaan lypsää rahaa joka välistä mistä saa. Keskittyisivät laatuun eikä autojen määrään kuten kilpailija tekee.

edittinä: Hurmurisija tuossa on hyvin sisäistänyt ajatuksen.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Kiitokset Deloreanille valasevasta kommentista...
Kiitos myös itsellesi kun olet jo tajunnut sen minun tarkoittaman pointin. Eli ei se auton hajoaminen johdu JM:n ajotavasta ja "kokemattomuudesta" kuten aiemmin väitit.

Ja jos sisälukutaitosi on kohdallaan voit myös huomata että kirjoitin aiemmin että väistävät jos voivat. Onhan se nyt päivän selvää myös minulle etteivät kuskit tahallaan riko autojaan...
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Kiitos myös itsellesi kun olet jo tajunnut sen minun tarkoittaman pointin. Eli ei se auton hajoaminen johdu JM:n ajotavasta ja "kokemattomuudesta" kuten aiemmin väitit.

Ja jos sisälukutaitosi on kohdallaan voit myös huomata että kirjoitin aiemmin että väistävät jos voivat. Onhan se nyt päivän selvää myös minulle etteivät kuskit tahallaan riko autojaan...
Etteikö ajotyyli vaikuta auton kestävyyteen? Oppia ikä kaikki. Ehkä se sit vaan on huonoo tuuria, että laitteet särkyy toisilla useemmin. Itse en tuuriin usko niin siitä syystä koitan keksiä muita tekosyitä.

Ja voihan ne olla M-sportilla niin kettuja, että laittaa Latvalan autoon testimielessä toisenlaisia, vähemmän testattuja palikoita, mitkä välillä kestää välillä ei..?

Saatoit kirjottaa noin ja saatoit myös mainita paskapuheeks kun satuin asiasta mainitteen.. Mutta vikasta lauseesta uskoisin että ollaan samaa mieltä :wink:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Etteikö ajotyyli vaikuta auton kestävyyteen...

Saatoit kirjottaa noin ja saatoit myös mainita paskapuheeks kun satuin asiasta mainitteen.. Mutta vikasta lauseesta uskoisin että ollaan samaa mieltä :wink:
Kirjoittaminen/lukemisen ymmärtäminen on välillä haastavaa... Itsellenikin...

Eiköhän tämä ole käsitelty.
 
Ylös