Justiinsa niin, ajotavallahan ne etuperät ja ahtimet rikotaan... :alppu:Loebilta hauska reaktio kun sai maistaa omaa, vuosien ajan käyttämää lääkettä.
Ja Ford on tosi paska auto kun ei kestä nöösipoika Latvalan hienotunteista, täysillä kaikkiin paikkoihin-ajotyyliä. No, onhan tuo vielä kokematon alle 100 mm-rallia ajanut jäppinen. Eihän tolla kokemuksella voi vielä ymmärtää, että auto voi hajota.
Tänakista saattaa tulla kova luu, Hänninen sitä jo on. Ja Chevalierille pikasta toipumista.
No miksi sitten Sitikka kestää kasassa kun ajetaan samaa vauhtia? Ei siellä olla kolmannesta sijasta ajamassa vaan voitosta. Ja kun voitosta ajetaan niin auton on se voittovauhti kestettävä kuten Sitikka kestää.Eihän tolla kokemuksella voi vielä ymmärtää, että auto voi hajota..
Hyvä kysymys. Voisko testauksella, materiaaleilla, osien vahvuuksilla, kehitystyöllä ja kuskien ajotyyleillä olla vaikutusta asiaan?No miksi sitten Sitikka kestää kasassa kun ajetaan samaa vauhtia? Ei siellä olla kolmannesta sijasta ajamassa vaan voitosta. Ja kun voitosta ajetaan niin auton on se voittovauhti kestettävä kuten Sitikka kestää.
Kyl mä luulen että citikoita vastaan tarkoittaa.Totta kai pitää voitosta lähtee ajaan mutta se ei aina tarkota sitä, että joka mutkassa ja kivenylityksessä pitää olla nopein.
Se on nimenomaan tuo testaus, materiaalit ja niiden vahvuudet sekä jatkuva kehitys. JM:n autosta hajosi turbo ja etuperä. Turbolle ei juurikaa voi ajotavalla vaikuttaa koska kaasun pitää olla koko ajan pohjassa joten sen yksinkertaisesti pitää kestää se. Kaasun pumppaaminen voisi turbon särkeä mutta kuten pätkä ajoista varmaan huomaat, ei JM juurikaan pumppaillut... Edellisen päivän peräongelmat on myös voinut turboon kuntoon vaikuttaa... Ja etuperä sama homma. Auto on vetopäällä koko ajan ja pyörät ovat ilmassa/vinossa/rytkyssä suurimman osan aikaa joten senkin vaan yksinkertaisesti pitää kestää se. Jos taas kyse olisi ollut siitä että JM on ajanut kiveen(kuten Argentiinassa) tm. auto saanut iskun joka on halkaissut etuperän, niin silloin sieltä hajoaa paljon muutakin sen perän lisäksi että kisa olisi jäänyt siihen.Hyvä kysymys. Voisko testauksella, materiaaleilla, osien vahvuuksilla, kehitystyöllä ja kuskien ajotyyleillä olla vaikutusta asiaan?
Totta kai pitää voitosta lähtee ajaan mutta se ei aina tarkota sitä, että joka mutkassa ja kivenylityksessä pitää olla nopein.
No eihän se Ogierkaan joka paikassa nopein ollut. Muuten se olisi johtanut lähdöstä maaliin.Tuo sun viimeinen lause on kyllä ihan täyttä paskaa
Tässä on käsittääkseni kysymys siitä että varotaanko joitain kohtia vai ei. Varsinkin pätkillä jotka ajetaan kahteen kertaan on todella huonossa kunnossa olevia kohtia. Jos rupeat varomaan yhtä niin saat varoa kaikkia. Vai millä keinoin muuten valitaan sen kohta johon pitää jarruttaa koska etukäteen ei voi tietää että missä mutkassa on se piilossa oleva maakivi tai syöpymä jota ei ensimmäisellä kerralla ollut? Ja joka kerran kun nostat häviät sekuntteja. Eli pointtini on se ettei siellä kärjessa ajavista yksikään nosta yhdenkään rytkyn tai patin tai kiven tai pehmeän kohdan takia. Ei tietenkää ajeta tahallaan päinkään... Väistetään jos voidaan mutta niitä iskuja tulee koko ajan ja ne eivät ole ihan pieniä. Ja ne autot on lähtökohtaisesti suunniteltu kestämään se. Muutamien sekunttien ero/pätkä selittyy muilla seikoilla kun sillä että varotaanko pommeja vai ei...No eihän se Ogierkaan joka paikassa nopein ollut. Muuten se olisi johtanut lähdöstä maaliin.
Aika paljon tulkittu LeTon kirjoitusta. Mutta ihan varmasti varotaan, ei ne kaverit koko ajan aja limiitillä. Varsinkaan Kreikan tapaisissa ralleissa, jotka ovat autolle ja renkaille kuluttavampia kuin jotkin muut.Tässä on käsittääkseni kysymys siitä että varotaanko joitain kohtia vai ei.
Thiva on ollut mulle aina vaikea erikoiskoe ja vaikka ajoin sen varovasti, niin jäimme Jari-Matille vain kolme sekuntia, Hirvonen summasi tyytyväisenä.
Jari-Matti Latvala oli myös tyytyväinen ralliavaukseensa.
- Ensimmäin erikoiskoe onnistui tosi hyvin. Pätkän keskivaiheella oli pölyä, mutta ei se haitanut niin paljoa. Erikoiskokeen loppuvaiheessa yritin puristaa vielä vauhtia lisää, Latvala sanoi.
Latvala mukaan toisella erikoiskokeelle lähdettäessä ei lähtöpaikalla ollut etua.
- Oletin kyllä, että kärjessä pitää oolla kahden erikoiskokeen jälkeen, mutta ero on aika pieni, Latvala arvioi vauhtiaan.
- Ehkä se (pieni ero) johtuu siitä, etten hullutuellut vaan ajoin järkevästi, Latvala pohti.
KSML
Ei ne kyllä varsinaisesti säästelekään. Autosta voi pitää huolta niin, että väistelee isoimmat (sivussa olevat) kohteet eikä hypi liikaa, mutta jos perusajamisessa pitää alkaa höllätä, jotta kaara kestäisi, niin ei sillä tavalla kertakaikkiaan voi pärjätä.Aika paljon tulkittu LeTon kirjoitusta. Mutta ihan varmasti varotaan, ei ne kaverit koko ajan aja limiitillä.
Kiitos myös itsellesi kun olet jo tajunnut sen minun tarkoittaman pointin. Eli ei se auton hajoaminen johdu JM:n ajotavasta ja "kokemattomuudesta" kuten aiemmin väitit.Kiitokset Deloreanille valasevasta kommentista...
Ei tulisi montaa Äffäläistä läpi ei, mutta eipä TULLUT montaa Fiestaakaan ehjänä läpiTosta voi itse kukin foorumiasiantuntija katsella sitä autojen säästelyä ja vertailla ajotyylejä. Tommosessa louhikossa kun ajettas f-ryhmäläisillä niin ei tulis montaa läpi..
http://www.youtube.com/watch?v=uvBBDe-SnSg&hd=1
Etteikö ajotyyli vaikuta auton kestävyyteen? Oppia ikä kaikki. Ehkä se sit vaan on huonoo tuuria, että laitteet särkyy toisilla useemmin. Itse en tuuriin usko niin siitä syystä koitan keksiä muita tekosyitä.Kiitos myös itsellesi kun olet jo tajunnut sen minun tarkoittaman pointin. Eli ei se auton hajoaminen johdu JM:n ajotavasta ja "kokemattomuudesta" kuten aiemmin väitit.
Ja jos sisälukutaitosi on kohdallaan voit myös huomata että kirjoitin aiemmin että väistävät jos voivat. Onhan se nyt päivän selvää myös minulle etteivät kuskit tahallaan riko autojaan...
Kirjoittaminen/lukemisen ymmärtäminen on välillä haastavaa... Itsellenikin...Etteikö ajotyyli vaikuta auton kestävyyteen...
Saatoit kirjottaa noin ja saatoit myös mainita paskapuheeks kun satuin asiasta mainitteen.. Mutta vikasta lauseesta uskoisin että ollaan samaa mieltä :wink: