90-Luku vs. 2010-Luku

  • Viestiketjun aloittaja mn97
  • Aloituspäivämäärä

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Suomessa ollaan kiinnostuttu F1:stä enemmän kuin missään muualla.

Oletko kiinnostunut F1:stä?

90% Ei 10% kyllä

http://www.iltalehti.fi/formulat/2010092412401327_fo.shtml

Näin formulahullussa maassa.

Kun vertaat Imolan kisojen intesiteettiä johonkin vastaavaan kisaan tänä päivänä, huomaat selvän intesiteetin laskun. Missä on Tifosit?

F1-sarjan suosio on romahtanut Saksassa, vaikka Vettel johtaa sarjaa.

Ferraripomo: Katsojamäärät pienentyneet 16%.


F1-huuma hiipuu. Kohta painetaan paniikkinappulaa, kun MAXu-pakettien vähäinenkin myynti loppuu. Porvarimedia käyttää törkeästi hyväkseen Suomen maantieteellistä sijaintia, joka tarjoaa mahdollisuuden monopoliaseman väärinkäyttöön.

On ihan oikein, että mahdollisimman moni etsii vaihtoehtoisen seurantakanavan. Ruotsalaiselle porvarimedialle on aika sanoa adjö.

F1 on the dead end.
 
Viimeksi muokattu:

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Aika ajo

Vanha aika-ajo formaatti, missä sai tunnin aikana käytännössä vapaasti tykittää niin nopata aikaa kuin mahdollista, oli paljon parempi. Ainoa rajoittava tekijä oli, että max 12 kiekkaa sai heittää. Ei nykyinen aika-ajo formaatti ole F1:n heikoin lenkki, mutta ei pärjää vanhalle. Ollaan sentään luovuttu näistä typeristä kisabensat tankissa ja yhden kierroksen aika-ajopelleilyistä. Nykyään tiedetään aina taktiikat jo heti lauantaina, kun silloin 90-luvulla ei tiedetty millä taktiikoilla tai millä renkailla mikäkin kuljettaja lähti kisaan. Taktiikka saatettiin päättää vasta joitakin minuutteja ennen kisaa. Renkaat ja bensat olivat täysin vapaa valintaisia.
Silloin kun oli tuo aika-ajo-formaatti, jossa jokaisella oli yksi nopea kierros, en pitänyt siitä formaatista. Mutta olen Rubens Barrichellon kanssa samaa mieltä, että kyseinen formaatti sopisi tämän päivän F1-sääntöjen kanssa. Aika-ajot ovat nykyisellään menettäneet merkityksensä.

Testauskielto

Testauskielto. Testauskielto on ihan naurettava. Testauskielto on vienyt jo ennestään avuttomilta kuljettajilta yhden valttikortin kuljettajien arsenaalista. Nykyään autonkehitys on pelkästään joidenkin insinöörien ja tietokoneen käsissä. Joku budjettikatto olisi parempi tapa säästää. 90-luvulla nähtiin paljon enenmmän teknisiä innovaatioita. Se johtui siitä, että säännöt oli silloin väljemmät ja testaaminen oli sallittua. Nykyään on niin paljon kaiken näköisiä rajoituksia, että sarja alkaa muistuttamaan enemmän vakioautosarjaa.
Joo. Sehän olisikin mahtavaa seurata, kun alkukaudesta Red Bull on muita sekunnin edellä ja loppukaudesta kolme sekuntia. Samaan aikaan HRT on alkukaudesta muita perässä viisi sekuntia ja loppukaudesta kymmenen sekuntia.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Yksi juttu vielä. Selostajat. Kyllä Kyllönen on ihan toisissa svääreissä näihin nykyajan vastaaviin verrattuna.

Sen lisäksi, että selostajat ovat tylsiä, ihmettelen sitä kerta toisen jälkeen kuinka pihalla nykyinen selostajatiimi on. Ties kuinka monta kertaa on tapahtunut se, että selostajat eivät huomaa ohitusta radalla ja sitten vähän ajan päästä sanotaan kuinka ohitettu yrittää ohittaa ohittajaa, vaikka siis kävi täysin päinvastoin.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Yksi juttu vielä. Selostajat. Kyllä Kyllönen on ihan toisissa svääreissä näihin nykyajan vastaaviin verrattuna.
No tämän voin allekirjoittaa täysin. Kyllönenhän veti selostamossa puhtaalla fiiliksellä ja oli tätä 90-luvun selostaja-aaltoa, jossa järjettömän tyhjäpäinen hehkuttaminen (Mertaranta-ilmiö) ajoi asiantuntemuksen ohi. Onneksi myös Mertaranta saadaan nyt pois jääkiekon MM-kopista.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Yksi juttu vielä. Selostajat. Kyllä Kyllönen on ihan toisissa svääreissä näihin nykyajan vastaaviin verrattuna.

Sen lisäksi, että selostajat ovat tylsiä, ihmettelen sitä kerta toisen jälkeen kuinka pihalla nykyinen selostajatiimi on. Ties kuinka monta kertaa on tapahtunut se, että selostajat eivät huomaa ohitusta radalla ja sitten vähän ajan päästä sanotaan kuinka ohitettu yrittää ohittaa ohittajaa, vaikka siis kävi täysin päinvastoin.
Ja Kyllönen ei ollut pihalla vai? Äijä ei nähnyt radalla kuin Häkkisen ja missasi n.80% tapahtumista.Intoa riitti, mutta ammattitaitoa ei.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
No tämän voin allekirjoittaa täysin. Kyllönenhän veti selostamossa puhtaalla fiiliksellä ja oli tätä 90-luvun selostaja-aaltoa, jossa järjettömän tyhjäpäinen hehkuttaminen (Mertaranta-ilmiö) ajoi asiantuntemuksen ohi. Onneksi myös Mertaranta saadaan nyt pois jääkiekon MM-kopista.
Tätä keskustelua on käyty täällä aikaisemmin vaikka kuinka monta kertaa. Selostajan tehtävä on luoda tunnelmaa. Selostajan tärkein valttikortti on äänenkäyttö. Oletteko katsoneet BBC lähetyksiä? Walker on intohimoinen F1 fani ja se kuuluu äänestä. Saari ei ole mikään asiantuntija vään täysi idiootti. Se on ihan pihalla jatkuvasti sen lisäksi tuntuisi kuin mies ja ehkä juuri siksi nukkuisi selostaessa. Lähtee väittelemään jonkun Salon kanssa. Vain täysi idiootti tekee näin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heh, Murray Walker ei ole selostanut kymmeneen vuoteen. Viimeinen tv-selostus oli 2001 Indianapolisissa.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
On selostanut sen jälkeen muutaman hajakisan! *tuulettaa kun pääsi näpäyttään WebSlavea*
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ymmärrän vielä, jos kymmenvuotiaat innostuvat Kyllösen tyhjänhehkuttamisista, mutta itse en ainakaan kauheasti pidä siitä, että jokaista spinnausta tms. ryhdytään kailottamaan kuin kyseessä olisi mestaruuden ratkaissut moka.

Selostajan tehtävä on tarkkailla ympäristöään sieltä koirankopistä käsin ja välittää kierrosaikoja katsojalle. Nytkin Saari bongasi varikkosuoran tuntumassa vaikeuksissa olleen Liuzzin keskeytyksen. Ohjaaja ei tätä havaintoa tehnyt saati poiminut tapahtumaa kuvaan. Ja tuo olisi saattanut olla käänteentekevä kohta kisalle jos SC olisi tuotu radalle.

Jos en ottaisi formuloita niin haudanvakavasti, niin Murray Walkerin höpötykset varmaankin olisivat ihan viihdyttävä lisä tapahtumaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On selostanut sen jälkeen muutaman hajakisan! *tuulettaa kun pääsi näpäyttään WebSlavea*
Wikipedia väitti jotta olisi ollut viimeinen (nimenomaan tv:ssä), mutta jos myöhemmin luetellut Australian Network Tenille selostetut kaksi Australian GP:tä olivat tv-lähetyksiä, niin sitten Wikipedia on ristiriidassa itsensä kanssa. Radion puolella Murray kyllä joitakin kisoja selosti BBC:lle 2000-luvulla.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Mielestäni selostajan tehtävä vaihtelee lajin mukaan. Jääkiekossa Mertaranta on hyvä koska siinä näkee käytännössä itse lähes kaiken mitä tapahtuu. Ei siis tarvitse saada selostajan analyysejä, vaan selostajan luomaa tunnelmaa. Ykkösissä taas kuvasta näkee vain vähän sen hetken radan tapahtumista. Etenkin tänään ohjaus oli niin onnetonta että selostajan täytyy olla valppaana ja seurata muun muassa kierrosaikoja, varikkokäyntejä, jne.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
luin ketjun läpi. Paljon asiaa ja aika paljon paskaakin, minun mielestäni. Yksi juttu tuli mieleen.... Olenko ainoa joka kaipaa Warm uppia? tavallaan merkiteksytön ja pieni juttu muta oli siihen hienoa herätä kisa-aamuna 10.00.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
luin ketjun läpi. Paljon asiaa ja aika paljon paskaakin, minun mielestäni. Yksi juttu tuli mieleen.... Olenko ainoa joka kaipaa Warm uppia? tavallaan merkiteksytön ja pieni juttu muta oli siihen hienoa herätä kisa-aamuna 10.00.
En ehkä voi sanoa että olen sitä kaivannut, koska en muistanut koko juttua mutta olihan se kiva pikku lisä viikonloppuun.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
luin ketjun läpi. Paljon asiaa ja aika paljon paskaakin, minun mielestäni. Yksi juttu tuli mieleen.... Olenko ainoa joka kaipaa Warm uppia? tavallaan merkiteksytön ja pieni juttu muta oli siihen hienoa herätä kisa-aamuna 10.00.
Hungaroring on ainoa paikka missä sitä kaipaisi. Ei sen takia, että sen olisin katsonut, vaan siksi, että saataisiin se likainen puoli lähtöruutua pestyä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tämä on varsin mielenkiintoinen topic. Kieltämättä tätä asiaa pitäisi laajemmin arvioida jotta voisi päättää paremmmin kumpi aikakausi oli parempi.

90-luvun alussa aika-ajo oli erikoista kun ajettiin aika-ajon renkailla ja aika-ajon erikoisbensalla joista parhaimmat seokset olisivat maksaneet 500 dollaria litralta ja harjoituksissa sai käyttää Harjoitusrenkaita joilla ajettiin usein myös testeissä.

Aika-ajojen ja aika-ajon karsinnan lisäksi oli Esikarsinta jossa surkeimmat tiimit tuhlasivat aika-ajon renkaansa ja ajoivat usein pelkillä kisarenkailla aika-ajoissa.

Kierroksia nähtiin harvoin 12:sta enempää koska kisarenkailla oli järjetöntä ajaa aika-ajoissa. Viimeisenä aika-ajorengas vuonna 1991 aika-ajon renkaita oli neljä satsia ja kisan kirjainrenkaita oli 4-7 satsia ja sadekelin renkaat päälle. Pirellillä renkaat olivat H, M, S ja VS. Kirjainyhdistelmät tarkoittavat Kovaa, keskikovaa, pehmeää ja hyvin pehmeää rengasta. Saderenkaiden merkintä oli R kun Goodyearilla se oli Q tai QR tai RQ tilanteesta riippuen. Eri yhdistelmät olivat erottamiseksi Q-renkaista eli aika-ajon renkaista.

Lisäksi tiimien budjetit olivat hyvin vaihtelevia alle kenkälaatikkofirman pennibudjeteista joista köyhimmistä puuttuivat jopa perustarvikkeet ja jopa ruoka ja juomapalvelut työntekijöille aina huippusuuriin jopa 100 miljoonan dollarin budjetteihin.

Testaukset olivat vapaita ja vain aivan heikoimmat tiimit eivät testanneet. Niissä tosin oli maksavia testimiehiä jotka käytännössä rahoittivat tiimiä kilpailukaudella. Maksutiimejäkin oli monenlaisia.

Televisiossa etenkin kotimaisesti paras kanava oli aivan alkuvuosina Eurosport kun Kolmosella ei kisoja paljon tullut ja YLE:n kisat olivat koosteita enimmäkseen. Sittemmin JJ:n ja Mikan myötä seuranta parani ja muuttui ja huipentui Mikan mestaruuksiin.

2000-luvulla tuo näkemys on vanhentunut, mutta kilpailuissa on ollut tylsiä elementtejä ja huonoimpia niistä oli välitankkaus ja autojen jatkuvat aerodynaamiset parannukset ja yksinkertaisesti ohitusten vähäisyydet.

Toisaalta myönteisenä puolena ei pääse varikolle enää mitkään tusinan työntekijän kenkämies Sassettin kaltaiset tapaukset.:D TV-näkyvyydessä kisat näkyivät ja näkyvät laajemmin ja paremmin kuin ennen.

Myös jatkuvat pienemmät sääntömuutokset olivat ja ovat riesa. Lisäksi rengasvalmistajia on vain yksi kuin ennen oli useampia ja Goodyearinkin aikana oli usein erilaisia rengasvalintoja joita sai käyttää kisassa vapaasti eikä ollut mitään kahden seoksen pakkoa.

Tätä aihetta on mielenkiintoista tarkastella ja näihin voi liittää yksityiskohtia myöhemminkin. Pitää muistaa kuitenkin se, että kummankin aikakauden vertailu on kuin vertailisi kahta eri maailmaa.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Pieni vertaus 94-kauteen, jossa oli käytössä 10-6-4-3-2-1 pistelaskusysteemi. Silloin tässä samassa vaiheessa 24 eri kuljettajaa oli saanut pisteitä ja 11 eri tallia. 13 eri kuljettajaa oli yltänyt palkintopallille.

Nyt tässä uudessa pistelaskusysteemissä, missä 10 parasta saa pisteitä vain 17 eri kuljettajaa ja yhdeksän eri tallia on saanut pisteitä ja vain seitsemän eri kuljettajaa on yltänyt palkintopallille.

Vanhalla pistelaskusysteemillä nyt tällä kaudella siis vain 12 kuljettajaa olisi saanut pisteitä siis puolet vähemmän ja seitsemän eri tallia.

Väitänkin, että 10-6-4-3-2-1 systeemi tasoittaa enemmän kärjen ja pohjan eroa toisin kuin ehkä tavoitteena on ollut.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Väitänkin, että 10-6-4-3-2-1 systeemi tasoittaa enemmän kärjen ja pohjan eroa toisin kuin ehkä tavoitteena on ollut.
Pistesysteemit eivät vaikuta tallien välisiin voimasuhteisiin, joten esittämilläsi asioilla ei ole syy-seuraussuhdetta. Eikä pistesysteemeillä ole tarkoitus tasoittaa kärjen ja pohjan eroa, koska ne eivät voi mitenkään siihen vaikuttaa.

Suurin syy 90-luvun tulosten suurempaan monimuotoisuuteen oli nykyistä suurempi keskeytysprosentti.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös