Kuten Whiting vastasi Scarbsin kyselyyn Mäkin etusiivestä:
there is no stated permissible deflection of the parts you’re referring to, we do of course have a blanket restriction on any bodywork moving but, in some cases, we define limits given that no bodywork can be designed infinitely rigid
Eli FIAn tulkinta on juuri se, että mikään osa ei voi olla äärettömän jäykkä.
No ei ne sitä kiinnitysalakohtaa vastaan rikokaan, vaan sitä toista. Mutta itsekin myönnät, että molemmat tapaukset ovat selkeitä.
Kyllähän kaikki sen myöntää, että kuvien mukaan etusiivet taipuu. Mutta on aivan eri asia nähdä reilulla varrella varustetun osan pään taipuvan kuin nähdä vastaavan osan taipuvan tukipisteestään. Varsinkin kun ensin mainitussa taipumista pitää verrata liikkuviin "kiintopisteisiin" ja jälkimmäisessä luotettavampaan kiinteään kiintopisteeseen.
FIA:n tehtävä, ei minun. Kuten ylemmästä Scrabsin linkistä ilmenee, McLarenin tapauksessa FIA tutki asiaa ja kertoi tiimille, että asiaan tulee tehdä korjauksia. Minusta olisi kohtuullista, että Red Bullin tapauksessa tehtäisiin samoin tai oikeastaan ihmettelen jollei tai miksei jo ole tehty.
Totta, mutta kun olet niin tiukasti sitä mieltä, että taipuvat siivet pitäisi hylätä kokonaan, niin pitää sinulla olla joku ajatus miten se olisi mahdollista. Muutenhan perustat oman näkökantasi mahdottoman asian varaan ja siltä on pohja pois!
Mäkin tapauksessa, kuten Ferrarinkin yläsiiven kanssa taannoin, FIA ilmoitti, että tämä ei kelpaa, tehkää muutos kiinnitykseen siten, että rakoa ei synny. Ok, ymmärrettävää.
Entäpä siiven päiden taipuminen. FIA voi ilmoittaa, että ei nyt ihan natsaa, mutta mitäs ne lähtee vaatiin? Että siipi ei saakaan taipua niin kuin videokuvissa näkyy. Ok, eihän se joka kerta ja joka radalla taivukaan samanlailla. Ja sit toisaalta sitä varten on myös testit. Siis siiven pään taipumia varten. Siihen on testi! Siiven osan eroamiseen nokkakappaleesta ei taida olla testiä, jos se ei satu siiven päiden testissä näkymään. Joten siihen sovelletaan vain sitä "ei saa liikkua" pykälää...
Lopuksi palaan vielä alkuun:
"in some cases, we define limits given that no bodywork can be designed infinitely rigid"