Rata SM formulat

  • Viestiketjun aloittaja nese
  • Aloituspäivämäärä

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Briteissä nimenomaan nuo Kent FF harrasteluokat ovat kovin suosittuja ja kustannukset eivät ole käsittääkseni yhtään sen kalliimpia kuin koppipuolella. Voisin kuvitella, että Suomessa on todennäköisesti enemmän ratakuljettajia, jotka ovat kiinnostuneempia formuloista, kuin koppiautoista!
Saahan sitä kuvitella, totuus vaan on toinen. Vai AKK:ko estää ihmisiä ajamasta ;)
En todellakan ymmärrä tuota Kent-vouhotusta. En itse ainakaan enää pitkällä tikullakaan koskisi johonkin naurettavaan kaasaariin, kun monipisteruiskut toimivat 10000000 kertaa paremmin ja pienemmällä huollolla.

Silti tämä ei näy radalla/kisoissa, koska formuloista on tehty niin mystisiä, vaikeasti lähestyttäviä ja vain nuorille markkinoituja. Täydet gridit houkuttelee lisää kuskeja ja tyhjistä häviää loputkin, siksi on vaikea saada formuloita enää toimimaan. Mutta mikäli asialle saataisiin toimiva uusi alku (onko tämä kuultu muutaman kerran aiemminkin ;)). Ehkä se voisi olla Fossiili kartingista sellainen Pro versio, eli, kuskien alaikäraja vaikka 25 v. , FF Kent autoilla ajettaisiin 3 hlö joukkueissa 3 lähtöä / pv la-su Alastarolla, 5 kisavkl kesässä tms. Rajoitukset rengasmääriin, koneet sinettiin, jne. Joka autoon kamerat kiinni ja radio-ohjattava helikopteri taivaalle. Sarjamaksuista kustantaa yhden henkilön leikkaamaan messevän kisadokkarin jakoon vaihtoehtomediassa (tämähän se tänäpvnä on monelle harrastajalle tärkeetä).
On kyllä niin pöhlö idea, että melkein sanoisin, että toimisi :thumbup: Ainakin kannattaisi kokeilla, ilman tuota ikärajaa tai jakaen vanhukset ja junnut eri sarjaan; toki samaan lähtöön.
Se, mikä pitää muistaa formuloista vrs koppiautot: koppiautotiimiä pystyy ihan hyvin pyörittämään yksistään, mutta formuloissa pitää olla aina vähintään yksi apuri (kirjoitan kokemuksesta). Tuo puoltaisi tuollaista joukkuehommaa, koska siinähän tulee heti väkisin kavereita mukaan.

FR2.0 hyvänä puolena oli ja tulee olemaan se, että kyseinen Tatuus on kirkkaasti kaikkien aikojen myydyin Formulae aihio, siten runko itsessään olisi käsittääkseni moderni ja turvallinen pohja johonkin luokkaan ja varaosa palvelu sekä käytettyjen runkojen hinnat ja saatavuus tulevat varmaan olemaan tulevina vuosina hyviä,
Tuosta muistan itsekin FR2.0 tiimien purnanneen, että pienikin mälli tulee uskomattoman kalliiksi, kun saa käyttää vai origgisosia, edes korjata niitä ei saa (käsitykseni mukaan).
Jos kerta tuo Tatuus on jo haudattu, samallahan voitaisiin sallia tuo Oton mainitsema itsekorjausmahdollisuuskin.

Silti minua kaivelee se, että useampana vuonna on saanut osallistua kansallisiin kisoihin millä tahansa formulalla. Silti siellä ei juuri ketään Tonterin lisäksi ole ollut. Nyt Ristokin "hylättiin", kun oli ainoa ilmoittautunut :wall:
Muuttuisiko silti mikään?
 

Formulisti

Member
Liittynyt
6.6.2012
Viestit
10
Silti minua kaivelee se, että useampana vuonna on saanut osallistua kansallisiin kisoihin millä tahansa formulalla. Silti siellä ei juuri ketään Tonterin lisäksi ole ollut. Nyt Ristokin "hylättiin", kun oli ainoa ilmoittautunut :wall:
Muuttuisiko silti mikään?
Kansallisten kilpailuiden ongelmia formuloiden kannalta tänä vuonna
- ensimmäinen kilpailu oli huhtikuussa, joka ei ollut säiden puolesta avoautoille sopiva
-toisaalta ainahan autot valmistuvat viimetipassa, joten sekin oli osasyynä
- Ahvenistolla ei ole formulalähtöä
- Seinäjoella ei ole formulalähtöä
- Alastaron kilpailu peruutettiin
- Syyskuun Botniring on samalla HRF:n kilpailu, joten osa potentiaalisista kuljettajista ajaa siellä nelosella

Kaikki ei siis ole kiinni kuljettajien haluttomuudesta.

Kansallisten kilpailuiden ongelmana on myös se ettei niiden statusta ole saatu nostettua hyvältä vaikuttaneesta yrityksestä huolimatta. Ne eivät ole kovin houkuttelevia tapahtumia verrattaessa esim. HRF:n valmiiseen konseptiin.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
- ensimmäinen kilpailu oli huhtikuussa, joka ei ollut säiden puolesta avoautoille sopiva
-toisaalta ainahan autot valmistuvat viimetipassa, joten sekin oli osasyynä
- Ahvenistolla ei ole formulalähtöä
- Seinäjoella ei ole formulalähtöä
- Alastaron kilpailu peruutettiin
- Syyskuun Botniring on samalla HRF:n kilpailu, joten osa potentiaalisista kuljettajista ajaa siellä nelosella

Kaikki ei siis ole kiinni kuljettajien haluttomuudesta.
Kyllä, mutta tarkoitin paria edellistä vuotta, jolloin ei kuskeja juuri enempää ollut.
Kansallisten kilpailuiden ongelmana on myös se ettei niiden statusta .
Status? Eikös sinne tulla kilpaa ajaman, eikä patsastelemaan :cool: Radat on kyllä ihan samoja kuin muissakin kisoissa. ja katsojiakin suurin piirtein sama määrä, jos jätetään GR pois laskuista.
 

Formulisti

Member
Liittynyt
6.6.2012
Viestit
10
Status? Eikös sinne tulla kilpaa ajaman, eikä patsastelemaan :cool: Radat on kyllä ihan samoja kuin muissakin kisoissa. ja katsojiakin suurin piirtein sama määrä, jos jätetään GR pois laskuista.
Tottahan toki, mutta usealle kuljettajalle on muodostunut kuva "kyläkilpailusta", joka on hieman kerhotapahtuman makuinen. Jos jo etukäteen tiedetään ettei osallistujia ole tulossa kovin paljoa, ja ilmoittautumisen jälkeenkin kilpailu saatetaan perua, ei se ainakaan rohkaise ilmoittautumaan. Pikemminkin jätetään ilmoittautumatta, kun ei sitä kisaa kuitenkaan ole.

Toinen "status"-asia on sarjamuotoisuus, sillä vaikkei kotimaan ratasarjoista kansainvälisille areenoille tähtäisikään, on sarjasijoituksista kamppailu kuitenkin monelle kuljettajalle eräs keskeinen motivaation lähde.

Aiempina vuosina siipiformuloita nähtiin varsinaisen ratasarjan ulkopuolisissa kilpailuissa oman sarjan päättymisen jälkeen (syksyn Alastaro). Auton tuhoaminen kansallisessa kilpailussa ei ole houkutteleva vaihtoehto, jos seuraavassa viikonvaihteessa pitäisi ajaa sarjan osakilpailussa. Osa kävi sitten testimielessä ajamassa ennen varsinaista sarjaa jonkin kansallisen kilpailun.

Tämä ei tosin enää päde, kun mitään siipiformulaa ei ajeta Finrace-kilpailuissa.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Jos jo etukäteen tiedetään ettei osallistujia ole tulossa kovin paljoa, ja ilmoittautumisen jälkeenkin kilpailu saatetaan perua, ei se ainakaan rohkaise ilmoittautumaan. Pikemminkin jätetään ilmoittautumatta, kun ei sitä kisaa kuitenkaan ole.
Höpö höpö, ainoa vaiva on näppiksen näpyttely. Jos ei ole kisoja ei tarvitse maksaa.
Toinen "status"-asia on sarjamuotoisuus, sillä vaikkei kotimaan ratasarjoista kansainvälisille areenoille tähtäisikään, on sarjasijoituksista kamppailu kuitenkin monelle kuljettajalle eräs keskeinen motivaation lähde.
Tuo on kyllä täysin totta. Vaikkei mestaruudesta taidot/budjetti riitä, silti kisaamista riittää sekä kisa- että sarjakohtaisissa sijoituksissa.

En tiedä, ehkä olen väärässä, mutta ettei tässä olisi sitä samaa, mitä oli aikoinaan SS-jengin kohdalla. Kun meni SM-arvo, niin sitten ei ajeta lainkaan. No, maailmassa on monta asiaa mitä en ymmärrä...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18505
Eilen kamppailtiin Formula Ford JSM:n luokan voitosta, Kristian Laine ajoi ylpeänä voittajaksi ennen Jesse Anttilaa, Ville Kivistä ja Miikka Mäkelää. Tämän päivän Botniaringin voittoon ajoi Jesse Anttila, toiseksi nopeinta vauhtia radalla piti Ville Kivinen, eilisen päivän voittaja Kristian Laine sijoittui kolmanneksi ja Ilari Hakanen neljänneksi.

Minkäköhän verran autoissa on eroavaisuuksia sillä kolme eri runko valmistaajaa mukana Ford Ray GR11, Van Dieman LA08/LA09, MTecFd98/Fd12/Fd10 ja eikö suomessa löydy enempää Formula Ford autoilla joilla potenttiaaliset kuljettajat voisivat tuota sarjaa kiertää sillä hieman keinotekoiselta sarjalta tuntuu kun mukana on vain kuusi Fordia, tuskin esim ruotsalaisilla F-Ford kuskeilla on mieltymystä tulla heittämään jokunen kisa suomeen kun autoja niin vähän muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
..., tuskin esim ruotsalaisilla F-Ford kuskeilla on mieltymystä tulla heittämään jokunen kisa kun autoja niin vähän muutenkin.
Ruotsalaiset ovat ilmaisseet halukkuutensa ajaa ensi vuonna yksi heidän sarjan kisa Suomessa, jos suomalaiset vastaavasti ajavat yhden omansa Ruotsissa.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Menee vähintäänkin offtopiciksi, mutta osaako Otto tai joku muu sanoa, mitä formula sarjoja ajetaan tällä hetkellä muissa pohjoismaissa ja baltiassa? Lisäksi onko jotain yhteispohjoismaisia sarjoja?
 

Hessu

Member
Liittynyt
13.4.2010
Viestit
20
Menee vähintäänkin offtopiciksi, mutta osaako Otto tai joku muu sanoa, mitä formula sarjoja ajetaan tällä hetkellä muissa pohjoismaissa ja baltiassa? Lisäksi onko jotain yhteispohjoismaisia sarjoja?
Ruotsissa alkanut Formula Ford uudestaan tänä vuonna. Lähtöihin hyväksytään Kent-, Zetec-, ja Duratec-moottoriset Fordit. Kaksi kisaa ajettu, autoja ollut vajaa kymmenen / lähtö, mutta autoja hankittu lisää tänä vuonna, eli määrä kasvussa. Lisäksi ajetaan Formula First-luokkaa (myös Norjassa), joka on Fiestan 1,3-litraisella moottorilla varustettu putkirunkoinen formula. Formula Renault luokka loppui myös Ruotsissa (liian kallis). Bohlin Racingin tallissa Karlskogassa näytti seisovan 8 Renaultia, jotka ovat myytävänä.
Tanskassa ajetaan Formula Ford-sarjaa. Lähtöihin hyväksytään Duratec-, ja Zetec-moottoriset Fordit. Säännöt jäädytetty 2017 saakka näihin moottoriversioihin. Autojen määrä lähtenyt kasvuun tänä vuonna; sarjaan osallistuvien kilpailijoiden määrä vajaa 20.
Fordeissa ajettiin NEZ-mestaruuskilpailu vuosien tauon jälkeen Ruotsin Karlskogassa kerrasta poikki systeemillä. Osallistujia 26. Mestariksi Antti Buri Suomesta, hopeaa Tanskaan, pronssia Ruotsiin. Jatkoa seuraa ensi vuonna, onko se kerrasta poikki vai muutaman kisan sarja on auki. NEZ-komissio päättää syksyn / talven aikana.
Baltiassa ajettiin vielä tietääkseni viiime vuonna Formula Baltic kisoja, johon pääsi mukaan vanhoilla kolmosilla, Renaultilla jne. Kuristimilla ilmeisesti koetettiin tasoittaa eroja.Tästä vuodesta en enää tiedä onko sarja jatkunut.
Suomessahan ajetaan Fordien lisäksi F4 kisoja Historic kisojen yhteydessä.
 

Hessu

Member
Liittynyt
13.4.2010
Viestit
20
Formula Fordien Zetec-Mestaruus Kemoralla

Formula Ford ry:n Zetec-mestaruus

FF:n Zetec-mestaruus ratkotaan Kemoran SM-osakilpailun yhteydessä ajettavissa Formula Ford – lähdöissä 11. – 12.08. Nyt kaikki Zetecit ulos tallista ja kisaan. Kiinnostusta kisaan ilmennyt runsaasti. Alustavasti ilmoittautuneita 6 kpl. 2-3 kuskia lisäksi halukkaita, jos heille löydetään auto.
Duratecit mukaan lukien kisaan on hyvinkin mahdollista saada 15 kpl Fordeja viivalle. Jos olet kiinnostunut / ilman autoa tai omaat auton / ei kuskia niin ota yhteyttä Heikki Hirsimäkeen. Koetetaan löytää autoille kuskit / kuskeille autot. Samoin alustavat ilmoittautumiset ensin minulle niin kerron lisää.
email: heikki.hirsimaki@viafin.fi Tel: +358(0)500 267148
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18505
Eilen Formula Fordeissa käytiin kovaa kamppailua Kemorassa voitosta sillä aluksi näytti että Jesse Anttila karkaa, mutta kisan edetessä Anttilan johto kaventui ja viimeisillä kierroksilla nähtiin kovaa mutta siistiä taistelua SM-pistepotista Anttilan ja sarjassa kolmantena olevan Kristian Laineen välillä. Lopulta Kristian Laine nappasi voiton, toinen oli Anttila ja kolmas Miikka Mäkelä.

Tämän päivän kisassa Kristian Laine otti voiton ja Anttila, Miikka Mäkelä tuttuun tapaan hänen perässä saapuivat eiliseen tapaan maaliiin tutuilla sijoilla.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Olisi kiva katsoa vaikka jonkun kuskin kisa onboardina youtubesta, mutta ei taida olla?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kotimaisen siipiformulan ongelmana on ollut viimevuosina hajaannus. Hajaannus on ollut osin ylhäältä johdettua. Tällä viittaan AKK:n aikanaan tekemäänsä päätökseen Formula Renaultin 2.0 tuomisesta Suomeen. Relluilla tapettiin juuri nousuun saaatu F3-luokka. Lopulta kumpikin luokka kaatui, Rellut omaan mahdottomuuteensa ja kolmoset harrastajien kypsymiseen. Rellu on junioriformula luokka, jossa kilpailijat tähtäävät ulkomaille. Oli alusta saakka selvää ettei luokalla ole tulevaisuutta, sillä kenen 16-vuotiaan sponsori on valmis tukemaan suojattinsa menestystä Suomessa viiden auton sarjassa, jos samalla rahalla voi ajaa osan Euroopan sarjasta ja saavuttaa aivan toisenlaista näkyvyyttä.
Tämä kotimaisen rata-autoilun hajaannus on kyllä hyvin pitkälti keskusjohtoisesti aiheutettua. Hommat menivät rukkaseen jo ennen PolePositionin managerointi-sähläystä ja yksi suurimmista säätäjistä on ollut Jassu Markula AKK:n nopeuslajien lajipäällikön roolissa. Eikä hänen jälkeensä ko. viran haltijaksi tulleet ole onnistuneet sen paremmin tehtävissään.

Formula Rellut oli kunnianhimoinen yritys saada SM-turneelle joku kansainvälinen luokka, josta voisi suoraan samalla kalustolla ponnistaa maailmalle - lähinnä NEZ ja NEC kisoihin ja siellä pärjäämällä ihan F1:en porteille. Homma ei vain toiminut halutulla tavalla, joka ilmeisesti johtui paljolti rahasta....

Olen pitkälti samaa mieltä, kuin edellä kirjoittaneet, että SM (eli FinRace) -turneelle tarvittaisiin FFordien ohella siipiformulat. Ja jos nyt ei ihan omavalmisteisia runkoja sallittaisi, niin ainakin vapaus valita jokin hyväksytty monokokki ja sinne perään sitten mikä tahansa moottori (tyyliin HRF:n LoCost)
Käytännössä moni harrastelijakuljettaja harrastaa omalla pussillaan ja nk. sponsoreilta saa hyvässä lykyssä joitain hiluja. Niillä hiluilla ei ostella monia tehdasvalmisteisia kilpamoottoreita. Esim. 13-satasen BDG:n remppaaminen ei ole ihan ilmaista touhua ja niitä osiakaan ei löydy joka nurkan takaa. Varmasti joku Spiessin tai vast. F3 moottorin ylläpito tulee yhtälailla hintoihinsa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
En tiedä, ehkä olen väärässä, mutta ettei tässä olisi sitä samaa, mitä oli aikoinaan SS-jengin kohdalla. Kun meni SM-arvo, niin sitten ei ajeta lainkaan. No, maailmassa on monta asiaa mitä en ymmärrä...
Tuon voin allekirjoittaa. Muutamille kuljettajille oli/on tärkeää että sarjalla oli SM-status ja nykyisin on tärkeää "päästä" ajamaan FinRace kisojen yhteydessä. Kansallinen "harraste-sarja" ei nappaa vaikka osallistumismaksut per kisa on oleellisesti pienemmät kuin FinRace sarjassa.
Toisille taas tuo osallistumismaksun suuruus (vs. kansalliset kisat) ynnä FinRacen rengassääntö ja muut kommervenkit ovat tappaneet sen vähäisenkin mielenkiinnon siellä ajamiseen.
Muuta ent. SS kuski harrasteli vielä 2000-luvun alussa "ulkotöitä" FFordin/Formula Veen tms. ratin takana mutta mielenkiinto siihenkin on näemmä hiipunut.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Formula Rellut oli kunnianhimoinen yritys saada SM-turneelle joku kansainvälinen luokka, josta voisi suoraan samalla kalustolla ponnistaa maailmalle - lähinnä NEZ ja NEC kisoihin ja siellä pärjäämällä ihan F1:en porteille. Homma ei vain toiminut halutulla tavalla, joka ilmeisesti johtui paljolti rahasta....
Jos ja kun Suomessa kisan ajaminen hyvällä kalustolla on suurinpiirtein saman hintaista kuin vastaavassa luokassa ulkomailla, niin on aivan luonnollista, että hyvinkin rajallisella budjetilla ajava ajaa ne kisat mieluummin muualla. syynä siihen on se, ettei kotimaisissa sarjoissa ole vastaavaa näkyvyyttä ja siten mahdollisuuksia siihen kansainväliseen läpimurtoon.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos ja kun Suomessa kisan ajaminen hyvällä kalustolla on suurinpiirtein saman hintaista kuin vastaavassa luokassa ulkomailla, niin on aivan luonnollista, että hyvinkin rajallisella budjetilla ajava ajaa ne kisat mieluummin muualla. syynä siihen on se, ettei kotimaisissa sarjoissa ole vastaavaa näkyvyyttä ja siten mahdollisuuksia siihen kansainväliseen läpimurtoon.
Matka- ja majoituskustannukset nousee aika merkittävään osaan jos ihan oman tiimin kanssa lähtee maailmalle kiertämään. Jos sen sijaan ei tarvitse kuin roudata oma hanuri ja luottokortti paikasta A paikkaan B, niin tokihan Euroopan sarjoissa on kosolti etuja kansallisiin sarjoihin nähden.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Matka- ja majoituskustannukset nousee aika merkittävään osaan jos ihan oman tiimin kanssa lähtee maailmalle kiertämään. Jos sen sijaan ei tarvitse kuin roudata oma hanuri ja luottokortti paikasta A paikkaan B, niin tokihan Euroopan sarjoissa on kosolti etuja kansallisiin sarjoihin nähden.
Taitaa aika harvalla nuorella kuskilla olla taustallaan sen tasoista porukkaa ja kalustoa, että Suomenkaan ratoja kunnon formulalla kiertelisi. Joskus vuosia sitten muistan VM:ssa kerrotun, että silloisen F3-luokan auton hankintahinta oli sama kuin yksi kausi ammattitiimissä Suomen radoilla (Koirasella). Varmaan ulkomaan radoilla kauden hinta paljonkin kalliimpi, mutta silti tuntuisi järkevämmältä mennä valmiiseen talliin, jossa olisi kilpailukykyinen autokin tai sitten jatkaa näyttöjen antamista ja sponsorimetsästystä kartingissa tai unohtaa ammattilaishaaveet ja ajella harrastusmielessä.

En mä tiedä onko se nyt iso tappio, jos ajattelee, että suomalainen siipiformulaluokka on sellainen, jossa ajelee eri ikäisiä kuskeja huvikseen päivätöidensä ohella eikä mikään nuorten kuskien ponnahduslauta maailmalle. Viikonloppuna oli Ahvenistolla 8-9 autoa F4-luokassa. En tiedä lisääntyiskö automäärä, jos mukaan otettaisiin F3:t ja FRenaultit?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En mä tiedä onko se nyt iso tappio, jos ajattelee, että suomalainen siipiformulaluokka on sellainen, jossa ajelee eri ikäisiä kuskeja huvikseen päivätöidensä ohella eikä mikään nuorten kuskien ponnahduslauta maailmalle.
No, eipä Suomen ratasarjat ole mikään ponnahduslauta minnekään. Jos on kykyä ja rahaa mennä muualle Eurooppaan, niin ei missään tapauksessa kannata jäädä Suomeen yhdeksi kaudeksi homehtumaan. Täältä ei kukaan tule sen vuoden jälkeenkään hakemaan, joten hukkaan menisi se vuosi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
tai sitten jatkaa näyttöjen antamista ja sponsorimetsästystä kartingissa
Sulla ei taida olla käsitystä kartingin kustannuksista isoissa luokissa. Kartingin isoissa luokissa ajaminen on kallimpaa kuin esimerkiksi FormulaFordissa
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Sulla ei taida olla käsitystä kartingin kustannuksista isoissa luokissa. Kartingin isoissa luokissa ajaminen on kallimpaa kuin esimerkiksi FormulaFordissa
No sinne ajamaan minne rahat riittää. Se kai siinä lopputulos on useimmilla.

Olisko sun mielestä parempi yrittää isompiin formulasarjoihin Suomen Formula Ford -sarjan kautta kuin niiden ulkomaisten kartingkisojen kautta vaiko ulkomaille Formula Ford kisoihin?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös