Rata SM formulat

  • Viestiketjun aloittaja nese
  • Aloituspäivämäärä

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Olisko sun mielestä parempi yrittää isompiin formulasarjoihin Suomen Formula Ford -sarjan kautta kuin niiden ulkomaisten kartingkisojen kautta vaiko ulkomaille Formula Ford kisoihin?
Ehkäpä järkevin ja kustannustehokkain tapa olisi joko ajaa yksi kausi suomessa FormulaFordia ja sitten brittien sarjaan tai heti sinne. Kansainvälisissä kartingkisoissa, kun pitäisi olla rahaa käytössä vähintään 10.000,-/kisa, jotta voi ajaa kilpailukykyisellä kalustolla.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Onko muuten niin, ettei Formula Fordeilla ajeta Euroopassa muualla kuin Suomessa, Britanniassa, Benelux-maissa ja ajetaanko sitten Ruotsissa tai Tanskassa? Vai onko näitä siivettömiä formuloita sitten muilla nimillä?

Viime vuonna olin Englannissa katsomassa Monoposto-sarjan kisaa ja siellä oli myös siivettömiä ja siivellisiä formuloita. Lieneeköhän sellaisen sarjan ajaminen paljonkin halvempaa kuin tuohon Britannian Formula Ford mestaruussarjaan osallistuminen? Eikä tullut tarkemmin kytättyä minkä ikäistä kaveria sieltä kypärän alta paljastui, että oliko tulevia tähtiä vai entisiä tulevia tähtiä.
 
Viimeksi muokattu:

Hessu

Member
Liittynyt
13.4.2010
Viestit
20
Euroopan maat tuli pääosin tuossa lueteltua, Tanskassa on ajettu omaa sarjaa koko ajan, tällä vuodelle autojen määrä lisääntyi merkittävästi, osallistujia ollut vähintään 17 joka kisassa. Ruotsissa FF ajettiin alas Rellun tultua muutama vuosi takaperin (n. 2007), nyt Rellut loppuneet myös Ruotsissa ja FF käynnistetty uudelleen. Autoja vielä vähän (5-8/kisa), mutta kiinnostus kovassa nousussa. NEZ-mestaruus ajettiin Ruotsissa viikkoa ennen juhannusta Karlskogan radalla, Fordeja viivalla 26.
Ranskassa ajetaan myös Formula Fordeilla omaa sarjaa, en tunne sitä tarkemmin.
 

Formulisti

Member
Liittynyt
6.6.2012
Viestit
10
Tämä kotimaisen rata-autoilun hajaannus on kyllä hyvin pitkälti keskusjohtoisesti aiheutettua. Hommat menivät rukkaseen jo ennen PolePositionin managerointi-sähläystä ja yksi suurimmista säätäjistä on ollut Jassu Markula AKK:n nopeuslajien lajipäällikön roolissa. Eikä hänen jälkeensä ko. viran haltijaksi tulleet ole onnistuneet sen paremmin tehtävissään.

Formula Rellut oli kunnianhimoinen yritys saada SM-turneelle joku kansainvälinen luokka, josta voisi suoraan samalla kalustolla ponnistaa maailmalle - lähinnä NEZ ja NEC kisoihin ja siellä pärjäämällä ihan F1:en porteille. Homma ei vain toiminut halutulla tavalla, joka ilmeisesti johtui paljolti rahasta....

Olen pitkälti samaa mieltä, kuin edellä kirjoittaneet, että SM (eli FinRace) -turneelle tarvittaisiin FFordien ohella siipiformulat. Ja jos nyt ei ihan omavalmisteisia runkoja sallittaisi, niin ainakin vapaus valita jokin hyväksytty monokokki ja sinne perään sitten mikä tahansa moottori (tyyliin HRF:n LoCost)
Käytännössä moni harrastelijakuljettaja harrastaa omalla pussillaan ja nk. sponsoreilta saa hyvässä lykyssä joitain hiluja. Niillä hiluilla ei ostella monia tehdasvalmisteisia kilpamoottoreita. Esim. 13-satasen BDG:n remppaaminen ei ole ihan ilmaista touhua ja niitä osiakaan ei löydy joka nurkan takaa. Varmasti joku Spiessin tai vast. F3 moottorin ylläpito tulee yhtälailla hintoihinsa.
Linkin takana kertomus Formula Rellun syntymästä ja tuhosta, eli tarina kattojärjestön lähes onnistuneesta siipiformuloitten alasajosta
http://formulaposti.formula3.fi/?p=2480
 

Formulisti

Member
Liittynyt
6.6.2012
Viestit
10
En mä tiedä onko se nyt iso tappio, jos ajattelee, että suomalainen siipiformulaluokka on sellainen, jossa ajelee eri ikäisiä kuskeja huvikseen päivätöidensä ohella eikä mikään nuorten kuskien ponnahduslauta maailmalle. Viikonloppuna oli Ahvenistolla 8-9 autoa F4-luokassa. En tiedä lisääntyiskö automäärä, jos mukaan otettaisiin F3:t ja FRenaultit?
F4-lähtöön on mahdollista osallistua historic passitetulla F3:lla. Niin kuin edellä toteat nelosissa ajaa, siis ei ajele, eri ikäisiä kuljettajia omaksi ilokseen, tämä ilo kuitenkin loppuu lyhyeen jos samaan lähtöön tuodaan liian uusia autoja. Nelosten kalusto on iällisesti mitattuna Suomen yhtenäisin formulalähtö, sillä Ahvenistolla viivalla olleet autot on valmistettu neljän vuoden sisällä. Nelosten kisa on yleisöllekin helppo seurattava kun kaikki ajavat samoista sijoituksista ja palkintoja jaetaan vain kolmelle ensimmäisenä maaliintulleelle.

Botniaringin syyskuun kilpailussa on jälleen avoin formula lähtö, jonne on mahdollisesti saapumassa myös kolmosia. Relluista en osaa sanoa, mutta eikös se innostus saapua esittelemään luokkaa Kemoraan ollut jo ihan huipussaan..
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ahvenistolla tuli seurattua taas FF skabaa. 4 kärjellä on kyllä uskomattoman tiukkaa ja viihdyttävää kisaa, mutta muut jää sitten valovuoden. Mistä mahtaa johtua näin suuri ero, Zetecit kai auttamattoman alivoimaisia? Suolenkillä kun katseli menoa, niin myös kuljettajien ajolinjat poikkesi hiukan toisistaan.

Tullut seurattua lähetyksiä myös brittisarjan kisoista ja siitä huomasin, että uudet Ecoboost auto näyttävät paljon isommilta vrt. Duratec. Mikä mahtaa olla perus EcoBoostin / Duratecin leveys renkaineen? Lienee tietty pitäisi puhua runkomerkeistä eri vuosimallein, mutta onko noissa millaisia eroja? F4 Dallarat tuntuu olevan ihan kääpiöitä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Ahvenistolla tuli seurattua taas FF skabaa. 4 kärjellä on kyllä uskomattoman tiukkaa ja viihdyttävää kisaa, mutta muut jää sitten valovuoden. Mistä mahtaa johtua näin suuri ero, Zetecit kai auttamattoman alivoimaisia? Suolenkillä kun katseli menoa, niin myös kuljettajien ajolinjat poikkesi hiukan toisistaan.
Jäi harmittamaan ja kummastuttamaan, että 14 ilmoittautuneesta peräti 6 perui osallistumisensa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jäi harmittamaan ja kummastuttamaan, että 14 ilmoittautuneesta peräti 6 perui osallistumisensa.
Ilmeisesti kauden jompaan kumpaan ekaan kisaan ilmoittautuneet kirjattiiin sarjaan osallistuvaksi, vaikkei niillä ole ollut tarkoituskaan ajaa kuin yksi kisa. Sarjaan ilmoittautut kirjautuu automaattisesti ilmoittauneeksi muihinkin kisoihin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Motoparkin viikonloppuun osallistui Formula Fordeissa 11 kuljettajaa, ensimmäistä kertaa Oskari Kurki-Suonio, Aki Sandberg ja Harri Suoninen nähtiin näiden ajokkien ratissa tänä vuonna. Jesse Anttila nappasi tämän vuoden Formula Fordien suomen mestaruuden, hän oli eilisessä kisassa toinen ja tänään päätöskilpailuun lähdettäessä Anttila lisäksi mestaruus mahdollisuudet olivat olemassa myös Ville Kivisellä, mutta Anttila piti hermonsa ja Kivisellä ei ollut mahdollisuutta napata mestaruutta. Jesse pyrkii ajamaan ensi vuonna taas ulkomailla.
– Olen nyt 18-vuotias, joten hötkyilyyn ei ole syytä. Jossakin 21–22 vuoden tienoilla pitää katsoa, mhin rahkeet ovat riittäneet ja mitä on siihen mennessä saavutettu.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tuohan on jo ihan hieno määrä pitkästä aikaa. Monikohan meinaa ajaa ensi vuonna kyseisessä luokassa? Olisi makea nähdä hiukan onboardia tuollaisesta 11 auton FF lähdöstä.
 

Hessu

Member
Liittynyt
13.4.2010
Viestit
20
Hessu

Tuohan on jo ihan hieno määrä pitkästä aikaa. Monikohan meinaa ajaa ensi vuonna kyseisessä luokassa? Olisi makea nähdä hiukan onboardia tuollaisesta 11 auton FF lähdöstä.
Suunnitelmat vielä auki suurella osalla kuljettajia, mutta kiinnostus luokkaa kohtaan on taas selvästi nousussa. Tämän vuotisista kuljettajista yli puolet on jatkamassa, mutta uusien kiinnostuneiden perusteella määrän pitäisi olla nousussa ensi kaudelle. Useita kymmeniä kuljettajia on testaamassa Formula Fordia vielä tämän syksyn aikana. Alustavia sopimuksia Myllärisen tiimillä 2, Södermanin tiimillä 3, Mäkelä Racingillä 2, HMH:lla 1, Rock Racingistä (2autoa) ja LMS:stä (3 autoa)ei tietoa tällä hetkellä. Muutamia muita kuljettajia lisäksi tulossa mukaan omalla kalustolla. Alustavien sopimusten perusteella myös Zetecejä tulossa vähintään 5 kpl, eli Zetec Master mestaruudesta päästään ajamaan koko sarja ensi vuonna. Luokassa on päätetty myös madaltaa kynnystä omalla kalustolla mukaan tulevien osalta siten, että jokainen tiimi on lupautunut ottamaan mukaan ns "kummikuljettajan" eli tarjoaa omaa osaamistaan / työkalujaan / muuta apuaan uuden kuljettajan käyttöön. Eli voit hankkia oman kaluston / mekaanikon ja lyöttäytyä "kummikuljettajaksi" jonkin jo kokemusta hankkineen "tiimin" kylkeen. Saat sieltä neuvoja auton säätöön, apua korjauksiin, tarvittavia erikoistyökaluja lainaksi jne jne. Eli ei tarvitse kaikkea opetella itse kantapään kautta. Jos luokka kiinnostaa ota yhteyttä 0500-267148
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
409
Paljonko tuollainen valmis tallipaikka kustantaa nykyisin kaudelta?
 

Hessu

Member
Liittynyt
13.4.2010
Viestit
20
Paljonko tuollainen valmis tallipaikka kustantaa nykyisin kaudelta?
Hinta riippuu niin paljon sisällöstä (testipäivien määrä, käytettävien renkaiden määrä, sarjamaksut/ei, kilpailumaksut/ei, ratamaksut/ei jne jne), että hinnat täytyy sopia tallien kanssa henkilökohtaisesti sisältö rajaten. Syytä yleensäkin on puolin ja toisin sopia sisältö tarkkaan (ja kirjallisesti) ettei asioista tarvitse alkaa keskustelemaan jälkikäteen. Kustannus ns. omalla kalustolla ja mekaanikolla (ilman kaluston hankintakulua) luokkaa 15000 €/ 5 kisaa, sisältäen auton talvihuollon teetettynä ulkopuolisella( arvio 4000), sarjamaksut, kilpailumaksut, ratamaksut, bensat(auto + kuljetuskalusto) renkaat, jarrupalat, tarvikkeet jne.
Tallipaikkakustannus luonnollisesti tätä huomattavasti korkeampi johtuen mm. siitä, että tallit toimivat yritystoiminnan ehdoin ja huomioiden jo nuo edellä mainitut sisältöerot. Voin kertoa kyllä lisää puhelimitse 0400-267148
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Sivulla liitteenä olevan Getting Started The Costs.pdf:n laskelma "6 weekend racing costs total £3930" pistää kieltämättä miettimään.
Hmm. Aiotaanko öljyt vaihtaa yhden kerran ja yhdellä slicks-sarjalla päristellä 12 ja samoilla jarrupaloilla kisalähtöä? Mulla on kyllä sellainen käsitys, jotta joka kisaviikonloppuun tarvitaan uudet.

Lisäksi tuo on zetec-moottoriset, sitä uudempia ovat duratec ja nyt briteissä käytössä olevat ecoboost-moottorit. Auomessa kisoissa on mukana zetecit ja duratecit, duratecit ovat sekuntikaupalla nopeampia per kierros.
 

Hessu

Member
Liittynyt
13.4.2010
Viestit
20
Hmm. Aiotaanko öljyt vaihtaa yhden kerran ja yhdellä slicks-sarjalla päristellä 12 ja samoilla jarrupaloilla kisalähtöä? Mulla on kyllä sellainen käsitys, jotta joka kisaviikonloppuun tarvitaan uudet.

Lisäksi tuo on zetec-moottoriset, sitä uudempia ovat duratec ja nyt briteissä käytössä olevat ecoboost-moottorit. Auomessa kisoissa on mukana zetecit ja duratecit, duratecit ovat sekuntikaupalla nopeampia per kierros.
Tuossa juuri nähdään, että on tärkeää käydä sisältö läpi kun puhutaan kustannuksista.
Oma laskelmani perustui seuraaviin kuluihin: sarjamaksu 750+ kilpailumaksut 5*250+ ratamaksut perj. 5*70 + slicksit 6*710 + saderenkaat 740+ bensat 5*80*1,7 + kuljetuskaluston polttoaineet 5*240 + jarrupalat 7*120 + auton talvihuolto 4000 + öljyt, varikkotarvikkeet yms. n. 1800 = n. 15.000 €
Auton talvihuolto itse tehtynä hyvin kesällä ylläpidetylle autolle jää toki oleellisesti pienemmäksi kuin tuo 4000.
Tallipaikassa tuohon pitää lisätä tallin henkilökuntakulut + kalustovuokrat(kilpa-auto + kuljetuskalusto +teltta + varikkokalusto) sekä vielä ALV.
Joistakin asioista tuossa omassa laskelmassa pystyy tietysti tinkimään, mutta tuolla kustannustasolla ajetaan "kokeneen" kuskin ja mekaanikon kanssa voitosta. Harrastamaan pystyy edullisemmin, joka ilmeisesti tuon englannin laskelman tausta. Toki tuskin kukaan ajaa FF:lla 12 kisaa yhdellä rengassarjalla ja samoilla jarrupaloilla. Ruotsissa rengaskuluja karsittu Zetecissä niin, että vain 2 uutta rengasta sallittu / viikonloppu. Tuokin on mahdollista, mutta sitten niillä renkailla ei kyllä juuri treenikierroksia kannata ajaa. Suomessa 4 uutta rengasta / viikonloppu, niillä samoilla voi treenata seuraavaa kisaa varten 1-2 päivää.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Lienee kustannukset alkavat olla kohdillaan, jos "Useita kymmeniä kuljettajia on testaamassa Formula Fordia vielä tämän syksyn aikana.". Toivotaan, että näistä testaajista mahdollisimman moni on ensi vuonna myös starttiruudukossa.

Lipsuu hiukan aiheen ulkopuolelle, mutta vertailun vuoksi, niin osaatteko sanoa yhtään mitä luokkaa kausikustannukset ovat SM sarjan luokissa: Legends, V1600 tai Karting KF luokat? Jos kartingista on kuljettajia siirtymässä enemmänkin, niin voisi olettaa, että FF kustannukset olisivat tasoissa tai jopa edullisempia kuin KF luokat?
 
Ylös