Hmm. Aiotaanko öljyt vaihtaa yhden kerran ja yhdellä slicks-sarjalla päristellä 12 ja samoilla jarrupaloilla kisalähtöä? Mulla on kyllä sellainen käsitys, jotta joka kisaviikonloppuun tarvitaan uudet.
Lisäksi tuo on zetec-moottoriset, sitä uudempia ovat duratec ja nyt briteissä käytössä olevat ecoboost-moottorit. Auomessa kisoissa on mukana zetecit ja duratecit, duratecit ovat sekuntikaupalla nopeampia per kierros.
Tuossa juuri nähdään, että on tärkeää käydä sisältö läpi kun puhutaan kustannuksista.
Oma laskelmani perustui seuraaviin kuluihin: sarjamaksu 750+ kilpailumaksut 5*250+ ratamaksut perj. 5*70 + slicksit 6*710 + saderenkaat 740+ bensat 5*80*1,7 + kuljetuskaluston polttoaineet 5*240 + jarrupalat 7*120 + auton talvihuolto 4000 + öljyt, varikkotarvikkeet yms. n. 1800 = n. 15.000 €
Auton talvihuolto itse tehtynä hyvin kesällä ylläpidetylle autolle jää toki oleellisesti pienemmäksi kuin tuo 4000.
Tallipaikassa tuohon pitää lisätä tallin henkilökuntakulut + kalustovuokrat(kilpa-auto + kuljetuskalusto +teltta + varikkokalusto) sekä vielä ALV.
Joistakin asioista tuossa omassa laskelmassa pystyy tietysti tinkimään, mutta tuolla kustannustasolla ajetaan "kokeneen" kuskin ja mekaanikon kanssa voitosta. Harrastamaan pystyy edullisemmin, joka ilmeisesti tuon englannin laskelman tausta. Toki tuskin kukaan ajaa FF:lla 12 kisaa yhdellä rengassarjalla ja samoilla jarrupaloilla. Ruotsissa rengaskuluja karsittu Zetecissä niin, että vain 2 uutta rengasta sallittu / viikonloppu. Tuokin on mahdollista, mutta sitten niillä renkailla ei kyllä juuri treenikierroksia kannata ajaa. Suomessa 4 uutta rengasta / viikonloppu, niillä samoilla voi treenata seuraavaa kisaa varten 1-2 päivää.