Rata SM formulat

  • Viestiketjun aloittaja nese
  • Aloituspäivämäärä

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
FF tulee halvemmaksi kuin KF-luokat.
Ongelma on siinä, että enää ei näemmä harrasteta kilpa-autoilua. Ainoa vaihtoehto on tähdätä F1:een, on se sitten realistista tai ei. Karting ei todellakaan ole kallista. Kalliiksi sen tekee epärealistiset tavoitteet monilla.
Samoin en usko, että FF:sä on joka kisaan laitettava uudet renkaat. Suomessakin voitaisiin opetella siihen kuin "isossa maailmassa", että harjoittelua on todella vähän. Sitten renkaatkin kestäisi hieman pidempään Ok, uusi slick pitää paremmn. Paikataan sitä osittain sitten hanskalla.
Vai onko homma mennyt siihen, että käytetään kaikki rahatja loput lainataan? Ajetaan kausi/kaksi, ja sitten, kun ei stä F1-paikkaa tullutkaan, laitetaan hanskat tiskiin. Luulenpa. että tässä on se ongelma. Kaikesta on tullut niin kuolemanvakavaa ja "tavoitteellista".
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kieltämättä tuo rengaspolitiikka tuntuu oudolta. 80-luvulla oli vielä ihan normaalia, että isommissa SM-luokissa ajettiin useamman kisan kestävillä slikseillä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Karting ei todellakaan ole kallista. Kalliiksi sen tekee epärealistiset tavoitteet monilla.
Kartingin kustannukset riippuvat ihan ajettavasta luokasta ja halusta pärjätä edes kohtuullisesti ko. luokassa.

Ns. vähän isommista luokista suht edullisia ovat Rotax sekä Yamaha, omalla kalustolla kisan ajaminen on tonnin luokkaa. KF luokat taas tulevat helvetin kalliiksi, halvempaa on viettää viikonloppu heittelemällä vitosen seteleitä rauhalliseen tahtiin nuotioon.

Muutama vuosi sitten kun KF-luokat tulivat, sitä mainostettiin, siten että tulee paljon halvemmaksi kuin aiemmat ICA-luokat, käytännössä kustannukset kaksin tai kolminkertaistuivat, se taas johti kuskimäärien laskuun.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Karulta kuulostaa tuo KF luokkien meno, vaan kai niitäkin voi halvemmalla ajaa?

V1600 kuluista en tiedä. Alla lyhyt keskustelu Legendsin kausikuluja sivuten. Ilmeisesti ovat n. 10000e/kausi, joten aavistuksen halvempaa kuin FF.

http://legendscars.fi/forum/viewtopic.php?p=5330&highlight=#5330

En tiedä voisiko FF:ssa toimia sellainen formaatti, että ne tulevaisuuden F1 tähdet ajaisivat noilla Duratec autoilla ja Zetec Master luokan tavoite olisi halpa harrastaminen, kerta ovat jo muutoinkin kilpailukyvyttömiä Duratecien rinnalla. Toisaalta kuluja ei ilmeisesti Hessun laskelmista juurikaan voida enää leikata, mutta ehkä Ruotsin rengasmallilla, tms Zetecit olisivat edes hiukan halvempia.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Karulta kuulostaa tuo KF luokkien meno, vaan kai niitäkin voi halvemmalla ajaa?
Tottakai KF-luokkia voi halvemmalla ajaa. Silloin tosin ei ole pienimpiäkään mahdollisuuksia pärjätä. Alunperinhän KF-luoksissa oli tarkoitus, että tarvitsee ostaa vain yksi moottori, jota sitten päivitetään vuosittain. Todellisuus on että ajakseen edes suht kelvollisella kalustolla joka vuosi pitää ostaa uusi moottori ja vanha kelpaa lähinnä verkonpainoksi. Sitä uutta moottoriakin pitää paivitää varsin hintavilla osilla kauden mittaan. Ja parhaat koneet taas pitää vuokrata tehtailta/euroopan huipputiimeiltä, Suomesta ei löydy noiden virittämiseen asiantuntemusta. KF-luokkien kärjessä ajaminen pelkästään kotimaassa vaatii useiden kymmenien tuhansien vuosibudjetin.

Eli halvemmalla KF-luokkien ajaminen on toki mahdollista, mutta silloin on aina peräpäässä vauhdillisesti. Eli miksi silloin ajaa ylipäätään KF-luokkaa, eikä halvempaa toista luokaa, jossa voi jopa taistella kärkisijoista huomattavasti pienemmillä kustannuksilla.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
En tiedä voisiko FF:ssa toimia sellainen formaatti, että ne tulevaisuuden F1 tähdet ajaisivat noilla Duratec autoilla ja Zetec Master luokan tavoite olisi halpa harrastaminen, kerta ovat jo muutoinkin kilpailukyvyttömiä Duratecien rinnalla. Toisaalta kuluja ei ilmeisesti Hessun laskelmista juurikaan voida enää leikata, mutta ehkä Ruotsin rengasmallilla, tms Zetecit olisivat edes hiukan halvempia.
Ei toimi. Ensinnäkin Suomessa on vähän autoja radalla ja suuri osa nykykuskeista ajaa harrastuksen vuoksi. Zetec-auton ostaminen tai vuokraaminen on halvempaa kuin Duratecin. Varmaan jokainen kisaan osallistuva kuski mieluummin sillä nopeammalla autolla ajaisi. Voi sillä Zetec-moottorisella autolla radasta ja kelistä riippuen ainakin osan durateceista päihittää, jos on hyvä kuski ohjaamassa.

Vaikka Duratecit ja Zetecit ovat samassa lähdössä, niin kyllä ne vanhemmilla autoillakin ajavat haluavat mahdollisimman hyvän sijoituksen kokonaiskilpailussa, eikä vain omassa luokassaan.

Ylipäätään SM-sarjassa ajaminen on harrastamista, siinä haetaan kokemusta ja näyttöjä sponsoreille, jotta hyvällä tuurilla pääsee sitten kansainvälisiin kisoihin maailmalle antamaan näyttöjä.
 

Hessu

Member
Liittynyt
13.4.2010
Viestit
20
Formula Fordien testipäivä Jurvassa 20. - 21.10.

Oletko kiinnostunut mahdollisuudesta ajaa oikealla Formula-autolla radalla.
Oletko kiinnostunut Formula Fordeista kilpailuluokkana tulevaisuudessa.
Nyt Sinäkin voit kokea Formulalla ajamisen nautinnon.

HMH Racing ja Master Seinäjoki järjestävät Jurvassa tutustumispäivän FF-luokkaan ja autoihin ensi viikonloppuna 20. - 21.10. lauantai ja/tai sunnuntai. Päivät tarkentuvat sään ja osallistujien mukaan loppuviikosta. Radalla Duratec- ja Zetec-moottoriset Fordit. Testiajon kustannus: ens. 10 kierrosta 15 € / kierros, seuraavat 10 € / kierros.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset

Heikki Hirsimäki
0500-267148 tai sähköpostilla heikki.hirsimaki(att)viafin.fi
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ketäs oli testaamassa menneenä viikonloppuna FF pelejä Jurvassa?
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
409
Jos mahdollista niin ensi kerralla kun testejä on niin voisitte ilmoitella muutaman viikon aijemmin nuista jotta voisi itsekkin harkita osallistumista, kun yleensä ovat sen verta kauvempana ettei parin päivän varoitusajalla voi täältä lähteä.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Veikkaan, että eri kanavissa ja forumeilla ajoissa tiedotettu samalla tavalla hinnoiteltu testi esim. Alastarolla, keräisi osallistujia varmaan jonoksi asti, mutta olettaisin, että se ei liene tässä tarkoituskaan, vaan ennemmin testauttaa niitä, jotka voisivat olla todennäköisiä 2013 sarjaan osallistujia, eikä muutoin Formula Ford ajokokemuksesta kiinnostuneita, vaikka voihan sieltäkin niitä innokkaita löytyä. Kaikkien ei tarvi olla karting nousioita.

Lupaavalta kuulostaa nuo artikkelin automäärät ensi kautta ajatellen ja huikea määrä ollut testaajia. Liekö kartingin kallistumisen vaikutukset näkyy positiivisesti FF puolelle.

Tuo, että mukaan on tulossa 2013 autoja, niin tarkoittaako se, että EcoBoost autot ajavat samoista pisteistä Suomessakin 2013?

Suomi on perinteisesti ollut kai Van Diemen aluetta, mutta saapa nähdä tuleeko muiden runkomerkkien edustus kasvamaan uusien kuljettajien myötä?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tuo, että mukaan on tulossa 2013 autoja, niin tarkoittaako se, että EcoBoost autot ajavat samoista pisteistä Suomessakin 2013?
Ei. EcoBoost jäi Englannissakin yhden kauden mittaiseksi kokeiluksi ja seuraavaksi yritetään tappaa luokka siivellisellä Formula Ford 200 -autolla.

Suomessa, muissa Pohjoismaissa ja Alankomaissa jatketaan Duratec-kalustolla. Jos viivalla nähdään vuosimallin 2013 auto, niin veikkaan kyseessä olevan kotimaisen Mtecin uusin versio.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Veikkaan, että eri kanavissa ja forumeilla ajoissa tiedotettu samalla tavalla hinnoiteltu testi esim. Alastarolla, keräisi osallistujia varmaan jonoksi asti, mutta olettaisin, että se ei liene tässä tarkoituskaan, vaan ennemmin testauttaa niitä, jotka voisivat olla todennäköisiä 2013 sarjaan osallistujia, eikä muutoin Formula Ford ajokokemuksesta kiinnostuneita, vaikka voihan sieltäkin niitä innokkaita löytyä. Kaikkien ei tarvi olla karting nousioita.
Olen jossain vaiheessa antanut itseni ymmärtää, että ainakin joillekin tahoille olisi tavoiteltavaa saada ns. yli-ikäiset "gotleetit" pois pyörimästä radoilta (ainakin ns. pääluokista) myötähäpeää tuottamasta ja saada tilalle nuoria ja nälkäisiä maailmalle pyrkiviä ratinvääntäjiä eli mielellään juuri näitä kartingista jo ulos kasvaneita salskeita atleetteja... :doubtful:
 

Hessu

Member
Liittynyt
13.4.2010
Viestit
20
Olen jossain vaiheessa antanut itseni ymmärtää, että ainakin joillekin tahoille olisi tavoiteltavaa saada ns. yli-ikäiset "gotleetit" pois pyörimästä radoilta (ainakin ns. pääluokista) myötähäpeää tuottamasta ja saada tilalle nuoria ja nälkäisiä maailmalle pyrkiviä ratinvääntäjiä eli mielellään juuri näitä kartingista jo ulos kasvaneita salskeita atleetteja... :doubtful:
Formula Fordien osalta olisi jopa toivottavaa, että saisimme varttuneempia kuskeja mukaan enenevässä määrin mittelemään taitojaan nuorukaisten kanssa. Menneenä kesänä tästä oli jo viitteitä, kun useampia yli 30 v. kuskeja osallistui, jopa kohtuullisen hyvällä menestyksellä FF-lähtöihin. Keski-Euroopassa FF-lähtöihin osallistuvien ikä vaihtelee 15 - 65 vuoden välillä, Ruotsissa viime kesänä oli yksi isä + poika-tiimi, jossa molemmat ajoivat jne.
Onpa Suomessakin yksittäisissä kisoissa osallistujana ollut reippaasti yli 50 v osanottajia. Ensi vuodelle muutama varttuneempi kuljettaja kasaamassa pakettia sarjaan osallistumiseksi, jos useampia tulossa mukaan tullaan seniorikuljettajille rakentamaan omat palkinnot. Itselläkin tässä harkinnassa käydä yksi kisa kiskasemassa Zetecillä ensi kesänä, jos ei siihen kuskia muualta löydy (ikää sopivasti yli 50v)
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Formula Fordien osalta olisi jopa toivottavaa, että saisimme varttuneempia kuskeja mukaan enenevässä määrin mittelemään taitojaan nuorukaisten kanssa. Menneenä kesänä tästä oli jo viitteitä, kun useampia yli 30 v. kuskeja osallistui, jopa kohtuullisen hyvällä menestyksellä FF-lähtöihin. Keski-Euroopassa FF-lähtöihin osallistuvien ikä vaihtelee 15 - 65 vuoden välillä, Ruotsissa viime kesänä oli yksi isä + poika-tiimi, jossa molemmat ajoivat jne.
Onpa Suomessakin yksittäisissä kisoissa osallistujana ollut reippaasti yli 50 v osanottajia. Ensi vuodelle muutama varttuneempi kuljettaja kasaamassa pakettia sarjaan osallistumiseksi, jos useampia tulossa mukaan tullaan seniorikuljettajille rakentamaan omat palkinnot. Itselläkin tässä harkinnassa käydä yksi kisa kiskasemassa Zetecillä ensi kesänä, jos ei siihen kuskia muualta löydy (ikää sopivasti yli 50v)
:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Nyt alkaa olla asenne kohdallaan. Fordejahan on kohta vuosikymmeniä mainostettu, että Mika sitä ja Jykä tätä (känniääliöksikö...?), kohta maailmalle kultaa vuolemaan jne jne.
Tehkää juuri noin kuten olette tekemässä. Mukaan NIIN nuoria kuin vanhempiakin. Jos joku junnu tuolta ponnahtaa maailmalle aina parempi, mutta se ei saa olla koko luokan itsetarkoitus :)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Olen jossain vaiheessa antanut itseni ymmärtää, että ainakin joillekin tahoille olisi tavoiteltavaa saada ns. yli-ikäiset "gotleetit" pois pyörimästä radoilta (ainakin ns. pääluokista) myötähäpeää tuottamasta ja saada tilalle nuoria ja nälkäisiä maailmalle pyrkiviä ratinvääntäjiä eli mielellään juuri näitä kartingista jo ulos kasvaneita salskeita atleetteja... :doubtful:
Jos tuollaista on esiintynyt, niin tilanne on järjetön. Ennen kuin autoja on radalla lähdön sallima maksimi, niin on ihan turhaa pyrkiä mitenkään rajoittamaan osallistujia, elleivät sitten kolaroi toisten autoja pois kisasta.
 
Ylös