Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Noissa on kai paljon vaihteluita, siksi tosiaan ?-merkkiä laitoin perään noihin.
Työkaverin 4motion passat on kyllä Haldexilla nimenomaan (muistaakseni -09 tai -10 mallinen diesel)

Mutta kuitenkin kai folkkarilla noiss aon vaihteluita, Audillakin kai sen mukaan miten kone on keulallakin....
Nimenomaan siinä on se ero, Audin Torsenia ei voi rakentaa poikittaismoottoriin, Torsenissa kaikki perustuu pitkittäismoottoriin ja keskitasauspyörästöön vuoteen 2009 asti. Passatissa käytetään nykyisin Haldexia koska siinä on poikittaismoottori, vuoteen 2005 asti Passatin nelivedot oli pitkittäiskoneisia ja niissä oli Torsen tosin 4motion nimellä mutta kuitenkin, Kun edellinen Passat syksyllä 05 tuli myyntiin niin kone käännettiin poikittain, vaikka samalla Nelivedon toteutusmalli muuttui. Audissa A4 ja A6 malleissa kone on aina pitkittäin ja 4-veto toteutus "Torsen" quattro. Nyky quattro on sähköisesti voimanjakoa valvova BAI-119 siis tuo yksilö on tutuin Quattro suomessa minulle, oli vielä vanha kunnon Torseniin pohjautuva neliveto, ja sillä todellakaan ei jääty mäkeen kiinni ei missään oloissa. Ja setäni kesämökillä Padasjoen Romonkulmassa niitä mäkiä todellakin riittää, sitä varten se aikanaan ostettiinkin, Skoda kun ei sitä viimestä mäkeä meinannut talviliukkailla ylös asti mennä!
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Tipuin kärryiltä kolmannen sanan kohdalla. Tai neljännen, en muista. Taisin ehkä pyörtyä.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Audissa A4 ja A6 malleissa kone on aina pitkittäin ja 4-veto toteutus "Torsen" quattro. Nyky quattro on sähköisesti voimanjakoa valvova BAI-119 siis tuo yksilö on tutuin Quattro suomessa minulle, oli vielä vanha kunnon mekaaninen neliveto, ja sillä todellakaan ei jääty mäkeen kiinni ei missään oloissa.
Uusissa A4/5/6/7:ssa, Q5:ssa ja RS5:ssa taitaa olla kruunu jo kaikissa.

http://www.audiworld.com/news/11/crowngear/

The crown gear center differential replaces the previously used Torsen differential, which used a similar principal, but it acted in a completely different way, and was less adept at a rearward torque bias. The crown gear center differential makes the new Audi models which are equipped with the crown gear differential feel much more lively, and much more "rear wheel drive" than any Audi quattro model before, yet retain the same surefooted all weather stability at all times.
 
Viimeksi muokattu:

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Uusissa A4/5/6/7:ssa, Q5:ssa ja RS5:ssa taitaa olla kruunu jo kaikissa.

http://www.audiworld.com/news/11/crowngear/
Tarkoitinkin 2006 mallista Quattroa siinä oli vielä Torsen toteutus, nykysessä oeva kruunu toteutus tuli vasta vuosimallin 2010,

2006 mallissa on vielä Torsen. BAI-119 otettiin aikanaan käyttöön Helsingissä 29.6.2006 sieltä se siirtyi joulukuussa 2008 Hämeenlinnan Lammille, setäni hoiviin ja nyt maaliskuun alussa Lahdessa se myytiin kolmannelle omistajalleen. Siis jos välissä olevia kahta autoliikettä ei mukaan lasketa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Rapoa vähän.
Sinne läks toissapäivänä siskonmiehen Range Rover Sport lavetinpäälle ja hinattavaksi Ouluun. Turbo sanoi poks, ei kestänyt Range Suomen pakkasia. Noh, ehtihän se LÄHES kahden vuoden ikään jo tuo auto.
Land Rover Discovery 3:sta (vm 2007) meni laturi paskaksi pari viikkoa sitten. Vaihtoineen 1300€. Ja pari viikkoa sitten 3000€:n huollot siihen kun kaiken näköistä mennyt rikki ja kulunut. Viime kesänä tekivät jo edelliset noin 3000€:n huollot.

Että semmosta laatua noi autot.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Täältä saa noita Audin A6-malleja dieselturboina ihan pilkkahintaan.

Mulla oli kylässä yks tyyppi vähän katselemassa Suomeen vietävää autoa ja kiersi kyseiset Audit kaukaa.
Kysyin että miksi...kun uudehkon täyteen varusteilla ladatun hyvän näköisen (ainakin päältä päin) auton saa niin edullisesti, että Suomessa ei saa vanhaa perusmalliakaan.
Tyyppi (on automekaanikko koulutukseltaan ja on suht tunnettu nimi drag racing-piireissä) sanoi että niissä on joku remmiongelma jonka takia niihin on ennemmin tai myöhemmin odotettavissa ihan älyttömän kallis remppa ja remminvaihto. Ilman sitä mahdollista remppaakin kuulemma remminvaihdon hinta pyörii tonneissa ja jos/kun joutuu tekemään, ei jää enää voittoa auton viennistä Suomeen.

Mistä tossa on kyse?

Oikeaa tietoa että ko. Audin koneeseen tarttee "vähän väliä" vaihtaa tonnien edestä remmejä vai kohteliaampi tapa sanoa "Älä turhaan kierrätä A6:utosia katsomassa, en vaan tykkää niistä"?

(Sen tyypin matkaan lähtenee ens talvena Jaguar XK8R avomallina)
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eiköhän Osmo puhunu jakohihnasta. Se kun napsahtaa poikki niin sitten menee jako sekasin ja männät lyö venttiilit paskaks.
Varmaankin tutun tutun tutullansa on moinen paska nakki päässyt käymään.

Ja varmasti. Ihan varmasti kansiremppa Audiin on kallis. Ja niin on varmaan pelkkä hihnan vaihtokin. Mutta tuskin on Jaggeenkaan ihan ilmanen.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Eiköhän Osmo puhunu jakohihnasta. Se kun napsahtaa poikki niin sitten menee jako sekasin ja männät lyö venttiilit paskaks.
Varmaankin tutun tutun tutullansa on moinen paska nakki päässyt käymään.

Ja varmasti. Ihan varmasti kansiremppa Audiin on kallis. Ja niin on varmaan pelkkä hihnan vaihtokin. Mutta tuskin on Jaggeenkaan ihan ilmanen.
Jep, sen ymmärsin mistä siinä on kyse, mutta onko juuri siinä Audin koneessa joku *erityinen* ongelma remmien kanssa, kuten kaveri jutuissaan implikoi?
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Jep, sen ymmärsin mistä siinä on kyse, mutta onko juuri siinä Audin koneessa joku *erityinen* ongelma remmien kanssa, kuten kaveri jutuissaan implikoi?
Missä "juuri siinä"? Kaikissa turbodisukassa? Eihän kaikissa edes ole hihnaa. Kaks ja puolilitraisesta kuului aikoinaan pahaa mutta sitähän ei ole hetkeen ollut tuotannossakaan. Puhuikohan se Keijo loppupeleissä bemarista?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Eiköhän Osmo puhunu jakohihnasta. Se kun napsahtaa poikki niin sitten menee jako sekasin ja männät lyö venttiilit paskaks.
Varmaankin tutun tutun tutullansa on moinen paska nakki päässyt käymään.

Ja varmasti. Ihan varmasti kansiremppa Audiin on kallis. Ja niin on varmaan pelkkä hihnan vaihtokin. Mutta tuskin on Jaggeenkaan ihan ilmanen.
Corsicassa jakopää ketjulla \o/
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jep, sen ymmärsin mistä siinä on kyse, mutta onko juuri siinä Audin koneessa joku *erityinen* ongelma remmien kanssa, kuten kaveri jutuissaan implikoi?
Sen verran tiedän että jos hihna levähtää ajossa, on se käytännössä uuden koneen vaihto.
Monessa Audissa taas joutuu purkamaan koko keulan remmin vaihtoa varten, jotenka siitä tulee paljon työtunteja ja sitä kautta kustannuksia.
Perus 4-sylinteriseen mottiinkin Audin remmin vaihto on sen 600e Suomessa, jos löytää siis halvan tekijän
(Laakkosella sitten jo ihan eri hinnoissa)

Tosin nämä tiedot on bensakoneista.....
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Missä "juuri siinä"? Kaikissa turbodisukassa? Eihän kaikissa edes ole hihnaa. Kaks ja puolilitraisesta kuului aikoinaan pahaa mutta sitähän ei ole hetkeen ollut tuotannossakaan. Puhuikohan se Keijo loppupeleissä bemarista?
Emmä tiiä mikä "just se" kone oli. Kaikissa A6:uutosissa vaan mitä sille tyrkytin tuntu olevan just se hihnaongelma. :doubtful:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Täältä saa noita Audin A6-malleja dieselturboina ihan pilkkahintaan.

Mulla oli kylässä yks tyyppi vähän katselemassa Suomeen vietävää autoa ja kiersi kyseiset Audit kaukaa.
Kysyin että miksi...kun uudehkon täyteen varusteilla ladatun hyvän näköisen (ainakin päältä päin) auton saa niin edullisesti, että Suomessa ei saa vanhaa perusmalliakaan.
Tyyppi (on automekaanikko koulutukseltaan ja on suht tunnettu nimi drag racing-piireissä) sanoi että niissä on joku remmiongelma jonka takia niihin on ennemmin tai myöhemmin odotettavissa ihan älyttömän kallis remppa ja remminvaihto. Ilman sitä mahdollista remppaakin kuulemma remminvaihdon hinta pyörii tonneissa ja jos/kun joutuu tekemään, ei jää enää voittoa auton viennistä Suomeen.

Mistä tossa on kyse?

Oikeaa tietoa että ko. Audin koneeseen tarttee "vähän väliä" vaihtaa tonnien edestä remmejä vai kohteliaampi tapa sanoa "Älä turhaan kierrätä A6:utosia katsomassa, en vaan tykkää niistä"?

(Sen tyypin matkaan lähtenee ens talvena Jaguar XK8R avomallina)
Heh heh. Legendaa legendaa.
Huollot kun tekee ajallansa niin ei ole pelkoa että osat leviää sen ihmeemmin.

Mun kulkineen myllyssä jakohihnan vaihto on 120 tonnin välein. 4 vuotta sitten (tosin silloin vain 70 tonnia ajettuna) vaihdatin takuuseen kun se vähän vinkui. Silloin ynnäilin että se jakohihnan vaihto (Ylivieskan Audi-liikkeessä eli merkkihuollossa) olisi kaikkinensa tullut maksamaan noin 700€ (siinähän menee vesipumppua yms uusiksi). Bensakoneeseen tosin, en tiedä onko dieseleissä kalliimpi.
Se on asia eri että onko noin tonnin remppa 80-120 tuhannen kilometrin välein paljon vai vähän on jokaisen itse päätettävä asia.
Mä en tiedä ketään kellä olisi mennyt jakopäänhihna autostaan rikki.

Niin ja mun mielestä (en laita päätäni pantiksi) ainakin noissa 3.0 TDI koneissa on ketju eikä hihna. Ja eihän kukaan A6:sta pienemmällä koneella osta, eihän?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Aikansa kun panttaa auton vaihtoa niin vaihtoehdot vaan kasvavat.

*pää irtoaa*
 
Ylös