Onko pakko olla TSI ja/tai DSG?
Ei ole, mutta valitettavan monessa kansanautoryhmän vaihtoautossa sellaiset löytyvät. Dieseleissä omat kalliit ongelmansa partikkelisuodattimista ja pumppusuuttimista lähtien, ne eivät kiinnosta sitäkään vähää.
Ainoa vaihtoehto vagilaisista on katsella jotain pre-2007 bensakoneista autoa. Mutta siinä ei enää taso vaihtamalla kovin paljoa parane kun auto muuttuu vaan vanhemmaksi.
Oman autoni moottorityyppi on yllättäen ollutkin ehkä Vagin historian paras moottori. 1.8T:n ainoa isompi ongelma on nokkahihna, mutta 90tkm vaihtovälillä ei pitäisi olla suurta riskiä. Mikäli kokeilee onneaan 180tkm vaihtovälillä, silloin saattaa jo napsahtaa huonolla munkilla. Mutta tuo hihnan vaihto ennakoivastikin on halpaa puuhaa verrattuna uudempien konetyyppien ongelmien korjuuseen.
Muita merkkejä en ole aiemmin kovin paljoa katsellut, mutta saattaa sittenkin olla syytä jos ei halua maksaa itseään kipeäksi korjauskulujen takia. Edellytän autolta luotettavuutta, toimivuutta ja halpoja ylläpitokustannuksia. Autoilu on jo muutenkin tarpeeksi kallista joten ei paljoa huvita panostaa korjaamokäynteihin yhtään ylimääräistä siihen päälle.