Suuri kehityskeskustelu 2011

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
*toivoo Bobakin tulevan järkiinsä*
Nollaaasi voisi lopettaa noi avautumisensa joka helvetin toikissa. Jos toikissa on jotain paskaa trollausta niin paina report post tai laita modelle privaa tai ilmota siitä jollain muulla tavalla. Ihan tuhaan itket siinä toikissa. Se vaan pahentaa asiaa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Nollaaasi voisi lopettaa noi avautumisensa joka helvetin toikissa. Jos toikissa on jotain paskaa trollausta niin paina report post tai laita modelle privaa tai ilmota siitä jollain muulla tavalla. Ihan tuhaan itket siinä toikissa. Se vaan pahentaa asiaa.
Pää kiinni ja hanki sisälukutaitoa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En kuitenkaan kannata "uutiset" topikin lukitsemista. Sitä vartenhan tämä juuri on, että yksittäiset "ei minnekään" kuuluvat aiheet voi laittaa tähän ja sit jos niistä lähtee lumipallo liikkeelle, niin voidaan eriyttää keskustelu oman otsikkonsa alle.
Eikös olisi sitten parempi tehdä heti alusta asti oma topikki niin ei tarvitsisi moderaattorien olla koko ajan siirtämässä keskusteluja omiin toikkeihinsa. Lisäksi pysyisi relevantit asiat pinnalla. Varsinkin uusille forumisteille tämä olisi helpompaa. Nythän käy niin että uutinen voi löytää itsensä moneen eri toikkiin jos se sivuaa vähän kaikkea. Sitten käy että keskustelukin leviää moneen eri toikkiin ja sitten on tosi paskamainen homma modeilla siirtää kaikki samam katon alle. Jos uusi aihe ei saa tuulta purjeisiin niin sitten ei saa ja se putoaa. Mikäli sitten myöhemmin tulee samaan aiheeseen liittyviä uutisia niin sitten ne voi laittaa saman otsikon alle, eikä taas uutistoikkiin.

Megatoikkeja pitäisi välttää viimeiseen asti. Sinne voi moni hyväkin juttu hautautua muun keskustelun sekaan. Ei noi modetkaan joka viestiä lue ja ole siirtämässä uuteen topikkiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös olisi sitten parempi tehdä heti alusta asti oma topikki niin ei tarvitsisi moderaattorien olla koko ajan siirtämässä keskusteluja omiin toikkeihinsa. Lisäksi pysyisi relevantit asiat pinnalla.
Kyllä mielestäni "sekalaisia uutisia maailmalta"-ketju on hyvä olla olemassa, vaikka otsikoita vähän ahkerammin perustettaisiinkin. Ei joka pikku-uutiselle tarvitse omaa ketjua perustaa. Se johtaa vain miljoonaan ketjuun, jotka vaipuvat kahden viestin jälkeen unholaan. Ja sitten kuukauden päästä joku perustaa uuden samanlaisen, kun ei muista/jaksa kaivaa sitä kolmossivulle tippunutta jo olemassaolevaa ylös.

Olen pessimistinen sen suhteen, että kirjoittajat jaksaisivat tarkistella onko aiheesta jo olemassa ketju. Jos ketjunperustamiskynnystä alennetaan, se rohkaisee vielä enemmän vain perustamaan uusia, turhia kaivelematta.

Varsinkin uusille forumisteille tämä olisi helpompaa. Nythän käy niin että uutinen voi löytää itsensä moneen eri toikkiin jos se sivuaa vähän kaikkea. Sitten käy että keskustelukin leviää moneen eri toikkiin ja sitten on tosi paskamainen homma modeilla siirtää kaikki samam katon alle.
Tämähän on nimenomaan useamman ketjun ongelma, ei harvemman. Jos tehdään erittäin kapea-alaisia ketjuja, niin siinä vasta modeilla hommaa onkin, jos rönsyily yritetään estää.
Megatoikkeja pitäisi välttää viimeiseen asti. Sinne voi moni hyväkin juttu hautautua muun keskustelun sekaan. Ei noi modetkaan joka viestiä lue ja ole siirtämässä uuteen topikkiin.
Hyvät jutut pitäisikin erottaa omiksi ketjuikseen. Siis selkeästi rajatut sivujuonteet. Mutta jo pelkästään Kimistä voisi perustaa kymmenkunta eri ketjua jos oikein tarkkaan halutaan rajata. Ja siinä ei ole mielestäni mitään järkeä, kun ei se keskustelu kuitenkaan ohjaudu niihin ketjuihin (muuta kuin moderoimalla), vaan samat jarnat käytäisiin niissä kaikissa. Ja osa postauksista kuuluisi sisältönsä puolesta väkisinkin useampaan.

Omalta osaltani voin sanoa, että luen F1-asiapuolelta jokaisen viestin. Muilta moottoriurheilupuolen osastoiltakin valtaosan.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Tämähän on nimenomaan useamman ketjun ongelma, ei harvemman. Jos tehdään erittäin kapea-alaisia ketjuja, niin siinä vasta modeilla hommaa onkin, jos rönsyily yritetään estää.
Ja sitten kun niissä kaikkien ketjujen rönsyissä jarnattaisiin samoista asioista (Räikkönen, Massa, Alonso ym. kuskit sekä näiden välinen paremmuus raa'assa vauhdissa, auton kehittämisessä, ym.) niin kohta ei kuitenkaan tietäisi missä ketjussa milloinkin on. Samaa havaittavissa nykyäänkin ihan riittävästi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kyllä mielestäni "sekalaisia uutisia maailmalta"-ketju on hyvä olla olemassa, vaikka otsikoita vähän ahkerammin perustettaisiinkin. Ei joka pikku-uutiselle tarvitse omaa ketjua perustaa. Se johtaa vain miljoonaan ketjuun, jotka vaipuvat kahden viestin jälkeen unholaan. Ja sitten kuukauden päästä joku perustaa uuden samanlaisen, kun ei muista/jaksa kaivaa sitä kolmossivulle tippunutta jo olemassaolevaa ylös.
Ei joka pikku uutinen tarvitse omaa ketjuaan, mutta jos niitä ketjuja olisi enemmän niin todennäköisemmin uutisen voisi laittaa johonkin muuhun ketjuun. Jos on vain viisi ketjua niin sitä todennäköisemmin se uutis-ketju paisuu. Jos luet tota uutistoikkia niin siinä ei ole kovin montaa uutista jota ei voisi laittaa johonkin ihan nykyisiinkin toikkeihin. Jos uutisessa puhutaan tallista niin sitten uutinen tallin omaan toikkiin. Jos puhutaan tuomaroinnista niin sitten tuomarointi toikkiin. Jos puhutaan kuskista niin kuskitoikkin. Jos puhutaan radasta niin rata-toikkiin jne.

Jos toi uutistoikki pitää olla olemassa niin sen pitäisi sitten olla kausikohtainen, joku "Sekalaiset uutiset 2011"-tyylinen. Ainakaan forumin toiminnan kannalta paisuneet megatopikit eivät ole hyvä juttu. Jonkun tietyn jutun etsiminen vaikeutuu ja hakutoimintokin hidastuu. Nykyisen uutistoikin voisi laittaa saman tien lukkoon ja siirtää arkistoon. Varsinkin kun tulevaisuudessa siirrytään dedikoidulta serveriltä jaetulle serverille niin noita paisuneita megatoikkeja kannattaa välttää viimeiseen asti. Muuten ruuha-aikoina tapahtuva haku-toiminta voi hidastaa selaamista kaikilla. Jos Kimi tekee paluun niin kävijämäärien voi olettaa kasvavan ja ongelman kasvavan entisestään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei joka pikku uutinen tarvitse omaa ketjuaan, mutta jos niitä ketjuja olisi enemmän niin todennäköisemmin uutisen voisi laittaa johonkin muuhun ketjuun. Jos on vain viisi ketjua niin sitä todennäköisemmin se uutis-ketju paisuu. Jos luet tota uutistoikkia niin siinä ei ole kovin montaa uutista jota ei voisi laittaa johonkin ihan nykyisiinkin toikkeihin. Jos uutisessa puhutaan tallista niin sitten uutinen tallin omaan toikkiin. Jos puhutaan tuomaroinnista niin sitten tuomarointi toikkiin. Jos puhutaan kuskista niin kuskitoikkin. Jos puhutaan radasta niin rata-toikkiin jne.
Tuo on totta, mutta edellyttää noin viittäkymmentä "vakioketjua", joten osa tippuu horisontin alapuolelle. Käytäntö on sama kuin megaketjuissa, mutta niitä ketjuja on vain enemmän ja ne ovat vähän pienempiä (ja lyhytikäisempiä).

Silti uskon, että on olemassa myös "kategorioimattomia uutisia", joille tarvitaan oma "muu sälä"-osasto.
Jos toi uutistoikki pitää olla olemassa niin sen pitäisi sitten olla kausikohtainen, joku "Sekalaiset uutiset 2011"-tyylinen. Ainakaan forumin toiminnan kannalta paisuneet megatopikit eivät ole hyvä juttu. Jonkun tietyn jutun etsiminen vaikeutuu ja hakutoimintokin hidastuu. Nykyisen uutistoikin voisi laittaa saman tien lukkoon ja siirtää arkistoon. Varsinkin kun tulevaisuudessa siirrytään dedikoidulta serveriltä jaetulle serverille niin noita paisuneita megatoikkeja kannattaa välttää viimeiseen asti. Muuten ruuha-aikoina tapahtuva haku-toiminta voi hidastaa selaamista kaikilla. Jos Kimi tekee paluun niin kävijämäärien voi olettaa kasvavan ja ongelman kasvavan entisestään.
En usko, että hakutoimintoa käytetään niin paljon, että se oikeasti olisi minkäänlainen tekijä foorumin nopeuden kannalta. Ja kun sitä käytetään, sillä yleensä kelataan joka ketju ja alue läpi, jolloin Vapaan megaketjut ovat paljon isompi käytännön ongelma, jos megaketjut jonkinlainen ongelma on (miksi ne olisivat?).

Itse hakemisen kannalta en näe megaketjua juuri sen hankalampana kuin vuosittaistakaan. Jos haetaan tiettyyn ajankohtaan sijoittuvaa juttua, kyse on vain oikean postauspäivämäärän haarukoinnista. Mutta minä haenkin harvemmin hakutoiminnolla enkä tagien perusteella lainkaan. Vanhoja tarvitsee aika harvoin kaivella ja ne yleensä ovat faktajuttuja, eli Googlen heiniä, ei foorumin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eikös olisi sitten parempi tehdä heti alusta asti oma topikki niin ei tarvitsisi moderaattorien olla koko ajan siirtämässä keskusteluja omiin toikkeihinsa. Lisäksi pysyisi relevantit asiat pinnalla.
Webs tähän jo hyvin vastasikin, mutta annan oman vastauksenikin kuitenkin.

Totta, olisi parempi tehdä heti oma ketju, jos aihe on sellainen joka jaksaa elää ja kerää mielenkiintoa. Mutta mistäs sen aina tietää mikä forumisteja jaksaa kiinnostaa? Ja mitäpä, jos uuden keskuteluaiheen syntyminen vaatiikin vaikka kaksi uutista ottaakseen tuulta alleen? Silloin jo aiemmin tehty ketju on mahdollisesti hiipunut ja osittain unohdettu, kunnes toisen asiaa liippaavan uutisen johdosta tehdään uusi ketju. Silloin ketjuja onkin jo kaksi, joista kumpikaan ei ehkä vedä.

Rönsyily on aina ongelma ja sitä ei voi mitenkään ennustaa ketjua perustettaessa. Kokemuksiahan tästä on esim. kauden alustesteistä. Joka tallilla on oma topikki, testeillä omansa ja sitten voi olla myös esim. aerodynamiikka topikki, jonkin auton osan (kuten etusiivet) topikki jne. Olen itse joinakin vuosina ollut luomassa tällaisia uusia ketjuja. Sitten kuitenkin uusista autoista puhutaan sekä tallien omissa topikeissa, jokaisen testin topikeissa ja sitten mahdollisesti myös vertailevissa topikeissa, kuten esimerkin etusiivet vaikkapa.
Eikä mene kauaa, kun vaikkapa Ferrari topikkiin liimataan eka kuva Mäkin autosta vertailuksi ja sitten jutellaankin jo Kimin ajoista Mäkkärillä. Ferrari topikissa! :p

Että siinä se. :) Modeilla on hommaa ja pirusti, jos haluasivat pitää ketjut siisteinä silly-seasonin aikana tai muina ruuhkahuippuina. Toki me muut forumistit voitaisiin varmasti auttaa asiaa. Esim. keskittämällä samanlaiset jutut niiden omiin topikkeihin. Ongelmat vain syntyy viimeistään, kun halutaan viitata toiseen aiheeseen.... Ja siitä se kulovalkea taas lähtee liikkeelle...
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kyllä jo pelkästään tämän kissan nostaminen pöydälle, sekä tietenkin Kimin paluuhuhut ovat tietyllä tavalla sähköistäneet F1-puolen keskustelun ja tehneet siitä noin potenssiin kolme kiinnostavamman. Muutenkin tässä viime aikoina on näkynyt aika paljon näitä Join Date Oct/Nov 2011, posts 5 -hahmoja. :thumbup:
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Pikku-uutisille voisi toimia keskusteluketju "Kauden 2012 viimeisin puheenaihe -toikki".

Isommat aiheethan on nyt viimeisen kuukauden aikana tiimineet ihan hyvin, esimerkkina vapattavien etusiipien keskustelu johon Ferrari toi Massan voimalla lisavauhtia.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Toki se vaatii moderointia, että tuo toimii. Tosin minusta tuo Timmyhin avaus on huono, uusi potentiaalinen megaketju tuleviksi vuosiksi sen sijaan, että tehtäisiin vaikka uusi otsikko kaikille merkittäville osumille ja jauhettaisiin pikkujutut kisaotsikossa, kuten olisi järkevää.
Liittymättä enempää siihen että kyseessä on oma avaukseni, mielestäni tässä on juuri tämän foorumin suuri ongelma. Jokin maksukuski- tai Lewis/Felipe-keskustelu alkaa kiihkeänä rönsyilemään moneen ketjuun, ja tätä jatkuu niin pitkään kunnes jonkun rivijäsenen tulee tehdä aloite ja tehdä oma ketju tms.

Itselleni kävisi erittäin mainiosti että topikkien määrä nousisi rajusti ja keskustelujen linjaukset olisivat selkeät, ja voitaisiin jättää taakse nämä satojen viestien superpallerot. Olisi selkeä löytää aikaisemmat uutiset/näkemykset/mielipiteet johonkin pienempään asiayhteyteen jne.

En tiedä onko ongelma koko moderaattorilinjauksessa, vai yksittäisten moderaattorien kyvyttömyydessä. Oma ajatukseni on että kyse on ensiksi mainitusta.

Edittiä: Tuosta "Häkkinen on huono" -ketjusta tuli mieleen että mikä on foorumin linja näissä? Aiotaanko tälläisiin selkeisiin trolliavauksiin puuttua vai onko täällä täydellinen mielipiteenvapaus ja luotto siihen ettei tämä kuuliainen keskustelijaporukka provosoidu liikaa, mikä johtaisi jälleen sotaan. Jos on vilpittömästi tuota mieltä, niin saa olla. Mutta kun tuosta pitää oma ketjunsa tehdä niin eihän kyse ole mistään muusta kuin trollauksesta. Purkauduin tänne ettei siellä mennä ihan OT, jos joitakin kiinnostaa itse asiasta keskustella.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ajattelinpa semmoista asiaa, että olisiko oma toikki jokaiselle aktiiviradalle, sekä sopimuksen tehneille tuleville radoille, hullumpi ajatus? Intialle ja NJ:llehän on jo omat toikit. Esim. tämä aihe saattaa tulla ennen Brasilian GP:tä jonkun mieleen, mutta ratatoikin sivulle 75 meno ei tule mieleen.

Ei sitä näköjään lopulta muuteta erilaiseksi.. Brasilian F1-kisan järjestäjät ovat ilmoittaneet O Estado de S.Paulo-lehden mukaan, ettei Interlagosin rataa tulla muuttamaan tulevaa F1-kisaa varten. Brasilian Stock Car-sarjassa on nähty Interlagosin radalla Cafe-mutkassa kaksi kuolonkolaria ja kisoissa on käytetty viimeisimmissä kisoissa hidastemutkaa vakavien onnettomuuksien välttämiseksi. F1-kisassa hidastemutkan käyttöön ei ole järjestäjien mielestä kuitenkaan tarvetta.
Isossa ratatoikissa säilyisi keskustelu radoista yleisemmällä tasolla, ja laajemmat tulevien kausien kalenterispekulaatiot, ratakohtaisissa toikeissa puolestaan keskusteltaisiin tietystä radasta ja esim. sen muutoksista ja tämän yksittäisen radan sopimustilanteesta.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Joo, mutta askel (tai siis rata) kerrallaan (kauden edetessa) seuraten sisallon muodostumista.

20 tyhjaa keskustelua ei paljoa innosta keskustelemaan radoista.
 
Ylös