Audin 1. LM-kilpuri (R8) pohjautuu (ainakin ehkä osittain) Toyotan vuoden 1996 TOM’S "Lumpy" LMP -projektiin, joka jäi kaiketi suunnitteluasteelle.
Toyota Team TOM’S ajatti 1986-1993 välisen ajan C-ryhmän Toyota autoja kestävyyskisoissa, muutama muukin tiimi niitä kävi noida vuosina ajamasssa TOM’Sin lisäksi mm SARD. 1994 TOM’S vetäytyi ja viimeisen vuoden protoja ajatti aiemmin mainittu SARD ja Nisso Trust Racing Team.
Toyotalla oli mainitsemassasi 1996 vaiheilla alkamassa oma LMP1 auton projekti ja tällä kertaa siihen ei valittu TOM’S-tiimiä taakse joka oli aiemmilla visiiteillä polttanut valtavasti rahaa ja resursseja kuitenkaan voittamatta WSC mestaruutta taikka Le Mans 24h kisaa. Uusi projektin vetäjä oli rallimaailmasta tuttu Toyota Team Europe (TTE) ja myös Dallara oli mukana auttamassa Toyotaa. GT-One projektiin suunnittelijaksi palkattiin Andre de Cortanzen joka oli aiemmin suunnitellut Peugeotin voitokkaat 905:set ja moottori oli Norbert Kreyerin käsialaa. Cortanze sai tehtäväkseen valmistaa auto joka pystyy voittamaan Le Mans 24 tunnin osakilpailun vuosina 1998-1999, koska säännöt olivat 1996 vielä hieman epäselvät niin Cortanze otti radikaalisen reitin auton suunnittelussa toisin kuin Nissan ja siitä autosta tulikin ihan hyvä vaikkei voittoon asti riittänyt rahkeet riittänyt, tosin 1999 voiton tiimi menetti rengasrikon vuoksi kisan loppumetreillä. Auto oli valmis testeihin ensi kertaa lokakuussa 1997.
SARD-tiimi ajatti Le Mansin 24 tunnin osakilpailussa 1995-1996 Toyota Supra GT LM:n autoa ja tuo auto oli kaiketi "herätys" GT-One projektille, lopulta Supra GT LM:n projekti päättyi Le Mansissa ikävissä merkeissä kun kuljettajana ollut Hidetoshi Mitsusada romutti Supran ajokelvottomaksi.
Wikipedia muuten mainitsee R8R:n suunnittelijaksi Tony Southgaten (lähdettä ei tietenkään ole mainittu), mutta kyseessä on varmasti virhe. Southgate työskenteli R8C:n parissa RTN:llä.
Tony Southgate kävi ykkösissä muutamissa tiimeissä mm Lotuksella ja Arrowsilla, mutta kun hän hyppäsi 1985 TWR:n leiriin niin hän suunnitteli siitä lähtien Jaguarin C-Ryhmän autot vuoden 1988 loppuun saakka ja jätti TWR:n 1991. Sen jälkeen hän suunnitteli Le Mans autoista Toyotalle TS010:n, Ferrarille 333 SP:n, Nissanille R390 GT1:n ja oli mukana Audilla R8R ja R8C projekteissa. Southgaten takana noina aikoina oli sen niminen firma kuin Auto Racing Technology, mutta en tiedä mistä firmasta kyse.