GT ja protot 2012

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Wikipedia sanoi:
Unlike the R8R, for which Audi had turned to Dallara, they instead looked to Racing Technology Norfolk (RTN) to design and develop the new R8C.
Sen verran pitää vielä sörkkiä aiheitta, että toisin kuin tuosta virkkeestä voisi ymmärtää, niin Dallara oli R8:ssa (ja myöhemmissä Audin LMP-autoissa) vain tuotannon alihankkija. Eli siinä missä R8C:n suunnittelusta ja rakentamisesta vastasi RTN, oli R8R (ja kaikki myöhemmät Audin LMP:t) "talon sisällä" suunniteltu, mutta Dallaran rakentama.

Wikipedia muuten mainitsee R8R:n suunnittelijaksi Tony Southgaten (lähdettä ei tietenkään ole mainittu), mutta kyseessä on varmasti virhe. Southgate työskenteli R8C:n parissa RTN:llä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Audin 1. LM-kilpuri (R8) pohjautuu (ainakin ehkä osittain) Toyotan vuoden 1996 TOM’S "Lumpy" LMP -projektiin, joka jäi kaiketi suunnitteluasteelle.
Toyota Team TOM’S ajatti 1986-1993 välisen ajan C-ryhmän Toyota autoja kestävyyskisoissa, muutama muukin tiimi niitä kävi noida vuosina ajamasssa TOM’Sin lisäksi mm SARD. 1994 TOM’S vetäytyi ja viimeisen vuoden protoja ajatti aiemmin mainittu SARD ja Nisso Trust Racing Team.

Toyotalla oli mainitsemassasi 1996 vaiheilla alkamassa oma LMP1 auton projekti ja tällä kertaa siihen ei valittu TOM’S-tiimiä taakse joka oli aiemmilla visiiteillä polttanut valtavasti rahaa ja resursseja kuitenkaan voittamatta WSC mestaruutta taikka Le Mans 24h kisaa. Uusi projektin vetäjä oli rallimaailmasta tuttu Toyota Team Europe (TTE) ja myös Dallara oli mukana auttamassa Toyotaa. GT-One projektiin suunnittelijaksi palkattiin Andre de Cortanzen joka oli aiemmin suunnitellut Peugeotin voitokkaat 905:set ja moottori oli Norbert Kreyerin käsialaa. Cortanze sai tehtäväkseen valmistaa auto joka pystyy voittamaan Le Mans 24 tunnin osakilpailun vuosina 1998-1999, koska säännöt olivat 1996 vielä hieman epäselvät niin Cortanze otti radikaalisen reitin auton suunnittelussa toisin kuin Nissan ja siitä autosta tulikin ihan hyvä vaikkei voittoon asti riittänyt rahkeet riittänyt, tosin 1999 voiton tiimi menetti rengasrikon vuoksi kisan loppumetreillä. Auto oli valmis testeihin ensi kertaa lokakuussa 1997.

SARD-tiimi ajatti Le Mansin 24 tunnin osakilpailussa 1995-1996 Toyota Supra GT LM:n autoa ja tuo auto oli kaiketi "herätys" GT-One projektille, lopulta Supra GT LM:n projekti päättyi Le Mansissa ikävissä merkeissä kun kuljettajana ollut Hidetoshi Mitsusada romutti Supran ajokelvottomaksi.
Wikipedia muuten mainitsee R8R:n suunnittelijaksi Tony Southgaten (lähdettä ei tietenkään ole mainittu), mutta kyseessä on varmasti virhe. Southgate työskenteli R8C:n parissa RTN:llä.
Tony Southgate kävi ykkösissä muutamissa tiimeissä mm Lotuksella ja Arrowsilla, mutta kun hän hyppäsi 1985 TWR:n leiriin niin hän suunnitteli siitä lähtien Jaguarin C-Ryhmän autot vuoden 1988 loppuun saakka ja jätti TWR:n 1991. Sen jälkeen hän suunnitteli Le Mans autoista Toyotalle TS010:n, Ferrarille 333 SP:n, Nissanille R390 GT1:n ja oli mukana Audilla R8R ja R8C projekteissa. Southgaten takana noina aikoina oli sen niminen firma kuin Auto Racing Technology, mutta en tiedä mistä firmasta kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Tänään ajettiin FIA GT1 sarjan ensimmäinen kilpailulähtö SlovakiaRingillä ja voittajiksi selviytyi AF Corsen kaksikko Toni Vilander/Filip Salaquarda, toiseksi Reiter lambon kaksikko Tomas Enge/Albert von Thurn und Taxis ja kolmanneksi Vita4One tiimin Michael Bartels/Yelmer Buurman. ADAC GT Masters sarjan Sachsenringin ensimmäisessä osakilpailuissa voittoon ajoi Callaway Competition tiimin Diego Alessi/Daniel Keilwitz ja toiseksi sijoittuivat Lambda Performance tiimin Jesse Krohn/Nico Verdonck.

Valmon Racing Team Russia autot eivät kilpaile SlovakiaRingin GT1 kisoissa, mutta seuraavassa Portimaon kisassa ovat taas mukana.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Autobacs Super GT Round 3 International Series Malaysia


Super GT sarjan kauden kolmanen kisan Sepangin startti jouduttiin uusimaan kun autot eivät olleet kunnolla letkassa, mutta seuraavalla kierroksella kaikki olikin jo kondiksessa ja lähtö sujui hyvin. Kierroksella kolme Björn Wirdheimin autosta räjähti takasuoralla rengas, joutui nilkuttaen menemään vaihtamaan rengasta varikolle. Muutaman alkukierroksen ajan kovaa kiistelyä kävivät Satoshi Motoyama ja Loic Duval, mutta lopulta Duval pystyi ohittamaan Nissan kuljettajan. Muutamien kierroksen jälkeen Motoyama joutui kiistelemaan sijoituksesta jälleen, tällä kertaa Daisuke Iton kanssa joutuen jälleen ohitetuksi. Debyytti viikonloppua ajaneet ThunderAsia MT900M-tiimin kuskit Fairuz Fauzy/Hiroki Yoshida joutuivat keskeyttämään kisan varikkoboxiin kierroksella 21 ja Kierroksella 38 Kazuki Nakajima menetti viidennen sijan Juichi Wakisakalle. Yhdeksän kierrosta oli matkaa maaliin niin Masataka Yanagidan rengasräjähti ja vei samassa rytäkässä Kazuki Nakajiman hietikolle, kummankin auton matka päättyi siihen.

Voittoon Sepangissa pyrhälsi Weider Honda Racingin Carlo Van Dam/Takashi Kogure, toiseksi Lexus Team ZENT Cerumon Kohei Hirate/Yuji Tachikawa ja kolmanneksi Lexus Team LeMans ENEOSin Kazuya Oshima/Daisuke Ito. G300:sten puolella voittaja autokunta oli Hankook KTR Porschen Masami Kageyama/Tomonobu Fujii, toinen Team Taisan Endless Porschen Kyosuke Mineo/Naoki Yokomizo ja kolmas A Speed Aston Martinin Hiroki Yoshimoto/Kazuki Hoshino.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Asian Le Mans Seriesissä on ensi vuonna tarkoitus ajaa kuusi osakilpailua, joista 4 käytäisiin kiinassa. Kalustona LMP2, GTE, LMPC ja GTC. Vähintään yksi Aasialainen kuljettaja pitää olla jokaisessa autokunnassa ja ensi vuonna osakilpailut olisivat kolme tuntisia ja 2014 neljä tuntisia.

ACO:n Pierre Fillion ilmoitti myös että ensi vuonna World Endurance Championship kalenteriin tulisivat Intian ja Venäjän osakilpailut.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
2014 tekniset säännöt paljastettu ja odotetusti:

* The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed.
:cool: Mutta tuskin iso V12 on ainakaan paperilla on voittajan valinta, huomioon ottaen ankarat polttoainekiintiöt (katso alla).

http://www.lemans.org/en/races/24h/update/new-lmp1-technical-regulations-for-2014-unveiled_7618.html

Tarkemmin: http://www.lemans.org/wpphpFichiers/1/1/ressources/Pdf/2012/24-heures-du-mans/conference_de_presse/technical_regulation_2014.pdf

 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Lotus/Kodewa tulee suunnittelemaan nykyisen LMP2 (Lola) auton pohjalta uuden LMP1 autonsa ja sunnitteluun osallistuvat Jacky Eeckelaert ja James Key. Motorsport-Totalin tietojen mukaan projekti on jo "pitkällä" ja on keretty tehdä CFD ja tuulitunnelitestejä. Ensimmäiset testit autolla pitäisi ajaa heti WEC kauden päätyttyä ja auto olisi näin valmiina pikkuhiljalleen vuoden 2013 kisa koitoksia varten.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Wheel tether on se vaijeri jonka tarkoitus pitää renkaat ettei lähde pyörimään. Tuttu nyt ainakin F1:stä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eiväthän nuo rengasvaijerit mikään huono juttu ole, vaikkei lokasuojallisissa kilpa-autoissa renkaan irtilentäminen niin yleistä olekaan kuin openwheeleissä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Mazda tekee paluun LeMansiin 2013 LMP-2 luokassa dieselmoottorin toimittajana.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/100416
ja Pascal Vasselon sanoi Toyotan keskittyvän nyt elokuussa käytävään Silverstonen WEC kisaan, kuin myös jotain ensi vuoden suunnitelmia laativat jonkun verran.

Eilen Wirth Researchin pomo Nick Wirth vahvisti Radiolemansissa, että Honda etsii tehdastiimiä ajattamaan autoja ja hybrittömät autot olisivat vain yksityistiimeille, mutta kuulemma Wirth oli kierrellyt ja kaarrellut useita haastattelijan kysymyksiä niin hieman epäselväksi jäi tilanne.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tsemppiä Toyotalle Silverstoneen, jotta nähtäisiin vihdoin Audin sijasta jokin muu yleiskilpailun voittajana. :thumbup:
Vihdoin? Leijonamerkkihän voitti lähes kaikki muut parina viime vuotena paitsi juuri tämän vuoden tärkeimmän kisan :rolleyes:
 
Ylös