Ovatko DRS ja Pirelli onnistuneita uudistuksia?

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kummatkin uudistukset ovat erittäin hyvä lajin viihtyvyyden kannalta, enää ei ole samanlaisia Trulli-junia kuten jokunen vuosi sitten. Samaa ennakkoluulotonta linjaa kun jatketaan niin kyllä tästä hyvä sirkus tulee katsojien kannalta.
Mä haluaisin edelleen uskotella itselleni, että F1 olisi viimekädessä (väline)urheilua. Tämän takia mun päähän ei oikein sovi ajatus siitä, että asetetaan kuljettajat eriarvoiseen asemaan shown parantamiseksi.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
DRS on tosiaan vienyt Formuloita aavistuksen motskarikisojen suuntaan. Mopoissa varsinkin pikkuluokissa ohitetaan suorilla jatkuvasti ja välillä kikkaillaan kuka joutuu menemään ekana kun tietää että imusta takana tuleva tulee kuitenkin ohi. Eli ohituksia on enemmän mutta niitten "hienous" vähän pudonnut. Ehkä kuskineuvosto vois valita kalenterista ne kaikkein huonoimmat radat ohitusten kannalta ja niissä sais käyttää vapaasti DRS kunhan on alle 1 s päässä. Siipi palautuisi heti takaisin kun on rinnalla.

Pirellin kumit on tainnu olla aika hyvä uudistus. Vielä kun toisivat joka viikonlopulle vaikka 3 seosta josta tiimit saisi perjantaina valita 2 joita käytetää la-su.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Webber ajoi eilen kovemmilla kumeilla samanpituisen stintin kuin mäcit pehmeämmillä. Jokin kyllä mättää, kun noin kävi. Itsekin odotin innolla, että kisaan tulisi musta hevonen, mutta tunnelmat oli lievästi sanoen vesittyneet ja hämmentyneet, kun Webber kaarsi varikolle Hamin perässä. :dunno:
Mutta siinähän se erilainen rengastaktiikka juuri sitten olikin. Se mitä peräänkuulutit. Ilmeisesti Mark ei ollut hyvä pehmeillä ja sen takia käytti niitä vain pakosta alussa. No oli syy mikä vain, niin päätyivät erilaiseen taktiikkaan kuin muut kärkikuskit. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mä haluaisin edelleen uskotella itselleni, että F1 olisi viimekädessä (väline)urheilua. Tämän takia mun päähän ei oikein sovi ajatus siitä, että asetetaan kuljettajat eriarvoiseen asemaan shown parantamiseksi.
Toisaalta ovat samanarvoisessa tilanteessa, kun tilanne kääntyy toisin päin, jos ohitus tapahtuu. Sen sijaan, jos ohittanut katoaa horisonttiin, niin silloinhan se olisikin pitänyt päästä ohi...
Tämä DRS on vaan siitä hankala, että se pitäisi pystyä säätäämään niin hyvin, että esim. Span kaltaisia ohilentoja ei nähtäisi.
Kenties poistavat systeemin ensi kaudeksi, jos näin käy niin silloinhan se sit nähdään onko se hyvä vai huono...
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
FIA:n mielipide DRS:tä nähdään taas kohta alkavalla kaudella. Parin uutissivuston perusteella Melbourneen huhutaan täksi vuodeksi kahta DRS-aluetta. Vähän yllättävää, sillä hämärien muistikuvieni perusteella Albert Parkin radalla on kisatapahtumia riittänyt muutenkin.

Mitään virallista uutista alueista en ole nähnyt, mutta tästä voisi päätellä, että FIA:n puolella ollaan vahvasti tykästytty DRS:än. Saas nähdä tuleeko tästä trendi muihinkin kisoihin.

Itse tykkäisin enemmän siitä, että yleisesti ottaen pitkillä suorilla pitäisi päästä ohi ilmankin avattavaa siipeä ja DRS:llä voisi luoda uusia ohituspaikkoja lyhyemmille suorille.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Melbournen lähtösuora on liian lyhyt DRS-ohituksiin niin luutavastikkin laittavat takasuoralle myöskin alueen.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Mielestäni olisi hyvä, jos DRS:ää saisi käyttää esimerkiksi 5 kertaa kilpailun aikana. Saisivat kuljettajat siinä miettiä, koska uskaltaa käyttää.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kaksi DRS-aluetta saisi olla ainoastaan siinä tapauksessa että on kaksi erillistä ajanmittauspistettä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Itse tykkäisin enemmän siitä, että yleisesti ottaen pitkillä suorilla pitäisi päästä ohi ilmankin avattavaa siipeä ja DRS:llä voisi luoda uusia ohituspaikkoja lyhyemmille suorille.
Mulla ei oo mitään DRS:ää vastaan, kunhan vain FIA ja tallit tekisivät kaikkensa, jotta tymiä "ohilentoja" ei nähtäisi, kuten viime vuonna Turkissa, Montrealissa ja Spaassa esimerkiksi...

DRS on erittäin loistava juttu, jos se johtaa joko siihen, että taistelu saadaan tapahtumaan jarrutuksessa, jolloin ohitettavallakin on jotain saumaa taistella sijoituksestaan, tai sen avulla luodaan mahdollisuus ohittaa seuraavalla suoralla.

Muistaakseni viime vuoden Melbournen kisassa DRS toimi hyvin juuri siinä, että sillä ei juurikaan ohitettu pääsuoralla, mutta se mahdollisti vääntöä sitä seuraavalla suoralla ja sen päättävässä mutkassa. Näin se saisi ollakin! :thumbup:

DRS:sän idea minusta on antaa nopeammalle kuskille mahdollisuus ohittaa edessä oleva. Siksihän sitä saa käyttääkin vasta, kun on ajanut edellä olevan kiinni. Silti se ei saisi olla mikään jokerikortti, vaan myös kuskien taitoja haluamme nähdä!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kaksi DRS-aluetta saisi olla ainoastaan siinä tapauksessa että on kaksi erillistä ajanmittauspistettä.
Ja tämä ehdottomasti. Viime kauden lopulla muistaakseni FIAkin tämän tajusi, joten kenties näin tulee olemaan jatkossakin. Yhden mittauspisteen farsseja en halua nähdä enää yhtään!

Samoin DRS:än suhteen pitäsi saada pieni tarkennus siinä, että jos ohitus on juuri tapahtunut esim. mutkaa ennen DRS mittapistettä, ei juuri ohitetuksi tullut saisi käyttää DRS:ää sillä kierroksella/siinä kohdassa.

Toisena tarkennuksena olisi varikolle ajojen huomioiminen kisoissa, joissa DRS alue on pääsuoralla. Siis jos edellä ajava meneekin varikolle, niin viime vuonna se takana ollut sai ajaa ilmaiseksi pääsuoran DRS auki vaikka rata oli tyhjä... Tämähän aiheutti sen, että esim. Maikkarin sankarit alkoivat asiaa ihmettelemään ja rangaistusta vaatimaan ko. kuskille... :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Poimittuna uutiset ketjusta:

World Motor Sport Council päätti eilen, että kilpailunjohtaja voi kieltää DRS:n käytön jos näkyvyys sadekelillä on liian huono. En kyllä ymmärrä miten se muuttaa mitään, koska eikö DRS ollut viime vuonnakin kielletty kun oli sadekelin renkaat alla? Vai muistanko väärin?

Tässä vielä se DRS kohta siitä uutisesta:
...
http://www.formula1.com/news/headlines/2012/3/13088.html

Tuon lisäksi varmaan muuttavat kisakohtaisia DRS aluiden pituuksia, mutta muita muutoksia ei taida olla.
Varmaan tuo tarkoittaa sitä, että jatkossa DRS ei ole automaattisesti kielletty sadekelissä, kuten viime vuonna. Sikäli hyvä uudistus minusta. Näemme siis enemmän DRS tapahtumia myös sadekisoissa...

Eron (DRS aktivoitumiseen vaadittavan eron) pienentäminen vaan pahentaisi ongelmaa. Ne helpoimman näköiset ohitukset tuli sillon, kun takana oleva oli todella läheellä edellä olevaa (alle 0,5 sek). Jos ero tipautettaisiin tuohon niin a) kaikki ohitukset DRS-alueella näyttäisivät helpoilta ja b) sieltä 0.5-1.0 takamatkalta ohitusten tekeminen hankalaoituisi merkittävästi. DRS:stä kun oli vielä se hyöty ohituksiin, että vaikkei itse alueellä päästykään ohi, niin se sekunnin ero saatiin kuitenkin kiinni, ja ohitusta pystyttiin yrittämään seuraavalla suoralla.

Yksi juttu mitä voisi miettiä, on se, että siipi palautuisi takaisin normaaliasentoon, kun ohittava on päässyt ohitettavan rinnalle. Liekkö teknisesti mahdollista? Tai että siiven voisi aktivoida vain silloin kun ero tuossa havannointipisteessä on 0,5-1,0 sekuntia.

Helpoin homma kuitenkin on miettiä DRS-alueet huolella, eikä tehdä niistä ylipitkiä.
Tätä DRS:n sulkeutumista ohitettavan rinnalla on pohdittu ennenkin. Voisi olla ihan hyvä juttu.

Toisaalta selkeämpi voisi olla vain säätää DRS-alueet mahdollisimman "sopivan mittaisiksi", jolloin suurin osa DRS ohituksista jäisi jarrutusalueen tuntumaan.

Jos liian lähellä oleva ei saisi DRS:ää käyttöönsä, niin se johtaisi vaan tyhmiin himmailuihin ja kellon vahtaamiseen ja ei olisi siten edes tasapuolista. Sama kyllä kävi mullakin mielessä...
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
DRS pitäisi kieltää. Ei kai kukaan tosissaan pidä noita ohituksia hienoina? :nope:

Mieluummin katselen kisaa missä ei tehdä ainuttakaan ohitusta kuin sellaista jossa kaikki ohitukset tehdään jotain taikanappia painamalla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
DRS pitäisi kieltää. Ei kai kukaan tosissaan pidä noita ohituksia hienoina? :nope:

Mieluummin katselen kisaa missä ei tehdä ainuttakaan ohitusta kuin sellaista jossa kaikki ohitukset tehdään jotain taikanappia painamalla.
Määrittele "noita ohituksia".
DRS-ohilentoja en pidä hienoina, mutta DRS-avustettua taistelua pidän hienona ihan siinä missä ns. perinteistäkin.

DRS:hän ei sinänsä ole vain lisäys formuloihin vaan se yrittää olla vastaus kehityksen luomiin ongelmiin, eli aerodynamiikan luomiin ongelmiin.

Henkilökohtaisesti olen itse seurannut mielenkiinnolla myös ohitusten suhteen kuviakausia, joita vieläpä hallitsi pitkään yksi ja sama kuski, mutta ymmärrän myös sen tosiasian, että tämäkin laji tarvii yleisönsä. Jos ohituksia on alle kmymenen kisassa, jossa kuitenkin ajetaan keskimäärin 60 kierrosta, ei se kiinnosta ns. suurta yleisöä...
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
DRS pitäisi kieltää. Ei kai kukaan tosissaan pidä noita ohituksia hienoina? :nope:

Mieluummin katselen kisaa missä ei tehdä ainuttakaan ohitusta kuin sellaista jossa kaikki ohitukset tehdään jotain taikanappia painamalla.

Komppaan.

Aivan älytöntä että takanatulevalle annetaan ylimääräistä etua vain siksi että saataisiin lisää viihdettä. Erittäin huonoa viihdettä minun mielestä, että edelläajavalla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta enää edes puolustaa sijoitustaan, kattella vaan kun toinen menee ohi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Komppaan.

Aivan älytöntä että takanatulevalle annetaan ylimääräistä etua vain siksi että saataisiin lisää viihdettä. Erittäin huonoa viihdettä minun mielestä, että edelläajavalla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta enää edes puolustaa sijoitustaan, kattella vaan kun toinen menee ohi.
Tässä unohtuu se, että sen takana tulevan täytyy olla riittävän nopea päästäkseen yrittämään DRS-ohitusta. Yleistäen tämä tarkoittaa sitä, että se takana tuleva on silloin myös nopeampi kokonaisella kierroksella kuin edessä ajava.

DRS ei siis millään mahdollista turhan kilpailun syntyä. Jossain määrin se voi hillitä takana olevan putoamista kelkasta, mutta en usko tätäkään tapahtuneen juuri lainkaan viime kaudella.

Pointtina on siis, että takanatulevalle ei ole tarkoitus antaa ylimääräistä etua, vaan mahdollistaa nopeamman kuljettajan ohittaa hitaampi. Jos se tapahtuisi luonnollisesti, aina parempi. Mutta nyky laitteilla se vaan osoittautu erittäin hankalaksi. Täytyyhän se myöntää, että kyllä FIA sitä yritti, siipeä nosteltiin jne., renkaisiin lisättiin urat ja mitä kaikkea... Kaksiosaista takasiipeä suunniteltiin...

Lajiin vihkiytymätön ei varmaankaan ymmärrä miksi hänen suosikki kuskinsa ajaa ensin toisen kiinni, mutta ei pysty ohittamaan koko kisan aikana...
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Pointtina on siis, että takanatulevalle ei ole tarkoitus antaa ylimääräistä etua

Ei tässä mitään ole unohtunut.

Kyllähän sille takanatulevalle annetaan etua kun edellämenevällä on jarruvarjo ja takanatuleva saa pudottaa sen pois. Jos on nopeampi, niin menköön imusta ohi.

Turha tästä on enempää kättä vääntää, tämä on vain minun ja muutaman muun mielipide. DRS on tällähetkellä ja näillä mennään.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ei tässä mitään ole unohtunut.

Kyllähän sille takanatulevalle annetaan etua kun edellämenevällä on jarruvarjo ja takanatuleva saa pudottaa sen pois. Jos on nopeampi, niin menköön imusta ohi.
Ongelma juurikin on se, että nykyiset autot eivät muodosta imua vaan epämääräisiä pyörteitä, jotka vain hankaloittavat seuraamista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No oikeasti ei edes tiedetä kuinka helposti nykyautoilla voisi ohittaa. Aluksi oli tupladiffuusorit, sitten f-putket, puhalletut diffut, drs ja kers-sekoilut. Myöskin Pirellin sliksit vaikuttivat aika merkittävästi verrattuna Bstone-vuosien playstation renkaisiin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei tässä mitään ole unohtunut.

Kyllähän sille takanatulevalle annetaan etua kun edellämenevällä on jarruvarjo ja takanatuleva saa pudottaa sen pois. Jos on nopeampi, niin menköön imusta ohi.

Turha tästä on enempää kättä vääntää, tämä on vain minun ja muutaman muun mielipide. DRS on tällähetkellä ja näillä mennään.
Nostin esiin vain sen pointin, että jos takaa tuleva pystyy ajamaan edellä olevan kiinni, niin eikö hänen silloin pitäisi pystyä edes yrittämään ohitusta?
Tätähän sinäkin haluat, mutta kun tilanne ei ole se. Eli nopeampi ei pääse imusta ohi. Piste. ;) Tai tarkennetaan, ei päässyt ennen (2000-luku ennen viime kautta) imusta ohi...

En itsekään ole DRS:n ylimpiä kannattajia ja olisin viime vuoden lopulla halunnut mieluusti nähdä jossain kisassa kokeilun ilman DRS:ää...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No oikeasti ei edes tiedetä kuinka helposti nykyautoilla voisi ohittaa. Aluksi oli tupladiffuusorit, sitten f-putket, puhalletut diffut, drs ja kers-sekoilut. Myöskin Pirellin sliksit vaikuttivat aika merkittävästi verrattuna Bstone-vuosien playstation renkaisiin.
Totta. Itse uskon edelleen, että tupladiffujen kieltäminen teki paljon viime kaudeksi. Ja myös renkaat, mutta renkaat vaikuttavat enemmän silloin kun kahdessa autossa on erilaiset renkaat tai uudet vastaan kuluneet.

Olisi mielenkiintoista nähdä kokeilu ilman DRS:ää. Tai no onhan noita ohituksia tilastoitu. Ellen ihan väärin muista, niin viime kaudella ainakin joka neljäs ohitus tapahtui ilman DRS:ää. Eli sikäli ohituksia olisi ollut ilman sitäkin...
 
Ylös