Indycarin turvallisuus ja Wheldonin kolarin vaikutukset

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Nähtäväksi jää muutetaanko autoja eilisen kolarisuman takia. Ilmalennot olisi jotenkin pyrittävä saamaan kuriin.

Nämä uudet autot on kuitenkin askel parempaan suuntaan, koska suoraan takaapäin törmäämällä takanatuleva auto ei enää nouse niin helposti ilmaan.
Nuo takarenkaiden puskurit ovat ihan hyvä idea, mutta loppujen lopuksi ongelma on itse radoissa. Superspeedway-ovaaleilla mennään niin lujaa, varsinkin kaarteissa, että vakavan onnettomuuden riski on koko ajan läsnä.

Kallistettu ovaali on luonteeltaan sellainen kaukalo, että pitää spinnaavat autot radalla muiden esteinä. Kallistetut mutkat aiheuttavat pitonsa menettäneiden autojen menemisen ensin ulkokaiteeseen ja valuvan sieltä sitten vielä ajolinjalle. Eikä mutkissa takaa tulevat voi edes nähdä kovin kauas tapahtumia.

Kun nopeutta on kaarteessa sen kolmisen sataa ja näkyvyys eteenpäin n. 200 metriä, ei ole juurikaan mahdollisuuksia estää törmäystä vaikka sen edellä spinnaavan näkisikin heti. Näin kävi juuri Wheldonillekin, incar-kameran kuvasta ja äänestä huomasi että Dan näki mitä edessä on ja nosti jalan kaasulta. Se vain on niin, että kun niin tekee, häviää iso osa downforcesta ja väistäminen tulee vielä vaikeammaksi ja tien ja radan välinen pito on heikko jarrutuksen kannalta. Kohtausnopeus on aika huima kun toinen on radalla poikittain ja toinen yrittää hidastaa täydestä vauhdista. Joskus käy niin kuin Zanardilla, nyt ottavana osapuolena oli takaa tullut. Lentävä auto on kaikkein vaarallisin, seiniin päädytään useimmiten tavalla tai toisella. Dan päätyi kaikkein huonoimmalla tavalla, yläpuoli edellä.

Ikävä juttu, mutta ei sellaisia autoja oikeasti voi edes rakentaa, jotka suojaisivat 100% tuollaisissa olosuhteissa. Ainoa edes kohtuullisen varma ratkaisu on luopua kallistetuista kaarteista. Se tietysti muuttaa kokonaan ajamisen luonteen, mutta säästää ihmishenkiä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Lentävä auto on kaikkein vaarallisin, seiniin päädytään useimmiten tavalla tai toisella. Dan päätyi kaikkein huonoimmalla tavalla, yläpuoli edellä.
Pippa Mannilla kävi mieletön munkki tuossa kolarissa. Auto lensi myös ylösalaisin betoni-/SAFER muuria vasten mutta ei mennyt aivan kaari edellä seinään joten isku kohdistui enemmänkin ylösalaisin olevan auton kylkeen. Wheldonin auto vielä pyöri verkkoaidassa Mannin auton yläpuolella joten mikäli auto olisi ollut oikein päin, olisi vaaramomenttia piisannut siitä huolimatta.

3 autoa teki megaluokan ilmalennon tuossa tilanteessa ja kaikissa syy oli sama: törmääminen edessä poikittain olevaan autoon.

Kait se vain on myönnettävä, että superovaalit ja formulat eivät sovi yhteen.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Pippa Mannilla kävi mieletön munkki tuossa kolarissa. Auto lensi myös ylösalaisin betoni-/SAFER muuria vasten mutta ei mennyt aivan kaari edellä seinään joten isku kohdistui enemmänkin ylösalaisin olevan auton kylkeen. Wheldonin auto vielä pyöri verkkoaidassa Mannin auton yläpuolella joten mikäli auto olisi ollut oikein päin, olisi vaaramomenttia piisannut siitä huolimatta.

3 autoa teki megaluokan ilmalennon tuossa tilanteessa ja kaikissa syy oli sama: törmääminen edessä poikittain olevaan autoon.

Kait se vain on myönnettävä, että superovaalit ja formulat eivät sovi yhteen.
Will Powerilla on myös olla kiitollinen tuuristaan, hän lensi myös todella ilkeästi ja päin muuria. Ihmetyttää minua, miksi niin moni auto leimahti heti liekkeihin? Tuli on myös aika varma tappaja ja luulisi noillakin olevan vastaavat turvatankit sun muut systeemit tuollaista estämässä. Ei tule ihan heti mieleen sellaista kolaria ykkösistä viimeisen 15 vuoden ajalta jossa noin olisi käynyt.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Kepeät mullat Dan.

BTW: Miksi tämä Euroopan(F1) ratojen yliturvallisuushakuisuustrendi ei ole tuonne jenkkilään rantautunut? Järki sanonut aina, että ovaalit on liian vaarallisia tuollaisille nopeille formulatyyppisille autoille, niin eipä siitä siellä välitetä paskaakaan.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Joku lajia tunteva voisi jossain vaiheessa selostaa, että mitä himskattia siinä oikein tapahtui? Siis kuka oli missäkin kohtaa ja mistä kaikki lähti?
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Joku lajia tunteva voisi jossain vaiheessa selostaa, että mitä himskattia siinä oikein tapahtui? Siis kuka oli missäkin kohtaa ja mistä kaikki lähti?
Kaikki lähti siitä, kun kakkosmutkaan tullessa tapahtui osuma Cunninghamin, Hildebrandin ja Saavedran? välillä. Tämän seurauksena aiheutui joukkokolari kun kaikki yrittivät väistää alemmalle linjalle. Wheldon ei ehtinyt väistää tätä kolaria ja törmäsi Vison autoon, joka lennätti hänet radan reunalla olevaan suoja-aitaan.

R.I.P Dan
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
http://www.youtube.com/watch?v=Sn08nh7zoto

Wheldon on tuo auto joka kohdassa 2:45 osuu seinään ja leimahtaa liekkeihin (tuon punaisen kyltin alla).

Kohdassa 3:35 hän on tuo pyörivä auto. Siitä näkee että hän osuu verkkoaitaan pahimmassa mahdollisessa kulmassa, eli yläpuoli edellä. Verkko repii irti hänen turvakaarensa ja ilmeisesti tappavat vammat saadaan tässä vaiheessa.


VAROITUS! Sisältää materiaalia Wheldonin autosta!
http://www.openwheelworld.net/photos/original/vQ6hoyzL19639.jpg

Tuossa kuvassa näkyy mitä turvakaarelle on tapahtunut. Ei tuossa paljoa toivoa ollut...
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kaikki lähti siitä, kun kakkosmutkaan tullessa tapahtui osuma Cunninghamin, Hildebrandin ja Saavedran? välillä. Tämän seurauksena aiheutui joukkokolari kun kaikki yrittivät väistää alemmalle linjalle. Wheldon ei ehtinyt väistää tätä kolaria ja törmäsi Vison autoon, joka lennätti hänet radan reunalla olevaan suoja-aitaan.

R.I.P Dan
Cunninghamin ja Hildebrandin kolari laittaa tilanteen alulle, mutta lentoonlähdöt aiheutuvat, kun tilanteeseen tuleva valkoinen auto (liekö Service Central -väreissä, eli mahdollisesti Graham Rahal tai Jay Howard?) kääntyy poikittain ensimmäistä osumaa väistäessään. Tässä vaiheessa spotterit huutavat takaa tuleville "go low", mutta nyt siellä onkin hidas auto poikittain. Pakan keskellä olleille vauhtiero ei ehtinyt muodostua kovin suureksi, mutta sen perässä ajaneiden Powerin ja Wheldonin tullessa paikalle automeren vauhti on hidastunut, ja molemmat osuvat siihen niin, että nousevat ilmaan.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Järki sanonut aina, että ovaalit on liian vaarallisia tuollaisille nopeille formulatyyppisille autoille, niin eipä siitä siellä välitetä paskaakaan.
David Coulthard on monen muun kilpa-ajajan tavoin ollut syvästi järkyttynyt IndyCar-kuljettaja Dan Wheldonin kuolemasta. Daily Telegraph-lehden kolumnissaan Coulthard kirjoittaa IndyCar-autojen nopeuksien olevan yksinkertaisesti liian suuria. Superovaaleilla kuolonkolarien riski on todella suuri.
- Nostan hattua jokaiselle, joka kilpailee IndyCarissa. Olisin voinut itsekin muuttaa perheineni Yhdysvaltoihin, mutta onnettomuusriski oli liian suuri. Formula ykkösissä turvallisuus oli kunnossa, mutta IndyCar on todennäköisesti 20 vuotta turvallisuudesta jäljessä, Coulthard kirjoittaa.
Coulthardin mielestä IndyCar-autoilla ei tarvitsisi ajaa yli 300 kilometrin tuntinopeutta. Kisojen viihdearvo ei kärsisi, vaikka autot olisivat hitaampia. Coulthard painottaa IndyCarissa olevan valtavia turvallisuusriskejä katuradoillakin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Coulthard ei tiedä, mistä puhuu. Indycarissa kilpailevat sanovat, että autoilla voisi ajaa lujempaakin - se, mitä he tahtovat on liian tiukassa pakassa ajamisen välttäminen. Nopeuksien rajoittaminen johtaa juuri tiukkoihin pakkoihin, joissa virheen varaa ei jää. Pienestäkin virheestä syntyvä ketjureaktio taas on formulalla aina vaarallinen riippumatta siitä, onko nopeus 300 vai 350 km/h.

Jenkkisarjojen turvallisuudesta täytyy mainita vielä se, että F1 on autojen turvallisuuden suhteen kopioinut CARTia vielä viime vuosikymmenen puolivälissä. Radat Euroopassa ovat toki huomattavasti turvallisempia.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Coulthard ei tiedä, mistä puhuu. Indycarissa kilpailevat sanovat, että autoilla voisi ajaa lujempaakin - se, mitä he tahtovat on liian tiukassa pakassa ajamisen välttäminen. Nopeuksien rajoittaminen johtaa juuri tiukkoihin pakkoihin, joissa virheen varaa ei jää. Pienestäkin virheestä syntyvä ketjureaktio taas on formulalla aina vaarallinen riippumatta siitä, onko nopeus 300 vai 350 km/h.

Turvallisuudesta täytyy mainita vielä se, että F1 on autojen turvallisuuden suhteen kopioinut CARTia vielä viime vuosikymmenen puolivälissä. Radat Euroopassa ovat toki huomattavasti turvallisempia.
Jody Scheckterin mukaan ongelmana Vegasissa oli se, että kaikki pystyivät ajamaan täysillä eikä ajotaidoilla ollut merkitystä. Siitä syntyi liian tiukka pakka.

Jody oli "nähnyt" onnettomuuden väistämättömyyden jo ennen kolaria. Nyt pyytää poikaansa lopettamaan IndyCar-uransa. Linkki on saksaksi, mutta sen voi käännättää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jody Scheckterin mukaan ongelmana Vegasissa oli se, että kaikki pystyivät ajamaan täysillä eikä ajotaidoilla ollut merkitystä. Siitä syntyi liian tiukka pakka.

Jody oli "nähnyt" onnettomuuden väistämättömyyden jo ennen kolaria. Nyt pyytää poikaansa lopettamaan IndyCar-uransa. Linkki on saksaksi, mutta sen voi käännättää.
Tämä oli vanhalla autolla ongelmana kaikilla NASCAR-tyylisillä vauhtikulhoilla, mutta Vegas oli ihan erityisen paha paikka. Liikaa downforcea.

Scheckter ei ole ainoa, joka on maininnut ison kolarin olleen ennustettavissa. Toiseen ketjuun kirjoittelin aiemmin, notta se, että Vegas kerää Indycar-autot sumppuun tiedettiin viimeistään perjantaina, mutta asialle ei lähdetty tekemään mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Sellainenkin juttu osui silmään, että tuossa Las Vegasin kisassa oli mukana 34 kuljettajaa. Sarjan sääntökirjassa maksimimäärä kisan startanneiksi autoiksi on 28, kuutta poikkeusta lukuunottamatta. Indianapolisissa 33, Torontossa ja Mid-Ohiossa 27, Sao Paulossa, Baltimoressa ja Motegissa 26.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Minulla on ollut mahdollisuus ajaa formulalla Las Vegasin rataa. Doseeraus ei ajaessa tunnu kohtuuttoman isolta. Sen sijaan kokemattomalle kuskille ihan sellaisessa 150 mph vauhdissa rata tuntuu yksinkin ajaen ihmeen kapealta ja ennen kaikkea seinät ovat lähellä!
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Amerikkalaiset haluaa nähdä kolareita ym.. niillä ne mässäilee sitten tv:ssä. Gladiaattorimeininkiä sanoisin. Ovaaliradat noilla nopeuksilla on tappava yhdistelmä vaikka minkälaiset aidat ympärillä. Aina joku spinnaa ja poikittain edessä ja noilla nopeuksilla ne g-voimat tekee tehtävänsä....ihme että näinkin vähillä uhreilla selvinneet. Nacar tietyssä mielessä turvallisempi kun kopiautot mutta on sielläkin nämä äkkipysähdykset tehneet tuhoa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Teoriassasi on sellainen pienehkö vika, että Indycar ajaa ovaaleilla paria poikkeusta lukuunottamatta tyhjille katsomoille.
Eikös tällä nyt ole enemmänkin tekemistä koko sarjan tilanteen kanssa? Vrt. Nascar. Kun ne ei-superspeedwayt, jotka sopisi IndyCareille ei enää halua IndyCaria? (Tai ts. IndyCar pyytää liikaa rahaa.)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikös tällä nyt ole enemmänkin tekemistä koko sarjan tilanteen kanssa? Vrt. Nascar. Kun ne ei-superspeedwayt, jotka sopisi IndyCareille ei enää halua IndyCaria? (Tai ts. IndyCar pyytää liikaa rahaa.)
Lähinnä tarkoitukseni oli kyseenalaistaa järjenjuoksu, jonka mukaan ovaaleilla kierrettäisiin vain verenhimoisten katsojien riemuksi (gladiaattori sanana vielä viittaa siihen, että itse kisaajat on pakotettu mukaan). Kyseessä nyt kuitenkin on kilpailumuoto, jolla on pidemmät perinteet kuin monimutkaradoilla.

Koko sarjan tilanne toki näyttää siltä, että aloittamalla erään ovaaliratasarjan Tony George käynnisti kehityksen, joka johtaa formuloilla ajettavien ovaalikisojen loppumiseen. Mutta se ei varsinaisesti liity tähän aiheeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös