Teoderik
Banned
- Liittynyt
- 14.12.2008
- Viestit
- 1032
Nuo takarenkaiden puskurit ovat ihan hyvä idea, mutta loppujen lopuksi ongelma on itse radoissa. Superspeedway-ovaaleilla mennään niin lujaa, varsinkin kaarteissa, että vakavan onnettomuuden riski on koko ajan läsnä.Nähtäväksi jää muutetaanko autoja eilisen kolarisuman takia. Ilmalennot olisi jotenkin pyrittävä saamaan kuriin.
Nämä uudet autot on kuitenkin askel parempaan suuntaan, koska suoraan takaapäin törmäämällä takanatuleva auto ei enää nouse niin helposti ilmaan.
Kallistettu ovaali on luonteeltaan sellainen kaukalo, että pitää spinnaavat autot radalla muiden esteinä. Kallistetut mutkat aiheuttavat pitonsa menettäneiden autojen menemisen ensin ulkokaiteeseen ja valuvan sieltä sitten vielä ajolinjalle. Eikä mutkissa takaa tulevat voi edes nähdä kovin kauas tapahtumia.
Kun nopeutta on kaarteessa sen kolmisen sataa ja näkyvyys eteenpäin n. 200 metriä, ei ole juurikaan mahdollisuuksia estää törmäystä vaikka sen edellä spinnaavan näkisikin heti. Näin kävi juuri Wheldonillekin, incar-kameran kuvasta ja äänestä huomasi että Dan näki mitä edessä on ja nosti jalan kaasulta. Se vain on niin, että kun niin tekee, häviää iso osa downforcesta ja väistäminen tulee vielä vaikeammaksi ja tien ja radan välinen pito on heikko jarrutuksen kannalta. Kohtausnopeus on aika huima kun toinen on radalla poikittain ja toinen yrittää hidastaa täydestä vauhdista. Joskus käy niin kuin Zanardilla, nyt ottavana osapuolena oli takaa tullut. Lentävä auto on kaikkein vaarallisin, seiniin päädytään useimmiten tavalla tai toisella. Dan päätyi kaikkein huonoimmalla tavalla, yläpuoli edellä.
Ikävä juttu, mutta ei sellaisia autoja oikeasti voi edes rakentaa, jotka suojaisivat 100% tuollaisissa olosuhteissa. Ainoa edes kohtuullisen varma ratkaisu on luopua kallistetuista kaarteista. Se tietysti muuttaa kokonaan ajamisen luonteen, mutta säästää ihmishenkiä.